Какво трябва да има в едно приложение за създаване на списъци?
- Визуална йерархия: ако не можем да обясним разликата между голяма идея и поддържаща такава, приложението за създаване на списъци губи своята стойност. Тези, които сме подбрали – всяко по свой собствен начин – правят лесна визуализацията на разликите в йерархията на списъците.
- Разположение: тези приложения позволяват да създаваме “родителски” елементи, като всеки от тях може да има неограничен брой “деца”. При редакция на “родител”, промяната се отразява и на неговите “деца”.
- Автоматично оформление: нашите идеи се появяват по подразбиране с точки, римски цифри, подравняване на абзац и други, което означава, че не трябва да губим времето си в допълнително форматиране.
- Лесно пренареждане: разбира се, можем да разчитаме на метода копиране – вмъкване, за да преместим своите параграфи, но това би било неефективно и честно казано досадно. Тези приложения позволяват да преместим текста чрез клавишни комбинации или чрез влачене и пускане.
Имат и няколко допълнителни възможности:
- Бележки: прикачване на “скрит” текст в подточка предпазва списъка от претрупване. Потърсете приложения, които позволяват да добавяте pop up или side bar коментари към конкретни точки.
- Търсене: колкото по-дълъг и детайлен е списъкът, толкова по-удобна трябва бъде функцията за търсене и филтриране. А ако можем да търсим по цялото съдържание, ще е много лесно да открием всичко, което сме написали.
- Маркиране на точките с ключови думи, за да ги откриете по-лесно.
- Опция за разгръщане и свиване: да кажем, че искаме да се фокусираме само върху един параграф. Има ли начин временно да скрием всички останали параграфи? Това може да значи “Сгъване” на другите параграфи, като акордеон или поглед върху индивидуален параграф в нов прозорец.
20 приложенията за създаване на списъци
Готови ли сте да откриете своят любим софтуер за създаване на списъци?
#1 Microsoft OneNote (iOS, Android, Mac, Windows, Web)
Подходящ за: създаване на гъвкави визуални списъци и бележки.
Ако искате ред, удобство и визуална красота, опитайте Microsoft OneNote.
Приложението дава пълна свобода над това, върху което работим: добавяне на бележки, изображения и цитати към съдържанието, пренареждане на нещата, когато и както си поискаме. Можем да направим нещата да изглеждат визуално по-добре, като персонализираме шрифта, размера, цвета и т.н.
OneNote е достъпен почти за всяко устройство, така че да редактираме своите списъци независимо дали сме с телефон или седим пред компютъра.
А списъците ни автоматично ще се синхронизират с OneDrive, което позволява да работим от всяка точка с интернет.
#2 Checkvist (Web)
Подходящ за: създаване на прости и ефективни списъци.
Checkvist обещава да “държи ръцете ви на клавиатурата” използвайки бързи клавиши. Натиснете Enter за нов ред, Tab за под задача, Shift +Tab за премахване на отстъп.
Списъкът ви става прекалено претрупан?
Експортирайте конкретни възли в техни собствени списъци.
Можете дори автоматично да сортирате позициите в рамките на един възел, да оцветявате и маркирате възлите и други. Изключително удобно приложение!
#3 Toodledo (iOS, Android, Web)
Подходящ за: създаване на подреден списъчен интерфейс.
В Toodledo, добавянето на нови елементи в списъците и вграждането им е толкова лесно, колкото натискането на бутоните Enter и Tab.
Можем да поставим отметки (въпреки, че тази функция е по-подходяща за списъците със задачи) или да маркираме своите списъци.
Като цяло функционалността на Toodledo е доста ограничена.
Това го прави идеален за хора, които не искат да губят времето си в настройки, заучаване на команди или създаване на интерфейс. Можем да се фокусираме върху това, което има значение: нашите идеи, и как те да бъдат структурирани.
#4 Smartsheet (iOS, Android, Web)
Подходящ за: създаване на списъци в табличен стил.
Spreadsheets позволява да създаваме визуални йерархии. Всяка създадена бележка може да има под-бележка, а тя да има своя под-бележка и така нататък.
