Дидо Григоров е познат SEO експерт и Python програмист, част от екипа на Serpact, като head of content department. Участвал е в редица международни и български маркетинг конференции, цели 3 събития на Google, а последното е престижното събитие за софтуерни инженери – EuroPython 2023 в Прага, Чехия. Маркетолог по професия, той има почти 22 години опит в дигиталния маркетинг и 10 в програмирането, основно с Python, като е работил и с други езици като Java, Go и C++. През последните години се занимава активно с data science, machine learning, AI. Към момента, е студент за втори път в немския университет – International University of Applied Sciences със специалност Computer Science.
📋 Дидо, какво мислиш за модерния AI тренд в различните индустрии… и дори в ежедневния ни живот?
🎙️ За мен това е нормално явление. Днес се намираме в един много забързан свят, пълен със задачи – много повече отколкото можем да осъзнаем. Това е така, защото отдавна сме в ерата на изобилието от информация и възможности, а те пораждат нови подвъзможности.
Така нишката от отговорности и задачи никога не се прекъсва.
Доста от тях са повтаряеми и могат да бъдат автоматизирани.
И докато преди автоматизацията беше абсолютна и праволинейна, то сега компютрите вече могат да “мислят”.
Да влагат контекст и много по-добра логика (почти като човек), с което смея да твърдя, че се справят доста добре.
📋 Днес инструменти като ChatGPT се радват на голяма популярност и създадоха бум сред технологиите. На какво се дължи това?
🎙️ На няколко причини:
Първата е, че ChatGPT даде достъпност на потребителите да използват изкуствен интелект с разбираем потребителски интерфейс.
До преди това трябваше да си програмист, за да ползваш AI ефикасно, или достъпът беше силно ограничен и много сложен.
Това е едно от основните му предимства.
От друга страна, зад ChatGPT е компанията OpenAI, в която, според мен, работят едни от най-умните хора в света – такива като Sam Altman, Andrey Karpathy, Mira Murati. Те знаят от какво може да има нужда ежедневния потребител на AI и вече няколко години се опитват да му го дадат, като подобряват моделите си непрекъснато.
И не на последно място е и фактът, че ChatGPT предлага и голяма доза креативност, но и акуратност, която помага на потребителите в различни професионални направления в ежедневната им работа. Това спестява време и усилия, които могат да се вложат в нещо друго.
📋 Как изкуственият интелект (AI) може да подпомогне и да преобрази стратегиите в дигиталния маркетинг?
🎙️ Преобразяване е силно казано, защото човешката намеса винаги ще е нужна, въпреки всички спекулации с това, че AI ще ни завземе.
Дигиталният маркетинг, сам по себе си, е колкото направление базирано на анализа на данни и статистиката, толкова и на креативността.
AI може да помогне и с двете… И вече го прави доста добре.
AI е способен да генерира много нови идеи, за каквито често в забързаното си ежедневие може и да не се досетим.
Това, освен че е полезно за развитието на бизнеса, спестява и много време, но отключва и креативността на маркетолога.
Същото важи и за анализа и интерпретацията на данни, на база на които се взимат информирани решения.
Вече има инструменти, които планират и създават текст, генерират и анализират данни, правят прогнозни анализи, създават изображения, правят A/B тестинг, персонализират съдържание за потребители, автоматизират или създават цели маркетингови фунии.
Защо да не помагат и при създаването на една стратегия за дигитален маркетинг, като генерират идеи за нея, или самата нея?!
Това обобщено на едно място прави изгледите за реализация на една голяма стратегия, като постижими, и дори много печеливши за даден бизнес. Всичко това, което AI предлага, ще спести време и със сигурност може да свърши много повече задачи, дори от цял маркетингов департамент от хора, но има едно основно “НО”….
Зад тези инструменти все още стоят хора, и те са нужни.
Именно те взимат стратегическите решения!
Въпреки всичко, AI няма как да познава една марка по-добре от човек, няма как и да изразява чувства и емоции, каквито един бранд трябва да предава с послания към аудиторията си.
Именно затова няма как и всички идеи, автоматизации и анализи, които предлага да са 100% адекватни и приложими в стратегиите за дигитален маркетинг. Въпреки това, AI е един полезен асистент, който днес е винаги там, на клик разстояние, за да ти подаде идея, която да развиеш, или просто да ти предложи чисто нова перспектива.
📋 Вече в доста софтуер за маркетинг виждаме и AI инструменти?
🎙️ (Д:) Да, но обърнете внимание, че те се отнасят повече към креативната част – генериране на заглавия и описания, създаване на текст, на план за статия, генериране на изображения и тн. Доста по-пестеливо е ползването му за стратегически и бизнес решения.
AI се използва активно и при анализа на данни в маркетинга, особено при генерирането на обобщени анализи, интепретация на метрики.
Но трябва да се има предвид, че стратегическите решения се взимат от хората зад тези инструменти, а не от AI.
📋 Кои конкретни инструменти и технологии на базата на AI могат да бъдат използвани за оптимизация на маркетинг стратегиите?
🎙️ (Д:) Би било доста ограничаващо да спомена само няколко имена, защото AI е технология, и като такава, тя се внедрява къде ли не.
Въпреки това се открояват решенията на:
📋 Винаги съм се чудел: необходимо ли е според теб, един дигитален маркетолог да умее да програмира?
🎙️ (Д:) Не бих го нарекъл задължително, но определено е полезно.
Често ми задават въпроса “Защо”, и отговорът е:
Защото програмирането дава необятни възможности, каквито едно готово решение няма как да ти даде.
От друга страна уменията по програмиране отключват креативността на по-високо ниво, дават възможност да се достигне до информация, аспекти и данни, които по друг начин не са достъпни.
