Тази статия е част от практическото обучение “24 часов курс по Facebook маркетинг”, организирано от Beyond Academy и достига до вас благодарение на огромния труд, който положиха лекторите му, за да ни покажат как да използваме Facebook ремаркетинга по-ефективно.
Иска ни се да мислим, че когато клиент влезе в контакт с нашия бизнес, той ще следва праволинеен и кратък път, в края на който ще си купи онова, което продаваме. Иска ни се да вярваме, че той ще дойде на нашия сайт и още с първото влизане ще се абонира, ще изтегли безплатната ни книга или ще купи продукта ни – с една дума ще ни стане клиент. Да, ама не! В действителност, пътуването на купувача от вашия бизнес до стените на портфейла му не е толкова праволинейно, нито така кратко.
Човек влиза в сайта ви и само след секунди вече го е напуснал, привлечен от друго гръмко заглавие или по-атрактивна оферта. Два месеца по-късно той отново попада на най-новата ви статия и прочитайки я, решава да се абонира. Няколко ни дни след това изчита още един ваш пост, а седмица по-късно започва да обмисля дали да си купи новата ви книга или видео курс. След още известно време на умуване и вътрешни дискусии, той най-накрая предприема решителната стъпка и ви дава парите си.
Същия като мечтания резултат, но процесът реално е много по-бавен и сложен.
Точно затова маркетолозите имат нужда от по-бърз “транспорт”, чрез който да скъсяват този процес. Чудесен начин за това е “скоростния влак” на онлайн бизнеса наречен ремаркетинг “експрес”. И ако до сега не сте прилагали тази стратегия, до края на статията ще научите как да я приложите във Facebook, за да увеличите приходите си.
Какво всъщност е ремаркетинг: Ремаркетинг, също познат и като ретаргетинг, е форма на онлайн реклама, която ще ви помогне да държите бранда си пред погледа на потребителите, след като вече са напуснали сайта ви. При повечето уеб сайтове, само около 2% от трафика се превръща в продажба от първото посещение. Ретаргетингът е маркетингов похват, който ще ви помогне да обхванете останалите 98% от посетителите ви, които не се конвертират веднага.
Как работи маркетинговата стратегия Facebook ретаргетинг – видове
Съществува два основни метода за ретаргетинг: пиксел базиран и чрез списъци. Всеки от тях има различни предимства и използването му зависи от целите и възможностите на маркетинговата кампания.
Пиксел базирания ремаркетинг е начин за повторно показване на рекламата на всеки посетител на сайта ви, разгледал определена страница от него. Когато потребител дойде на вашия сайт, малко парченце JavaScript (често наричано пиксел) тайно ще се внедри в неговия браузър под формата на бисквитка (cookie).
И когато напусне сайта ви, сърфирайки из интернет, бисквитката под прикритие ще уведоми проследяващите платформи (като Facebook ако сърфира там) какви точно реклами да му покажат, въз основа на миналото му поведение в определени страници от сайта ви.
Базирания на списъци ретаргетинг работи, след като вече имате събрана информация за потребителите в базата ви данни. Може да използвате и списъци на съществуващи контакти/абонати, за да им пренасочите подходящи реклами.
За да направите такъв тип ремаркетинг просто качете мейл адресите в ретаргетинг кампанията (обикновено в социални мрежи като Facebook – т.нар. Custom audience), след което платформата ще идентифицира потребителите в социалната мрежа, чийто мейли таргетирате и ще им предостави реклама на вашата услуга или продукт.
Пренасочващите реклами, базирани на списъци, ще ви позволят да ползвате по-персонализирани критерии за рекламите си, защото данните, които имате са базирани на нещо повече от само поведението на потребителя – тук може да избирате кого да включите, а освен това сте получили и един вид позволение тези потребители да получават съдържанието ви (маркетинг на позволението). От друг страна обаче, възможно е потребителят да ви е дал един мейл адрес при абонамента в сайта ви, а във Фейсбук например, да се е регистрирал с друг – в този случай той няма да получава пренасочените ви реклами.
