Знаеш ли как можеш да победиш Боби Фишер? Състезавай се с него на всичко друго, но не и на шах… – Уорън Бъфет
Искаш ли бизнесът ти да бъде печелившо занимание, а не мъчение?
Една от най-мощните концепции, които научих като предприемач е начин на работа, който нарекох „дигитален ливъридж“.
„Ливъридж“ (лост) означава генериране на голям ефект от относително малки усилия, чрез използване на естествените ти способности, наличните инструменти или трудно спечелените активи, вместо да водиш битка, за която не си достатъчно подготвен да спечелиш.
С други думи: да накараш другите да клатят глави от изумление, чудейки се как си постигнал толкова много за толкова малко време и с толкова малко ресурси и без екип! Това е повече от „сила“.
Това е лост, който с лекота може да повдигне света ти.

Използването на силните страни – а не „поправянето на слабостите“ – е начинът да спечелиш. Обръщането на слабостта в сила е трудно, болезнено и вероятно ще доведе до нещо неутрално, не особено голямо и изложено на висок риск от пълен провал.
Ето защо най-добрият отговор на въпроса „какъв инструмент / рамка /процес трябва да използвам, за да направя ___Х___?“ е „използвай този, който вече познаваш.” Това е този, който най-добре оползотворява времето ти – твоят най-ограничен ресурс.
Атакувай там, където ти си силен, а врагът е слаб; не атакувай там, където врагът е силен, а ти си слаб. — Сун Дзъ
В този мини курс ще научиш:
- Как да използваш „дигитален ливъридж“ за да постигаш повече с по-малко усилия, фокусирайки се върху силните си страни вместо да се бориш с недостатъците си,
- Практически метод за откриване на задачите с най-висока стойност чрез изчисляване на съотношението “въздействие/време” (и защо това е ключово за предприемачи с ограничени ресурси),
- Защо е ключово важно да определиш един основен резултат, който искаш да постигнеш, и как това помага да приоритизираш правилно задачите си,
- 5-стъпков процес за реално прилагане на принципа на Парето в ежедневната ти работа (вместо просто да го знаеш теоретично, приложи го практично),
- Практическа формула за оценка на всяка задача, която ти позволява да вземаш обективни решения кое да премахнеш, автоматизираш или делегираш
- БОНУС: чек листи с моите любими инструменти!
Този мини курс е безплатен за вас благодарение на подкрепата на СуперХостинг.БГ ❤️
Използването на лост ще направи ключовата разлика между това да си господар на работата си и работата ти да властва над теб.
В момента прекалено много хора стават жертва на пълната глупост, наречена „Hustle 24/7“ (нон стоп бачкаш като луд да изкараш някакви пари само, за да те похвалят в социалните мрежи), вместо да използват дигитални лостове, които да изградят живота, за който мечтаят.
Както ще се увериш след секунди – може да е много по-лесно.
Най-големият недостатък на културата на „якото бачкане“ е погрешното схващане, че ако работиш достатъчно упорито, накрая ще успееш.
Всъщност, печелиш с помощта на дигитални лостове.
А не с груба сила.
Затова днес ще ти покажа два основни вида лостове и техните компоненти, с които ще повишиш ефективността и приходите.
Ще започнем с най-мощния ускорител на бизнеси…
📊 Лост №1: определи кои са 20% от задачите ти с най-голямо въздействие?
„Пътят към ада е постлан с преследването на обем. Обемът води до маргинални продукти, маргинални клиенти и значително увеличаване на управленската сложност… Усилената работа води до ниска възвръщаемост. Стремежът ни трябва да бъде към високи постижения в малко неща, а не към добри резултати в много. Не недостигът на време трябва да ни тревожи, а тенденцията по-голямата част от времето си да изразходваме по нискокачествен начин.“ – Ричард Кох
Ако си соло предприемач, вероятно жонглираш с много задачи през деня. Особено ако още ходиш на работа и в свободното си време се опитваш да изградиш нещо свое (и аз бях така).
Независимо дали става въпрос за изграждане на аудитория, продажба на курс, на физически продукт, пускане на мейл бюлетин, вероятно имаш страшно много неща на главата + ангажименти със семейството.
А с ограниченото си време искаш да си сигурен, че ще запазиш фокуса си върху нещата, които действително имат значение.
Чувал си за закона на Парето, нали?
80% от резултатите идват от 20% от действията ни.
Най-голямото предизвикателство обаче се крие в това да определиш кои са тези 20% от действията и усилията с най-висока стойност.
Ще ти споделя моя процес, който ми помага да си отговоря на този ключов въпрос, за да можеш и ти да оползотвориш ограниченото си време и енергия по най-добрия начин.
✅ Стъпка 1: Направи списък на задачите си
Сложи всичко на масата! Буквално всичко…
Зарежи модерните инструменти и вземи лист хартия и направи списък на всички задачи, с които жонглираш ежедневно.
Можеш и да ги групираш, както съм направил аз:

