Как да стартирате стабилен онлайн бизнес – принципите, които да следвате и грешките, които да избягвате [ръководство]

Ако ще стартирате онлайн бизнес, в това ръководство ще откриете точна и ясна пътна карта с доказани принципи, която ще ви помогне да го развиете и наложите успешно на пазара, без объркването и без да се чудите от къде да започнете.


Един от най-популярните цитати в бизнеса е на Уейн Грецки:

Винаги се плъзгам към мястото, където ще отиде шайбата, а не към мястото, където вече е била.

Идеята, че като собственици на бизнес можем да предвидим бъдещето, както хокеистът предвижда накъде ще тръгне шайбата, е глупава.

Ако искате да бъдете успешен предприемач, ще ви трябва нова парадигма. Предлагам да използваме тази:

Бизнесът прилича повече на карането на сърф.

А Грецки да си гледа шайбата…

Бизнес (и сърфиране) за начинаещи


За начинаещите карането на сърф е особено трудно начинание, просто защото първите ви стъпки изобщо не приличат на сърфиране.

В началото трябва да се фокусирате върху съвсем други неща.

Начинаещите сърфисти прекарват много време извън водата:

  • Запознават се със спецификите на дъската
  • Практикуват различни маневри на сухо
  • Учат се да гребат, за да яхнат вълната
  • Наблюдават и изучават вълните

В началото не са сигурни в способностите си. Но с усъвършенстването на основните принципи увереността им започва да нараства.

Един от начините да визуализираме този процес е с помощта на т.нар. “графика на хълма“:

Виждате ли връзката?

Същото важи и за бизнеса!

Преди да сте способни да изградите печеливша фирма, налага се да поработите първо върху най-основните неща.

Използвайки същия модел от диаграмата по-горе, можем да илюстрираме процеса на изграждане на печеливш онлайн бизнес по следния начин:

Процесът включва няколко етапа.

🧱 Етап за “Развитие на основите”:

  • Придобиване на подходящите умения
  • Създаване на връзки и контакти
  • Разбиране на пазара и индустрията
  • Анализ на търсенето и предлагането

🛠️ Етап на “Реализация”:

  • Започвате работа по създаването на продукта
  • Пускате първите предварителни продажби (Pre-Order)
  • Стартирате тестова версия на продукта или услугата
  • Оценявате степента на привличане и интереса
  • Намирате ефективни маркетингови канали
  • Официално стартирате продукта

Има и уловка: не всеки, който се качи на сърф, става добър сърфист!

Затова помнете:

Ще ви бъде изключително трудно, ако се опитате да скочите в това приключение, без преди това да сте развили стабилна основа.

Дори опитните предприемачи трябва да дадат крачка назад и да учат нови фундаменти, когато навлязат в нова индустрия. Това означава да се откажете от егото си и да започнете от първото стъпало на стълбата.

След основните принципи, време е за действие…

Как да развиете основите на бизнеса си

Просто е:

Прекарайте известно време в гребане…

Сърфирането е 90% гребане и 10% носене по вълната. Най-добрите сърфисти винаги са били най-добрите гребци. – Джо Уилсън

Сърфистите прекарват по-голямата част от времето си в гребане. Този етап е важен, защото ще ви даде усещане за водата и нейното движение. Така ще се научите да разбирате вълните, когато сте в бурната “вода на бизнеса”. Разбирате метафората, нали?

Това е малко като пълзенето на бебето, преди да се научи да ходи.

По същия начин, преди да започнат бизнеса си, повечето успешни предприемачи прекарват много време в “гребане”.

Как изглежда това извън сърфинга?

Научете всичко, което можете, за конкретната индустрия. Ако сте служител, придобийте възможно най-много мулти-функционални умения.

Станете генералист.

Дръжте очите си отворени за възможностите:

  • Какви продукти и услуги купуват компаниите от вашия бранш?
  • Какви тенденции се обединяват в по-големи пазарни течения?
  • Кои продуктови категории набират скорост?
  • Как хората от вашата ниша вземат решенията за покупка?
  • Какви технологии, хостинг услуги и инструменти използват?

