Как да стартираме онлайн бизнес през 2023: екшън план, добри практики + [CHECKLIST]

Стартирането на онлайн бизнес може да окаже огромно влияние върху живота ви. И за да е положително трябва да знаете как да го направите.

Ако до сега не сте имали онлайн магазин, тази задача може и да ви се стори трудно начинание, особено ако прескочите “фантасмагоричната” част с обещанията за лесни пари и вместо това се задълбаете в детайлите как реално се случват нещата и какво може да очаквате.

И тук идва най-добрата част: За да ви е по-лесно, по-организирано и по-систематично, за да не се лутате и чудите от къде да започнете – създадохме екшън план от 14 точки! Той ще бъде вашата пътна карта, която ще ви преведе през основните стъпки, които трябва да направите, за да започнете своя собствен онлайн бизнес.

Нека още тук да уточним нещо важно:

Сам по себе си този екшън план няма да ви направи богати. Но ще ви покаже какво точно трябва да знаете и да планирате, за да стартирате.

Не забравяйте, че успеха за една нощ е мит!

Всъщност, Луис Ромеро го описва перфектно:

Видео и снимки на хора, които тренират, изглеждат добре и карат скъпи коли не са доказателство за успех. Помнете, че струва по-малко от $500 да изглеждаш като човек, който има $1 млн.

Една от най-добрите метафори за онлайн бизнеса е, че той е като бамбук. Бамбукът изведнъж започва да расте страшно бързо.

Някои видове достигат до огромна височина само за 5 седмици. Затова и бамбуковите гори изглеждат все едно са порастнали за една нощ.

Но както и “успехът за една нощ”, това също е илюзия!

Истината е, че корените на бамбука растат надолу и то стабилно в продължение на 3 до 5 години, преди да се появи тръстика над земята. Под почвата той развива сложна коренова система, достатъчно силна, за да поддържа последващия бърз растеж. След като корените се развият достатъчно, растението пренасочва ресурсите си към отглеждане на огромното, извисяващо се високо над земята стъбло.

Създаването и отглеждането на магазин за електронна търговия се случва по същия начин.

Добре е да сте наясно с това, преди да започнете!

? СЪДЪРЖАНИЕ: как да стартираме онлайн бизнес

Стартиране на онлайнн бизнес


Рубриката eCommerce с подкрепата на SuperHosting.BG | © lifehack.bg


1. Бизнес идеята

Номерът се крие в това колкото се може по-скоро да сблъскате идеята с реалността. – Марк Рандолф, съосновател на Netflix

Най-добрият начин да намерите добра бизнес идея (в случая продукт или услуга за продаване), включва стратегии като:

  • Прегледайте личните си интереси – за какво обичате да “харчите” от времето и парите си? Продуктите, които може да продавате свързани ли са с вашето хоби или продажбата им само ще ви натоварва?
  • Проучете съществуващи продукти и услуги.
  • Има ли продукти, които харесвате и може да намерите изгодно?
  • Има ли нещо, което често срещате като проблем и неудовлетвореност при други хора и знаете как да го решите?

Въпрос за $1 млн:

Какво търси и какво купува вашият идеален клиент?

След като ви се избистрят 1-2 идеи, разгледайте свързаните с тях стоки на пазара, за да видите дали има често срещани оплаквания от тях или директни пропуски, незадоволяващи търсенето.

Помислете дали не може да ги ДЕ-позиционирате (мощна стратегия, за която ще говорим друг път).

Не забравяйте да анализирате тенденциите и ако е възможно да се възползвате от тях (следете ги изкъсо особено при изключително динамичната среда каквато е тази при пандемията от COVID 19).

Оглеждайте се за продукти, които се търсят навсякъде или за такива, които може да надградите, за да извлечете максимума от пазара.

Важното е да изберете нещо рентабилно, с което да започнете.

След това ако решите, ще разширявате асортимента.

