Транс-мазнините: оръжие за масово поразяване! Най-малкото, което трябва да знаете, ако искате да се спасите

Боцваш ли редовно мазно чипсче ти, огромен задникът ти ще стои!

Преди да навлезем в някои научни термини и факти, важно е разберете, че е добре да правим разлика между полезните за здравето мазнини и тези, които ни убиват – преработените!

Хидрогенираните и частично хидрогенираните мазнини са широко разпространени в храни като: хляб, торти, бонбони, бисквити, смеси за палачинки, готови супи, шоколад, плодови десерти, чипс, фъстъчено масло (не истинското разбира се), салатени дресинги, всякакви вафли и пакетирани десерти от рода, солети и др.

Учените са категорични:

Тези мазнини нямат място във вашата диета, ако искате да сте здрави! Защо…?

Изследванията показват, че транс-мастните киселини увеличават рисковите фактори на рака /объркват детоксикацията на черния дроб като променят съотношението на B и Т клетките на имунната система/, пречат на нормалните функции на анти-раковите мастни киселини; увеличават риска от сърдечносъдови заболявания (увеличават лошия холестерол LDL и намаляват добрия HDL); нарушават функциите на инсулина, влошават диабета, увеличават вероятността от заболяване от диабет; намаляват нивата на тестостерон; имат връзка с раждането на деца с поднормено тегло: влошават качеството на майчиното мляко; променят устойчивостта на клетъчните мембрани – стават по-пропускливи, с което се намалява тяхната жизненост; пречат на нормалното усвояване на полезните мазнини – есенциалните мастни киселини.

Защо и как се случва всичко това – фактите

За жалост малко хора знаят какво се е случило с олиото, което ни препоръчват за готвене и за салати, преди да влезе в магазина. Ами „счупено“ е от химия, т.е рафинирали са го и то с една единствена цел: удължаване на живота на продукта! Или да може по-дълго да седи на рафта в магазина, без да се разваля! Мислиш, че не си заслужава? Нищо подобно!

За теб може да е така, но не и за тези, които би трябвало да са загрижени за твоето здраве (хранително-вкусовата индустрия+правителствата). В противен случай нямаше да ти пробутват подобни боклуци навсякъде…

Освен с рафинирани, днес здраво сме бомбардирани и с едни други подобия на мазнини, наречени хидрогенирани мастни киселини. За тях вече 50 години ни разказват колко са полезни, защото са растителни, а не животински. Чували сте такива истории, нали?

Ето така започва всичко…..



А някой спомня ли си някъде преди 25-30 години, когато пуснаха маргарина по магазините, каква радост беше за нашите майки и бащи: колко евтино и здравословно масло!

Днес картинката не е много по-различна…

Защо го правят ли? Защото соята е много евтина суровина. Позагряват малко соевото олио, поразмесват малко молекули и хоп от течно става твърдо.

Не само твърдо, но и много евтино.

Като прибавим факта, че е и растително, което би трябвало да означава „здравословно“ ВОАЛА-получавате един страхотно здравословен боклук!

По-подробно за процесите на преработка на маслата

Как мазнините се превръщат от мазнини, които ни лекуват, в мазнини, които ни убиват:

1. Хидрогениране

Хидрогенирането е химичен процес, при който растителни течни масла се нагряват до висока температура при наличието на катализатори и водород. След което от течни се превръщат в твърди или вече хидрогенирани.

Класическият пример за това е Маргаринът. Излишно е да споменаваме, че днес транс-мастните киселини са навсякъде около нас, това го знаете. Но това, което може би не знаете е: След хидрогенирането пространствената структура и поведение на транс изомерите се променя. Какво означава това ли?

Това означава, че те стават непознаваеми и необработваеми за ензимите.

Променят се и техните физически свойства, а именно температурата на топене е по-висока, а на кипене –  по-ниска в сравнение с другите естествени мазнини.

Подобни промени водят до затрудняване на метаболизма и на другите мазнини в организма.

