Как да оцелееш на интервю за работа – и накрая да излезеш с нея в ръцете си?

Кандидатстването за работа се е превърнало от възможност за кариерно развитие в ожесточена битка, в която автобиографията, мотивационното писмо и усмивката не са достатъчни. Работодателите искат да намерят перфектния кандидат, а част от HR-ите яростно се опитват да инквизират интервюто за работа. Затова, уважаеми кандидати вижте как да докажем, че наистина ни бива в това, което казваме, че можем правим.


За да изчистим всички възможни грешки при стъпването на трудовия пазар, нека започнем с един простичък факт: Да отидеш на интервю за работа означава да играеш игра на надцакване, в която дори един грешен ход може да доведе до лошо впечатление и загуба. Ето какво можем да направим, за да спечелим тази игра:

1. Проучете работодателя и конкурентите ви  icon-check 

Да, напълно задължително е да направите проучване за фирмата, която отваря работна позиция: от колко години е на пазара, дали е добре позната като бранд (всички знаем, че големите бързооборотни франчайз вериги плащат по-малко за единица труд) и къде е локализирана работната позиция. Всичко това  ще създаде основа за една мисловна карта, която ще бъде полезна в същинския процес на кандидатстване.

След това, хвърлете едно око и на пряката си конкуренция за работната позиция като направите една примерна персона, която да служи за база. Тя трябва да бъде със същите професионални умения, както и стаж в сферите, в които сме били.

Сега започва интересната част – блиц въпроси от рода на:

  • С какво той е по-добър от мен?
  • С какво аз го превъзхождам и как да използвам преимуществото си?
  • Щом сме равни по умения и стаж, какво тогава ме прави уникален?

Отговаряйки на тези въпроси не само ще спечелим битката с прекия конкурент, но ще си направим миниатюрен SWOT анализ на нас самите и на конкурентите ни, което ще ни бъде полезно по-нататък в битката.

2. Правилното CV – 50% от успеха.  icon-check 

автобиография

Всеки уважаващ себе си работодател или мениджър ще потвърди думите, че няма нищо по-добро от отлично първо впечатление, а в света на трудовия пазар, първото впечатление идва от автобиографията и мотивационното писмо.

Ние, българите, леко изоставаме от световните трендове в трудовите правоотношения и това е причината все още да съществуват едни чудати, таблично оформени, „Европейски“ автобиографии. Но има по-добър вариант за представянето на един човек в света на трудовия пазар – така нареченото One page resume.

В най-общи линии, философията зад този тип резюме гласи : „Ако не можеш да събереш най-важното за себе си в една страница, значи си се престарал.“

Но как така ще се престараем в автобиографиите си?

Лесно – представете си, че сте работодател обявил свободна работна позиция и трябва да прехвърлите 20 CV-та, от които 19 разказват за социални умения придобити в социалните мрежи, обясняват на дълго и широко какво се е случило за месец и половина на първата ви работна позиция и т.н. Прибавяйки и онази грозна табличка, която само хаби мастило… Резултатите ще бъдат ако не плачевни, то като на всички останали.

Бъдете изчистени, напишете само това, което смятате за важно за един бъдещ работодател, постарайте се да използвате рационално мястото на белия лист и не използвайте цветове – и без това в повечето офиси принтерите са черно-бели, така че можем да се придържаме към монохроматичната гама.

И още нещо важно – внимавайте със снимката, която изпращате. Снимката трябва да е специално направена за CV-то, с лека, приветлива усмивка. Онова парти, на което облякохте готини дрехи отпада автоматично, нали?

3. Продайте се по най-добрия начин.  icon-check 

кандидастване за работа

Да, тъй като пазара на труд все пак е пазар, ще трябва да играем играта на пазара – ще трябва да предложим себе си по най-добрия начин. За да сме по-сигурни, че няма да има неприятности по време на кандидатстването, полезно е да съберем инструментите по-горе и да сглобим една обстойна карта на поведенчески реакции в различни ситуации.

Нека наречем тази карта Wildcard – тя наистина ще ви даде правилна, или поне правдоподобна реакция, в отговор на действията на работодател или мениджър.

Как да сглобим тази карта?

Вече имаме SWOT анализите на нас и конкурентите. Те ще служат за изходна точка в създаването на този Wildcard. Всеки ход ще зависи от силните и слабите страни на двете страни. Сега, нека да добавим няколко ключови думи – същите, около които се върти резюмето ни. Умения, образование, хобита – всичко. Последно, но не по важност, трябва да изградим алгоритъм на отговори спрямо въпроси на интервюто от различно естество.

Мениджърите на човешки ресурси често се вживяват в ролята на психолози, което само може да ни помогне, защото те също имат ключови думи, които доста често използват – оценка, колегиалност, конфликт, лидерство и прочее.

