Предстои да разберете как да подобрите един от най-силните маркетингови инструменти, които могат да се използват във Facebook – изображенията
Често срещани въпроси, които си задават обикновени потребители и маркетинг специалисти са “Как да качвам снимките си във Facebook така, че да изглеждат с оригиналното си качество?” и разбира се “Защо Фейсбук съсипва снимките ми?” и накрая “Просто искам снимките, които качвам да изглеждат страхотно!”
Социалната мрежа “мачка” изображенията, които споделяме и често ги уврежда сериозно. Но и истина е също и, че Facebook има и вратички, към които трябва да се придържаме ако искаме фотосите ни да изглеждат наистина страхотно.
Но какви точно са тези вратички или по-скоро настройки?
За щастие, попаднали сте на втората (вижте и първата) от двете помощни статии към обучението на “Beyond Academy”, в която с помощта на лекторите Бисер Вълов и Иво Илиев ще ви обясним всичко за техническите аспекти на проблема.
А за най-добрите практики при реалното използване на изображенията в дигиталния ви маркетинг ще ви разкажем на самото обучение.
Следват детайли за това как трябва да обработите рекламните изображения или любителските фотографии, които качвате, за да изглеждат изчистени, ясни и с минимални следи от компресия. Най-напред обаче ще започнем с малко теория:
Бележка: ако нямате желание да се занимавате с техническите аспекти на файловите формати на изображенията, а просто искате да направите снимките да изглеждат по най-добрия начин във Фейсбук, пропуснете тази част от статията.
Видове файлови формати
Има огромно количество формати във фото индустрията и дизайна и ако се потопим, рискуваме да се удавим навлизайки в темата. За да го направим по-простичко, ще обсъдим само онези, които са свързани с изображенията в интернет и по-специално тези, които имат значение за Facebook.
JPG – Да започнем с нещо, което вероятно доста от вас вече са чували – формата, който вашата камера използва по подразбиране за снимките, които правите e JPG.
Познат като JPEG, което е акроним на “Joint Photographers Expert Group”, сега JPG е по-популярен като формат с добро съотношение компресия / качество.
Често компресирайки данните за този вид изображения, за да се намали общият размер, ние жертваме качеството – острота на снимката, равномерен цвят, яснота и т.н. Въпреки това, само защото JPG използва сериозна компресия не означава, че минимално компресираните JPG файлове са лоши или с ниско качество. Качеството при JPG може да варира в сериозни граници в зависимост от настройките на компресията, така че не изключвайте този формат.
GIF или “Graphics Interchange Format” е различен от JPG в много отношения. Представлява опростени графики датиращи от ранната детска възраст на интернет – представен е през 1987 г. от CompuServe и .
И макар, че преди време се смяташе за остарял формат, днес той отново е модерен, благодарение на възможността си да поддържа анимация.
GIF е ограничен откъм цветове.
Може да поддържа до общо 256 цвята в даден файл или казано по друг начин, по-малко от 0,01% от информацията, която се съдържа в цветовете на един RAW файл, което го прави безполезен за съвременните цифрови камери. Въпреки това, днес има цели сайтове посветени на анимираните GIF-ове.
PNG – най-новият играч сред популярните формати за уеб, въведен през 1996 г. PNG или “Portable Network Graphic” за разлика от JPG няма такива загуби при компресия – често почти никакви. А за разлика от GIF, той поддържа хиляди пъти повече цветове, което от една страна е добре, но от друга създава доста големи по размер файлове. Това е и част от причините PNG да не е особено популярен в ранните етапи на масовия интернет – и сега често файловете са големи и използването му невинаги е практично. Браузърите поддържат 8-bit (PNG-8) и 24-bit (PNG-24) PNG файлове, като не забравяйте, че при компресията с този формат трудно се намаля общия размер на файла. Имайте предвид, че JPG с минимална компресия често е по-малък по размер от един PNG-24!
Разгледайте тази снимка с резолюция 2048×1365 минимално компресирана във формат JPG (2.3MB) и сравнете със същата, но този път в PNG-24 (4.4MB). Дори и най-набитото око трудно би забелязало разликите между двете снимки, докато факта, че PNG е почти 2 пъти по-голям като размер от JPG се вижда и с просто око.
Какво означава всичко това за Facebook?
Искате снимките, които споделяте за целите на дигиталния си маркетинг, да изглеждат както ги направихте във Фотошоп или поне да са с почти същото качество?
