След упорита работа най-накрая пускате своя онлайн магазин.
Вълнуващо е. Но бързо може да стане и съкрушително.
Вероятно милиони мисли минават през главата ви.
Направили ли сте всичко необходимо, за да стартирате новия си онлайн бизнес? Качихте ли всички продукти, имате ли маркетингов план за промотирането им, изглеждате ли като надежден търговец?
Напосоки ли ще стреляте?
Не ви препоръчвам! Ще загубите много време.
Затова вместо да кърпите пробойни, нека ви предложа доказана методика, която да приложите на старта.
Подготвили сме ви удобен и супер изчерпателен контролен списък от практически стъпки, които да приложите, когато стартирате.
Не са сложни, но са важни.
✅ Контролният списък ще ви помогне:
- Да намалите излишните движения
- Да не пропуснете ключови моменти
- Да организирате работата, която имате да вършите.
Пилотите използват контролни списъци за всеки полет.
През 30-те години на миналия век, когато Boeing катастрофира със своите B-17 по време на първите тестове, компанията създава контролен списък за полети, за да гарантира безопасността на пилотите.
Благодарение на това пилотите им прелитат с 18 от тези бомбандировачи 1.8 млн. летателни часа без сериозни инциденти.
Добрите контролни списъци са ефективни!
Те са точни и лесни за използване дори и в най-трудните ситуации, защото освен, че ви показват какво точно да направите, благодарение на тях не ви се налага да мислите на момента какво трябва да направите.
Просто прочитате и го правите. Това е.
В тях няма да намерите всички подробности – те не могат да управляват самолет. Но ще ви осигурят удобни напомняния за най-важните неща и стъпки – тези, които дори и висококвалифициран специалист може да пропусне. Добрите контролни списъци преди всичко са практични!
Следва един точно такъв…
Контролен списък за старт на онлайн бизнеса ви:
- Изберете и добавете социални канали за продажби
- Прегледайте има ли триене при плащането, както и настройките на всички начини за плащане, които ще предложите
- Подгответе своите стандартни / задължителни страници
- Прегледайте и оптимизирайте транзакционните си имейли
- Направете одит на съдържанието и текстовете си
- Оптимизирайте всички изображенията и снимки в сайта си
- Инсталирайте аналитични инструменти в магазина
- Създайте си маркетингов план за стартиране
- Ревизирайте инвентара, разходите и таксите си за доставка
- Направете необходимите интеграции в магазина
- Покажете социални доказателства
- БОНУС: 13 вечни закона на онлайн търговията
Рубриката eCommerce с подкрепата на SuperHosting.BG | © lifehack.bg
#1. Добавете социални канали за продажби
Потребителите вече консумират многоканално.
Не може да разчитате само на един канал – нито само на сайта си, нито само на Инстаграм, нито само на Фейсбук и т.н. Доказано е, че онлайн бизнесите, които предложат многоканално представяне на продуктите си, реализират повече продажби от тези, които не го правят.
Затова изберете умно каналите, които най-добре ще работят за вас.
За целта, особено ако сте в началото – тествайте.
Използвайте комуникация, подходяща за всеки отделен канал.
В началото ще ви коства малко повече усилия, но така ще разберете къде се намира по-голяма част от вашите потенциални клиенти.
Истината е, че не може да сте навсякъде, особено ако сте малък бизнес – просто това изисква голям ресурс от човешки капитал.
Затова изберете 2-3 социални канала и наблегнете на тях.
- Facebook Shop
- Инстаграм Shop
- Messenger
- Amazon
- eBay
Там, където позволява платформата ви, свържете вашия онлайн магазин с конкретната социална мрежа (Facebook каталог например), за да може да проследявате и оптимизирате конверсиите си.
Онлайн магазинът Cupshe реализира над $50 млн. годишен приход, 35% от които идват от директни продажби през социалните му канали:
Направете си магазин във Фейсбук и / или в Инстаграм и тествайте.
#2. Методи за плащане и настройката им
Преди да насочите трафик към магазина си, трябва да се уверите, че хората действително могат да извършат покупка без проблем.
Според различни изследвания процентът изоставени колички е над 70%. Затова е разумно да настроите правилно методите си на плащане и да премахнете триенето в този завършват покупката процес.