Бележка: Ретаргетингът чрез custom audiences става чрез списъци не само на мейли, но и чрез някои по-хитри неща като телефони, Facebook ID (особено ако хората влизат на сайта ви с FB профила си) или по участници в създаден от вас App.
В края на статията ще ви разкажем и за още два професионални метода на база двата основни, за които говорихме по-горе – става въпрос за Facebook Exchange и Facebook Dynamic Product Ads, които предлагат страхотни възможности, подходящи за по-прецизно ретаргетирани кампании, изключително ефективни за онлайн магазин, например.
Нека си представим следния примерен сценарии, за да изясним същността на тази стратегия:
Представете си, че клиент влиза във вашия магазин, независимо дали е онлайн или офлайн, разпитва Ви за конкретен продукт, а след това напуска, без да купи. В случая има голям потенциал за продажба, която има всички шансове да се случи при въпросния клиент и то по-скоро рано, отколкото късно, независимо, че сега не е купил от магазина ви.
Какво бихте направили в този момент? Как отново да му напомните за бизнеса си, където и да отиде? Какво ще направите, за да се сети за вас и за марката ви, като единственото нещо, което ще му дойде на ум, точно преди да си отвори портмонето? Ако говорим за стандартен офлайн магазин, това звучи малко нереално. Дори персоналът ви да дебне хората зад ъгъла, стойността на всичко това ще направи невъзможно дори да стартирате подобна кампания. Но ремаркетинга е това, което ще ви позволи да “напомняте” на клиентите за вашия бизнес там, където повечето от тях непрекъснато стоят – Facebook.
Затова стратегията ремаркетинг е чудесен подход поради следните няколко причини: Намалена цена на импресия, По-добра конверсия, Повишаване на ROI, Подобряване ценовата стратегия, Ефективен брандинг.
Обучението на „Beyond Academy“ ще се спре не само на актуалните тенденции при Фейсбук ремаркетинга, но и на ключови елементи от дигиталния маркетинг, които още дълго ще са ефективни за бизнеса.
[su_button url=”https://beyondacademybg.com/?utm_source=Lifehack&utm_medium=post&utm_campaign=Lifehackpost1″ target=”blank” style=”3d” background=”#ED514B” color=”#ffffff” size=”10″ wide=”yes” center=”yes” radius=”2″ icon=”icon: hand-o-right” icon_color=”#ffffff”]Научи се да ре-таргетираш аудиторията си, за да харчиш по-малко[/su_button]ВАЖНО: с промо код: LIFEHACK ще спестите 120 лв или 25% по-ниска от стандартната цена.
6 начина малкия бизнес да се възползва от Facebook ремаркетинга
Сега, когато вече имаме представа какво представляват ре-таргетираните реклами като цяло, можем да се фокусираме върху целите, към които трябва да насочим това мощно оръжие за повече продажби. Една ремаркеинг кампания основно трябва да разглежда възможността за увеличаване на осведомеността на бранда и повишаване на конверсията – повече продажби за един и същ брой потенциални клиенти. Нека видим по-популярните варианти:
- Повишаване осведомеността за марката и продуктите ви
Информационните кампании са полезни, когато искате да приканите потребителите да посетят отново сайта ви, за да им разкажете за новите си продукти, възможности или да им споделите съобщение. Обикновено са пиксел-базирани.
Очевидният недостатък на подобна информационна кампания е, че може да предоставите по-нерелевантно съдържание на хора, които са слабо ангажирани с вашия бранд. Те няма да са във вашата база данни и често имат по-ниска честота на клик, отколкото останалите видове кампании. Често обаче подобни реклами са предшественици на много по-ефективните инициативи, целящи увеличаване на конверсията.
- Конверсия на потребителите и извън сайта ви
Комуникацията с вашите потенциални или настоящи клиенти нека не свършва, когато излязат от сайта ви!
