Как да качвате снимки във Facebook, без да губят качеството си

Предстои да разберете как да подобрите един от най-силните маркетингови инструменти, които могат да се използват във Facebook – изображенията

Често срещани въпроси, които си задават обикновени потребители и маркетинг специалисти са „Как да качвам снимките си във Facebook така, че да изглеждат с оригиналното си качество?“ и разбира се „Защо Фейсбук съсипва снимките ми?“ и накрая „Просто искам снимките, които качвам да изглеждат страхотно!

Социалната мрежа „мачка“ изображенията, които споделяме и често ги уврежда сериозно. Но и истина е също и, че Facebook има и вратички, към които трябва да се придържаме ако искаме фотосите ни да изглеждат наистина страхотно.

Но какви точно са тези вратички или по-скоро настройки?

Как да качвате снимки във Facebook, без да губят качеството си
За съжаление почти винаги става така…до сега!

За щастие, попаднали сте на втората (вижте и първата) от двете помощни статии към обучението на “Beyond Academy”, в която с помощта на лекторите Бисер Вълов и Иво Илиев ще ви обясним всичко за техническите аспекти на проблема.

А за най-добрите практики при реалното използване на изображенията в дигиталния ви маркетинг ще ви разкажем на самото обучение.

Следват детайли за това как трябва да обработите рекламните изображения или любителските фотографии, които качвате, за да изглеждат изчистени, ясни и с минимални следи от компресия. Най-напред обаче ще започнем с малко теория:

Бележка: ако нямате желание да се занимавате с техническите аспекти на файловите формати на изображенията, а просто искате да направите снимките да изглеждат по най-добрия начин във Фейсбук, пропуснете тази част от статията.

Видове файлови формати

Има огромно количество формати във фото индустрията и дизайна и ако се потопим, рискуваме да се удавим навлизайки в темата. За да го направим по-простичко, ще обсъдим само онези, които са свързани с изображенията в интернет и по-специално тези, които имат значение за Facebook.


JPG – Да започнем с нещо, което вероятно доста от вас вече са чували – формата, който вашата камера използва по подразбиране за снимките, които правите e JPG.

Познат като JPEG, което е акроним на „Joint Photographers Expert Group“, сега JPG е по-популярен като формат с добро съотношение компресия / качество.

Често компресирайки данните за този вид изображения, за да се намали общият размер, ние жертваме качеството – острота на снимката, равномерен цвят, яснота и т.н. Въпреки това, само защото JPG използва сериозна компресия не означава, че минимално компресираните JPG файлове са лоши или с ниско качество. Качеството при JPG може да варира в сериозни граници в зависимост от настройките на компресията, така че не изключвайте този формат.

GIF или „Graphics Interchange Format“ е различен от JPG в много отношения. Представлява опростени графики датиращи от ранната детска възраст на интернет – представен е през 1987 г. от CompuServe и .

И макар, че преди време се смяташе за остарял формат, днес той отново е модерен, благодарение на възможността си да поддържа анимация.

GIF е ограничен откъм цветове.

Може да поддържа до общо 256 цвята в даден файл или казано по друг начин, по-малко от 0,01% от информацията, която се съдържа в цветовете на един RAW файл, което го прави безполезен за съвременните цифрови камери. Въпреки това, днес има цели сайтове посветени на анимираните GIF-ове.

PNG – най-новият играч сред популярните формати за уеб, въведен през 1996 г. PNG или „Portable Network Graphic“ за разлика от JPG няма такива загуби при компресия – често почти никакви. А за разлика от GIF, той поддържа хиляди пъти повече цветове, което от една страна е добре, но от друга създава доста големи по размер файлове. Това е и част от причините PNG да не е особено популярен в ранните етапи на масовия интернет – и сега често файловете са големи и използването му невинаги е практично. Браузърите поддържат 8-bit (PNG-8) и 24-bit (PNG-24) PNG файлове, като не забравяйте, че при компресията с този формат трудно се намаля общия размер на файла. Имайте предвид, че JPG с минимална компресия често е по-малък по размер от един PNG-24!