Попаднали веднъж в мастната тъкан, транс мастните киселини много трудно могат да бъдат метаболизирани отново (използвани за енергия) от ензимите, които отговарят за това и причината е тяхната променена несвойствена за организма структура.

Резултатите: хронично затлъстяване, сърдечно-съдови заболявания и др.

2. Пържене

Изследванията многократно са показвали, че консумацията на мазнините, които са подложени на висока температура или простичко казано са „изпържени“ повишава вероятността да се разболеем от рак и сърдечносъдови болести.

Дори полезните за нашето здраве мазнини, тези богати на есенциални мастни киселини, стават токсични при пържене. Не само това. Високата температура на пържене разрушава също и твърдите наситени мазнини като кравето масло например.

Потъмнялото (изгорялото) място при пържене, препичане, печене на огън, на скара, на фурна, на барбекю е токсично. Токсично = на отровно.

За отровна се смята всяка една субстанция, която приета и абсорбирана от жив организъм, може да причини смърт или травма….бавно или за дълъг период от време. В този случай токсичните мазнини вършат работата си като много бавно ни тровят.

Вътрешната част на потъмнялото (изгорялото) място не е засегната при пърженето, защото там не се е достигнало до прекалено висока температура на изгаряне. Там всъщност храната се е задушила или попарила с помощта на водата, която съдържа и така е станала готова за консумация, сготвила се е.

Коя тогава е най-добрата мазнина за пържене?

Ако здравето е най-важното за вас, то тогава ВОДАТА е най-подходящата мазнина за пържене. Това означава да задушаваме на пара или да варим храната си, може и сурова.

Трудно, нали? Дори и невъзможно!

Кой готви днес така, кой яде сурови храни? Така са го правили нашите пра-пра-пра дядовци и баби и са били здрави. Ние обаче не можем и сме болни и дебели!

3. Рафиниране

Посредством различните методи на преработката на маслата, от тях се извлича естественият цвят, миризма и вкус, както и всички полезни за организма хранителни вещества.

Така те се доближават по хранителна стойност до бялата захар и бялото брашно.

С изключение на нерафинираното extra virgin (green) olive oils, всички други масла, на които не е отбелязано, че са НЕРАФИНИРАНИ, са зверски третирани с: натриев хидроксид, изключително корозивна основа; рафинирани с фосфорна киселина, която е също със силно корозивна основа; избелвани с избелващ клей, което води до гранясване на олиото – неприятна миризма и вкус; и накрая за капак – загряване на много висока температура (по-висока от тази на пърженето) за отстраняването на неприятната миризма и гранясването от избелването.

Точно при тези високи температури се сформират токсичните молекули в маслата, които водят до рак и сърдечно съдови заболявания! Около 0,5 до 1% от молекулите на мастните киселини се превръщат в токсични.

Полезните за организма антиоксиданти, фитостероли, хлорофил, лецитин и други мастно разтворими хранителни вещества, както и някой полезни мастни киселини, се унищожават с гореописаните процеси.

Поне едно изследване показва, че нагрети до над 150°C маслата се превръщат от протектори срещу мутацията в костващи мутация. Това, което можем да направим е само да гадаем какви поражения на бъдещите поколения могат да причинят тези масла!

Няколко думи за наситените мазнини

Наситените мазнини, тези в свинското, телешкото, агнешкото месо, в млякото и някой тропически масла съществуват в природата от векове.

Надявам се тук никой няма да оспори факта, че те са неизменна част от нормалното функциониране на организма.

Когато обаче консумираме повече, отколкото изразходваме от тях, са възможни проблеми със сърдечносъдовата система, инсулина, нарушава се нормалната функция на есенциалните мастни киселини.

Преди векове нашите прадеди са нямали подобни проблеми, защото са упражнявали изключително тежък физически труд и са използвали наситените мазнини като източник на енергия. Днес това е невъзможно да се случи със  застоялия ни начин на живот.