Когато тествате процесите си на плащане, уверете се че:
- Разходите за доставка се виждат по време на плащане
- Кодовете за отстъпка могат да се прилагат успешно
- Купувачът може да променя съдържанието на количката си
- Предлагате най-удобните и познати методи на плащане
- Имате опция за проследяване на поръчката
- Имате лесна достъпна форма за контакт или чат, които веднага могат да се използват, за да окажете помощ при плащане
- Изпращате имейл за потвърждение на плащане и поръчка
За повече удобство платформата Shopiko има и функция за разсрочено плащане, която може да предложите на своите потребители.
? Най-удобните и познати начини на плащане в България са:
- Наложен платеж – вграден във всяка платформа
- Плащане с карта през ePay (ръководство за WordPress)
- Плащане с карта през Stripe (ние и магазините на Shopiko, го ползваме)
- Плащане с карта през модул на FiBank (Озон са така, ние също сме използвали този модул за автоматични периодични плащания)
- Плащане с карта през системата на Борика
- Плащане на каса на Easypay
- Плащане по банка
Важно е да има по-голям избор от платежни системи: от класически, през мобилни портфейли, международни и на изплащане.
#3. Подгответе стандартните си страници
Това са страници, които често се подценяват.
Те обаче могат да кажат много на посетителите решили да се поинтересуват от вашия бизнес и продукти. Не ги подценявайте, те са стандарт.
Ето и кои са тези страници:
- Началналната ви страница – витрината на бизнеса ви
- Страницата за контакт – телефон, адрес, социални мрежи
- Страницата за нас – историята ви, защо правите това, което правите
- Страницата ви с политика за връщане на пратките
- Страницата с често задаваните въпроси и техните отговори
Тези страници ще покажат на клиентите ви дали сте автентичен бизнес или сте поредните непрофесионалисти, решили да продават онлайн.
#4. Настройка на транзакционните имейли
Какво е транзакционен имейл?
Това са всички онези автоматични административни имейли, които изпращате при поръчка, регистрация на профил, фактуриране и т.н.
Препоръчително е да ги персонализирате до колкото е възможно.
В Лайфхак например доста сме си играли да направим тези имейли възможно най-отговарящи на тона и визията на марката ни.
В зависимост от това каква платформа за онлайн търговия използвате, редактирайте тези имейли и ги направете така, че от просто административни да станат мейли, които стимулират продажбите.
ProTip: ако използвате WordPress и Woocommerce, вижте AutomateWoo.
Настройте тези имейли, преди да стартирате:
- За добре дошли при регистрация
- За фактуриране на поръчката
- За изоставена количка
- За потвърждение на поръчката
- За информация за доставка
- Обновяване на данни в профила
- Потвърждение на имейл
- Подновяване на абонамент
ProTip: за още примери за имейли, разгледайте тази страница.
#5. Одит на съдържанието
Понякога сме толкова улисани в това да отметнем десетки неща преди старта, че не забелязваме малки грешки в текста, в правописа, в граматиката или неработещи линкове. Като човек, който често допуска такива знам какво е впечатлението, което правят подобни неща.
То, повярвайте ми, не е позитивно.
Правописа и граматиката са малка, но важна част от текстовете ви.
Инструмент за проверка на правописа онлайн.
Обърнете внимание и на самото съдържание, което имате за описание на продуктите, бизнеса си и изобщо всичко, което ви представя.
Трябва да ги образовате по начин, който не продава!
- Достатъчно описателно ли?
- Обхваща ли всички аспекти от проблема, който решавате?
- Разбираемо ли е – хората купуват само възприеманата стойност!
- Показва ли как се използват стоките ви?
- Показва ли кои са най-големите ви предимства?
ProTip: оптимизирайте и микро текстовете в магазина си!
По темата разгледайте следните ресурси:
6. Оптимизирайте изображенията в сайта си
Изображенията са от нещата, които най-много забавят един онлайн магазин. Това определено може да навреди на потребителския опит.
Бавното зареждане на сайта ви е в тясна връзка с намаляването на продажбите от магазина ви. Затова е важно да ги оптимизирате.
И като размер и като качество, и като описание.
Не забравяйте, че те не могат да докоснат продукта ви, защото не са във физически магазин, където могат да задават и въпроси.
Ето какво още можете да направите, за да подобрите скоростта на зареждане и да оптимизирате изображенията си за търсачките:
- Бъдете описателни, когато давате име на изображенията си. Използвайте ключови думи в името на файла.