Ретаргетингът ще ви позволи да се свържете с тях, показвайки най-атрактивните си предложения като реклами във Фейсбук, отнасящи се до техните интереси. Тук целта е ясна – искаме да накараме хората да кликнат на рекламата ни и да направят следващата стъпка, която може да бъде попълване на формуляр, регистрация на ландинг страница, участие в промоция, състезание с награда или лимитирана оферта. Кампания, целяща повишаване на конверсията, е най-добре да се използва с конкретен списък (custom audience) с ясна следваща стъпка надолу в продажбената фуния, която може да бъде измерена с присъщите за това показатели като кликове, регистрация, продажби и т.н.
Тук например, може да използвате ретаргетинга като насочите рекламното си послание към списъка от абонати, които са изтеглили безплатната ви електронна книга, за да се регистрират за безплатен пробен период за вашия нов продукт. Възможностите са наистина много – стига да имате бюджет и фантазия.
- Промотирайте подобни продукти или услуги
Може би продукта, който са видели им се е сторил неподходящ за тях?
Чрез ретаргетирането може да им предложите други, подобни артикули, които хората не са открили по време на сърфирането в сайта ви, но биха могли да ги интересуват.
- Приключване на продажбата с промоция
Промоция, специално предназначена за посетителите на вашия сайт, които не са купили или точно обратното, купили са, но искате да им направите комплимент чрез отстъпка. Тъй като подобен ремаркетинг няма да бъде на разположение на широката общественост, а само на отбран списък от клиенти, може да си позволите по-големи отстъпки, не само да върнете онази част, която не се е престрашила да купи, но и тези, на които може да им продадете отново.
- Прецизно таргетиране към специфична оферта
Чрез ретаргетирането вие не рекламирате пред абсолютно всички и навсякъде.
Вие промотирате бизнеса си само пред хора, които вече са изразили своя интерес към вашите продукти и услуги по някакъв начин – посещение на определена страница, добавяне на продукт в количката, регистрация, абонамент и т.н. В този смисъл може да промотирате продукти, които са специфични за дадена аудитория – например само за жени. Може да пренасочите рекламата към онези клиенти, които са в определена демографска категория, например.
- Поставете бизнеса си там, където са хората
Хората използват Фейсбук не само на компютрите си.
Дори напоследък като че ли по-рядко го отварят от там за сметка на умните си телефони и таблети. В този смисъл ретаргетинга ще ви позволи да насочите посланията си до определена аудитория, за която вече знаете, че пазарува от вас, но този път да я таргетирате спрямо различните устройства, които ползват.
Обучението на „Beyond Academy“ ще се спре не само на актуалните тенденции при ремаркетинга в социалните мрежи, но и на ключови елементи от дигиталния маркетинг, които още дълго ще са ефективни за бизнеса.
[su_button url=”https://beyondacademybg.com/?utm_source=Lifehack&utm_medium=post&utm_campaign=Lifehackpost1″ target=”blank” style=”3d” background=”#ED514B” color=”#ffffff” size=”10″ wide=”yes” center=”yes” radius=”2″ icon=”icon: hand-o-right” icon_color=”#ffffff”]Към Facebook триковете, които професионалистите използват[/su_button]ВАЖНО: с промо код: LIFEHACK ще спестите 120 лв или 25% по-ниска от стандартната цена.
Как да настроите ретаргетинг кампания във Facebook за по-висока конверсия?
За целите на този пример ще създадем Facebook ремаркетинг кампания за kingsman.bg.
Базата данни, която ще използваме (без да облъчваме потребители реално) е чисто нов списък с мейли, които очакват пускането на въпросния сайт. Както вече се досещате, ще създадем ретаргетинг активност базирана на списък или т.нар. Custom Audience във Фейсбук. Мейлите са събрани чрез промотиране на старта на сайта отново в социалната мрежа, като ускорихме процеса с малка рекламна кампания.
Целта на повторното таргетиране на тези абонати може да бъде например да си закупят нещо от бъдещия онлайн магазин на сайта или да си изтеглят безплатна е-книга: вариантите избирате сами според целите на бизнеса си.