Дори да направите списък с безкрайни йерархични стълбове работния ви плот няма да се претрупа. Всеки под-ред може да бъде временно скрит, което значи, че ще виждаме неговия “родител”. По този начин можем да скрием секциите, върху които не работим в момента и да се съсредоточим върху приоритетните.
Ако пожелаем може да добавим бележки към конкретни редове, без да претрупваме списъците. Ще оцените функцията за коментари на Smartsheet.
След като добавите коментар към един ред – да речем “Намерете повече информация за това”, или “Не съм сигурен дали имам нужда от тази точка” – той няма да се появи, докато не кликнете върху иконката под формата балонче.
Можем да използваме и коментари, за да си сътрудничим с нашите колеги. Smartsheet има възможност за персонализация на споделянето, като така можем да зададем различни привилегии за редактиране на всеки получател.
#5 Workflowy (iOS, Android, Web)
Подходящ за: фокусиране върху една секция от списъка в даден момент.
Когато работим върху комплексен списък Workflowy е добро предложение.
Функцията Zoom позволява да видим подточка (и нейните подточки) поотделно, така че наистина да се съсредоточим върху определен участък.
За да намалим изгледа и всичко да се върне в първоначалния си вид, трябва само да натиснем Home. За по-нататъшно организиране на бележките, можем да добавяме етикети с #. Например, можем да добавим #повече до всяко място в нашия списък, което се нуждае от повече детайли, или #приоритет за точките в списъка, които заслужават нашето внимание на първо място.
Всички маркери # могат да се търсят, така че бързо ще намерим необходимото.
#6 OmniOutliner (iOS, Mac)
Подходящ за: изключително персонализирани списъци.
От шрифта, размера и цвета до височината между редовете, OmniOutliner дава пълен контрол при работа. Веднъж настроили списъка, както ни харесва, можем да го запишем като шаблон. По този начин лесно ще създадем нов списък изглеждащ по същия начин. Накрая можем да го експортираме като CSV, Excel, HTML, OPML, обикновен текст, форматиран текст, Word, или Powerpoint файл.
Бонус е, че ако решим да изпратим списъка на някого в Word, нашия форматирането ще се прехвърли перфектно без разместване и загуба на качеството.
#7 Tree (Mac)
Подходящ за: визуализиране на мисли по нов начин.
Tree предлага уникална структура на нашите списъци:
Вместо да създаваме бележки вертикално с подточки за всяка една от тях, това приложение позволява да ги създаваме хоризонтално. Когато искаме да работим по конкретен раздел в изолация, Tree го отваря в нов таб.
Ако искаме да преминем към традиционния вертикален формат за малко, използваме опцията за превключване. Различно и интересно!
#8 Cloud Outliner (iOS, Mac)
Подходящ за: правене на удобни, подредени списъци.
Cloud Outliner е синхронизиран с нашите Mac, iOS устройства, и Evernote акаунт— което означава, че можем да започнем своя списък в лаптопа, да добавим няколко бележки на телефона и да ги преподредим на iPad-a.
Cloud Outliner предлага и автоматично номериране, преподреждане чрез влачене и адаптивни текстови стилове. Дори можем да променим интерфейса от светъл на тъмен, да работим на fullscreen или портретен режим.
#9 OutlineEdit (Mac)
Подходящ за: създаване на списъци, докато проучвате.
Когато попаднете на текст, който искате да копирате, маркирайте го с мишката и кликнете върху бутона с разширения. Той ще го импортира във вашия списък: този, върху който работите в момента. Тази функция прави OutlineEdit супер полезен.
Приложението има още няколко уникални възможности.
След като включите режим Float, нашите списъци автоматично ще се появяват над всички прозорци, независимо от реда, в който сме ги гледали.
За да работим върху списъка докато правим нещо в друг прозорец, превръщаме контура в прозрачен. И докато много приложения за списъци позволяват да създаваме тагове, Outline Edit е различен. Маркирайте част от вашия списък (от една дума до цяла мисъл), а след това добавете категория.
