20 изумителни факти и трикове за Facebook News Feed, които вероятно не знаете

Потокът от новини във Facebook, в който всички ние неуморно скролираме, познат още и като „News Feed“, лежи в основата на успеха на най-голямата социална мрежа днес.

Появява се през 2006 година. Това е близо година и половина след пускането на сайта на бял свят. Не винаги хората са гледали с добро око на тази „екстра“. Сравнявана е със „списък с мръсно пране“ и се организирали протести срещу нея.

Първоначално те показват детайли от виртуалните животи на Фейсбук приятели. Днес „списъкът с прането“ е по-скоро описван с имена като „най-значимият билборд на Земята“. Използван е от марки, от издатели, от известни личности и от всички останали.

В услуга на това да предостави най-доброто възможно преживяване, алгоритъмът, който стои зад списъка с новини, значително се усложнява през последните години.

В малкото пространство, с което разполага, той сканира и събира всички публикации от:

  • вашите приятели;
  • хората, които следвате;
  • групите, към които принадлежите и
  • страниците, които сте харесали
  • реклами, към чийто таргет спадате

След това дава най-доброто от себе си, за да подреди публикациите според предпочитанията на всеки потребител, който ползва Фейсбук.

Резултатът ли? Вие виждате повече от нещата, които искате да видите, и все по-малко постове, които ви дразнят или просто не са ви интересни.

Обяснението, което ви дадохме току-що, едва засегна повърхността на това, което всъщност се крие зад списъка с новини на социалната мрежа. Има още много готини неща, които можете да научите, ако продължите да четете надолу.

Вижте тези 20 факта, за които може би не сте и подозирали и се подгответе да бъдете изумени от чудесата, които са извършили разработчиците на Фейсбук:

1. Хората никак не харесали News Feed, когато се появил на бял свят


What Mark Zuckerberg's News Feed looked like in 2006.

Година и половина преди официалното пускане на News Feed Facebook изглежда като изчистена версия на MySpace. Насочен е по-скоро към колежаните и учениците, които искат да общуват със съучениците си по лесен и удобен начин.

По онова време:

Всеки потребител има профилна снимка, профилна информация, групи и стени, на които може да пише съобщения. Съответно приятелите имат възможността да отговорят обратно на неговата стена. Постовете са без никаква последователност.

Но да не се отклоняваме от същността…

През септември 2006 г. Facebook представя News Feed и Mini-Feed: места в социалната мрежа, където всички ваши последни дейности, заедно с тези на приятелите ви, се показват на една обща хронологична стена.

Потребителите реагират много остро и лошо на нововъведението (както винаги).

По това време социалната мрежа има около 8 милиона потребители. В рамките на 24 часа, стотици хиляди от тях организират протест.

Ироничното тук е, че протестът се провежда отново във Фейсбук.

Скоро след това се налага Марк Зъкърбърг, създателят на Facebook, да напише отворено писмо до потребителите. В него той се извинява за това, че новата екстра не осигурява достатъчно сигурност и поверителност на информацията.

„Наистина се оплескахме тук“ – започва Зъкърбърг своето писмо.

По-нататък убеждава потребителите, че разработчиците на мрежата са работили
нон-стоп в последните два дни, за да добавят контроли за сигурност.

Нови настройки за сигурност позволяват да бъдат избрани типовете истории, които да се показват за всеки индивидуално. Освен това са изброени и действията, за извършването на които Фейсбук никога не уведомява хората от листа с Приятели.

И така започва разработването на мощния алгоритъм зад списъка с новини…

2. Цели 6 години нямало Like бутон


like-button

„Харесването“ – на публикация, снимка, видео и т.н. –  набира такава популярност,
че днес ни е трудно да си представим социална мрежа без наличието на този бутон.

Въпреки това, Facebook успява да изкара цели 6 години без него.

За справка: Facebook e пуснат през 2004 година, а бутонът Like е представен за първи
път от Марк Зукърбърг през април 2010 г. на конференция в Сан Франциско.

Преди този бутон не съществува релевантен метод, по който инженерите на Фейсбук
да измерят интереса към определен пост или типове от постове.

По това време алгоритъмът не е нищо повече от груба оценка, базирана основно на интуицията на инженерите. Екипът настройва предположенията и провежда тестове, които откриват как промените повлияват на престоя в сайта.