Бележка: обръщаме ви внимание, че това е малък списък за ремаркетинг кампания (използваме го само, за да изобразим модела). За да има ефект, използвайте списъци, чийто брой регистрирани потребители е поне четирицифрено число.
1) Създаване на списък във Facebook
Първото, от което ще имаме нужда е списък от потребители, който да ретаргетираме. Както споменахме и по-горе, ще използваме списък с мейли, които сме събрали във връзка с промотирането на старта на сайта. Това са хора, които са заявили интерес да научат първи за пускането на въпросния онлайн бранд.
Как да вземете мейлите на хората, които са се абонирали за бюлетина ви: от мейл услугата, която използвате (Mailchimp в случая) изтегляте списъка с абонати в .CSV формат или директно да прехвърлите списък от Mailchimp.
2) Качете изтегления списък във Facebook Audience Manager
След като имаме списъка, можем да качим .CSV файла директно във Facebook Custom Audience мениджъра, за да започнем ретаргетирането на онези мейл адреси, чийто Фейсбук профили съвпаднат с нашите абонати.
След като влезете в мениджъра на реклами във Фейсбук, изберете “Audiences” от лявата странична лента → Create Audience → Custom Audience → Customer List. Това ще ви позволи да създадете списък във Фейсбук като качите .CSV файла, след което ще може да сортирате потребителите по ID, телефонен номер, или е-мейл, което всъщност ви препоръчваме.
3) Задайте желания URL адрес, към който ще ретаргетирате
За да създадете нова кампания, просто кликнете върху зеления бутон “Create Ad” в горния десен ъгъл в началната страница на рекламната платформа. Това ще ви отведе до избор на т.нар. “objective” на кампанията, който може да бъде изпращане на хората до вашия уеб сайт, промотиране на фен страницата ви и т.н.
Който и вариант да изберете (препоръчваме да изберете онези, които ще доведат до кликове) е важно да включите в края на вашия URL линк и UTM проследяващ код (ако не знаете какво е това и как се прави вижте това подробно ръководство).
Така ще може да проследявате активността като отчетете кликванията и реализациите от кампанията си за страницата, към която искате да се върнат потребителите. Веднага след това задайте и описателно име (точно под линка с UTM параметъра) на рекламата си, за да може по-лесно да я следите. Накрая изберете Create Pixel – въпреки това ще работим само със списък.
4) Персонализирайте с още една стъпка по-надълбоко вашата реклама
Следва да персонализирате в още по-голяма степен вашата аудитория, която качихте по-рано чрез списъка като определите демографски фактори (може продукта да е само за мъже както в случая), възраст или географско положение.
Всичко това ще прецизира до голяма степен рекламата ви и тя няма да се показва излишно (няма да харчи пари на вятъра) за хора, които се предполага, че няма да имат интерес, независимо, че са в списъка ви.
Що се отнася до персонализирането по категории интереси, при положение, че сте вкарали списък с абонати за мейл бюлетина ви от собствения ви сайт, предполага се, че да ги сегментирате и по интереси няма особен смисъл.
5) Определяне на бюджет за ремаркетинг кампанията
Преди да стартирате кампанията, трябва да определите бюджет и някои други настройки, свързани с разходите за кампанията. Определете времевия период на бюджета, след което го наблюдавайте и коригирайте своевременно, в зависимост от представянето на рекламата. Начинаещите нека оставят опцията Bidding на “Optimize for Website Click”, като това не е оптимално – възможните начини за подобрение ще бъдат обсъдени в детайли по време на обучението в „Beyond Academy“.
6) Създаване на самата реклама
Във всяка реклама може да добавяте до 6 снимки, свързани с нея, за да тествате коя от тях е най-ефективна – води до най-много кликове. Тази стъпка е важна, тъй като визуалното представяне ще определи до голяма степен успеха на кампанията. Може да поставите и заглавие, което е с максимална дължина само 25 знака, а текстът над изображението е ограничен до 90 символа – тук определено се провежда кръжок по съкратено, стегнато, креативно писане. Освен текст, може да добавите и бутон с призив за действие: Shop Now, Learn more, Download и т.н.