Изброй абсолютно всичко – от създаването на съдържание, маркетинга, дистрибуцията, до обслужването на клиенти, доставчиците, създаването на продукти и административната работа.
Дори и най-малките задачи се натрупват, затова включи всичко, за което се сетиш, че правиш през деня. Тук не е важно да филтрираш или да определяш приоритети. Скоро ще стигнем и до това…
✅ Стъпка 2: Избери основния резултат, който гониш и оцени задачите си спрямо него
След като изготвиш списъка, време е да решиш върху какво въздействие (резултат) искаш да се съсредоточиш, за да го постигнеш…
- Искаш да увеличиш броя на последователите си?
- Искаш да увеличиш абонатите в бюлетина си?
- Да привлечеш повече хора към сайта си?
- Или да продадеш повече продукти?
Всеки приоритет изисква различен фокус, затова е важно да избереш онзи ключов резултат, който ще направи голямата разлика.
Ще наречем това – твоят „основен резултат“.
След като го дефинираш, време е да дадеш на всяка задача от списъка си „оценка на въздействието“. По скалата от 1 до 10 оцени влиянието, което има всяка задача върху твоя „основен резултат“.
Готов сайт за минути, не за седмици!


✅ Стъпка 3: Определи времето, което отделяш за всяка една от задачите
Колко време на ден ти отнема задачата Х, У, Z?
Отговорът на този въпрос ще ти помогне да разбереш дали прекарваш времето си ефективно или не. И ако си като мен, ще видиш, че тенденциите се появяват почти веднага (това ще ти помогне).
Ще откриеш задачи, за които отделяш много време, а получаваш малко въздействие спрямо „основния си резултат“. Или задачи с висока стойност, за които изобщо не отделяш никакво време (поправи го).
✅ Стъпка 4: Изчисли съотношението между въздействието и времето
След като имаш оценка на въздействието и на инвестираното време за всяка задача, лесно можеш да изчислиш съотношението между двете.
Всичко, което трябва да направиш е да разделиш оценката на въздействието на времето, прекарано за всяка задача.
Например: основният ти желан резултат е да увеличиш броя на последователите си в социалните мрежи:
За целта ще сравним две задачи, за да видим коя от тях е по-ценна за твоя най-желан в момента резултат:

Тук лесно може да видиш, че времето, прекарано в създаване на онлайн съдържание за основните ти канали, е 4 пъти по-въздействащо за желаното увеличение на броя на последователите ти.
Много е простичко, нали?
Сега направи това изчисление за всички задачи в списъка си.
Това ще ти даде простичка, ясна и супер обективна мярка за това кои задачи имат най-голям ефект от твоите усилия и време.
✅ Стъпка 5: Определи приоритетите и се съсредоточи върху тях
Най-важното нещо за мен е да разбера колко голям ров има около бизнеса. Това, което най-много обичам е голям замък и голям ров около него с пирани и крокодили. — Уорън Бъфет
Последната стъпка е ключова…
Подреди задачите си от най-висока към най-ниска стойност.
Точно тук трябва да определиш онези 20% от тях, които ще ти осигурят 80% от резултата, който искаш.
Да кажем, че общо имаш 30 задачи.
Избирането на най-добрите 20% е лесно.
Това са първите 6 в списъка ти.
Фокусът върху тях ще ти гарантира, че ще използваш времето и енергията си максимално ефективно.