Like бутонът обаче е отворил очите им за това как реагират потребителите на постовете – кои се харесват, кои ги отегчават, кои ги дразнят и т.н.

Днес стои в епицентъра на Facebook преживяването. Дава възможност да се персонализира виждането на различни публикации и да се въздейства на останалите.

3. Facebook плаща на хората да сърфират из списъка си с новини


Около 1 милиард са активните потребители на социалната мрежа ежедневно. Това означава, че Facebook разполага с доста солидна база от хора, които непрекъснато разглеждат новините, кликат и реагират на съдържанието и т.н.

Компанията разполага с данни от обратната връзка, която иска от потребителите, директно чрез сайта. Освен това получава оценка и от хора, на които плащат специално, за да разглеждат News Feed-a си с проучвателна цел.

Тази програма стартира през 2014 година и за това време мрежата е платила на над 700 души буквално за да разгледат списъка си с новини в стая с компютър.

След това участниците докладват доколко нещата, които виждат, са свързани с техните персонални предпочитания. Разработчиците и специалистите по бази данни в Калифорния използват получената информация, за да подобрят алгоритъма.

4. Хората използват алгоритъма като мейлите


Ако все още се чудите защо на разработчиците им е била необходима платена група от хора, които да проведат проучване, ще ви кажем и още нещо. Открили, че малка група от хора приемали списъка с новини като обикновена електронна поща. В тази връзка започнали да използват бутона „Скрий“, когато прочетат някоя от публикациите, за да я означат като прочетена. Това било проблем, тъй като този бутон бил създаден със съвсем различна цел.

Идеята му е да се скриват постовете, които потребителят намира за досадни или за неинтересни. За алгоритъма на Фейсбук, това постоянно скриване говорело едно –
на тези конкретни потребители не им харесва нищо от прочетеното.

Специалистите по бази данни се натъкнали на този проблем, когато установили,
че 5% от потребителите осъществяват 85% от скриването на публикациите.
Още по-малка групичка от въпросните 5% били наречени „superhiders“
(суперскривачи), защото скривали почти всяка от историите, които прочетат.

За да отстрани тази неяснота се появява блог статия, в която е обявено, че от този момент за тази група хора бутонът „Скрий“ няма да има такава голяма тежест при оценяването на списъка им с новини. Добавили и малък пояснителен текст, за да става по-ясно на потребителите какво вършат – „Показвай по-малко публикации като тази“.

5. Всеки пост получава „оценка за релевантност“


facebook-relevancy-score

Много хора си мислят, че идеята на алгоритъма на Фейсбук се състои изцяло в това да предсказва дали потребителят ще хареса дадена публикация. В същността си обаче той взима хиляди променливи и може да предскаже дали потребителят ще хареса, кликне, коментира, сподели, скрие или дори дали ще отбележи поста като спам.

Освен това чудният алгоритъм предсказва всеки от тези изходи с определена степен
на сигурност и точност. След това ги комбинира, за да определи оценката за
релевантност на поста, според която го нарежда в списъка с новините.

След като всеки пост, който потенциално може да се покаже в личния ви списък,
бъде оценен, Facebook ги подрежда и ги показва в определения ред.

С други думи, публикацията, която виждате най-отгоре на стената с новините,
е оценена с най-високата оценка за релевантност сред хилядите други.

Рекламите също имат такава оценка. По този начин социалната мрежа ги персонализира и показва само тези, които имат най-голямо значение за конкретния човек.

Това е предимство и за бизнеса, който се рекламира, защото ще достигне до хора с посочените интереси. А от друга страна потребителите ще бъдат по-малко и по-рядко обезпокоявани от публикации, които не представляват интерес за тях.

Оценката на рекламите се изчислява на базата на положителните реакции (например, гледане на видео) и на негативните, които се очаква да бъдат получени в отговор.

6. Facebook обръща внимание на начина, по който гледате клипчета


facebook-360-video

През лятото на 2015-та, Facebook прави проучване, свързано с клипчетата, които се появяват в News Feed-a. Оказва се, че когато потребителите са заинтересувани от дадено видео, не винаги натискат бутона „Харесвам“, нито пък коментират или споделят.