#10 CarbonFin (iOS, Web)
Подходящ за: добавяне на бележки към вашите списъци.
Когато намерим приложение за създаване на списъци, което позволява да добавяме бележки на всеки ред, тире или цифра ценим това, защото не са много инструментите, които притежават тази функция. CarbonFin е едно от тях.
Но защо точно това е толкова ценно?
Когато всеки елемент в нашия списък е доста подробен или дълъг, поставянето на тези детайли в бележките ще го направи по лесен за четене и разбиране.
По подразбиране CarbonFin показва кратък преглед на всяка бележка (разбира се можем да изключим тази функция, за да запазим нашия списък напълно чист).
Когато се нуждаете от цялостен поглед върху проекта дръпнете редакторския прозорец и натиснете Collapse all.
CarbonFin ще скрие всичко в списъка без заглавията.
#11 FoldingText (Mac)
Подходящ за: списъци с таймери и отметки.
Нека си го кажем: ако не използвате вашата мишка или тъчпад, ще сте много по ефективни. С FoldingText ще можете да разчитате 100% на своята клавиатура, за да създадете и редактирате своите списъци. Той работи със стил на форматиране Markdown, който позволява да “напишете” как искате да изглежда текста.
Ето и пример – за да напечатаме текст с курсив добавяме * (* курсив *), като добавим ** ще направим текста подчертан (**подчеран**). FoldingText притежава няколко готини режима, които няма да намерим никъде другаде.
Например, след като изпишем .todo, всичките елементи ще бъдат автоматично конвертирани от точки към отметки. Ако въведем schedule, можем да създадем таймер с множество етапи, което е полезно за стратегия с конкретно време на работа като техниката Pomodoro. Може би списъка включва някои сметки: напишете .calc – за да може FoldingText да изпълнява изчисления.
#12 UV Outliner (Windows)
Подходящ за: работа по специфични секции от нашия списък.
UV Outliner фокусира вниманието ни единствено върху нашия списък.
И за да останем фокусирани приложението предлага два режима на работа: въвеждане на текст и разместване. Това е добър вариант, ако искаме да се концентрираме върху една задача в даден момент от време.
Говорейки за фокус, също така можем да преместваме конкретни части от списъка в нов самостоятелен прозорец.
#13 Scrivener (Mac, Windows)
Подходящ за: перфектен за планиране на книги, доклади и проучвания.
Scrivener е много популярен инструмент сред писателите на книги.
Приложението позволява да организираме големи, трудни за организация проекти в отделни файлове/глави. Интерфейсът позволява лесно да придадем съдържание на идеите си, организира секции и позволява да ги комбинираме отново в един голям файл. Докато Scrivener има множество режими (всички от тях полезни), ние ще се съсредоточим върху този свързан със създаването на списъци.
В този режим, можем да видим всички файлове в определена колекция.
Ако пишем електронна книга от 100 страници, вероятно ще имаме само един файл; ако пишем роман от 500 страници, може да се наложи да го превърнем в колекции от първа, втора, и трета част. Можете просто да организирате вашите папки. Можете да редактирате своите заглавия и резюмета, да видите думи и символи, и да добавите статуси и тагове. Режимът на списъците тук работи като гъвкава таблица на съдържанието, която можем да редактираме.
Ulysses и Manuscripts са също възможности за създаване на съдържание, без специалните опции, които притежава Scrivener за съдържание и бележки.
#14 Mellel (iOS, Mac)
Подходящ за: създаване на глави от книги, доклади.
Слогънът на Mellel е текстообработваща програма за професионални писатели или казано по друг начин – бизнес.
Разбира се може да се ползва и от непрофесионалисти. И докато този инструмент със сигурност притежава функции за създаване на книга, на непрофесионалните писатели ще е също толкова полезен.
Mellel дава възможност да създадете уникален стил и формат за всяко заглавие и подзаглавие. Може би се чудите, защо такава специфичност е наистина необходима, но когато имате работа с няколко слоя секции (от глави, точки и подточки) тази визуална разлика е наистина удобна. Отваряйки прозореца със списъка, ще видите всички тези заглавия, показани в йерархичен списък.