- Оптимизирайте alt атрибута на снимките си. Това е описанието, което използват търсачките, за да разберат какво се крие зад снимката.
- Намалете размера на изображенията (инструменти по-надолу)
- Използвайте правилния формат – Jpeg за снимки и PNG за графики
- Прегледайте миниатюрните версии на изображенията си (thumbnails), включително и как се вижда вашето лого в малък размер
Разгледайте следните инструменти и ресурси:
#7. Инсталирайте аналитичен инструмент
Тази година анализът на данни ще е по-важен отвсякога, за да може да вземете правилни решения и да не харчите пари напразно.
Затова още от първия ден трябва да имате такъв.
Това ще ви даде представа кое работи и кое не толкова в маркетингови активности и в създаването на съдържание.
Разбира се, говорим за интеграция на Google Analytics и частта за Ecommerce, която ще ви покаже как се движат продажбите ви, от къде идват и т.н.
ProTip: направете си специално табло за анализ на най-важните показатели в онлайн търговията, която правите (практическо ръководство).
Ако използвате Shopiko, вижте това ръководство, в което ще научите как точно да инсталирате Google Analytics в онлайн магазина си.
#8. Маркетингов план за стартиране
Качеството на вашия маркетинг и изображенията, които използвате силно ще повлияе на цената, която някой е готов да плати за продукта ви.
След толкова много свършена работа, искате хората да научат за магазина ви, нали? Най-добрият начин да направите това е да си начертаете план, чрез който да реализирате това. Не бъдете хаотични.
На лист хартия или на любим софтуер за организиране на задачи и планиране, документирайте стъпките, които трябва да направите, след като стартирате всичко. И следвайте тези стъпки.
- Създайте кратко видео представяне на визията си
- Планирайте постовете си в социалните мрежи
- Настройте дисплей рекламата в сайта си
- Не забравяйте да предложите и “кукичка” срещу имейла им
- Създайте рекламна кампания с оферта, която е само за старта
- При пускането си на пазара бръсначът се зае да наруши индустрията.
ProTip: направете сайта си удобен! Вижте как в това ръководство.
#9. Инвентар, цени, такси и разходите за доставка
Научете си цифрите. Те не лъжат – Тилман Фертита
Правилното ценообразуване е фундамент в онлайн бизнеса.
Уверете се, че сте поставили такива цени, които ще ви позволят не само да сте конкурентни на пазара, но и да растете.
Помнете: добрият бизнес притежава добър марджин!
В противен случай може несъзнателно да изядете печалбите си.
ProTip: Дайте възможност на клиентите си да изберат желан от тях часови диапазон на доставка (повече по темата).
Обърнете внимание и на инвентара си!
- Заредели ли сте достатъчно стока от всеки артикул?
- Ако се изчерпат наличностите ви, имате ли план за бърза поръчка?
Разходи за доставка и такси!
Планирайте как ще покажете разходите за клиента, които трябва да прави (задължени сте да го направите по закон).
- Ще начислите ли такса за наложен платеж?
- Ще предложите безплатна доставка, калкулирана в цената или ще я изкарате отделно като разход за клиента?
Съвет: заложете на безплатната доставка. Иначе хората ще търсят другаде.
Направете си математиката!
- Калкулирайте колко ви струва една продажба:
- Каква е средната ви цена за придобиване на 1 клиент
- Каква е стойността на 1 клиент за бизнеса – Life Time Value
- Цената на 1 продажба, цената за труд, счетоводство и т.н.
- Какви данъци ще плащате – по ДДС ли ще сте или ако още не сте, когато преминете по ДДС ще може ли да си позволите увеличение на цените?
Изберете си добър счетоводител!
ProTip: вижте какво се крие зад неустоимите оферти – 33 тактики.
#10. Направете необходимите интеграции
Определете кои интеграции, плъгини и инструменти ще са от съществено значение за бизнеса ви. Само тези, които наистина имат значение!
Много стартиращи онлайн предприемачи правят грешката да правят десетки интеграции и да инсталират плъгини, които реално не им трябват.