Разработчиците помислили за друг начин, по който могат да измерят интереса на публиката. Започнали да наблюдават начина, по който те гледат клипчето – дали пускат аудио звука, дали увеличават екрана или пък пускат високо качество на видеото.

Ако направите някое от тези неща, то алгоритъмът веднага отчита, че вие
харесвате клипчето и в бъдеще ще ви показва повече сродни клипове.

Този метод не е перфектен, но е добър начин за отчитане на потребителския интерес.

7. 2G вторници


В много части на света, мобилните потребители все още използват 2G връзка, за да се свързват към Интернет. Фейсбук не иска да изпуска тези потребители, тъй като възможността да се свърже с тях предразполага към разрастване на социалната мрежа.

Така през октомври 2015 г. компанията обновява своя алгоритъм, за да подобри качеството на News Feed-a за милионите мобилни потрбители с бавна интернет връзка.

От този момент, щом Фейсбук забележи потребители със слаба връзка, автоматично зарежда кеширани новини. Това означава, че получавате стари истории, които веднъж вече сте отворили и заредили. При установена бавна връзка алгоритъмът вади само такива, които потребителите разглеждат и търсят най-често.

И ако това според вас не е достатъчно готино, има и още…

Компанията комбинира това обновление със създаването на опционалната програма
„2G вторници“. Така служителите имат възможността да пробват уеб приложението през бавна 2G връзка. Тази седмична програмата, която продължава в рамките на час,
дава възможност на разработчиците, да погледнат през погледа на потребителя с бавен интернет и да разберат колко различно изглежда приложението при такава връзка.

8. Все повече хора Newsfeed, за да разглеждат… новини


В последните години радикално се промени начинът, по който хората търсят и се сдобиват с най-актуалните световни новини. Днес Фейсбук е един от най-големите източници на истории и видеа в интернет, заедно с Twitter и Google.

Но колко точно голям е този източник?

Изследване е установило, че през 2015 г. 63% от потребителите на Facebook и Twitter използват тези социални мрежи като новинарски източници.

През 2013 г. този процент е бил 50.

Това изследване включва почти всяка демографска група.

Разглеждането на новините чрез Фейсбук се е увеличило и при мъжете – 44% са станали 61%, и при жените – от 49% на 65%. Ако става въпрос за възраст, откриват, че по-младите потребители по-често се обръщат към социалните мрежи за новинарска справка.

Важно! Следват:

Facebook екстри, за които може би не знаете

9. Можете да търсите стари публикации, снимки и други


old-post-search

Преди няколко години, единствените неща, които можехте да откриете, използвайки търсачката на Facebook, бяха хора, страници, групи, събития и приложения.

От 2014 година насам е възможно търсенето по ключови думи на стари новини.
Тази възможност е позната под наименованието Graph Search.

Така че ако искате да разгледате снимки от сватбата на братовчед си Иван, можете да напишете нещо от сорта на „Иван сватба“ или „снимки от сватбата на Иван“
и Фейсбук ще се опита да намери точно това, което ви трябва.

Има и още…

Можете без проблем да търсите приятели, които харесват специфични страници
или споделят истории и публикации за различни известни личности и т.н.

10. „What’s trending“ – разглеждайте популярни статии и новини


Един от начините да разглеждате новини чрез Фейсбук е да видите статиите, които са силно нашумели в момента (trending). Те се намират отдясно под поканите за събития и рождените дни. Представляват списък със статии, които в момента се споделят с голяма интензивност от потребителите в социалната мрежа.

(Заб.: В момента опцията е достъпна само на английски и само за определени страни.)

Статиите, които Фейсбук показва, се базират на няколко различни фактора:

  • ангажираност,
  • навременност,
  • страници, които харесвате,
  • и вашето местоположение.

Освен това са разделени и на различни теми:

  • всички новини,
  • политика,
  • наука и технологии,
  • спорт и
  • забавление.

Не можете да изключите тази екстра, но можете да я настроите чрез превключване по тема. За да смените темата, просто кликнете върху иконката, която обозначава желаната от вас категория. Те се намират отдясно на думата „Trending“ в секция „Trending“.

