Бизнесите непрекъснато се стремят да подобряват и опростяват своите онлайн магазини, за да намалят триенето и пречките при пазаруване.
Повече функции, нови технологии, разширени възможности и все пак лек и лесен за използване електронен магазин. Комплексно е, нали?
Всъщност, да направим сайта си труден за ползване е много лесно.
По-сложното е да го опростим и улесним.
За целта подготвихме 20 лесни за следване примера за опростяване на дизайна, които може да приложите и вие.
Дори само 5 от тях да внедрите в сайта си, ще помогнете на хората, които влизат при вас да им е много по-лесно да оставят парите си.
Да започваме…
СЪДЪРЖАНИЕ:
- Закони на опростяването на дизайна
- Фактори, които усложняват функцията
- Онлайн магазин фокусиран върху стойността
- Как да премахнете всичко ненужно от дизайна
- Преведете информацията на разбираем език
- Как да им помогнете бързо да вземат решение
- Прекалено много варианти плашат потребителя
- Препоръчайте им какво да изберат
- Как да насочите вниманието им към важните неща
- Как да отличите съдържанието с цвят и типография
- Как да организирате нещата, за да изглеждат подредени
- Повече яснота с групиране на свързаните елементи
- Разбийте големите и сложни задачи на малки стъпки
- Как да бъдете ясни и прозрачни
- Направете изчисленията вместо потребителя
- Използвайте общоприети модели и интеракции
- Направете силно първо впечатление
- Важността на ергономията и обстоятелствата
- Предимството на авто-предложенията
- Използвайте функции по подразбиране
- Предотвратете грешките
- Достъпност и ползваемост
- Заключение
Рубрика eCommerce с подкрепата на SuperHosting.BG | © lifehack.bg
Какво е опростяване на дизайна?
Можем да го определим като нещо, което лесно се разбира или прави, без да представлява трудност. Простотата е субективна. Нещата, които изглеждат прости за един човек, няма да се приемат като такива от друг.
Като цяло ние хората формираме личното си мнение за всеки процес, бил той прост или сложен, на база три бързи мисловни етапа:
Премахването на трудностите по пътя на потребителя към неговите цели ще ви помогне да се придвижите към по-простичкия и лесен дизайн.
В своите „Закони на простотата“ Джон Маеда предлага 10 закона за опростяване на сложността в бизнеса, технологиите и дизайна.
Това са насоки, които ще ви помогнат да направите така, че потребителите ви да се натоварват по-малко, но действително да получават повече.
Разгледайте ги внимателно:
Перфектно е не когато няма какво повече да се добави, а когато няма какво повече да се премахне.
Ами сложността?
Говорейки за простота, трябва да споменем и противоположната страна на монетата. Чувството за сложност също е субективно. Но с подходящото обучение дори ракетната наука не е толкова трудна.
Има обаче няколко фактора, които са склонни да усложняват дори и най-простата задача. Особено в онлайн търговията и електронните магазини те трябва да се избягват в дизайна, доколкото е възможно.
Опростяването има много общо с разреждането на целта и онлайн продажбите – психологически принцип, за който говорихме тук.
А сега да видим как да приложим законите на опростяването, за да премахнем сложността от дизайна на нашия е-магазин?
1. Създайте магазин фокусиран върху стойността
Има толкова много сайтове, които се опитват да направят толкова много неща за толкова многобройна и различна публика.
Нещо като нелеп опит да са швейцарското ножче в своя бранш.
Ако искате вашият да бъде по-удобен, трябва да определите основната стойност, която предлагате и да решите за кого са вашите продукти.
Не всеки магазин трябва да има от всичко.
Особено сега, когато всяка по-голяма ниша е претоварена, достатъчно е да изпъкнете с едно нещо и да се отличите с него.
А не да го заравяте под куп други привидно полезни неща.
2. Премахнете всичко ненужно
Най-простичкия начин за постигане на простота е чрез внимателно редуциране на всичко, което е ненужно.
Това може да е вторична информация, по-малко използвани менюта и разсейващи елементи от дизайна. Звучи лесно, но не е.
Особено, когато всичко ви се струва необходимо, а искате да добавите и още неща, които смятате, че ще бъдат полезни на потребителите ви.