Някои важни детайли свързани с Facebook ads:
- Размер на снимката 1200 x 628 пиксела
- Изображението може да съдържа само 20% текст.
- Ако снимката ви съдържа play бутон, който да заблуждава потребителите, че това е видео – няма да бъде одобрена.
- По подразбиране, рекламите се показват на мобилните устройства, в дясната колона на Фейсбук страницата при десктопите и в партньорски мобилни приложения. В зависимост от това къде бихте искали потребителите да виждат промоцията ви, може да изключите всички тези опции, оставяйки да се появява само в News Feed-a.
Накрая, кликнете върху зеления бутон “Place Order” в долния десен ъгъл, за да задвижите рекламата.
7) Проследяване на прогреса
И така, от малко над 200 е-мейла, около 80 съвпаднаха с потребители от Фейсбук, които и ще ретаргетираме с цел по-висока конверсия, като отново ще повторим, че това е само примерен списък, убийствено малък за подобни кампании.
Сега вече можем да проследяваме кликовете в заложената уеб страница, обхвата, CTR, CPC и разходите, които правим, за да достигнем до първоначалните си цели. Може да получите ясна представа как се справя ремаркетинг кампанията ви като отидете в началната страница на Фейсбук за управление на реклами.
Подобни пренасочващи кампании са чудесен начин да запазите интереса и ангажираността на хората, които вече са проявили интерес към вас, като ги подтикнете да си взаимодействат с вашия бизнес. И въпреки, че може и да звучи като простичка концепция, в ремаркетинга има много аспекти, върху които трябва да се обърне сериозно внимание, за да се начертаят възможните успешни сценарии, преди да направите съответната промоция.
Това беше най-лесният начин за създаване на ретаргетинг кампания във Фейсбук. За да научите как се прави и ремаркетинг чрез пиксели, по-оптималните начини от автоматичното бидване на уебсайт кликове и други креативни методи, запишете се за обучението на „Beyond Academy“, стартиращо на 18 май.
[su_button url=”https://beyondacademybg.com/?utm_source=Lifehack&utm_medium=post&utm_campaign=Lifehackpost1″ target=”blank” style=”3d” background=”#ED514B” color=”#ffffff” size=”10″ wide=”yes” center=”yes” radius=”2″ icon=”icon: hand-o-right” icon_color=”#ffffff”]Научи най-ефективните стратегии за печеливш ремаркетинг във Facebook[/su_button]ВАЖНО: с промо код: LIFEHACK ще спестите 120 лв или 25% по-ниска от стандартната цена.
Още по-големи възможности за Фейсбук ремаркетинг – оптимизация на е-магазини
Facebook Dynamic Product Ads: ще ви позволят да достигнете до клиенти, на които автоматично ще им показвате рекламите на продукти, които ги интересуват. Този вид реклами често се бърка с мулти-продуктовите реклами на Фейсбук, които изглеждат по подобен начин, но предлагат различни възможности.
Чрез Facebook dynamic product ads ще можете да:
- Генерирате автоматично реклами възоснова на вашия продуктов каталог и рекламния шаблон, който ще създадете.
- Ще показвате специфични продуктови промоции въз основа на това, което потребителите са разглеждали на сайта ви.
- Да използвате “подобна” на вашата аудитория, за да достигнете до повече хора, които могат да бъдат заинтересовани от ваш конкретен продукт.
Важно е да се отбележи, че динамичните реклами във Фейсбук са на разположение в момента само при използване на Facebook API, но съвсем скоро ще ги добавят и като опция в Power Editor. За да ги ползвате, трябва да си направите Facebook бизнес мениджър акаунт (подобен на профила ви в Google AdWords), от където ще имате възможност да управлявате няколко акаунта. Това ще ви помогне да управлявате повече от една бизнес страници и служители.