Онлайн търговията не е отрасъл, онлайн търговията е тактика.
– Тобиас Лютке

Стартирането на малък бизнес:
Любовна песен за болка, продукти и хора

Като се има предвид колко съдържание се излива на български, не е изненадващо, че един от въпросите, които често получавах, когато създавах lifehack.bg беше: Защо? Защо ще правиш още статии?

Отговорът ми беше простичък: от толкова много статии не можех да намеря нито една, която реално да ми помога да улесня работата си, да подобря живота си или да раздвижа бизнеса си.

А от липсата на връзка между това, от което имах нужда и това, което беше налично онлайн “болеше”.

Имаше “продукти” в моята ниша, но те не задоволяваха по някакъв особено полезен начин болките на моите потенциални читатели.

Затова не се притеснявайте ако това, което се каните да продавате вече си има своя ниша.

Подобрете го или го де-позиционирайте (категория в категорията) като създадете съмнения за качеството на най-популярния продукт в нишата ви или задоволите неудовлетвореността от него.

Помнете: Гравитационният център за всяко ново бизнес начинание е болката на клиента, която искате да облекчите.

Тук идва и втора точка от нашия план…

2. Какво ще предлагате – аспирин или витамин?

бизнес идея

Имате два варианта: Да продавате продукт, който улеснява или подобрява някакъв аспект от живота на потребителите си (витамин) или такъв, който облекчава някаква тяхна по-сериозна болка (аспирин).

Препоръчвам ви да заложите на “аспирина”. Тук описах точно защо.

Но има нещо, което често пропукаме:

Това което често си мислим е, че болката на хората в нашия кръг от близки познати и приятели е проблем, който имат и всички останали.

Затова трябва да потвърдим наличието ѝ на по-широк пазар.

Може да го направите като използвате настоящите си социални канали, Фейсбук реклама с тестови постове с различен ъгъл и перспектива, както и анкети като тази за извличане на ценна информация.

Не позволявайте на големите имена в нишата, която сте избрали да ви спират. Вместо да се страхувате от конкуренцията, приемете я.

Но не я копирайте!

Потърсете онлайн общности, в които хората се събират, за да говорят за проблеми – като Facebook групите и форумите. Оглеждайте се за думи или фрази, които изразяват желание за решаването на даден проблем: “Как мога да…”, Помощ: не мога да се справя с…”

? Пример: споделено от наши читатели (дословно):

  • Как да оптимизирам деня си, за да приключа с работата си за нула време?
  • Как да намеря повече време за това, което обичам?
  • Проучване на таргетирана аудитория – как да открия какви са трудностите които срещат и мисията им, за да допринеса за постигането и?
  • Как да развия копирайт уменията си?
  • Как да създам свой онлайн магазин от нулата?
  • Как по-лесно да управлявам няколко проекта едновременно?
  • Лесно организирам другите но не и себе си
  • Как да превърна лудницата, в която живея в организиран хаос?

Намерете вашите.

Помнете: Не е нужно да имате уникална бизнес идея или продукт. Това, което трябва да имате е проблем за решаване. След като го откриете едва тогава търсете начини да направите двете неща, които всеки бизнес трябва да прави, за да успее: (1) да доставя стойност и (2) да има печалба от нея.

3. Пазарно проучване – разберете какво иска аудиторията и какво прави конкуренцията ви

Валидирането на вашия онлайн бизнес може и да звучи трудно, но е просто въпрос на тестване дали клиентите са готови да платят за вашия продуктНе пропускайте тази стъпка, преди да започнете да харчите време и пари за нещо, за което нямате доказателства, че се търси и желае на пазара.

Следват няколко тактически примера, които ще ви помогнат да разберете как да определите търсенето, преди да навлезете твърде надълбоко.