Особено при старта, трябват ви само основните:
- Интеграция с модул на куирерската фирма, която ползвате
- Интеграция на начините на плащане, които ще използвате
- Система за управление на продажбите
- Система за управление на клиентите – CRM
- Система за управление на имейл маркетинга ви
- Аналитични инструменти
#11. Покажете социални доказателства
Защо толкова много хора купуват от Amazon?
Заради отзивите разбира се!
- Покажете им защо трябва да ви вярват
- Защо е по-добре да купят от вас
- Защо другите ви препоръчват
- Защо сте по-добри от останалите
- С какво сте по-различни
В началото може да е трудно да извадите ревюта, затова насърчавайте ги. Подарявайте нещо в замяна на отзив, давайте отстъпка.
След това събирайте тези ревюта като скъпоценни камъни.
Използвайте ги на местата, на които хората искат да ги видят.
Помнете:
Препоръките са много по-мощни от един списък с функции.
Още няколко бързи, но много важни съвета:
- Прочетете “Закон за защита на потребителя“
- Направете секция за правата на клиента (сложете текста от ЗЗП чл.112-115)
- Сложете отметка за клиента, с която да приеме общите условия на сайта
- Не поемайте ангажименти за срок на доставка ако не сте 100% убедени, че ще я изпълните в срок. Не улеснявайте КЗП да ви глоби така лесно
- Съобразете дали доставката да е безплатна спрямо вида на продукта
- Ако ще приемате плащания с карта прочетете наредба Н18
- Проучете Google tag manager. С него от едно място ще подавате нужната информация, където пожелаете – Facebook, Google Analytics.
- Клиента НЕ винаги е прав. Не позволявайте да се бърка свобода със свободия.
Пропускаме ли нещо?
БОНУС: 13 закона на онлайн търговията
Универсални принципи, които трябва да прилагате, за да растете
13-те закона на маркетинга в електронната търговия са принципи, които са универсални. Може да ги ползвате, независимо каква е аудиторията ви, какво продавате или в какъв етап от развитието си сте.
Тези закони ще ви помогнат да продавате повече, да увеличите средната стойност на поръчката, да намалите изоставените колички и да накарате хората да купуват от вас отново и отново.
Да започваме:
#1. Законът за отстъпките
Ако предлагате отстъпка, поискайте нещо в замяна.
#2. Законът за автоматизацията
Настройте автоматизираните и последователни (транзакционни) имейли в онлайн магазина си, за да не оставяте пари на масата.
#3. Законът за справянето с възражения
Още в началото премахнете всички потенциални възражения при покупка. Това са неща като:
- Разходи за доставка и колко време ще отнеме
- Качество на продукта, размери и характеристики
- Условия за връщане на покупка
#4. Законът за персонализацията
Не правете едно и също предложение на всички! Давайте отстъпки възоснова на това къде се намира потенциалния клиент по пътя към продажбата или каква е моментното му Life Time Value.
#5. Законът за потребителското преживяване
Създайте преживяване, а не просто точки за конверсия.
#6. Законът за разказването на истории
Вероятно не сте огромна корпорация като Амазон, затова не продавайте директно. Започнете като разкажете история.
#7. Законът за спешността
Дайте им причина да завършат покупката си сега. Не по-късно.
#8. Законът за кръстосаните продажби (Cross Sell)
Никога не пропускайте да предложите допълнителен продукт.
#9. Законът за последващите действия (Follow Up)
Винаги изпращайте имейл след покупка или регистрация.
#10. Законът за мобилното преживяване
Първо оптимизирайте дизайна си за телефон, след това за десктоп
#11. Законът за предпочитанията на клиента
Създавайте нещата за вашия клиент. Не за себе си.
#12. Законът за имейл маркетинга
Изпращайте имейл до аудиторията си поне веднъж седмично с уговорката да имате повод да го направите: оферта, полезна информация, обучение на потребителите.
#13. Законът за следпродажбеното обслужване
Създайте страхотна политика за обслужване и връщане на продуктите. Разгледайте новата фуния за продажби и ще разберете защо това е изключително важно да го направите и тази година.
Бонус съвет: важно е сайтът ви да отговаря на изискванията на КЗП. В противен случай рискувате да ви глобят.
Ако тепърва ще стартирате онлайн бизнес и се чудите коя платформа да изберете, разгледайте това ръководство.
А ако пък вече нямате търпение да започнете да продавате онлайн, разгледайте тази удобна платформа за електронна търговия.