Фейсбук обаче винаги прецаква нещата и след като ги качите, те винаги изглеждат доста зле. Правите умопомрачителен ефектен ковър с оферта, създавате страхотен промо банер с Фотошоп или просто промотирате фотографската си работа, а накрая като ги качите в социалката и хоп, греда! Нямат нищо общо с качеството, което създадохте преди малко! Това се случва, защото файловете ви биват конвертирани от системите на Facebook автоматично и крайният резултат е изключително силно компресиран JPG файл с лошо качество. Защо по дяволите се питате вие, крещейки в монитора? “Защо?”
Ами отговорът е простичък и се казва практичност. Фейсбук получава (не е шега) около 100,000,000 снимки на ден. Прочетете го пак – 100 млн. снимки – всеки ден! Затова и не е изненадващо, че социалната медия има някои опасения за капацитета си при обслужването на толкова много изображения.
Ето защо, когато нормалният Фейсбук потребител (който обикновено не е фотограф) качва своите снимки в пълната им резолюция, без никаква оптимизация, от Фейсбук са принудени да редуцират размера им като ги компресират. Тази стъпка може да намали общия размер на снимката с до 99%, помагайки на системата да съхранява и хоства това огромно количество данни. За потребителите, при които от значение е само приятелите им да видят на кое екзотично място са си пийнали, това “мачкане” не е от особено значение – снимката е качена, видяна и те са доволни, а Фейсбук си спестява място.
Но за онези от нас, които промотират бизнеса си в социалната мрежа, провеждат рекламни кампании, или просто популяризират фотографската си работа, качеството е от огромно значение, то е вашият поминък!
Решението – оптимизиране на снимки за Фейсбук!
Ако някога сте проучвали темата за “качване на снимки във Facebook” тогава вероятно вече знаете, че тези с размери 900×600 работят добре, но сега ще започнем с един друг вид, които се справят още по-добре – портретните!
Начинът, по който работят в интернет чрез тези пропорции е страхотен:
Вместо да навлизам в подробности защо този вариантработи, ще ви кажа, че тук ще се наложи да ползваме Photoshop, за да подготвим максимално добре файла. По-долу съм изброил основните точки (работят за всякакви изображения), които трябва да приложите, за да направите перфектни вертикални снимки:
Бележка: ако сте обърнали внимание, какъвто и формат снимка да качите, Фейсбук винаги я обръща на JPG. Със следващите стъпки ще го накараме да запази фотосите ни в много по-качествения PNG!
- Оразмерете снимката: Image → Image Size и променете на 900×600 px
- В Image Size опцията бъдете сигурни, че е отметнато “Resample” и “Bicubic (smooth gradients)” от падащото меню. Кликнете Ok.
- От менюто отивате на File → Save For Web
- За формат избирате: PNG-24
- Махнете отметката на “Transparency”
- Махнете отметката на “Interlaced”
- Изберете “Embed Color Profile”
- Изберете “Convert to sRGB” и използвайте “Internet Standard (No Color Management)”
Кликнете върху снимката за по-голям размер
- Запазете файла на компютъра си. Снимката е готова за качване във Фейсбук!
БЕЛЕЖКА: Използвайки същия процес, с изключение на размера, може да си качите изчистено ковър изображение в PNG с размери 851×315 px.
Важно: От решаващо значение е да знаете къде полученият файл работи във Фейсбук и къде не, за да не решите, че всичко, което ще приложите в тази статия е неработещо.
Да видим това, което трябва да имате предвид:
- Качване навсякъде във вашия профил: Facebook компресира и оразмерява снимките
- Качване в групите: Facebook компресира и оразмерява снимките
- Качване на снимки в съобщенията, които пращате: Facebook компресира и оразмерява снимките
- Качване през мобилно устройство: Facebook компресира и оразмерява снимките
- Качване през други сайтове, приложения или платформи: Facebook компресира и оразмерява снимките
- Качване на снимки в пълната им резолюция навсякъде: Facebook компресира и оразмерява снимките
- Качване на RAW файл: Facebook изобщо не ги поддържа.
Тоест във всички тези места каквото и да качите, качеството ще е лошо!
Чувствате се ограничени? Не се притеснявайте, защото от Фейсбук знаят, че фен страниците изискват снимките, които качвате там да са изчистени и с по-малко компресия, за да представите бизнеса си подобаващо.
Точно това е мястото, където ще експлоатираме създаденият по-горе файл! И все пак, за да се получи и там, трябва да следвате някои правила. Да видим:
- Създайте нов албум във фен страницата си и го именувайте както си поискате
- Добавете снимки – изберете файлът с характеристиките, който направихме по-горе!