За твое удобство ти споделям моя шаблон, с който много лесно ще откриеш кои са твоите ТОП 20% приоритетни задачи, които ще ти помогнат по-бързо да постигнеш целта – DOWNLOAD
Какво да правиш с останалите 80% от задачите?
- Премахни тези, които не ти носят нищо
- Автоматизирай където е възможно
- Делегирай тези, които има на кого
- Опрости по-сложните
Помни: да работиш по 4 часа на ден е измислена утопия, която единствено цели да продава курсове и книги.
Тук това не е целта, защото е почти невъзможно. Целта е да работиш по-умно и с едни и същи ресурси да постигаш 10 пъти повече.
Върху това се базира цялата философия на Тойота!
За финал на първа част, помисли върху тези 3 ключови въпроса:
- Какви дейности или задачи в бизнеса ти могат да се свържат помежду си, за да формират основата на мини система?
- Какви показатели (KPI) ще проследяваш, за да разбереш колко ефективен е всеки компонент от системата / лоста?
- Как можеш да систематизираш или рационализираш всяка част от бизнеса и работата си, за да подобриш ливъриджа?

🔥 Списък с препоръчани инструменти:
- Data Box: най-важните ти метрики (основният ти резултат) в един поглед и на едно място (до 3 табла е безплатно)
- Онлайн бележник: ако не си фен на хартията, ползвай това.
- AI асистент, който ще ти помогне да сглобиш цялата си стратегия
- FormulaBot: при нужда от по-комплексни формули за изчисление на въздействието, без нужда да знаеш сложни формули.
Направи сайта си изряден за минути!


💻 Лост №2 Три стъпкова формула за растеж
Коя е единствената плочка от доминото на бизнеса ти, която падайки ще накара всичко останало да си дойде на мястото?
Отговорът е маховикът!
Тук обаче няма да говоря за него (направил съм цяло практическо ръководство), а за едно от най-ефективните му зъбни колела.
Формулата му има 3 фази… Следвай ги и ще бъдеш удивен колко много можеш да постигнеш с минимални усилия:
- Съдържание: Мисли х 1, Публикувай х 10
- Продажби: Публикувай х 10, Продавай х 100
- Ефект на натрупване: Продавай х 100, Мултиплицирай х 1000
🧠 Фаза 1: Мисли х 1, Публикувай х 10
Най-доброто ми съдържание винаги започва с една идея.
Вземам предвид болките и желанията на аудиторията, проучвам актуалните теми, включвам се активно в социалните мрежи за един час всеки ден, чета източниците, които съм си подбрал през годините.
Тези неща ми помагат да открия интересни идеи…


След като избера тема, за която да пиша, създавам едно солидно парче евъргрийн съдържание – понякога това е материал като този или ръководство за клуб Мастърхак или пост за Фейсбук.
Споделям го като се уверя, че съдържанието ми е изпълнено със стойност за моята целева аудитория. След това използвам социалните мрежи, за да публикувам това съдържание х 10 пъти.
Ето какво имам предвид:
Разделям дългото съдържание на по-малки, по-лесно смилаеми части като постове за Фейсбук, LinkedIn и Инстаграм (в различни формати).
Нищо сложно…

📱 Фаза 2: Публикувай х 10, Продавай х 100
След като раздробя основната ми идея на 10 малки части, време е за публикуване. Правя го по всички канали, в които съм решил да присъствам. Специфичното тук е, че разпределям различните „парченца“ според социалната мрежа, за която са подходящи.
Ефективната дистрибуция на съдържанието в социалните мрежи е проста, но мощна стратегия за генериране на продажби.
Колкото повече точки на допир с висока стойност създаваш в различните платформи, толкова по-вероятно е да ангажираш аудиторията си, да изградиш доверие и да се позиционираш като човек с опит и авторитет. Това е от решаващо значение при популяризирането на твоите продукти или услуги.
Защото колкото повече аудиторията ти цени безплатното ти съдържание, толкова по-вероятно е да инвестира в платените ти предложения.
Запомни: всеки път, когато пренасочваш или пресподеляш едно силно съдържание на малки хапки за различните платформи, достигаш до по-широка аудитория с по-малко усилия.
Използвай тези малки дигитални хапки като „троянски кон“ за популяризиране на твоите продукти и услуги.

Преди това включваше линк към сайта ти, което в момента не работи, защото платформите искат съдържание с нулев клик или т.нар. „zero click“. Вместо това, бъди креативен – насърчи интеракциите с поста като коментари, споделяния и по възможност лични съобщения (DM).
Наричам това „пасивна продажба“ и тя работи много по-добре, отколкото агресивното промотиране на себе си и сайта ти през цялото време.

⚙️ Фаза 3: Продавай х 100, Мултиплицирай х 1000
“Всяко нещо, което лесно се прави, може и лесно да не се прави. Магията не е в сложността на задачата, а в повтарящото се изпълнение на прости механизми достатъчно дълго, за да предизвикате чудото на Натрупването.” – Джим Рон
Продажбата на 100 единици от продукта ти може и да изглежда като нещо голямо, но трябва да гледаш на това като на възможност да мултиплицираш тези продажби с ефективни стимули.
Научи се да стимулираш щастливите си клиенти да разпространяват работата, която вършат продуктите или услугите ти.
Това може да означава стотици допълнителни доволни клиенти и рентабилни приходи за бизнеса ти (ръководство).
Със 100 продажби зад гърба си можеш да изградиш малка армия от фенове / клиенти, които могат да изпратят още купувачи при теб.
Повечето потенциални клиенти са склонни да се доверят на препоръки от човек, когото познават, отколкото на ландинг страница или реклама.
Ако всеки от 100-те ти първоначални клиенти доведе 10 нови клиенти, това са допълнителни 1000 продажби – ефект на натрупването.
Но не забравяй, че за да се случи това имаш нужда от 3 неща:
- Супер качествен продукт / услуга – никой няма да рискува да се изложи пред приятел или роднина, препоръчвайки му боклук.
- Силна мотивация и увереност – не познавам човек, който да се събуди сутрин с идеята да препоръча някакъв продукт. За целта трябва да мотивираш клиентите си да го направят. Най-добрият начин, който съм открил за целта е супер ефективен, полу-автоматичен онбординг.
- Прозрачност – бъди напълно откровен и ясен каква точно стойност доставя продукта ти, какво включва, как се използва, може ли човек да разчита на помощ и подкрепа, след като го купи (виж това).
🔥 Препоръчани инструменти:
- AI асистент за супер лесно и бързо създаване на сайт за бизнеса + инструмент за GDPR защита на сайта
- AI асистент за създаване на отделните парченца съдържание
- NotebookLM за учене и за организиране на идеи и информация
- Publer за планиране / автоматизиране на дистрибуция на постовете
- Canva, Freepik и Lummi за изображения, видеа, инфографики, цитати
- Blaze – за автоматизиране и супер бързо писане на текст / фрази
- Linguist за превод на информация на всякакви езици
- Notion и Evernote за организация на всички процеси
- OPML файлът с моите източници (импорт Feedly)
Резюме:
Без „ливъридж“ успехът ти ще бъде временен и вероятно отново ще ти се наложи да правиш огромни разходи за реклама или да намаляш цените, докато цялата ти дейност стане нерентабилна.
С дигиталните лостове ще работиш и по-умно, не повече.
Това е стратегическо използване на онлайн инструментите така, че бизнесът ти да се движи напред, без постоянно да изисква времето, вниманието и работната ти сила.
Дай ми достатъчно дълъг лост и аз ще повдигна света.
– Архимед
→ План за действие:
Разгледай онлайн присъствието, задачите и бизнеса си.
Кое е онова тясно място в процесите ти, където можеш да използваш дигиталните лостове в своя полза? Поеми ангажимент да опиташ за 30 дни и виж дали това ще доведе до подобрение в бизнеса ти.
Сподели резултатите.
☺️ Какво мислиш за цялата тази идея?
За да съм сигурен, че всичко до тук ти беше полезно, моля сподели в коментарите кое ти допадна и от какво искаш да научиш повече.
Очаквам те да поговорим 👇🏻
С подкрепата на СуперХостинг БГ:
Този материал и рубриката ни Ecommerce достигат до вас благодарение на подкрепата на СуперХостинг БГ. Компанията предоставя на читателите ни и промо код за 10% отстъпка при поръчка на следните нови услуги за период от 12 месеца:
- Онлайн магазин с Shopiko – план Старт, Бизнес и Про + един домейн от областите .com, .net, .org, .biz или .eu;
- Хостинг план СуперСтарт, СуперПро и СуперХостинг + един домейн от областите .com, .net, .org, .biz или .eu.
Промо кодът е: LIFEHACK10
Рубрика eCommerce с подкрепата на SuperHosting.BG | © lifehack.bg