И все пак: режете до кокал!
След като започнете да прилагате този принцип, почти веднага ще видите резултатите. Но внимавайте какво точно премахвате.
Обмислете го добре.
3. Преведете информацията на разбираем език
Повечето сайтове и продукти, които ежедневно се създават, са фокусирани върху многото данни, които потребителят трябва да осмисли, за да може ефективно да изпълни дадена задача (да купи например).
Когато познавате клиентите си, които се интересуват от някоя тенденция да речем, помогнете им с визуалното представяне на информацията, а не ги заривайте с купчина от цифри.
Винаги може да покажете нещо допълнително ако ви го поискат.
Опитайте се да извлечете най-смисленото и важното от числата, които имате и ги поставете пред очите на потребителя:
4.Помогнете им бързо да вземат решение
Ежедневно бомбардираме потребителите си с най-различни избори, за които те трябва да отделят различно количество време, за да интерпретират и решат как да действат, често вършейки работа, която не искат. Това е отлично обяснено в закона на Хикс за простотата:
Времето и усилията, необходими за вземане на решение се увеличават с увеличението на броя на опциите (вижте графиката).
Така че, ако искате хората да възприемат потребителското преживяване във вашия нов онлайн магазин като лесно и просто, трябва да им осигурите варианти за бързо вземане на решения, доколкото е възможно.
Премахнете нуждата да избират, когато това не се изисква.
Водете ги. Или както казва Стив Круг: „Не ги карайте да мислят.„
5. Прекалено много варианти плашат потребителя
Кара ли ни голямото разнообразие да искаме по-малко?
В психологията е залегнала важността на личния избор, което води до популярното схващане, че колкото повече такъв имаме, толкова по-добре и, че човешката способност за управление и желание за избор са неограничени. Изследванията обаче доказват точно обратното.
Експериментът с конфитюра е един от най-популярните в потребителската психология: даването на по-малък избор на потребителя може да бъде полезно за продажбите.
Важно е, че проучването разкрива кога точно предлагането на по-малък избор може да ги увеличи:
Експериментът доказва, че клиентите, на които са предложени по-малко възможности за избор са 10 пъти по-склонни да купят, в сравнение с тези, които имат повече варианти, от които да избират.
Това е ключов пример за претоварване на избора.
Идеята да показваме колкото се може повече продукти, от които да избират всъщност възпрепятства покупките.
6. Препоръчайте им какво да изберат
Когато изборите не могат да бъдат избегнати, опитайте се да ги ограничите. Или още по-добре – вие им дайте насока какво да изберат.
Препоръчайте им или споделете статистика за това, което е най-предпочитано от другите клиенти. Ясно покажете на потребителя каква е ключовата разлика между предложените опции.
Този подход често се използва на страниците с ценови планове.
7. Насочете вниманието им към важните неща
Когато сте наясно с пътят на вашите потребители, който те изминават в магазина ви, за да постигнат целите си, ще разберете, че на всеки етап от това пътуване има неща, към които трябва да насочите вниманието им, за да им помогнете да стигнат по-бързо до крайната си цел.
Намерете тези ключови области и насочете погледа им към тях.
8. Използвайте цвят и типография, за да подредите съдържанието си йерархично
Колко пъти сте чували – „Потребителите не четат“.
Четат и то доста, но е вярно, че днес са много по-избирателни към това, което запомнят и в това, в което решат да се потопят отделяйки време.
Има толкова много неща, които могат да повлияят на това как комуникирате с вашите читатели: шрифт и размер на шрифта, разстояние между редовете, цвят и много други.
Неща, които могат да ги задържат или да ги откажат.
За съжаление изключително малко предприемачи отделят внимание на ползваемостта и четимостта. Не бъдете като повечето.
Използвайте тези елементи, за да подредите съдържанието и дизайна си в удобна йерархия. С правилното използване на цветовете и типографията ще отличите марката и продуктите си. Ще ги направите незабавно разпознаваеми, привлекателни и запомнящи се.
9. Организацията на нещата помага на система от много елементи да изглежда по-малка и подредена
Да направим простичък тест.
На илюстрацията по-долу имаме 2 изображения.
Използвайте хронометър, за да измерите колко време (и усилие) ще ви коства да преброите колко са черните точки във всеки квадрат.