Разгледайте тази снимка с резолюция 2048×1365 минимално компресирана във формат JPG (2.3MB) и сравнете със същата, но този път в PNG-24 (4.4MB). Дори и най-набитото око трудно би забелязало разликите между двете снимки, докато факта, че PNG е почти 2 пъти по-голям като размер от JPG се вижда и с просто око.


Какво означава всичко това за Facebook?

Искате снимките, които споделяте за целите на дигиталния си маркетинг, да изглеждат както ги направихте във Фотошоп или поне да са с почти същото качество?

Фейсбук обаче винаги прецаква нещата и след като ги качите, те винаги изглеждат доста зле. Правите умопомрачителен ефектен ковър с оферта, създавате страхотен промо банер с Фотошоп или просто промотирате фотографската си работа, а накрая като ги качите в социалката и хоп, греда! Нямат нищо общо с качеството, което създадохте преди малко! Това се случва, защото файловете ви биват конвертирани от системите на Facebook автоматично и крайният резултат е изключително силно компресиран JPG файл с лошо качество. Защо по дяволите се питате вие, крещейки в монитора? „Защо?“

Ами отговорът е простичък и се казва практичност. Фейсбук получава (не е шега) около 100,000,000 снимки на ден. Прочетете го пак – 100 млн. снимки – всеки ден! Затова и не е изненадващо, че социалната медия има някои опасения за капацитета си при обслужването на толкова много изображения.

Ето защо, когато нормалният Фейсбук потребител (който обикновено не е фотограф) качва своите снимки в пълната им резолюция, без никаква оптимизация, от Фейсбук са принудени да редуцират размера им като ги компресират. Тази стъпка може да намали общия размер на снимката с до 99%, помагайки на системата да съхранява и хоства това огромно количество данни. За потребителите, при които от значение е само приятелите им да видят на кое екзотично място са си пийнали, това „мачкане“ не е от особено значение – снимката е качена, видяна и те са доволни, а Фейсбук си спестява място.

Но за онези от нас, които промотират бизнеса си в социалната мрежа, провеждат рекламни кампании, или просто популяризират фотографската си работа, качеството е от огромно значение, то е вашият поминък!


Решението – оптимизиране на снимки за Фейсбук!

Ако някога сте проучвали темата за „качване на снимки във Facebook“ тогава вероятно вече знаете, че тези с размери 900×600 работят добре, но сега ще започнем с един друг вид, които се справят още по-добре – портретните!

Начинът, по който работят в интернет чрез тези пропорции е страхотен:

900x600_chart

Вместо да навлизам в подробности защо този вариантработи, ще ви кажа, че тук ще се наложи да ползваме Photoshop, за да подготвим максимално добре файла. По-долу съм изброил основните точки (работят за всякакви изображения), които трябва да приложите, за да направите перфектни вертикални снимки:

Бележка: ако сте обърнали внимание, какъвто и формат снимка да качите, Фейсбук винаги я обръща на JPG. Със следващите стъпки ще го накараме да запази фотосите ни в много по-качествения PNG!

  • Оразмерете снимката: Image → Image Size и променете на 900×600 px
  • В Image Size опцията бъдете сигурни, че е отметнато „Resample“ и „Bicubic (smooth gradients)“ от падащото меню. Кликнете Ok.

Как да качвате снимки във Facebook, без да губят качеството си - настройки за фотошоп

  • От менюто отивате на File → Save For Web
  • За формат избирате: PNG-24
  • Махнете отметката на „Transparency“
  • Махнете отметката на „Interlaced“
  • Изберете „Embed Color Profile“
  • Изберете „Convert to sRGB“ и използвайте „Internet Standard (No Color Management)“

Кликнете върху снимката за по-голям размер

Как да качвате снимки във Facebook, без да губят качеството си - настройки за фотошоп

  • Запазете файла на компютъра си. Снимката е готова за качване във Фейсбук!

БЕЛЕЖКА:  Използвайки същия процес, с изключение на размера, може да си качите изчистено ковър изображение в PNG с размери 851×315 px.