Много предприемачи откриха бизнес идеята си, докато работеха за някой друг. Просто наблюдавайте съзнателно и бъдете нащрек.

Не искате да изберете просто някоя от хилядите възможности, които ви казват, че ще бъдат успешни.

Вместо това изчакайте подходящата вълна.

Как да направите това?

Не спирайте да четете…

Как да изберете добра вълна (целеви пазар)


Преди да продължите, изгледайте видеото – цялото!

Сега вече разбирате, че няма как още в самото начало да се хвърлите с главата напред, за да подчините вълни цунами като тази…

Водата пренася енергия, а вълните са резултат от преминаването на тази енергия през водата. – Октавия Дръги

Аналогията е ясна:

Ако бизнесът беше сърфиране, пазарът щеше да е вълната.

В крайна сметка потенциалът на вашия продукт се определя от размера, динамиката и характеристиките на вашия пазар.

Колко енергия има във вълната, която се каните да яхнете?

Едва след като изберете пазар, можете да отговорите на тези въпроси:

  • Какъв продукт ще създадете?
  • Кой го иска точно сега?
  • Колко са готови да платят за него?
  • Как ще позиционирате продукта си за тази аудитория?
  • Как ще достигнете до нея (каналите)?
  • Какъв е потенциала на тази икономическата възможност?

Притегателната сила на вашия пазар (размерът на вълната) се диктува от това колко хора искат дадено решение и колко ще платят за него.

Да речем, че пазарът е ясен.

Но какво да кажем за продукта?

Не е ли създаването / намирането на правилния продукт от решаващо значение за успеха? В тази връзка запомнете следното:

Продуктът е като дъската при сърфа: важен е, но само ако сте способни да хванете добра вълна. В противен случай той е безполезен. Както не може да карате сърф, когато водата е равна, така не можете да продавате продукт, който никой не иска!

Изборът на правилния пазар е един от най-устойчивите и добри съвети, които може да получите. Дори да създадете грешен продукт на правилния пазар, това е много по-добре, отколкото да създадете правилен продукт на грешен пазар. – Джеф Майерсън

Сърфистите следват вълните, а предприемачите търсенето!

В началото няма особен смисъл да прекарвате много време в размисли за позициониране, продажби и маркетинг. Тези неща са важни, но само ако преди това сте идентифицирали правилната възможност.

След като вече сте яхнали вълната, начинът, по който позиционирате дъската си е особено важен, Но позиционирането няма да ви помогне да се задържите на нея ако никой не търси това, което предлагате.

Затова внимавайте за следното:

  • Не яхвайте прекалено големи вълни – извън вашите възможности.
  • Става още по-лошо ако се качите на твърде малка вълна – усилията да гребете до нея ще са били болезнено напразни.
  • А най-прецакващото е да се пуснете с дъската при плоска вода

Ресурси


Какво прави един пазар добър?

Обикновено реагираме на съществуващото търсене, а не го създаваме.

Пазарът трябва да “придърпва” това, което създавате, а търсенето е добре да съществува – като вълна, която се връща обратно в океана.

За да ви се получи, трябва да направите оценка на пазарното търсене!

Това са факторите, които да анализирате:

  • Текуща пазарна стойност = брой потенциални клиенти х парите, които харчат х честотата, с която купуват
  • Темп на растеж = текуща пазарна стойност х темпът на растеж (увеличаване на броя клиенти, на разходите, на честотата)
  • Пазарен обхват = можете ли да достигнете до разумен брой потенциални клиенти? Има ли достатъчно ефективни маркетингови канали?
  • Конкуренция = срещу какви конкуренти се изправяте? (Колко фирми са се насочили към същата вълна?) Смятате ли, че можете да се конкурирате на тяхното ниво?
  • Технология = каква платформа сте избрали за вашия онлайн магазин, на кого сте доверили хостинга и домейна си?

Направете тези оценки, докато сте още на брега…

Ставате ли за сърфист?

Вие сте като сърфист, който търси приливи и отливи.

И не само преценявате вълните според това как изглеждат, но и дали смятате, че сте подходящият човек, който да ги яхне.

Личните ви характеристики са от значение.

Уменията, опитът и връзките, които предлагате на масата също!

