Как да направите голям скок във въображението си, за да вземете правилно решение?

Не можеш да погледнеш в нова посока, като гледаш по-съсредоточено в същата посока. Едуард де Боно

Случвало ли ви се е да бъдете в гора и да ви се струва, че дърветата са в пълно безредие, а после да направите няколко крачки встрани и да видите, че всички дървета са подредени в спретнати редици?

Понякога се намираме на неподходящо място, за да забележим очевидния отговор.

Трябва съзнателно да променим своята гледната си точка и да подходим към проблема от нова посока, за да намерим радикално решение.


През 1968 година публиката на Олимпийските игри в Мексико Сити с изумление наблюдавала как един младеж прави висок скок с гръб към лоста.

Всички останали състезатели използвали проверения от времето начин на скачане „Уестърн Рол“, при който лицето и стомахът докосват лоста. Но ето че назрял моментът младият американец Дик Фосбъри да си зададе фундаменталния въпрос:

Има ли по-добър начин за изпълняване на висок скок?

След като експериментирал той установил, че има такъв.

Спечелил златен медал и променил спорта. Поставил под съмнение общоприетите предположения и подходил към проблема от различна и новаторска посока.

Така наистина осъществил скок и във въображението си.

Хенри Форд погледнал по нов начин сглобяването на автомобили.

По традиция автомобилът се сглобявал на едно място и работници отивали там, за да поставят двигателя, скоростната кутия, контролното табло, спирачките и така нататък.

Форд се запитал: „Какво би станало, ако вместо работниците да ходят при автомобила, автомобилът отива при работниците?“

Радикалната му идея довела до поточната линия за сглобяване на автомобили и направила възможно стандартизираното масово производство на автомобили на много по-ниска крайна цена.

Алберт Сент-Георги, откривателят на витамин С, казва следното:

Гений е да виждаш онова, което всички останали виждат, и да си помислиш нещо, което никой друг не си е помислил.

Ако съумееш да погледнеш ситуацията от различна гледна точка, има голям шанс да постигнеш прозрение. Така направил Майкъл Калън.

При създаването на супермаркета той възприел различна гледна точка като си представил магазина преобърнат така, че клиентите да се обслужват сами.

Съберете следните числа наум: 398, 395, 396, 399. Ако ги съберете по традиционния начин, очаква ви доста трудно смятане наум.

Но ако забележите, че могат да бъдат пренаписани като 400-2, 400-5, 400-4- и 400-1, лесно ще видите, че общият сбор е 1600-12=1588-много добър трик, нали?

Ако възприемем малко по-различна гледна точка към проблема или го формулираме по различен начин, решението става много по-просто.

Вижте и → Стратегия Син океан – разбий представата си правене на бизнес

Как да погледнем на ситуацията по различен начин?


Тъй като сме свикнали да я виждаме от определен ъгъл, ние трудно да се насилим. Вместо да гледате ситуацията от своята гледна точка, опитайте всяка от следните:

  • гледната точка на клиента;
  • гледната точка на продукта (представете си, че сте продукта);
  • гледната точка на доставчика;
  • гледната точка на дете;
  • гледната точка на поет;
  • гледната точка на комедиант;
  • гледната точка на диктатор (изберете си някой авторитарен тиранин!);
  • гледната точка на анархист;
  • гледната точка на архитект;
  • гледната точка на Салвадор Дали;
  • гледната точка на Леонардо да Винчи;
  • гледната точка на Чарлз Дарвин.

Сайръс Макормик е изобретателят на комбайна – продуктивна, спестяваща много труд машина, необходима на всеки фермер.

За съжаление, през XIX век американските фермери нямали много пари и не можели да си позволят закупуването на нови машини.

Затова Сайръс възприел новаторски подход и измислил плащането на вноски, така че фермерите да могат да плащат от бъдещи приходи, вместо от оскъдните си спестявания.

Ако се налага да проучите долина, по колко начина можете да я погледнете?

Можете да погледнете нагоре и надолу по долината, можете да и хвърлите поглед от речния бряг или да се изправите и да я огледате от някой хълм.

Можете да я обходите, да шофирате по пътя покрай нея или да тръгнете с лодка по реката. Можете да огледате снимка от сателит, да проучите карта.

Всеки от тези подходи ще ви осигури различен поглед към долината и ще увеличи знанията ви за нея. Защо не постъпваме по същия начин с бизнес проблемите и тези в живота ни?

Защо се опитваме да формулираме решение, преди да сме погледнали проблема от множество различни ъгли?