И без да го правите отговорът е ясен…
Както сами се убедихте, преброяването на неорганизирания квадрат с точки отнема значително повече време. В допълнение към това се натоварвате и значително повече когнитивно. Защо се получава така?
Подреждането на точки върху определена матрица ни помага да сканираме визуално нещата и да ги преброим като ги групираме.
В единия случай ги броим по отделно – едно по едно, а в другия ги „обхващаме“ само с един поглед:
Организацията на елементите не само подобрява разпознаването, но и улеснява запомнянето им. Когато потребител работите с даден онлайн магазин е важно да запомни позицията и функцията на повечето контроли (менюта). По този повод нека направим още едно упражнение:
Само преди минута брояхме точките в двете изображения, а сега нека опитаме да си спомним позицията на всяка от тях в квадратите.
Припомнянето на неорганизираната структура от разхвърляни точки е почти невъзможно, докато подредените няма какво да ги мислим:
10. Групиране на свързани елементи
Често, най-лесният начин за опростяване на сложна страница е да групирате свързаните елементи в нея.
Така потребителите ще имат работа само с няколко свързани групи, а не с множество несвързани елементи.
Добавянето на граници около елемент или група елементи е лесен начин за създаване и отделяне от околните обекти.
В законите на когнитивната психология има множество принципи на групиране, които помагат на предметите да се възприемат като свързани: близост, сходство, приемственост и свързаност.
11. Разбиване на големи и сложни задачи на малки стъпки (опитайте с дизайн от 1 колона)
Понякога, дори след премахване на всичко ненужно, формите за попълване могат да станат огромни.
А така могат да са доста демотивиращи за потребителя да ги попълни и завърши с кликването на бутона купи.
Това, което можем да направим в случая е:
Да разделим голямата задача на поредица от по-малки. И изведнъж всичко ще започне да изглежда по-лесно да се завърши до края.
А приключването на малка под-задача кара мозъка на потребителя да отдели ендорфин, което му дава удовлетворение и желание да продължи за още. Ако разгледате Checkout страницата ни, ще видите, че сме копирали този съвет дословно. И мисля, че не сме сгрешили…
Когато проектирате форми за попълване, тествайте с оформление от една колона, вместо да слагате няколко.
Форма от 1 колона е много по-лесна да се попълни, особено когато се визуализира еднакво на десктоп и телефон.
По този начин потребителят няма нужда да мисли с кое поле първо да започне, а просто ще се движи в права линия надолу по страницата.
А това е доста по-естествено и познато поведение…
12. Бъдете ясни и прозрачни, когато комуникирате даден процес от онлайн магазина си
Несигурността ни кара да се тревожим. Затова и трябва да се избягва, до колкото е възможно. Особено в страниците за плащане.
Ето защо по всяко време, освен ако не е очевидно, потребителят трябва да може да види къде се намира в момента, откъде идва и какво следва.
Обобщение на предоставената до момента от него информация също е добра идея за намаляване натоварването на потребителската памет.
Така ще се премахне и необходимостта същият да се връща назад, за да провери повторно какви са били предишните му стъпки.
13. Направете изчисленията вместо потребителя
Човешкият мозък е лош съветник при суровата аритметика. Еволюционният натиск дава предимство на мозъка при обработка на обекти за сметка на математическите операции.
Опитайте се да предложите вариант, където е удачно, вие да правите всички изчисления, вместо потребителя.
14. Разчитайте на общоприети модели и интеракции
Потребителите прекарват по-голяма част от времето си в разглеждане и на други онлайн магазини и продукти.
Това означава, че те предпочитат сайтът ви да работи по същия начин, както всички останали сайтове, които вече познават.
Затова и когато влязат във вашия те ще имат конкретни очаквания затова как трябва да изглежда и да се държи онлайн магазина ви.
Това твърдение важи за всеки дигитален или физически продукт: от любимата ви социална мрежа, през магазина, от който най-често си поръчвате храна, та чак до хладилника, който ползвате.
Така мислят потребителите. Това очакват и от вас. Разбира се ,това не означава, че трябва да спрете иновациите, но добре трябва да прецените дали отклонението ще си заслужава от гледна точка на потребителя, същия да промени своя мисловен модел и очаквания.