Изборът на правилния пазар е само първата стъпка!

След това има множество фактори, които ще повлияят на успеха ви:

  • Кого познавате и кой познава вас
  • Вашата лична история + уменията ви
  • Вашите финансови възможности
  • Как сте направили продукта
  • Как сте го позиционирали на пазара
  • Как присъствате в маркетинговите канали

Ако двама сърфисти се качат на една и съща вълна, но единият има повече опит в сърфирането от другия, по-опитният вероятно ще спечели.

Същото е и в бизнеса!

Как да създадете правилния продукт?



Вижте колко много сърфисти на едно място…

И само неколцина от тях ще хванат добрите вълни.

Същото е и с вашия пазар!

За да постигнете успех, трябва да създадете продукт, който предлага резултат, силно желан от “гладна” група клиенти.

Ето защо вълната, на която се носите, е от значение.

Трябва да съществува видимо търсене за вашата продуктова категория, в която сте решили да се наместите; особено ако сте в началния етап!

Ейприл Дънфорд (авторка на “Obviously Awesome“), съветва предприемачите да не се опитват да създават нова категория продукти!

Поне не и в началото:

Веднъж създадена, дадена пазарна категория започва да съществува в съзнанието на купувачите.

Тя представлява група от решения: CRM системи, автоматизация на електронната поща, умни очила и т.н.

Ако сте нов бизнес, опитът да се разраствате, като едновременно с това налагате нова категория, е един от най-трудните начини да получите първоначална тяга. Не разполагате с ресурсите, за да я дефинирате и да оцелеете толкова дълго време”.

Тя споделя и какво прави определени продукти успешни:

“Всеки успешен продукт има уникална гледна точка.

iPhone е добър пример за това. Силно диференциран продукт, пуснат на пазара в съществуваща категория.”

Формата и дизайнът на продукта ви ще определи доколко добре ще се справи с вълната на пазара. Някои дъски за сърф са по-добри за меки вълни, а други – за големи. Изградете продукта си така, че да отговаря на пазарното търсене (големината и формата на вълната).

Как да го направите ли?

Следващите редове са ключови:

  • Премахнете препятствията по пътя им
  • Осигурете им напредък в работата (JTBD)
  • Осигурете им признание и статут
  • Създайте им положителни чувства
  • Премахнете бъдещите заплахи
  • Дайте им свръхспособности
  • Премахнете триенето

Когато има достатъчно търсене на даден продукт, то се усеща.

Пазарът ви привлича като вълна.

Разликата е в това, че обикновено вие се опитвате да привлечете пазара към вашия продукт. Все едно да привлечете вълна…

Не можете, трябва да я овладеете.

В заключение:


Хващането на големи вълни е въпрос на търпение.

Необходими са ви подходящо време, гребане, умения и усилия. Перфектната вълна също няма да дойде сама при вас:

Трябва активно да я търсите.

Не виждате добра възможност там, където се намирате?

Преместете се на ново място.

Ако тепърва стартирате с онлайн бизнеса, започнете със сърфиране върху по-малки вълни.

Стартирайте малък проект, представете го публично.

Опитайте се да спечелите първите си приходи от бизнеса.

Не бъдете нетърпеливи!

Не всяка вълна, която се появява по пътя ви е добра възможност.

И помнете:

В бизнеса, както и при сърфа, няма гаранции.

Никой не може да ви даде “перфектна формула за бизнес успех”.

Това, което се опитах да направя тук, е да ви дам принципи, които ще увеличат шансовете ви да реализирате идеята си.

Мога да опиша основите на сърфирането, но не мога да ви гарантирам, че ще хванете перфектната вълна. Нито, че няма да ви се стовари отгоре…

Но ако отделяте време да развиете основата си и научите спецификите на добрия пазар, шансовете ви за успех ще се увеличат.

Ако искате да яхнете голямото цунами, започнете от тук.

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
От застой в доминация
БЕЗПЛАТЕН БЮЛЕТИН
Инструменти, идеи и похвати, които ще ти помогнат да подредиш живота и да развиеш бизнеса си...
От застой в доминация
Инструменти и похвати, които от марионетка ще те направят кукловод...