- При качването убедете се, че е сложена отметката на “High Quality”
Ако всичко е коректно, снимката би трябвало да се възприеме от Фейсбук страниците като PNG-24 – тоест такава, каквато я създадохме. Също така би трябвало да изглежда страхотно, точно както я запазихте!
Що се отнася до хоризонталните изображения, може да приложите същите настройки, но силно ви препоръчвам да използвате следните опции:
- Отново отидете в → Image → Image Size и оразмерете на 2048 px широчина
- Уверете се, че в опциите на Image Size са отбелязани “Resample” и “Bicubic (smooth gradients)” от падащото меню
- Отидете в менюто на File → Save For Web и изберете формат JPEG
- Изберете Quality: 100 – защо не по дяволите – това все пак не е вашият сървър!
- Blur: 0 (не питайте защо)
- Махнете отметката на “Progressive”
- Махнете отметката на “Optimized”
- Сложете отметка на “Convert to sRGB” и изберете “Internet Standard (No Color Management)” от падащото меню
- Запазете файла на компютъра си – готов е за качване във фен страницата ви
- Качете го във вече съществуващ албум (с функцията за добавяне на нови снимки) или си направете нов, но не забравяйте да поставите отметката “High Quality”
- Току-що качихте снимка с изключително добро качество във Facebook
Бележка: на практика всеки албум може да се използва за тази цел – без този за снимки на таймплайн, за профилни снимки и за ковър изображения
Кликнете върху снимката за по-голям размер
На финала мисля, че е редно да споменем и официалните препоръки на самия Facebook за препоръчителните размери на изображенията, които качваме.
Повече инфо тук!
Ако имате някакви съмнения относно резултатите, които се получават, вижте Facebook фен страницата на фотографа Нино Батиста, от чийто огромен професионален опит се възползвахме, и разгледайте галериите му.
Там ще намерите плеяда от минимално компресирани JPG и супер изчистени и ясни PNG-24 файлове.
ВАЖНО: Когато браузвате във Facebook през мобилно устройство имайте предвид, че там се използва различна система за компресиране на изображения. Лошата новина е, че тук по-трудно можем да влияем на качеството.
Добрата е, че сериозната JPG компресия при смартфоните е много по-малко забележима, така че не се паникьосвайте.
Ако имате опит в качването на качествени снимки и знаете още по-добри настройки, които да приложим, не пропускайте да ги споделите в коментарите отдолу, както и да ни коригирате ако някъде сме допуснали грешка.
Това ръководство беше осъществено с подкрепата на “Beyond Academy”, които организират 24 часов курс по Facebook маркетинг
[su_box title=”Лектори на 24 часов курс по Facebook маркетинг ” style=”soft” box_color=”#ffffff” title_color=”#8b8b8b” radius=”2″]
Бисер Вълов, управител на Beyond ID Studio – Професионалният му опит включва 6 години като PR консултант и ръководител на дигиталното звено на една от водещите PR агенции в България. От близо две години е основател и управляващ директор на бутиковата дигитална агенция BEYOND ID Studio. Работил е по дигиталните проекти на клиенти като Coca-Cola, Nestle, Jack Daniel’s, Finlandia Vodka, HP, Kit Kat, Nescafe 3in1, ELLE, National Geographic, Eucerin, Escapelle, NIVEA и др.
Иво Илиев, управител на InteractAGE – Специалист в сферата на дигиталния маркетинг и комуникации с 12 годишен опит в България и чужбина. Работил е по дигитални проекти на клиенти като NOKIA, Raiffeisen Bank, NIVEA, Eucerin, Nestle, Lenovo и др. От години поддържа личен професионален блог и видео блог, където споделя част от своя опит и практики в своята професионална област. От близо 5 години е организатор и лектор в множество събития в дигиталния бранш.
[/su_box]В рамките на 12 модула или общо 24 часа на малки порции и при най-високата си начална концентрация ще получите не само ноу хау и ценни практически знания, но и ще ги усвоите, за да ги приложите, без да “преливате” от неупотребявани знания.
Освен персоналната обратна връзка, практическата насоченост и удобната локация – в центъра на София, ще бъдат предоставени и допълнителни полезни материали.
[su_button url=”https://beyondacademybg.com/?utm_source=LifeHackPost2&utm_medium=Post&utm_campaign=LifeHack%20Post%202″ target=”blank” style=”3d” background=”#FF4500″ color=”#ffffff” size=”10″ wide=”yes” center=”yes” radius=”2″ icon=”icon: hand-o-right” icon_color=”#ffffff”]Пълна програма на курса, регистрация и цени[/su_button]