Можете да изберете да скриете определени участъци, да размествате секции или да ги изтриете. Тези функции вероятно ви звучат познато.
С Mellel получавате простотата на традиционен инструмент за списъци, но с възможност за работа с много текст.
#15 MagicalPad (iOS, Mac)
Подходящ за: комбиниране на списъци и мисловни карти.
Използвайте функцията на MagicalPad за мисловни карти, за да отприщите своята креативност и да уловите случайните си мисли.
След като всички ваши идеи са на хартия, това приложение превръща мислите в един последователен и организиран план. Всяка MagicalPad страница може да побере толкова диаграми, колкото пожелаете, така че можем да държим списъците и мисловните карти рамо до рамо за лесна справка.
Можем също така да ги сливаме и разделяме, да съединим два списъка в едно, да добавим снимки и файлове, да разграничим секциите по цвят и други.
MindJet Manager и MindNode са приложения за мисловни карти, които могат да бъдат използвани за създаването на списъци.
Вижте и нашия списък с подобни услуги.
#16 Oak (Web)
Подходящ за: форматирани в стил markdown списъци
Подобно на FoldingText, Oak е обикновено текстово приложение за списъци, което използва стил на форматиране Markdown.
Този тип форматиране е наистина ефективно, но когато използваме текстови команди, за да оформим всичко списъкът ни изглежда разхвърлян.
Oak автоматично скрива командите на всеки ред, с изключение на този, върху който работим. Предлага бързо форматиране без визуална бъркотия – това е най-доброто от двата свята. Ако искате да групирате свързани точки от различни секции им дайте общ @tag. Можем да приложим неограничен брой тагове към всеки ред, така че лесно да категоризираме бележките си.
#17 WhizFolders (Windows)
Подходящ за: списъци в отделни раздели.
WhizFolders притежава функция за оформление, която разделя екрана на две.
В лявата част на екрана приложението показва всичките си позиции в йерархичен списък, точно като традиционен списък. Дясната страна, показва една единствена точка в целия си блясък, не само позициите и подзаглавията, но и техния текст.
Приложението автоматично включва адреса на всеки текст, който копираме и поставяме в нашия документ, така че можем да се върнем и да проверим своите източници без никакво усилие. Във всеки един момент можем да слеем двете страни на екрана, за да видим пълния списък.
И когато сме готови можем да преминем към следващата стъпка от нашия списък, WhizFolders позволява да пренесем слятата версия в Microsoft Word.
Най-добрите текстообработващи програми за списъци
Текстообработващите програми не притежават същите екстри като приложенията за създаване на списъци, но също биха свършили работа.
Ето няколко услуги за форматиране на текст с опция за създаване на списъци.
#18 Evernote (iOS, Android, Mac, Windows, Web)
Подходящ за: перфектно за списъци, бележки, събиране на идеи.
Evernote съхранява всяка бележка, идея, или файл, които бихме използвали по-късно. Ако събираме изследователски материали трудно е да пренебрегнем организационната му сила.
Тук създаването и споделянето на списъци е като детска игра.
Ако намерим подходяща информация онлайн и искаме да я включим в проекта си, можем да използваме Evernote Web Clipper, за да запазим всяка уеб страница като бележка. След като сте готови, изберете всяка бележка, която искате да съберете в едно и кликнете върху Create Table of Contents.
Веднага ще се появи списък, който да редактирате при необходимост. Основната полза е свързването между вашите материали.
Evernote дава възможност да закачите линк към всяка бележка в профила си, която сте включили в списъка. При настолното приложение, просто щракнете с десния бутон върху Note и изберете Copy Note Link; при уеб приложението, изберете Note и натиснете бутона “…” иконата, след което изберете Copy Note Link.
Съвет: По подразбиране на приложението за десктоп, копираната връзка ще сочи към уеб версията на Evernote. Ако сте с десктоп версията, щракнете с десния бутон, след което задръжте Option key, за да разкриете опцията Copy Classic Note Link, която ще ви насочи към тази бележка във вашето десктоп приложение.