Важно: От решаващо значение е да знаете къде полученият файл работи във Фейсбук и къде не, за да не решите, че всичко, което ще приложите в тази статия е неработещо.

Да видим това, което трябва да имате предвид:

  • Качване навсякъде във вашия профил: Facebook компресира и оразмерява снимките
  • Качване в групите: Facebook компресира и оразмерява снимките
  • Качване на снимки в съобщенията, които пращате: Facebook компресира и оразмерява снимките
  • Качване през мобилно устройство: Facebook компресира и оразмерява снимките
  • Качване през други сайтове, приложения или платформи: Facebook компресира и оразмерява снимките
  • Качване на снимки в пълната им резолюция навсякъде: Facebook компресира и оразмерява снимките
  • Качване на RAW файл: Facebook изобщо не ги поддържа.

Тоест във всички тези места каквото и да качите, качеството ще е лошо!

Чувствате се ограничени? Не се притеснявайте, защото от Фейсбук знаят, че фен страниците изискват снимките, които качвате там да са изчистени и с по-малко компресия, за да представите бизнеса си подобаващо.

Точно това е мястото, където ще експлоатираме създаденият по-горе файл! И все пак, за да се получи и там, трябва да следвате някои правила. Да видим:

  • Създайте нов албум във фен страницата си и го именувайте както си поискате
  • Добавете снимки – изберете файлът с характеристиките, който направихме по-горе!
  • При качването убедете се, че е сложена отметката на „High Quality“

Ако всичко е коректно, снимката би трябвало да се възприеме от Фейсбук страниците като PNG-24 – тоест такава, каквато я създадохме. Също така би трябвало да изглежда страхотно, точно както я запазихте!

screenshot_542
Този метод определено работи: ето и снимката, която качихме в PNG

Що се отнася до хоризонталните изображения, може да приложите същите настройки, но силно ви препоръчвам да използвате следните опции:

  • Отново отидете в → Image → Image Size и оразмерете на 2048 px широчина
  • Уверете се, че в опциите на Image Size са отбелязани „Resample“ и „Bicubic (smooth gradients)“ от падащото меню
  • Отидете в менюто на File → Save For Web и изберете формат JPEG
  • Изберете Quality: 100 – защо не по дяволите – това все пак не е вашият сървър!
  • Blur: 0 (не питайте защо)
  • Махнете отметката на „Progressive“
  • Махнете отметката на „Optimized“
  • Сложете отметка на „Convert to sRGB“ и изберете „Internet Standard (No Color Management)“ от падащото меню
  • Запазете файла на компютъра си – готов е за качване във фен страницата ви
  • Качете го във вече съществуващ албум (с функцията за добавяне на нови снимки) или си направете нов, но не забравяйте да поставите отметката “High Quality”
  • Току-що качихте снимка с изключително добро качество във Facebook

Бележка: на практика всеки албум може да се използва за тази цел – без този за снимки на таймплайн, за профилни снимки и за ковър изображения

Кликнете върху снимката за по-голям размер

Как да качвате снимки във Facebook, без да губят качеството си - настройки за фотошоп


На финала мисля, че е редно да споменем и официалните препоръки на самия Facebook за препоръчителните размери на изображенията, които качваме.

Повече инфо тук!

screenshot_548

Ако имате някакви съмнения относно резултатите, които се получават, вижте Facebook фен страницата на фотографа Нино Батиста, от чийто огромен професионален опит се възползвахме, и разгледайте галериите му.

Там ще намерите плеяда от минимално компресирани JPG и супер изчистени и ясни PNG-24 файлове.

ВАЖНО: Когато браузвате във Facebook през мобилно устройство имайте предвид, че там се използва различна система за компресиране на изображения. Лошата новина е, че тук по-трудно можем да влияем на качеството.

Добрата е, че сериозната JPG компресия при смартфоните е много по-малко забележима, така че не се паникьосвайте.

Ако имате опит в качването на качествени снимки и знаете още по-добри настройки, които да приложим, не пропускайте да ги споделите в коментарите отдолу, както и да ни коригирате ако някъде сме допуснали грешка.