Колкото повече наситени мазнини консумираме, толкова повече есенциални мастни киселини трябва да приемаме. Ако успеем да оптимизираме приема на есенциални мастни киселини в правилно съотношение от Омега 3 и Омега 6, тогава спокойно можем да си позволим умерени количества от наситени мастни киселини, без каквито и да е здравословни проблеми. Тогава няма да е нужно да се лишаваме от сметаната в кафето ни или маслото на хляба ни.

Много по-важно за здравето е да оптимизираме приема на „добрите“ есенциални мастни киселини, отколкото да се опитваме да избягваме „лошите“. „Добрите“ мазнини, тези които всъщност ни лекуват – ни предпазват от „лошите“, тези които ни убиват!

Ако отстраните всичките „лоши“ мазнини от диетата си и не консумирате никакви есенциални мастни киселини, пак ще умрете от дегенеративни болести, защото организмът не може да живее без есенциални мастни киселини!


Здравословни проблеми могат да бъдат причинени, както от прекалено висок прием на мазнини, от липсата на мазнини в диетата, от преработени мазнини, така и от захарта.

Не забравяйте за нея.

Горещо ви препоръчваме да видите и статията ни: Фруктозата! Нектарът на боговете или прекият път към дебелия ви задник!

Тя много лесно се превръща в мазнини.

Ще се намерят „специалисти“ които ще ви казват, че захарта не е проблем. Напротив – дори, че е полезна и необходима за нормалното функциониране на мозъка. Да, добре е редовно да храним мозъка си, ако искаме да сме умни и в кондиция, но е много важно с какво го храним.

Ако разхождаш със себе си някакви си 20-30 излишни килограма мазнини напред назад по цял ден, тогава умен ли си или си просто дебел?

И така, какво да правим, какво да ядем?

Наистина не останаха много храни, но ако все пак искате да сте здрави, не слагайте в устата си следните неща: всяка твърда храна на етикета, на която пише, че съдържа „растителни мазнини„.

В България все още производителите не се задължават да описват съдържанието на транс мастните киселини по етикетите……И дори и да има нещо на „хартия“ то никой не го спазва. Така хората лесно се подвеждат с определението „растителни мазнини“ – едва ли не те са много полезни.

Избягвайте също и всякакви рафинирани масла; прекалено големи количества наситени мастни киселини от източници като месо и млечни продукти. Ако все пак се наложи да пържите нещо, използвайте твърди мазнини като малсо например.

Целта ни с тази статията е малко да ви постреснем. Да ви накараме да се замислите какво слагате в устата си всеки ден. Какво „слагате“ в устата на децата си ……на приятелите си, на родителите си! Дали сме успели, това можете да ни кажете само вие. Направете го, без да ви пука от нищо.

Използвайте полето за коментари, за да споделите с нас и с другите читатели на lifehack.bg как и вие се борите с тези мазнини.


За по-добро здраве, вижте още и :

troshevОт Христо Трошев – собственик и управител на фитнес център FitCityGym, град Бургас. Преминал обучение през фитнес организации като: NSCA-CPT (Certified Personal Trainer), ISSA-SFNC (Specialist of Fitness Nutrition Certification), ISSA-PTC (Personal Trainer Certification), C.H.E.K Institute (Program Design) Chek, Poliquin, Fitness Institute International (Fitness Instructor).

  • 75
  •  
  •  
  • „…фосфорна киселина, която е също със силно корозивна основа…“
    (Нуждае се от редактиране. Справка: „Химия – 5 клас“) :-

  • Добре де аз пак не разбрах. Обърквам се от толкова видове мазнини и разнопосочни мнения за всяка една от тяха. Затова ще ви кажа какво ям, вие ми кажете това добре ли е.
    Не консумирам маргарин, чипсове и подобни и нищо твърдо с растителни мазнини, но ползвам олио само за пържене(20%), за готвене и салати захтин екстра върджин(70%) и краве масло(10%). Ям много месо и млечни(сирене, кашакавал). Месото е сушено(60%) не пушено а сушено на темпратура до 30ºC, варено(20%), на скара(10%) и пържено(10%).