Създаването на тази преплетена структура с връзки поддържа списъка чист, като ви позволява да увеличите концепциите и изследванията в отделно пространство.
Събирането на изследванията и материалите, е половината от работата за създаване на списъка. Комбинирайки Evernote и Zapier приложенията можем да съхраняваме материали на преносимия си компютър, докато работим.
Например, можем да създадем комбинации, наречени Zaps за автоматично създаване на нова Evernote бележка от Asana, Slack, Gmail, RSS feeds и т.н. След това можем да се върнем и да добавим своите мисли в отделни бележки.
Тъй като Evernote не е специално предназначен за списъци, придвижването на раздели не изисква cut and paste. За щастие, Evernote се интегрира с Smartsheet и OneNote, така че лесно можем да преместваме списъците си за по-ефективно организиране. Можем дори да използваме Zaps, за да добавим нашите Evernote бележки към тези приложения. Това приложение е и нашия избор № 1
#19 Google Docs (iOS, Android, Web)
Подходящ за: за екипна работа по текстове, документи, списъци.
С помощта на Google Docs можем да създаваме списъци с нашия екип.
Можем да изпращаме на колегите си линк към нашия файл, за да го прочетат, да оставят коментар или да им дадем възможност да го редактират.
И за разлика от електронната поща, тук ще видите реакциите и коментарите на колегите си мигновено. Колаборацията е интерактивна!
Google Docs ускорява и изследователския процес.
Отворете прозореца за научни изследвания, и можете да стартирате Google търсения, без дори да излизате от вашия документ.
Има няколко удобни филтри, включително Quotes, Images, Google Scholar, и Personal (които сортират през Google Drive или Gmail).
Във всеки един момент от процеса на създаване на списъка можем да видим какви промени са били направени, като погледнем историята на корекциите по минути. Ако не сме доволни от редакцията, просто можем да се върнем към предишната стъпка. Google Docs включва стотици добавки – включително тези удобни инструменти за улесняване създаването на списъци:
- Table of contents – използва заглавията от текста, за да създаде съдържание, позволявайки лесно да отидем в специфичен раздел от нашия списък.
- Change Case – позволява да маркираме текст, да прилагаме главни букви, малки букви и други.
- Collected – показва свързаната информация от нашия Google Drive, Gmail, Dropbox и други видове ресурси, докато пишем.
- Copy Comments – копира всички коментари в документа, когато използваме функцията Make a copy.
Вижте още: 16 функции в Google Docs, за които вероятно не знаете
#20 Microsoft Word (iOS, Android, Windows Phone, Mac, Windows, Web)
Подходящ за: за форматиране на традиционни списъци и текст.
Кой казва, че не можем да научим старото куче на нови трикове? Въпреки че Microsoft Word все още изглежда като програмата, която използвахме преди 20 години, в нея ще намерим някои готини актуализации като Outline View.
След като сте създали списък с номера или точки, включете Outline View, за да разширите и да разделите отделни секции, променете нивата на заглавието, покажете само заглавията с определен размер, преместите текст нагоре и надолу и т.н. След това използвайте клавишни комбинации – въведете * последвана от интервал, за да започнете нова точка, натиснете Shift + Alt + Up / Down, за да преместите точката, Tab за нов абзац, или Shift + Tab, за да го махнете.
#21 Little Outliner (Web)
Подходящ за: много удобно за създаване на текстови списъци
Little Outliner е доста лек за работа инструмент, който работи директно в браузъра ви, но съхранява списъците ви на компютъра.
Да, тази услуга е минималистичен вариант на останалите приложения за списъци, но точно това би могло да ви допадне в него. Тъй като Little Outliner използва вашия компютър за съхранение (не запазва написаното онлайн), може да запишете само един списък в в даден момент. Ако искате да работите с множество списъци, използвайте алтернативата Fargo – почти същото е, но предимството е, че се интегрира с Dropbox акаунта ви и съхранява там списъците ви автоматично.
Вижте и първа част:
ТОП 18 инструмента за управление на задачи и проекти (1 част)
ПРОЧЕТИ
Хареса ли ви статията? Споделете я ?