11. Можете да запазвате истории, които да разглеждате по-късно


Някога случвало ли ви се е да попаднете на статия, докато си скролвате Фейсбук-а
и да ви се иска да я прочетете, обаче обедната почивка тъкмо да е свършила
и да нямате абсолютно никакво време? На мен – да.

Тъй като от Facebook осъзнаха, че доста хора разглеждат по време на кратка почивка и може би нямат време за всичко, трябваше да намерят решение на проблема.

Добавиха възможността за запазване на определена статия или линк за по-късно разглеждане. Можете да запазвате статии, събития, ТВ шоута, музика и още много.

Facebook Save + още няколко начина за съхранение на любимото ти съдържание

За да запазите история и да я прочтете по-късно, просто кликнете на стрелката
в горния десен ъгъл и изберете „Запис на публикацията“.

12. Можете да разглеждате топ новините или най-новите


Когато за първи път се логнете във Фейсбук, по подразбиране ще получите „Водещи истории“ – най-популярните публикации от любимите ви приятели и страници.

news-feedВинаги можете да промените тази настройка като подредите публикациите според времето им на публикуване вместо по популярност както е по подразбиране.

За да избирате между двете опции:

В колоната отляво на главната страница ще видите „Новини“. Кликнете на триъгълничето отдясно на думата и изберете „Водещи новини“ или „Най-нови“.

13. Можете да настройвате сами алгоритъма, като избирате кои новини да се показват най-напред в личния ви списък


predpochitaniaОказва се, че много от потребителите изпускат важни новини от хората, за които най-много ги е грижа. Тогава компанията променя алгоритъма си така, че обновленията от близките приятели да се показват по-високо в списъка с новини.

След това решили да дадат възможността на потребителите си ръчно вместо алгоритъма да избират кои хора и страници да се показват най-отгоре. Така… когато изберетe опцията „Вижте преди всички“ на потребител или страница, техните публикации ще излизат най-отгоре, когато отворите списъка си с новини.

Тази опция е различна от опцията „Близки приятели“. Когато добавяте хора като „Близки приятели“, ще получавате известия, когато те публикуват нещо ново.

Как да виждате някого преди всички?

Кликнете на стрелката в горния десен ъгъл на всяка една страница във Фейсбук и изберете „Предпочитания за новини“.

От изскочилия прозорец кликнете върху „Prioritize who to see first“. След това изберете хората и страниците, които харесвате и желаете да виждате предимно в News Feed-a си.

prioritize

14. Можете да спрете да следвате определени хора и страници и никога повече да не виждате публикациите им


Няма да ги назоваваме поименно, но знаете, че всеки от нас има в списъка си няколко човека, с които уж е „приятел“ във Фейсбук. Те обаче са си създали хоби от това да публикуват ежедневно селфита във фитнеса, любовни цитати, политически тиради и т.н.

Ако трябва да сме честни, бихме могли да живеем с по-малко такива хора.

За щастие, можете спокойно да спрете да ги следите, за да скриете постовете им.
Завинаги. Или поне, докато не ги последвате отново.

Най-хубавото тук е, че те въобще няма да разберат, че сте избрали тази опция.

Съществуват два различни начина, по които можете да го направите.

а) Директно от списъка с новини: Кликнете върху триъгълничето отдясно на историята и изберете „Спиране на следването на Иван“.

б) През „Предпочитания за новини“: Кликнете върху триъгълничето горе вдясно на всяка страница и изберете „Предпочитания за новини“. От прозореца изберете опцията „Unfollow people to hide their posts“. Вече можете да изберете кого да спрете да следвате.

Ако след време искате отново да се свържете с някои от тези хора или страници, можете отново да го направите през същия прозорец с настройки, като този път избирате „Reconnect with people you unfollowed“.

15. Защо виждате различните реклами?


Някога чудили ли сте се по какви причини виждате някои от спонсорираните публикации в списъка с новини, когато не сте харесали дадената страница?

Ако ви се е налагало да пускате реклама във Фейсбук, сигурно знаете, че е задължително да си изберете целева група, до която искате да достигнете чрез нея.

Тя се определя по различни критерии като част от тях са:

  • местоположение,
  • възраст,
  • пол,
  • интереси.

