ВЛЕЗ В КЛУБА
ВЛЕЗ В КЛУБА

Баланс вместо капацитет: как да приложите теорията на ограниченията в бизнеса си


Запази за после

Теорията на ограниченията е измамно проста.

Тя започва с поредица от “очевидни” твърдения.

И след това, преди да се усетите, оказва се, че поставяте под въпрос основните принципи на съвременния бизнес и общество, стигайки до изводи, които са невидими за посредствените бизнеси и хора.

Елиаху Голдрат излага теорията в своя бестселър “Целта“.

Това е необичайна за времето си книга – “бизнес роман”, разказващ историята на мениджър на фабрика в постиндустриалния Среден Запад, който се бори с проблемите на своя завод.

Трудностите, с които се сблъсква този мениджър, са универсални и не важат само за сферата на производството.

Всъщност, вече повече от 30 години читателите разпознават собствената си тегава ситуация в тази уж измислената история.

Тази универсалност на “Теорията на ограниченията” и невероятните изводи и подобрения, които може да ви донесе, са причината днес да се потопим в света на един от най-приложимите принципи.

Да започваме…

Първото ѝ заключение е, че всяка система има едно място, по-тясно от всички останали, както веригата има само едно най-слабо звено.

За някои системи това е очевидно:

Колите, които винаги запушват един и същи участък на магистралата; вратата в офиса, където пътищата на всички се събират; една извивка на водопровода, която ограничава целия ѝ капацитет и т.н.

При други видове системи обаче, това не е толкова явно.

В бизнеса Теорията на ограниченията помага да се разшири понятието от тясно място, което описва материалните потоци (трафик, вода и други), до ограничения от всякакъв вид и естество.

Убеден съм, че всеки предприемач и човек, който иска да се отличи от останалите и да използва инструментите на най-големите умове в бизнеса, трябва да познава тази теория и принцип, защото тя може да подобри значително неща, за които дори и не сте подозирали.


Кое е ограничението, което пречи на кафенето да обслужва повече клиенти? Не е размерът на вратата, нали?

Може да е скоростта на приготвяне на капучиното, скоростта на плащане с карта или броят на хората, които искат кафе на това място, по едно и също време на тази цена (обедната почивка).

Не винаги е лесно да се определи къде е ограничението.

Но знаем, че то е там, иначе кафенето би могло да обслужва безкраен брой клиенти с безкрайна скорост.

Ами човешкото тяло?

Какво е ограничението, което не му позволява да бяга толкова бързо, колкото Юсейн Болт? Това може да е способността на тялото да метаболизира глюкозата или да насища мускулите с кислород.

Или сцеплението на обувките с повърхността на пистата; или ограничаващо убеждение някъде дълбоко в съзнанието ни.

Ясно е, че става по-трудно да се намери ограничението, когато навлезем в света на абстрактното, психологическото и нематериалното.

Второто заключение е, че производителността на системата като цяло е ограничена от изхода на най-тясното ѝ място или най-ограничаващото ѝ ограничение. С други думи: ако водата в една тръба е забавена до струйка от тесен участък, притокът в края на тръбата ще бъде не повече от струйката, независимо, че тръбата в останалата част е широка.

Това е трудно да се види интуитивно, защото е замъглено от безпорядъка на системите, с които обикновено си взаимодействаме.

Кафенето, за което говорихме не може да обслужва клиенти и секунда по-бързо от скоростта на касовия апарат (ако това е ограничението).

Юсейн Болт не може да съкрати времето си с една микросекунда, без да увеличи дела на бързите си мускулни влакна (ако това е най-ограничаващото го ограничение).

Третото твърдение следва от първите две!

То е най-трудно за преглъщане.

То е червеното хапче на Теорията на ограниченията и гласи:

Ако първото и второто предположение са валидни, тогава единственият начин да се подобри общата производителност на системата е да се подобри производителността в най-тясното ѝ място. Или по-общо казано, да се подобри производителността на ограничението.

Ако най-ограничаващото ограничение е скоростта на касовият апарат, нищо друго няма да промени крайния резултат, освен подобряването на скоростта на касовия апарат.

Нито по-добро обслужване, нито по-качествената храна, нито по-добрия интериор, нито по-бързото WiFi, нито по-чистите тоалетни, нито по-доброто кафе, нито някоя от милионите други идеи, които биха ви дали на безплатен уебинар “как да създадете бизнес за 1 месец”.

Запомнете:

Всяко подобрение, което не е свързано с ограничението, е илюзия!


А сега помислете как функционира една типична фирма.

Собственикът и обявява, че е време компанията да се подобри.

Тази заповед се предава надолу по веригата, като всеки мениджър внушава на екипа си важността на индивидуалните си усилия.

Всеки чува това, което иска да чуе:

  • Счетоводителите разбират, че трябва да подобрят полезността на счетоводните книги, които водят (като всеки човек тълкува “полезността” по различен начин).
  • Програмистите кимат в знак на съгласие, че по-добрият код е от решаващо значение (всеки тълкува “по-добър” различно).
  • Маркетолозите смятат, че единственото решение са по-креативните промоции (като никой не дефинира “креативност”).

Всеки от тях тръгва към своята лична мисия, с надежда за големи бонуси за постигнатите резултати, без да осъзнава, че общите им усилия предполагат следната философия на управление:

Локалните подобрения навсякъде, автоматично се превръщат в глобално подобрение на организацията.

Звучи прагматично, нали?

На мнозина им се струва дори логично…

Уверявам ви обаче, че не е това, което искате за фирмата си!

Ами ако ви кажа, че тази философия на управление е напълно погрешна?

Ами ако, вярвайки, че можем да подобрим системата в нейната цялост, като подобрим всяка част поотделно, живеем и работим според бизнес парадигма, която не е ефективна от десетилетия?

Точно тук е огромната роля на Теорията на ограниченията!

Точно това е проблема, който тя се опитва да реши…


Докоснахме се само до повърхността на тази бизнес стратегия!

Точно как да я приложите ще ви покажа в практическото ни ръководство по темата, което ще споделим съвсем скоро…

А до тогава…

Споделете какво мислите в коментарите:

Искате ли да научите повече за Теорията на ограниченията?

Интересувате ли се да научите как да я приложите в работата и бизнеса си, за да откриете неща, за които другите никога няма да се сетят?

Напишете какво мислите отдолу в коментарите 👇🏻


Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
Inline Feedbacks
Виж всички

👤   Log In / Профил

🔰   Абонамент за Мастърхак

📗   Библиотека с книги

🏆   VIP зона с курсове

☎️   0878 977 107

==========

🔐   Секретна група

💻   Инструкция за групата

ℹ️   Инфо за клуба

🎯   За Реклама


🔘   Cookies

🔘   Общи условия

🔘   Права за ползване

🔘   Privacy Policy

🔘   Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
- 45 % ОТСТЪПКА
Абонамент за 6 месеца + достъп до всичко + подаръци и отстъпки за над 150 лв!
10
дни
10
часа
10
минути
10
секунди
- 45%
СПЕСТИ НАД 150 ЛВ
10
дни
10
часа
10
минути
10
секунди