    Това как е ще живеем ли дълго:)

    • Дали ще живеем дълго е мн относителен въпрос. Както си ходим по улицата и можем да приключим земния си път за секунда. По повод на мазнините, тези, които си посочил са си ок, дори има някаква мода за мазнинна диета с ограничаване на въглехидратите. струва си да почете по въпроса. Поздрави

      • Благодаря за отговора!
        Аз се притеснявах да ня ям много животински мазнинин, което си е така, но не целенасочено, просто мнооого обичам месо. А иначе без много да съм чел, става ли въпрос за храна се връщам 500-1000 години назад и избирам храната такава каквато са я консумирали тогава. Така поне си мисля, че няма да сбъркам. Затова става ли въпрос за мазнини предпочитам да са от сушено месо, масло и зехтин- от истинския, не от помас, нямам пари за толкова скъпо олио.

  • Абсолютно съм съгласен! Към това добавям и огромната вреда от всички продукти, създадени на базата на бялото рафинирано брашно!

  • Страхотна статия, Ицо! Много полезна и пълна с информация, както и написана на разбираем език, което е важно за да е достъпна. Аз съм на мнение, че човек трябва да си позволява по малко от всичко, не е проблем и да хапнеш две парченца чипс, едно крилце от КФЦ или каквато и да е т. нар. „джънк фууд“ стига да не става ежедневно(ежеседмично) или навик. Всяко нещо, което е умерено е добро 🙂

    • Благодаря, че се включи Калина!

      Напълно съм съгласен – всяко нещо в умерени количества не вреди. Лошото е, че и както Дидо отбеляза по-долу, бедния човек набляга на боклуците редовно

      Поздрави 🙂

  • Добре е хора като теб /чрез които материалите достигат до голям брой хора / да пишат статии на тази много болна особенно за нашето БЕДНО обществото тема. Харесва ми остротата с която наблягаш на проблема. Продължавай да просвещаваш.
    Успех!!

    • Благодаря ти Дидо!

      думата „бедно“ е много ключова в коментара ти.

      Наистина е трудно човек да не се храни с тези боклуци, когато са най-евтини и достъпни, при положение, че средствата са ограничени

      Поздрави
      Христо

  • Храната е съществена част от живота на човек и тя не бива да бъде пренебрегвана. Много хора не си дават сметка какво слагат в устата си и какво се случва по – нататък. Това е тревожно, защото все повече хора страдат от затлъстяване, от сърдечни проблеми и от други хронични заболявания. Най – тревожното е, че лошите навици на хранене тръгват още от най – ранна възраст и ги научаваме първо от родителите, а след това и в училище. Не е нормално дете на 7 години да тежи, колкото осмокласник. Не е нормално и това сутрин да закусваш с бира в едната ръка и баничка в другата.
    Има много неправилни неща, но това явно е въпрос на култура на хранене, която явно не съществува сред нас….за съжаление.
    За съжаление един от най – силните фактори за здравословен живот – спорта също кара хората да вървят по грешен път. Вместо на децата и младежите да се разясняват полезните ефекти от една балансирана диета и за това как тя ще спомогне за неговото израстване като голям спортист и атлет, те са оставени да консумират всичко, което лавките, големите хранителни магазини и дискотеките им предлагат.
    Много полезна статия, Благодаря!

    • Благодаря ти за включването Калоян, страхотно допълнение!

      Днес по Дарик радио слушах, че най-активно спортуващите в България са на възраст между 25 и 40 години, което означава, че при децата положението е много зле в това отношение

      Благодаря още веднъж
      Поздрави

  • 🔘 За Нас

    🔘 За Реклама


    🔘 Общи условия

    🔘 Права за ползване

    🔘 Privacy Policy

    🔘 Cookies

    🔘 Решаване на спорове


    LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


    Facebook

    📩 office@lifehack.bg

    >
     

    Най-голямото намаление за годината! Вземи 50% отстъпка за най-желания абонамент научи повече