Ето я и най-важната част – идентифициране на висшата цел.

Всеки работодател и HR има висша цел зад въпросите, които задава и ако искаме да сме равностойни в играта, задължително трябва да разтълкуваме скрития мотив.

Ако бъдем запитани дали имате склонност към насилие на работното място, то инстинктивно бихме отговорили с „Не!“ и дори бихме се пообидили. Това обаче не дава отговор на висшите цели на работодателите и HR-ите.

Те искат сигурност в отговора, искат да усетят увереност.

По-добрият отговор е: „За мен насилието не разрешава проблемите. Умея да комуникирам и да се справям с проблемни ситуации.“ Тук използвахме някои от нашите ключови думи – комуникация, лидерство, справяне с проблемни ситуации.

4. Да сключим сделката  icon-check 

въпроси интервю за работа

Както казахме, това е игра на надцакване.

Отсреща ще ни обсипват с въпроси, които ще бъдат извъртявани през най-различни призми, само и само да стеснят избора и да изберат най-добрия кандидат.

Но какво може да финализира една сделка? Трудовата книжка едва ли ще натежи толкова, колкото отличната вербална комуникация и езика на тялото.

Много пъти е говорено и писано за това, че интервюто за работа е презентация на уменията, които имаме. Много от нас, обаче, попадат в капана на притеснението и подценяването на отсрещната страна. По този начин до голяма степен подкопаваме шансовете си още преди да сме казали и думичка.

Нека ви разкажа една случка – във франчайз настъпва административна промяна и HR-ите трябваше да направят интервюта с всеки един от работниците, за да определят кой е пригоден за повишение в длъжността.

След края на интервютата последва обстоен анализ на това, как работниците са се представили. Именно прилагането на всички по-горни тактики дава възможност да спечелите битка, която дори не искате да водите.

При интервюто за работа нещата често са простички:

Тренирайте отчетливост на изказа, тренирайте да говорите непрекъснато, без онова изключително паразитно „Ъъъъъ….“ (задължителна статия по темата), заковете погледа напред, извадете ръцете от джобовете и просто ги дръжте някъде.

Поздравете и се представете,  не жестикулирайте, а ако изпаднете в паника, поискайте чаша вода. Прочетете някоя лекция за управление на човешки ресурси, като я четете на глас. Гледайте в огледалото и запомнете:

Надцакването приключва тогава, когато на въпроса „Има ли причина, поради която не бих бил нает?“ получите отговор от типа:

„Не, добре дошли на борда!“


[su_box title=“Още помощни материали за кандидати за нова работа:“ style=“soft“ box_color=“#ffffff“ title_color=“#8b8b8b“ radius=“2″]

Ако търсите работа или имате насрочено интервю за такава, тези материали ще са ви от огромна полза. Разгледайте ги и се подгответе добре. Нека вие да избирате работата си, а не тя вас:

  1. От другата страна – пикантерии от кухнята на HR-a
  2. 7 от най-често срещаните грешки при кандидатстването за работа
  3. Как да намерите работата, която ще Ви направи щастливи?
  4. Как да откриете работата, която обичате и успехът, който заслужавате?
  5. Висока младежка безработица или високи нива на младежки мързел?
[/su_box]
3 Коментара
  1. валя каза

    Малко късно попадам на статията, но ме сърбят пръстите да напиша, защо интервюто за работа в тази интерпретация звучи като че ли искаме да прецакаме работодателя да се излъже да ни вземе на работа. Нали всъщност той има нужда от служител, а ние, отзовавайки се да решим неговия проблем, се обричаме на някаква форма на робство в една или друга степен, защото не можем да разполагаме с времето си по предпочитания от нас начин. Тоест ние сме прецакани при всички случаи, вече ако сме се докарали да нямаме друг вариант, в най-лошия за нас случай, интересът е взаимен. Aко си знаем цената и той не се ориентира колко е висока, губи той, не ние, защото в края на краищата все някой ще бъде достатъчно прозорлив да ни оцени.

  2. Vladimir Jotov каза

    Уважаеми Павле, Много интересна статия. Моля в бъдеще да промените посоката на използване на невро-лингвистично програмиране от негативно в позитивно направление, например: „Ние, българите, леко изоставаме от световните трендове“, може да се промени на „Ние, българите, постоянно се стремим да използваме най-новите световни трендове…“. Никой няма да тръгне да проверява твърденията ви, но негативният/позитивният привкус в съзнанието на родния читател ще остане. Не е нужно да възпитаваме читатели с комплексирано мнение за себе си.

    1. Павел Петров каза

      Благодаря за коментара, Владимир. Ще има поправки вв следващите статии.

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!