15. Създайте добро първо впечатление
Основната цел на всеки дизайн е свързването на потребителите със стойността, която сайтът може да предостави възможно най-бързо.
Помислете за това: Всичко, което стои между потребителят и продуктът, действително участващо в управлението на дадената система, е бариера, освен ако не обслужва функционални нужди.
Затова и първия досег на потребителя с вашия бизнес е важен за всеки процес, защото ние хората бързо формираме мнението си за нещата и веднага ще се отдалечим ако не сме доволни или затруднени.
Дори и най-простата задача може да е предизвикателна, ако се опитате да я направите за първи път. Понякога се изисква допълнително обучение, преди да можем да работим с даден сайт или продукт.
Очакванията на потребителите са, че всичко трябва да е достатъчно простичко за разбиране. И когато нещо се обърка разчитат, че ще получат помощ почти веднага при поискване.
16. Вземете предвид ергономията и обстоятелствата, при които ще ползват продукта / магазина
Ергономичността е проектирането или подреждането на работни места, продукти, онлайн магазини и системи, така че да отговарят на нуждите, познанията и удобството на тези, които ще ги експлоатират.
Повечето хора мислят, че това е удобството на столовете или дизайна на устройствата, управлението на автомобила или инструментите. Да, и това е … но всъщност е много повече. Ергономичността се отнася до дизайна на всичко, което включва хора, включително и дигиталните продукти.
През 1954 г. психологът Пол Фитс, изследвайки човешката двигателна система, показа, че времето, необходимо за придвижване до дадена цел, зависи от разстоянието до нея и е свързано обратно пропорционално с нейния размер. Затова уверете се, че най-често използваните елементи на сайта ви са големи и ги разположете близо до потребителите.
17. Осигурете възможност за авто – предложения
Премахнете всички ненужни взаимодействия, менюта и стъпки във всеки процес. Съществува т.нар. оптимална скорост, с която потребителят трябва да управлява системата.
Нарича се „състояние на поток“ (flow).
Не прекъсвайте този поток с изскачащи прозорци. За всички действия / стойности, които могат да бъдат променени / сгрешени, може да предложите (ако е възможно) вградена редакция – autosuggest.
18. Използвайте функции по подразбиране (default), за да намалите когнитивното натоварване
Интелигентните настройки по подразбиране са избрани функции, които дават отговор на въпросите вместо вас. Това помага на потребителите да попълват формите за поръчка или контакт по-бързо.
Обикновено те изискват от хората да ги анализират, да измислят и формулират отговора си и след това да го въведат в съответното поле. Затова е добре винаги да предлагате и избор по подразбиране на посетителите на онлайн магазина си, който по-голяма част от тях ще предпочетат, ако се изисква задължителен такъв.
19. Предотвратяване на грешки
Съобщенията за грешки причиняват стрес на потребителите. Внушават им усещането, че са объркали нещо или не са се справили със задачата.
Осигурете автоматична проверка за въведената информация и напомняния за неподходящо въведени данни.
Или просто премахнете предразположените към грешки условия и функции, или дайте на потребителите опция за потвърждение, преди да се ангажират с конкретното действие.
20. Достъпност и ползваемост
Като предприемач вашите цели са да осигурите достъпност и лекота на ползване на онлайн магазина си.
Уверете се, че той е удобен за широката аудитория. Без изключения.
Не използвайте цвета като единственото визуално средство за предаване на информация. Осигурете достатъчен контраст между текста и фона зад него, поддържайте лесна навигация и менюта.
Не претрупвайте с функции.
Достъпността не се ограничава до група потребители с по-големи познания и различни способности.
Когато проектирате магазина си, трябва да подобрявате преживяването за всички, които ще го ползват.
Заключение:
Създаването на лесни за използване електронни магазини не е лесно, но тези 20 примера са част от правилния път, по който бързо да осигурите на посетителите си така желаната от простота и лекота.
Ако тепърва ще стартирате онлайн бизнес и се чудите коя платформа да изберете, разгледайте това ръководство.
*Използвани източници:
- http://lawsofsimplicity.com/
- https://www.windmillsmartsolutions.com/blog/
- https://uxplanet.org/