Част от целевата група представляват и хората,

  • които вече са харесали вашата страница,
  • ще присъстват или са заинтересовани от организирано от вас събитие,
  • ползват и харесват вашето Фейсбук приложение.

За всяка спонсорирана публикация Facebook ви дава възможност да научите защо се намирате в конкретната целева група – дали се таргетирате по възраст, пол и т.н.

Защо виждате рекламата?

Кликнете на триъгълничето горе в дясно до нея и изберете опцията „Защо виждам това?“

Ще ви изскочи малък прозорец с обяснение. За съжаление все още няма вариант да го видите на български, но на английски получавате разумен довод.

16. Можете да скривате реклами, които повече да не виждате


Няма начин напълно да блокирате рекламите във Фейсбук. От тях зависи той да е безплатен. Но пък можете да спрете една или всички реклами от даден рекламодател.

За да скриете определена реклама: Кликнете на триъгълника в горния десен ъгъл на спонсорирания пост и изберете „Hide ad“.

В прозореца, който се появява, трябва да дадете обратна връзка каква е причината ви да не желаете да виждате този пост. Изберете някоя от посочените и продължете.

В прозореца, с който Фейсбук ви благодари за обратната връзка, изберете „Готово“ и вече няма да виждате конкретната реклама. Можете да отмените скриването, докато не презаредите страницата. След това действията ви ще бъдат необратими.

Как обаче да скриете всички реклами от конкретен рекламодател?

Отворете отново прозореца „Защо виждам това?“ В горния десен ъгъл ще видите правоъгълник с надпис „Възможности“. Кликайки върху него вече имате опцията да изберете „Hide all ads from this advertiser“ (Скрий всички реклами на този рекламодател).

В някои от случаите, когато кликнете в горния десен триъгълник на дадена реклама може да има опция да отбележите, че вече притежавате този продукт – I already own this. Така вече и Фейсбук ще знае и няма да ви досажда с рекламата.

От друга страна, можете да покажете на Фейсбук и че някоя от рекламите ви е била особено полезна. Така алгоритъмът ще ви изкарва повече от този тип реклами.

Все пак една от основните цели на Фейсбук е да показва ценно и интересно съдържание.

За да кажете на социалната мрежа, че дадена реклама ви е била полезна,
отново ще ви е необходим един клик върху стрелката в горния десен ъгъл.
След това просто изберете „Тази реклама е полезна“.

Няма да се случи нищо. Но ако кликнете на стрелката пак ще забележите до изречението отметка. За да върнете действието обратно, просто кликнете отново и ще я премахнете.

17. Можете да рекламирате във Фейсбук без значение кой сте


ads

Ако искате да покажете и рекламирате възможностите си, с цел намиране на нова работа, можете да го постигнете по нестандартен начин чрез Фейсбук реклама.

Или пък искате да разпространите току-що направения си нов блог?

Да рекламирате кампанията за благотворителност чрез бисквитки на дъщеря си?

Никакъв проблем.

Всеки и по всякаква причина може да рекламира във Фейсбук. Не само бизнесите.

Сега ще ви разкрием един готин начин да си намерите работа в желана от вас компания.

Създайте реклама, която представя вашите възможности, умения и опит, а след това изберете за целева група хората, които работят в тази компания. Хитро, а?

Ако се опитвате да се вмъкнете в голяма и добре позната компания като Apple,
можете да изберете за таргет група „хора, които работят за Apple“.

Ако обаче се целите в някоя по-малка и не толкова известна компания,
това може и да не се появи като опция във Фейсбук.

В този случай можете да си създадете публика, използвайки мощния Power Editor на социалната мрежа. Какви са неговите възможности? Позволява ви да изберете ръчно хората, които да виждат вашата кампания, използвайки техните ID-та в мрежата.

Така, ако знаете имената на двадесетина човека, които работят в желаната от вас фирма, можете да ги добавите един по един като публика.

Как да създадете рекламна кампания?

Единият начин е да отидете на адрес www.facebook.com/ads/create

Другият е като кликнете отново върху триъгълника в горния десен ъгъл и да изберете „Рекламиране във Facebook“. В новоотворената страница изберете „Create an Ad“.