  • Създайте онлайн магазин, за да приемате предварителни поръчки – може да направите това само за 1 ден с платформата на Shopiko.
  • Стартирайте кампания за набиране на средства – ако продукта ви е свързан с кауза, то може да се възползвате от тази тактика.
  • Създайте бета версия на своя продукт или услуга за продажба и го пуснете за т.нар. предварителни заявки (pre-order). Един такъв прототип ще ви коства по-малък ресурс за изработката от реалния, а вие ще тествате дали има интерес към него.

Shopiko - платформа за онлайн магазини

Има и други начини за валидация на продукти, но когато тепърва стартирате, започнете да продавате възможно най-бързо.

Директната обратна връзка с клиентите и разбирането как използват продуктите ви е безценно, особено когато се учите как да стартирате онлайн бизнес за първи път.

Съвет: създайте затворена Фейсбук група и вкарвайте там клиентите си – коментирайте, искайте обратна връзка, обслужвайте ги, отговаряйте на въпросите им, тествайте продукти там, преди да ги пуснете.

Пример: PopSockets вече е много популярен начин за държане на смартфон в една ръка. Първоначално обаче Дейвид Барнет е създал продукта PopSockets като начин за по-удобна работа с кабелите за слушалки. Едва когато вижда ученици в неговия клас да използват PopSockets, за да получат по-добро сцепление между ръцете и телефона си той разбира, че има непланирана, но с огромен потенциал стойност, която клиентите му виждат в продукта му. Това наблюдение и разбиране на клиентите му помага на Дейвид да продаде повече от 35 млн бройки PopSockets. Изводът: наблюдавайте ги!


? Преди да продължим мисля, че трябва да уточним нещо важно:

Каква е разликата между индивидуално и пазарно търсене?

Както може би се досещате, индивидуалното търсене се отнася за един човек или домакинство, докато търсенето на пазара обобщава тенденциите за много хора в определен сегмент.

Човек, който обича кучета е по-вероятно да плаща повече за продукт за кучета, отколкото някой, който има средно или минимално ниво на интерес към четириногите.

С други думи: предпочитанията на този човек може да не отразяват тенденциите на целия ви целеви пазар.

Защо това е важно? Когато правите свои собствени пазарни проучвания, за да оцените търсенето, трябва да изследвате повече хора – не само отделните личности, които са най-големите почитатели на вашата услуга или продукт.

Търсете модели на поведение!

Ако прогнозирате въз основа на индивидуалното търсене, може да получите подвеждащи данни и да се окажете уязвими към загуби.

4. Изберете бизнес модел

бизнес модел за онлайн търговия

Основните модели, от които да избирате са:

? Търговия на едро

Този бизнес модел изисква по-големи финансови инвестиции (затваряте повече пари за стока и инфраструктура), тъй като ще трябва да закупувате и управлявате по-голям като количество инвентар.

Също така трябва да се погрижите за съхраняването и поддържането му, опаковане, доставка и проследяване на поръчките и клиентите.

Този модел може да бъде опростен и оптимизиран ако си партнирате с т.нар. Фулфилмънт компании. Добри такива има и на българския пазар.

? Dropshipping

Дропшипингът е модел за онлайн търговия, при който не поддържате свой собствен инвентар на склад. Вместо това, когато имате поръчка, търговецът на дребно прехвърля (в случая вие) информацията за поръчката и доставката на вашия клиент на трета страна, която може да бъде производител, търговец на едро или просто друг търговец на дребно, който след това изпраща продукта на клиента.

В най-общи линии: избирате продукти (това е един от най-ключовите моменти), пускате ги на пазара чрез ваш онлайн магазин, рекламирате ги, но всъщност изобщо не се занимавате с инвентар.

Бележка: Лично за мен този бизнес модел не е особено атрактивен: прекалено многото време и енергия в търсене на подходящи продукти и продаването им при много нисък марж на печалбата. При едно и също количество труд, пари и време, шансът да постигнете повече с другите бизнес модели е по-голям.

? Private Label

Имате идея за продукт, но нямате ресурси или умения да го изработите сами? Намерете производител, който може да създаде продукта за вас – с избрани от вас характеристики, опаковка и брандиране.