Колкото и да ти е достатъчен един софтуерен инструмент, винаги ще се появи проект или проблем, за които ще търсиш решение, а такова към момента може да няма. Доста компании вече предлагат и индивидуални решения, но те струват доста скъпо.
Въпреки това, не бива да се забравя, че само по себе си, програмирането е цяла професия, която изисква своята отдаденост и изучаване, както и специфичен начин на мислене.
Аз използвам Python от 10 години, въпреки това, не бих нарекъл себе си експерт в него. Спокойно мога да кажа, че програмните езици са като разговорните – нямат научаване цял живот. Нещата са навързани.
Няма как да скочиш в AI, без да познаваш софтуерното инженерство, защото те вървят ръка за ръка, а и AI е базиран на основите му и на линейната алгебра, висшата и дискретна математика и тн.
📋 Все по-често започна да се използва абревиатурата – LLM. Обясни ни какво представлява и за какво служи?
🎙️ (Д:) Абревиатурата идва от “Large Language Models” (LLM) и се отнася до големите езикови модели, разработени с цел да разбират и генерират естествен език. Те използват машинно обучение (Deep Learning), за да бъдат обучени върху големи количества данни от различни източници.
Един от примерите за голям езиков модел е ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer), базиран на GPT 4, a скоро и на 5.0.
Този модел е обучен с огромно количество текстове и може да изпълнява различни задачи, като отговаря на въпроси, генерира текст, превежда езици, анализира сентимент и други. Големите езикови модели като GPT имат способността да улавят сложни зависимости и структури в езика, като същевременно запазват и семантичен смисъл.
В интерфейса си, ChatGPT всъщност ни дава една доста ограничена функционалност. Представете си силата му, ако можете да тренирате сами моделите на OpenAI, да пишете функционалности в приложения с тях, да ги комбинирате и пригодите изцяло за нуждите си.
Както се казва – възможностите стават необятни, но изискват много добри познания по програмиране, софтуерно инженерство, а в някои случаи даже и висша математика и статистика.
Въпреки всичко, LLM-ите не са нарицателно за целия AI, а са само част от него, по-точно част от Deep Learning.
Те могат да бъдат универсално решение, което да помага за по-висока продуктивност, но в случай на нужда от специфична технология, за целите на дигиталния маркетинг, се изискват високи технологични познания за правилна обработка на данните, правилно прилагане на моделите, тестване за прецизност и тн.
📋 Какъв е потенциалът на AI в създаването и управлението на ефективни маркетинг кампании чрез анализ на клиентското поведение?
🎙️ (Д:) Това е чудесен въпрос!
Потенциалът е голям, защото точно тези AI модели са бъдещето.
В маркетинга, те помагат за по-голяма ангажираност на потребителите и повече персонализираност, по-добри потребителски преживявания, защото те непрекъснато се адаптират и самообучават.
Типичен пример за това са чат ботовете, които може да изглежда, че просто подават една предварително въведена информация под формата на отговори, но всъщност те изучават потребителското поведение на едно по-високо, и бих казал, по-фино ниво – зад кулисите.
Така те могат да дават максимално релевантни отговори, да правят прогнози за потребителското преживяване, и да помагат на маркетолога да взима решения за промени в стратегиите.
📋 Как AI може да подпомогне развиването на умни аналитични инструменти за измерване на успеха на маркетинг кампании?
🎙️ (Д:) Като анализира и интерпретира метриките им подобно на човешкия мозък. И на база на връзките между тях и оформените трендове, да се правят статистически изчисления и анализи, а чрез трениране да се подадат и евентуални прогнози за бъдещото представяне на кампаниите.
Всичко това помага да се прецени кои канали на дигиталния маркетинг са по-печеливши, доколко и как се вписват в бизнес стратегиите на даден бранд от други, а ако дадени канали не са ефективни, какви биха били причините. AI може да предлага и евентуални решения за по-добра производителност на даден канал или цялостно за стратегиите на кампаниите. Подобно решение създадохме в Серпакт – Trackian.
📋 Сега малко за теб – виждам, че си голям застъпник на Python. Защо точно този език?
🎙️ (Д:) Той ми е страст още от 2007 година.
Python e всеобхватен език – може да прави наистина много неща.
От уеб разработки, до десктоп софтуер, анализ на данни, програмиране на модели и алгоритми за машинно обучение и изкуствен интелект, та даже да управлява и хардуер. Креативен човек съм, а той ми дава точно тази креативност, от която имам нужда.
Същевременно има и нещо абстрактно в него, което ме мотивира още повече, защото ме кара да мисля на едно друго ниво.
Бях в труден период от живота си и имах дълга пауза в програмирането. Python и съвместната ми работа с ментори от Google, чиито имена нямам право да спомена, заради сериозен NDA, ме спасиха от капана на бърнаута. Да, знам, че звучи странно, защото повечето хора в тази сфера всъщност прегарят, но мен програмирането ме успокоява.
Чувствам се удовлетворен от факта, че решавам проблем, без значение колко време ще ми отнеме, както и че създавам нещо.
Винаги ми е интересно какво ще излезе и постоянно тествам нови библиотеки и frameworks и тяхното съчетание.
Този програмен език ми помага много и е в ежедневната ми работа, защото автоматизирам много задачи, а често в движение, измислям решения и за нововъзникнали такива.
Към момента имам голям интерес към Cohere, и работя по проект, който е цяла нова технология базирана на него, но за момента ще го запазя в тайна. Единственото, което бих издал е, ключовата дума “релевантност”, водещият ранкинг фактор на Google…
Предстои и да издам и книга по покана на престижното издателство Springer Group с работно заглавие “Python for LLMs”. Stay tuned.
P.S. Ако имате въпроси към Дидо, задавайте ги тук в коментарите 👇🏻