И в двата случая ще достигнете до един и същ прозорец. В него можете:

  • да изберете своята цел,
  • да дадете име на кампанията си,
  • да изберете аудитория,
  • да настроите бюджета си и графика на рекламиране,
  • да изберете снимки,
  • да добавите текст и линкове и
  • да предоставите възможност за поръчка.

Кликнете тук, за да видите по-детайлна информация, директно от Фейсбук.

18. Информирайте се, когато любимите ви хора публикуват нещо


Може би има няколко човека в живота ви, за чиито постове искате да научите на мига.

Това може да са вашите братя, сестри, партньор или пък някои добри приятели.

Е, просто ги добавете в Близки приятели и ще получавате известия за всеки един техен пост в мига на публикуването му.

Как да добавите някого в Близки приятели?

Отворете профила му. Кликнете върху най-лявото падащо меню, намиращо се върху снимката на корицата му. Там, където в повечето случаи пише „Приятели“ и има отметка.

След като менюто се разгърне, изберете „Близки приятели“ и сте готови.

С повторно кликване връщате действието и премахвате хора от този списък.

Как да сте сигурни, че ще получите известие от хората, които са в „Близки приятели“?

Отново се намесва познатото ни вече триъгълниче в горния десен ъгъл. Този път от падащото меню избираме „Настройки“.

  • Ще се отвори нова страница. В лявата странична лента изберете „Известия“.
  • Изберете „Редактиране“ най-горе срещу надписа „Във Facebook“.
  • Уверете се, че срещу „Дейност на близки приятели“ е избрано „Във Facebook“.

Освен това можете да получавате тези известия и по електронната си поща. Но лично аз бих го счела за прекалена информираност и затрупване със спам.

19. Известия и за публикации в групите, които харесвате


Писнало ли ви е да пропускате забавните събития наоколо?

Имам добри новини за вас. Точно както можете да получавате известия от най-близките си приятели, така можете и от определени групи, в които участвате.

Как да направите това? Отново отиваме на добре познатото триъгълниче горе вдясно. Избираме „Настройки“. След това пак „Известия“ -> „Във Facebook“.

Този път обаче ни е необходимо „Активност на групи“.

Получавате списък с всички групи, в които членувате към момента.

Падащите менюта до всяка от тях ви позволяват да изберете дали

  • да получавате известия за всички постове,
  • само за постовете на хора, които са в списъка ви с приятели,
  • или въобще да не получавате известия.

20. Следвайте събития дори ако още не сте решили да ги посетите


Преди време за всяко събитие, на което сте поканени в социалната мрежа,
получавахте по три опции – „Да“, „Не“ и „Може би“.

От ноември 2015, Фейсбук преименува опцията „Може би“ на „Интересувам се“.

events

Това показва на организаторите на събитието, че вие се интересувате от него,
макар все още да не сте решили окончателно дали ще го посетите.

Това е един вид последване на събитието.

Ще получавате известия всеки път, когато е публикувано нещо, свързано с него.

Е… вече ги знаете. 20 страхотни факти за социалната мрежа Фейсбук и нейните изумителни възможности, за които може и да не сте подозирали досега.


Искате ли да изумите приятелите си, като им покажете колко много неща не са подозирали и колко много информация знае Фейсбук за тях? Пратете им веднага линка към статията или го споделете от бутоните по-горе. Ако много се уплашат, успокойте ги, като им напомните, че това ниво на детайлност спомага да получават все по-качествена, интересна и близка до тях информация всекидневно. Супер, нали?

1 Коментар

  1. Таня Николова каза

    Здравейте! Благодаря за полезната и изчерпателна информация. Много ме интересува дали е възможно да се получават известия от повече от 30 страници и хора? Тъй като ми дава като лимит само 30. Благодаря! :)

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!

Искаш ли да ти доставям супер полезно съдържание и информация - директно в пощата ти?
Бъди сред първите членове!!!

Научи първи

Въведи своя мейл адрес и аз ще ти пиша, когато отворим
Искам да разбера, когато отвори клуба
Този списък е само хора, които желаят да станат членове на BusinessHACK
Бъди сред първите членове!!!

Научи първи

Въведи своя мейл адрес и аз ще ти пиша, когато отворим
Искам да разбера, когато отвори клуба
Този списък е само хора, които желаят да станат членове на MindHACK

ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ
VIP клуб MasterHACK

Click Me