След като артикулите са готови, производителят ще ви ги достави на вас, за да ги продавате в онлайн магазина си или ще ги праща директно на потребителя през неговия сайт или през маркетплейс.

? White Labeling

При този тип бизнес модел за електронна търговия вие избирате из между вече създадени и продавани от друга фирма продукти и ги брандирате и продавате като свои през вашите канали за продажби.

? Абонаменти

При този модел може да продавате не само физически пакети с продукти, доставяни всеки месец на клиента срещу месечна такса, но и дигитални продукти с месечен абонамент за достъп до премиум съдържание или членство в затворена общност (ние правим това) .

Важно: когато решавате какъв да ще е бизнес модела ви, внимателно си направете разчета за цената. Тя не се определя единствено от разходите. Има много други фактори, които влияят на стратегията за ценообразуване – от тази стъпка ще зависи в кой ценови сегмент ще се позиционирате и дали ще е възможно да расте бизнеса ви. Не подценявайте тази стъпка!

5. Намерете си доставчици

След като знаете какво се търси на пазара, какво ще продавате, как ще го продавате и какво прави вашата конкуренция, трябва да си осигурите или произведете продуктите, които смятате да предлагате.

Ако ще изработвате свой продукт, особено ако е дигитален, тази част от стартирането на бизнеса може да е простичка (не лесна).

Но ако сте избрали да купувате и препродавате продукти или друг да ви ги произвеждат, трябва да си намерите сигурен партньор.

Тук проучването е изцяло във ваши ръце. Тествайте.

6. Изберете подходяща платформа за онлайн магазина си

Има толкова много канали, в които може да разположите продуктите си:

От магазин на собствен хостинг до SaaS платформа или маркетплейс като eBay, Amazon или eMAG. Всичко зависи от вашите цели, възможности и целеви пазар.

Но няма да се спираме подробно на тази стъпка от стартирането на бизнеса, тъй като вече я разгледахме подробно ??

продавайте онлайн

Започнете да продавате онлайн бързо, лесно и с минимални разходи през Shopiko

Тествайте безплатно

7. Създайте бранд идентичност – разпознаваемост

Бизнесът ви има нужда от визия и име, които ясно да показват какво правите – кратко, ясно, запомнящо и отличаващо се.

Силното име на марката ви обикновено има няколко характеристики:

  • Кратко, с простичко звучене – искате да ви запомнят, нали?
  • Различно – ако всички във вашата ниша имат идентични имена, много ще ви помогне ако изберете име, което ще ви отличи.
  • Оригинално – освен да не е подобно на останалите, името ви трябва и да е интересно и да бъде ваша марка (запазете си марката).
  • Свободно – заедно с името, проучете и свободните домейни и имена на социални профили, които може да обвържете с него.

Сега, след като бизнесът ви е “кръстен”, регистрирали сте домейна, направили сте профили в социалните мрежи, които ще ползвате, време е да надградите бранд-идентичността си с отличаващо се лого.

Логото е знамето на вашата марка, на вашия бизнес. То ще ви помогне да изглеждате професионално и да се откроите в социалните мрежи.

Ако нямате възможност да наемете дизайнер за цялостната ви визия – лого, цветови схеми и т.н., може да използвате тази безплатна услуга.

Помни, че формата да следва функцията. Затова оптимизирай функцията и игнорирай формата!
– Неизвестен автор

Когато говорим за визията на бизнеса ви, не става въпрос само за името и логото ви. Трябва да помислите и за още няколко неща:

Дизайн: на сайта ви, цветови “схеми”, бранд визия на постовете ви.

Ето и няколко инструмента, които ще ви помогнат:

Ако в началото бизнесът ви ще бъде в стил “направи си сам” (абсолютно нищо лошо няма в това), то използвайте тези инструменти.

Но ако имате възможност, наемете си професионалист!

Нещо важно, което да не забравите:

Фотографията!