Facebook Exchange: ретаргетинг, при който се достига до хора във Фейсбук базиран на специфични действия, които те предприемат онлайн при посещение на сайтове, показващи интерес към продукт или услуга. Например, ако продавате туристически пакети до Тайланд, рекламата ви ще бъде много по-ефективна ако я покажете на потребители, които през последните няколко седмици са посетили редица сайтове в търсене на “евтина почивка до Тайланд”.
За автоматизиране на процеса при ретаргетинг на много продукти няма официален български партньор и трябва да се търси съдействието на международни, ако искаме да го използваме и у нас. В тази връзка е важно да споменем и партньорската директория на Facebook, в която може да откриете подходящ оторизиран партньор, чрез който да организрате и проведете по-сериозни рекламни кампании, използвайки въпросните инструменти.
Да обобщим най-важното за ремаркетинга във Фейсбук
Когато става въпрос за ремаркетинг – възможностите и вариантите общо взето са неограничени. Ако смятате да приемете предизвикателството и да прекарате малко време в обмисляне на креативни идеи за използването му за вашия бизнес – повярвайте, няма да сгрешите. Остава само да си изберете подходяща платформа за целта, която да отговаря на нуждите на бизнеса ви – Facebook е чудесен избор за българска аудитория.
Помнете, че най-важното тук е, че хората напускат сайта ви, без да купят, така че трябва да се работи в тази посока не само чрез ретаргетинг, но и с всички останали средства на онлайн маркетинга, за да задържате и връщате обратно потребителите си. Успех и приятен ретаргетинг!
Вижте и останалите ръководства, които направихме съвместно с “Beyond Academy”
Видео рекламата във Facebook: най-добрите практики 2015
Как се създава мулти-продуктова реклама във Facebook
Как да качвате снимки във Facebook, без да губят качеството си
Това ръководство беше осъществено с подкрепата на “Beyond Academy”, организатори на 24 часов курс по Facebook маркетинг
[su_box title=”Лектори на 24 часов курс по Facebook маркетинг ” style=”soft” box_color=”#ffffff” title_color=”#8b8b8b” radius=”2″]
Бисер Вълов, управител на Beyond ID Studio – Професионалният му опит включва 6 години като PR консултант и ръководител на дигиталното звено на една от водещите PR агенции в България. От близо две години е основател и управляващ директор на бутиковата дигитална агенция BEYOND ID Studio. Работил е по дигиталните проекти на клиенти като Coca-Cola, Nestle, Jack Daniel’s, Finlandia Vodka, HP, Kit Kat, Nescafe 3in1, ELLE, National Geographic, Eucerin, Escapelle, NIVEA и др.
Иво Илиев, управител на InteractAGE – Специалист в сферата на дигиталния маркетинг и комуникации с 12 годишен опит в България и чужбина. Работил е по дигитални проекти на клиенти като NOKIA, Raiffeisen Bank, NIVEA, Eucerin, Nestle, Lenovo и др. От години поддържа личен професионален блог и видео блог, където споделя част от своя опит и практики в своята професионална област. От близо 5 години е организатор и лектор в множество събития в дигиталния бранш.
[/su_box]В рамките на 12 модула или общо 24 часа на малки порции и при най-високата си начална концентрация ще получите не само ноу-хау и ценни практически знания, но и ще ги усвоите, за да ги приложите, без да “преливате” от неупотребявани знания.
Освен персоналната обратна връзка, практическата насоченост и удобната локация – в центъра на София, ще бъдат предоставени и допълнителни полезни материали.
[su_button url=”https://beyondacademybg.com/?utm_source=LifeHackPost2&utm_medium=Post&utm_campaign=LifeHack%20Post%202″ target=”blank” style=”3d” background=”#06BA45″ color=”#ffffff” size=”10″ wide=”yes” center=”yes” radius=”2″ icon=”icon: hand-o-right” icon_color=”#ffffff”]Пълна програма на курса, регистрация и цени[/su_button]ВАЖНО: с промо код: LIFEHACK ще спестите 120 лв или 25% по-ниска от стандартната цена.