През 50-те години на XX век бизнесът с товарни кораби западал.

Строежът и поддържането им било скъпо. Те прекарвали много време в пристанищата, чакайки обединените в профсъюз докери да ги разтоварят и натоварят.

Товарните самолети бързо разширявали пазарния си дял. От години отрасълът се опитвал да намалява цените, но не това било решението.

Имало нужда от нов подход и отговорът се появил с контейнерите.

Ако товарите се слагали в контейнери, по-голямата част от работата можела да бъде свършена, преди корабът да пристигне в пристанището.

Корабите постигнали много по-бързи обороти и така рентабилността им драматично нараснала. Възникнали нови пристанища за контейнери, свободни от старомодните практики.

Европейският пазар за перилни препарати е доминиран от „Unilever“, чийто основен продукт е „Persil“ и от „Procter and Gamble“ – производител на „Ariel“.

От години свирепата конкуренция между тези две водещи марки перилни препарати почиваше върху рекламата и каналите за търговия на дребно.

През 1998 година „Unilever“ възприема нов подход и проявява новаторство, като започва да „Persil“ на таблетки. Таблетите – перилен препарат в концентрирана форма – предлагаха по-голямо удобство за потребителя, защото бяха предварително измерени и не се налагаше прахът да се сипва от голяма торба.

Дкладвано е, че „Persil“ е увеличил пазарния си дял с 10 процента, тъй като първи предложил тази новост. Потребителите харесаха новостта и удобството на таблетките, които сега владеят над 30 процента от пазара.

Съветът на Де Боно към „Ford“ за ползването на товарни контейнери и създаването на таблети като заместител на праха за пране са различни гледни точки към традиционния бизнес. А големите изобретения се правят именно чрез промяна на гледната точка.

Опитайте се да формулирате проблема по нов начин, да го раздробите на съставните му части и да ги сглобите по различен начин и така понякога по-доброто решение става очевидно.

Вижте още и → Майната му на стандартното! Побъркай конкуренцията

Направете уместни визуални връзки!


мисловна карта

Ако искате и вие да работите с този инструмент, кликнете тук!

Добър начин за преформулиране на проблема е да запишете ключовата дума и да направите възможно най- много уместни визуални връзки.

Това ще ви помогне да структурирате и преструктурирате мислите си.

Понякога го наричат визуално генериране на идеи.

Тони Бюзан развил тази идея в концепция, наречена картографиране на ума.

Дава добри резултати при индивидуална употреба, може да се използва и групово.

В простия си вариант методът действа по следния начин…

В средата на голям лист хартия напишете вашата ключовата цел и я оградете с кръг. После запишете основните и атрибути върху излизащи от този кръг линии.

Всяка линия ще породи други линии и под линии, докато визуалната карта не обхване и свърже всичките ви основни мисли.

След това бихте могли да използвате маркер, за да подчертаете ключовите точки и да свържете сродни точки от различни линии.

Така ще откриете нови връзки, комбинации и идеи.

При добавянето на все повече връзки и разклонения картата става по-непрегледна, но породените идеи са по-ценни. Картата ви помага да си представите връзките между различните фактори и да подходите към проблема от множество ъгли.

Освен това, щом запишете параметрите и мислите си на хартия, можете да ги изследвате докрай, да ги подсилите, преобърнете, подложите на съмнение, комбинирате и обедините.

Можете да се съсредоточите върху най-обещаващите и да помислите върху тях. Целият процес помага за категоризиране, структуриране и дефиниране на проблемите.

И накрая  6 основни съвета за промяна на гледната точка!


  1. Постарайте се да подходите към проблема от нов ъгъл.
  2. Поставете се на мястото на клиента, на самия продукт или на марсианец!
  3. Преформулирайте проблема – опишете го с различни думи.
  4. Представете проблема визуално с рисунка или визуални връзки.
  5. Обсъдете ситуацията с приятели, чиято сфера на дейност е различна от вашата.
  6. Вземете случаен предмет или дума и направете асоциация с проблема.

Приятели, хареса ли ви статията?

Ако четенето Ви беше приятно, моля споделете я във вашите социални профили, за да помогнем и на други хора да разберат как да променят гледната си точка. Благодаря!

Сподели 😍

3
Остави коментар

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
lifehackerbg.comДесислава ХристоваMrKwanten Recent comment authors
нови стари харесвани
Десислава Христова
Гост
Десислава Христова

Дааа,полезно е,защото може да се приложи при почти всяка една житейска ситуация-не само в бизнеса.

MrKwanten
Гост
MrKwanten

Полезно!

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top