Това ръководство беше осъществено с подкрепата на “Beyond Academy”, които организират 24 часов курс по Facebook маркетинг

[su_box title=“Лектори на 24 часов курс по Facebook маркетинг “ style=“soft“ box_color=“#ffffff“ title_color=“#8b8b8b“ radius=“2″]

Бисер ВаловБисер Вълов, управител на Beyond ID Studio – Професионалният му опит включва 6 години като PR консултант и ръководител на дигиталното звено на една от водещите PR агенции в България. От близо две години е основател и управляващ директор на бутиковата дигитална агенция BEYOND ID Studio. Работил е по дигиталните проекти на клиенти като Coca-Cola, Nestle, Jack Daniel’s, Finlandia Vodka, HP, Kit Kat, Nescafe 3in1, ELLE, National Geographic, Eucerin, Escapelle, NIVEA и др.


Иво ИлиевИво Илиев, управител на InteractAGE – Специалист в сферата на дигиталния маркетинг и комуникации с 12 годишен опит в България и чужбина. Работил е по дигитални проекти на клиенти като NOKIA, Raiffeisen Bank, NIVEA, Eucerin, Nestle, Lenovo и др. От години поддържа личен професионален блог и видео блог, където споделя част от своя опит и практики в своята професионална област. От близо 5 години е организатор и лектор в множество събития в дигиталния бранш.

[/su_box]

В рамките на 12 модула или общо 24 часа на малки порции и при най-високата си начална концентрация ще получите не само ноу хау и ценни практически знания, но и ще ги усвоите, за да ги приложите, без да „преливате“ от неупотребявани знания.

Освен персоналната обратна връзка, практическата насоченост и удобната локация – в центъра на София, ще бъдат предоставени и допълнителни полезни материали.

[su_button url=“http://beyondacademybg.com/?utm_source=LifeHackPost2&utm_medium=Post&utm_campaign=LifeHack%20Post%202″ target=“blank“ style=“3d“ background=“#FF4500″ color=“#ffffff“ size=“10″ wide=“yes“ center=“yes“ radius=“2″ icon=“icon: hand-o-right“ icon_color=“#ffffff“]Пълна програма на курса, регистрация и цени[/su_button]

22
Остави коментар

avatar
10 Comment threads
12 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
Калин ИвановКамаревVallentinaЛуканХристо Стоянов Recent comment authors
нови стари харесвани
Калин Иванов
Гост
Калин Иванов

Е айде честито на тези който си купиха смартфоните с мега камера 😀 селфитата ще са …
и аз се чудя защо се смачква изображенията от фотошоп работата ми и опитвах на ново качване или оразмеряване на снимката и пак не ставало , а то си е било мафия 😀 благодаря ви за статията жално че моята работа пропада в фейсбук ,трябва сайт да си направя но и там ли се случва този проблем ?

Камарев
Гост
Камарев

Здравейте! Изпълних всички условия описани по-нагоре в статията ви, но уви – не се получава! Файлът който след това свалям от Фейсбук си е силно компресиран jpeg.
Да не би Фейсбук да е ограничил опцията за png ? Или от някъде допълнително да се активира?!

Камарев
Гост
Камарев

Направих си сега специално за случая страница във Фейсбук за да пробвам. Там горе долу се получават нещата , с подходящите резолюции се запазва png файл. Обаче в случайно създаден албум в профила ми не се получава!

Vallentina
Гост
Vallentina

Здраввейте, искам да питам относно резолюцията, когато рессайзвате файла променяте ли и резолюцията. Масово се сменя на 72, но честно казано не мен хич неми харсват как изглеждат качените снимки .Ресайзвам с горепосочените от вас размери , давам резолюция 72 , или добавям допълнителен шарп или давам save for web …… и ги сейжам в джепег … и накрая когато и кача .. и изглежда размазано …

Лукан
Гост
Лукан

Адмирации за нивото на сайта и тази статия. Имам само един въпрос – след като направим албума и качваме снимките с високо качество, просто избираме снимката (която искаме да използваме за най-новата ни публикация) и я споделяме в страницата ни отново? По този начин FB няма да я променя и ще се запази с високо качество в дневника на страницата? Ако не – има ли друг начин да се използва за публикация, но да се запази качеството й?