Професионално изглеждащите снимки са от съществено значение за това как потенциалните ви клиенти ще възприемат онлайн бизнеса ви.

Това обаче не означава, че не можете и сами да направите снимките на вашите продукти. В YouTube има страхотни уроци по темата…

Но освен видео и снимки, може да използвате готови PSD шаблони, чрез които да представите изображения със собствените си продукти.

8. Изберете структура на бизнеса (правна форма)

Тази част от бизнеса никак не е атрактивна, но е ключова, защото от нея зависят задължанията ви към държавата, финансовите операции, вашата лична отговорност към клиенти и доставчици, гъвкавостта ви.

Обмислете добре под каква форма ще опаковате бизнеса си: ООД, ЕООД или друга правна форма. Това е важно решение.

Разбира се, след време може да промените формата, но това върви и с допълнителни разходи.

Преди да решите, вземете предвид тези два фактора:

  • Какъв бизнес модел сте избрали (точка 4)

Някои правни структури са по-подходящи за определен мащаб или за определен отрасъл. Може да дойде момент, в който да преструктурирате бизнеса си, за да работите с нови партньори.

  • Колко души са замесени в бизнеса ви?

Ако го правите самостоятелно е едно, но ако сте с бизнес партньор може би трябва да разгледате по-разширените опции, за да си гарантирате, че собствеността е оформена и споделена както трябва. От опит мога да кажа, че е добре да имате добри счетоводител и адвокат, които да ви посъветват и да оформят правната рамка на бизнеса ви.

9. Фирмено счетоводството (открийте експерт)

Една от целите на всеки бизнес е да печели пари, което означава, че управлението на паричните потоци е неразделна част от него.

Преди изобщо да стартирате, преди да похарчите и 1 лев, важно е да имате ясна визия за общата ви инвестиция: евентуален склад, оборудване, пратки, опаковки, софтуер, разходи за счетоводство, доставчици, зареждане на стока и т.н.

Тези неща се обединяват в т.нар. понятие Total Cost of Ownership.

Разглеждането на “общата цена на собствеността” е цялостен подход, който оценява инвестицията в даден бизнес от по-широка перспектива.

ключови моменти

Total Cost of Ownership разглежда разходите за притежаването на актив в дългосрочен план, като оценява както първоначалната му покупна цена, така и разходите за неговата експлоатация.

Този анализ включва закупуването на активите ви (платформа за онлайн магазин, дизайнер, такси, склад, стока, софтуер, платежни системи и т.н.) и всички преки и непреки разходи, които генерират тези активи.

Липсата на контрол на паричните потоци в един бизнес често е основна причина за неговия неуспех (истината се крие в числата).

Затова счетоводството (колкото и да е досадно) трябва да е една от основните ви задачи, веднага щом стартирате онлайн бизнес.

Съвет: към фирмената банкова сметка си изкарайте и банкова карта, която ще ви помогне да автоматизирате някои финансови операции.

10. Проучете лицензите и регулациите в сферата ви


След като направите плана си за стартиране на бизнеса, проучете и какви са необходимите лицензи и разрешителни във вашата сфера.

Не искате да се окажете с юридически проблеми, нали?

Ако например, разработвате супер храни, то трябва да спазвате определени разпоредби и да имате специфични разрешителни.

? Важно: проучете какви са задълженията ви спрямо потребителите, докъде се простират техните права, какви са изискванията за връщане на стока, рекламация и практиките при непоискани / непотърсени пратки.

Трябва да сте наясно какво и колко може да ви струва един евентуален проблем с клиент и то не само като пари, но и като репутация.

И още нещо много важно:

Обърнете внимание на търговската си марка и авторско право!

Струва си да се консултирате с адвокат, за да се защитите.

От опит мога да кажа, че инвестирането в правни съвети, особено преди старта, може да ви спести значителни главоболия впоследствие.

11. Планирайте инвентар, складиране и дистрибуция

Изборът на бизнес модел ще ви помогне да се ориентирате какво пространство ще ви бъде нужно за складиране и придвижване на пратките към клиентите.

Ако продавате тениски, може би обособено място в дома ви плюс бюро и лаптоп ще са ви напълно достатъчни в началото.

Но ако бизнесът ви изисква по-голяма складова площ ще трябва да потърсите място, което да наемете.

За целта помислете върху следните въпроси:

  • Колко място ще ви бъде необходимо? Ако продуктите ви са в ниския ценови клас, то вероятно обемът на продажбите и необходимата стока ще бъде по-голям и всекидневната няма да ви стигне.
  • Онлайн бизнесът ви включва ли посещение от клиенти? Ако да, то вероятно ще имате нужда от обособено пространство, в което да ги приемате. Това може да бъде стая от дома ви или малък офис.
  • Вие ли ще опаковате и изпращате поръчките? В зависимост от мащаба на транспортните ви операции може да имате нужда от повече място.

Най-вероятно в началото ще бъде възможно да управлявате бизнеса си от пространство, което вече имате, особено ако не изпращате пратките лично, а използвате “фулфилмънт” услуга (грижи се за целия процес по доставка и складиране). Ако е така, оптимизирайте го спрямо нуждите си.

? Доставките:

Уверете се, че имате стратегия, която обхваща ключови дейности като:

  • Цена на доставка – ще предлагате ли безплатна доставка или отстъпка при покупка над определена сума? Или просто ще фиксирате една цена за всички? Тук много добре си направете нужните изчисления.
  • Опаковка – по-леките опаковки означават и по-ниски разходи, но ще трябва да балансирате между тегло и защита на пратката. Картонът, макар и по-тежък, защитава по-добре стоката от найлонов плик.
  • Местоположението – ще изпращате международни пратки или само на регионално ниво. Това може да се промени с развитието на бизнеса.

Настройките на Shopiko за управление на доставките.

Всяка платформа има своя собствена настройка, която отговаря за доставките, но има няколко основни области, които са валидни за всички. Импортирайте инвентара си, бъдете подробни в описанието на артикулите, уверете се, че сте заложили всяка версия, цвят и стил на продукта.

В наши дни хората искат да научат, преди да купят. Обучавайте ги вместо да им продавате!
– Браян Кларк

12. Изберете подходящ софтуер за бизнес процесите си

Отне ми няколко години докато разбера стойността на добрия софтуер!

Наблюденията ми показват, че това е всеобщ проблем. Масово малки и средни бизнеси хвърлят неимоверни усилия да спестят пари от това перо, използвайки неефективни безплатни решения, които нямат нищо общо с правенето на бизнес (не че няма добри безплатни инструменти).

Тук е важно именно бизнес мисленето!

Не може да не вложите нищо, а да искате да спечелите нещо!

Добрият софтуер струва пари, но в дългосрочен план той ще намали важният показател, за който говорихме по-рано: Total Cost of Ownership!

С думи прости: ще улесни живота ви, ще направи бизнеса ви по-ефективен, ще ви осигури време да обърнете внимание на най-важното – клиентите си!

Добрият софтуер може да автоматизира не малка част от процесите ви.

? Потърсете такъв, който ще ви помогне да управлявате задачи като:

  • Счетоводство: има доста софтуери, които могат да ви помогнат в управлението на паричните ви потоци и издаването на фактури. Но ако питате мен, най-добре делегирайте тази задача на експерт.
  • Имейл маркетинг и публикуване в социалните мрежи – създаването на визии и текстове за имейл маркетинг и Фейсбук реклами и без това отнема много време. Потърсете начин да автоматизирате поне самото публикуване в различните платформи (моята система).
  • Дисплей реклама: ако използвате WordPress например, може да си сложите плъгин, който да управлява банерите в магазина ви, да ви дава статистики и да правите тестове. Аз например ползвам този.
  • Управление на задачи и проекти – дори и да сте предприемач от типа “one man show”, наличието на инструмент, в който да планирате работата си на едно място и да следите важните задачи ще ви помогне много.
  • Управление на поръчки в онлайн магазина – изберете платформа, с която лесно ще приемате и управлявате поръчките си.

Примерен софтуер за управление на онлайн бизнес:

Кредото ви трябва да е: опознай клиентите си, а не слушай клиентите си!
– Неизвестен автор

13. Маркетинг: покажете, че може да ви се вярва

Разберете вашата потенциална аудитория!

Къде са вашите клиенти?

  • Може би предпочитат да пазаруват в големите маркетплейси? Ако е така помислете как можете и вие да се появите там.
  • А може би са от хората, които търсят решение на проблемите си в Google и за целта прекарват доста време в задаване на въпроси в търсачката.
  • Може да са от хората, които искат да са в крак с най-новите тенденции и затова постоянно търсят вдъхновение в Инстаграм.

Всяко едно от тези познания за вашата аудитория предполага избор на стратегия, която да изберете, за да се покажете пред нея: да намерите най-подходящата и след това да ѝ продадете.

Това са двете ключови неща, които трябва да “хакнете” ако искате да продавате успешно в интернет.

? Нека бъдем честни:

Няма значение дали харчите 30 лв на месец за SaaS платформа или ще дадете 30 000 лв за къстъм разработка за онлайн магазин, ако не покажете продуктите или услугите си пред правилната аудитория.

От къде да започнете?

Решете кои маркетингови дейности ще имат най-голямо въздействие за придобиването на нови клиенти в стартиращия ви бизнес.

? Например за нас това са: имейл маркетинг, Фейсбук и дисплей реклама в собствения ни сайт, органичен трафик от Google и Push нотификации.

За вас пък най-подходящата платформа може да се окаже LinkedIn или Инстаграм. Всяка от тях обаче изисква определени умения.

Преценете дали ги имате и ако ги нямате планирайте как да ги получите самите вие или на кого да поверите изпълнението на задачите по тях.

Проучете и разберете кои са най-разпространените и ефективни промоционални тактики, използвани във вашата индустрия, и се уверете, че сте в състояние да извършите тяхното прилагане.

Само защото сте планирали и създали страхотен онлайн магазин не означава непременно, че хората ще го намерят и ще пазаруват там.

? Точно тук идва маркетингът.

Не е нужно да сте активни във всяка една социална мрежа!

Изберете си няколко канала, в които сте разбрали, че се намира вашата аудитория (най-много 3 в началото) и наблегнете на тях.

Изгредате общността си там. След това разширявайте към други.

Фокусирайте се върху мрежите, които вашите купувачи вече използват и може да проследявате и измерите (не забравяйте да го правите).

ProTip:

Хората ще ви подкрепят ако първо направите три неща:

  • Покажете им кои сте
  • Разкажете историята на вас и на това, което предлагате
  • Убедете ги, че си струва

? Важно: гледайте на маркетинга в социалните мрежи като на канали за привличане на клиенти към онлайн магазина, а не като на няколко различни “магазина”, откъдето да правите продажби?

? 14. Старт – сблъсъкът с реалността

?  Изтеглeте инфографиката във висока резолюция [PDF] – DOWNLOAD

Помислили сте за всичко, направили сте си сметката, създали сте магазина си, стоката е заредена, складът подготвен, готови сте за поръчки!

Време е за старт…

Ако сте се погрижили за нещата, за които говорихме до тук, то вече имате солидна основа и може да се фокусирате върху маркетинга и първите продажби. Въпреки, че всеки старт е уникален, то има някои базови неща, които могат да увеличат продажбите ви още през първите дни:

  • Използвайте мрежата си: за да създадете инерция за чисто новия си бизнес, най-напред го популяризирайте през безплатните канали, с които вече разполагате. Това са личните ви контакти и профилите ви в социалните мрежи (има бизнеси, за които те са основни канали).
  • Предложете отстъпка: наградете първите си клиенти с код за отстъпка, който отговаря на маржа на печалбата ви и може да ви помогне да получите така нужното в началото сцепление с пазара.
  • Наблегнете на отзивите и обслужването, а не на бройката продажби –  в началото няма да имате никакви отзиви и препоръки, но ще имате голяма нужда от тях. Съберете ги чрез директни контакти с клиентите си, бъдете близо до тях – не само в началото, винаги!
  • Създайте перфектен onboarding процес – това е онзи момент, в който човек се сблъсква за първи път с вашия продукт. Нека този момент бъде заредени със стойност и добро обслужване – посрещнете ги любезно, включете обучение, дайте повече, отколкото очакват.
  • Тествайте продуктите си с платена реклама – рекламите във Фейсбук, Инстаграм и Google са един от най-ефективните начини да достигнете до вашата аудитория. Тестването от рано и получаване на резултати ще ви помогне да направите първите няколко продажби и да оптимизирате ефективността на рекламата си в тези канали.
Червеят трябва да се услажда на рибата, не на рибаря!
– Хелмут Тома, RTL

Как да стартирате собствен онлайн бизнес [CHECKLIST]

  • Идентифицирайте бизнес идеята: търсене / нужда
  • Какво ще предлагате: аспирин или витамин?
  • Пазарно проучване – търси ли се това, което ще продавате
  • Изберете бизнес модел за продукта си
  • Намерете си надеждни доставчици
  • Изберете подходяща платформа за онлайн магазина си
  • Създайте си бранд идентичност: как ще ви разпознават?
  • Направете си бизнес план, който може да разбере и дете
  • Изберете правната форма на бизнеса си
  • Разберете основите на фирменото счетоводство
  • Проучете лицензите и регулациите във вашата сфера
  • Планирайте инвентар, складиране и дистрибуция
  • Изберете подходящ софтуер за бизнес процесите си
  • Маркетинг – покажете, че може да ви се вярва
  • Стартирайте – сблъскайте се с реалността

Модели за малък бизнес с потенциал:

  • Фотография
  • Dropshipping
  • Счетоводна кантора
  • Ръчно изработени продукти
  • Дигитални продукти
  • Видео игри
  • Копирайтър
  • Продукти за домашни любимци
  • Фрийлансъри и консултанти
  • Инфлуенсъри
  • Доставка на кафе
  • Отдаване под наем
  • Храни и напитки
  • Купуване на бизнеси с цел продажба
  • Дизайн – всичко, свързано с него
  • Онлайн уроци / обучения

Онлайн търговия по време на пандемия от COVID-19

Ако работите, успехът ще дойде. Ако чакате, и той ще чака.

Ако собствен онлайн бизнес е мечтата ви, направете го

Сега е най-добрия момент да помислите за онлайн бизнес.

(вижте графиката – източник)

Няма да е лесно, но не е нужно да бъде обезсърчително. Независимо дали искате да създадете продукт, с който да решите проблем или да препродавате стоки, които просто да забавляват хората, стъпките, които изброихме по-горе ще ви помогнат да задвижите мечтата си.

Дали тя ще бъде успешна или не, зависи от вас.

И сега, когато знаете от къде да започнете, време е да го направите…

Ако сме пропуснали нещо, добавете го в коментарите отдолу ??

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
Печели с УМА, не с времето си
БЕЗПЛАТЕН БЮЛЕТИН
"Бюлетинът, за който мечтаех..." - Цвети Тодорова
Инструменти, идеи и похвати, непознати за останалия свят
*въведете имейл → кликнете на бутона → проверете пощата си → вземете подарък
★★★★★
Печели с УМА, не с времето си
Вземи 6 месечен план и ще получиш втори напълно БЕЗПЛАТНО!
0
дни
0
часа
0
минути
0
секунди
Вземи 6 мес. план и ще получиш втори напълно БЕЗПЛАТНО >>