Христо
Admin
Христо

Благодаря ти за коментара Лукан!

Мисля, че не е проблем, но за по-сигурно след като споделиш въпросната снимка отново, просто опитай да я запазиш на компютъра си (Save As) и виж какъв формат ще ти даде и какво ще е качеството, след като я отвориш през компютъра си.

Поздрави

Ангел
Гост
Ангел

За вертикални снимки най-добри резултати определено се постигат с оразмеряване с коефициент 0.6, т. е. в случая 600/1000 px., тъй като при 600/900 снимката не се разпъва докрай на екрана. Колкото до резолюцията на изображението важи правилото колкото повече, толкова повече. Пробвайте да качите снимка с висока резолюция и я изтеглете след това, за да видите че тя пак ще си е с висока резолюция.

Христо
Admin
Христо

Благодарности за полезния коментар Ангел!!!

Dara
Гост
Dara

Здравейте, работя с фотошоп и пак нещо ми куца…..виждам опции за вертикални и хоризонтални, но не видях вариант за квадратните изображения…..правя ги на пнг-24, махам transparency И пак са кофти….???

Kalin Kostov
Гост
Kalin Kostov

Браво г-н Вълов! 😉

Sibo Atanasov
Гост
Sibo Atanasov

Супер статия, след малко ще пробвам и ако стане ще си направя и един F action бутон, за да не си играя всеки път с настройките за всяка снимка която ще качвам в FB. 😉

Благодаря за полезната информация.

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

Благодаря Sibo. Вярвам, че ще стане. Проверено е 🙂

Georgi Argirov-Argo
Гост
Georgi Argirov-Argo

Здравейте, благодаря за полезната статия. Опитах да направя PNG за ФБ ковър 851×315 px, но при качване се конвертира в JPG. Прегледах и изображенията във вашата фен страница за подобен пример, но не намерих. Във страницата на посочения фотограф също не открих такива, освен тези които са вертикални. Та въпроса ми е, някой изобщо успял ли е и къде е примера?

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

Здравейте, Георги!

Благодарим Ви за коментара.

Относно пример: отворете фен страницата на lifehack.bg → https://www.facebook.com/lifehack.bg и след това кликнете върху ковър изображението, за да го отворите. С дясно копче на мишката изберете да запазите снимката на компютъра си и вижте в какъв формат ще ви излезе. В момента е точно PNG 😉

Поздрави
Христо Стоянов

Georgi Argirov-Argo
Гост
Georgi Argirov-Argo

Да, PNG е, свалих го и го качих тестово в мой албум, с „висока резолюция“, и ФБ пак го е конвертирал в JPG, не знам къде е грешката.

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

Здравейте отново,

Не виждам къде има грешка! Правя изображението точно както е описано в статията и просто го качвам за ковър във Фейсбук, без да ми го конвертира в JPG. И като тръгна да го записвам се вижда, че е PNG формат. Това е!

Поздрави
Христо

Georgi Argirov-Argo
Гост
Georgi Argirov-Argo

Не, при вас няма грешка, при мен някъде е. Дори и вашето PNG изображение като го качих, ФБ го конвертира в JPG.

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

Много бих искал да Ви помогна, но повече от това, което пише в статията не правя, когато правя ковър изображението. Оразмерявам в точния размер, както е посочен и записвам с настройките, които също са описани в статията

Zornitsa Atanasova
Гост
Zornitsa Atanasova

A koito niama photoshop? Kak da si zapazi dobroto ka4estvo na snimkite osven preporakite na facebook?

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

Здравейте Зорница, Благодарим Ви за коментара.

Съветите в статията са тествани с Фотошоп. За други алтернативи не можем да говорим, тъй като не сме пробвали.

Може да използвате безплатната алтернатива на Фотшоп – GIMP и да експериментирате и да споделите резултата.

Поздрави,
Христо Стоянов

Zornitsa Atanasova
Гост
Zornitsa Atanasova

Blagodaria mnogo, za Gimp ne se biah setila 🙂

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

🙂

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg