Фруктозата! Нектара на боговете или прекия път към дебелия ви задник?

„Натуралните сокове и нектари правят задника ви дебел!“ „Високо фруктозния царевичен сироп причинява диабет!“ „Плодовете съдържат много прости захари.“

Вероятно сте чували и преди това. И независимо дали ви харесва или не всичко това е тясно свързано с лошите въглeхидрати и фруктоза, която консумирате!

По този повод авторите д-р Джон Берарди и Раян Андрюс решават да дефинират нещата по тази тема правилно, така че да се изчисти всичко неясно и спорно около фруктозата веднъж завинаги.

Да поговорим за тези горещи и доста оспорвани бързи въглeхидрати!

Натуралните сокове и пещерните хора

Широката общественост обикновено асоциира фруктозата с плодовете.

И докато това е съвсем точна асоциация, тъй като фруктозата несъмнено е съставна част от въглехидратите съдържащи се в плодовете,

…по-голямата половина от нашата ежедневна консумация на фруктоза идва от източници нямащи нищо общо с плодовете.

Всъщност голяма част от приема ни на фруктоза не е от пресни плодове, а от високо фруктозен царевичен сироп (HFCS) и захароза – две съставки, които може да откриете в безалкохолните напитки, преработените храни, сладкишите, както и в почти всичко що е пакетирано в найлонова опаковка или в пластмасова кутия.

Ние обаче не приемаме фруктоза единствено и само от пакетираните храни и натуралните сокове съдържащи високо фруктозен царевичен сироп или чистата фруктоза като цяло.

Ние също така приемаме фруктоза и когато консумираме захароза (обикновената бяла захар) тъй като тя е дизахарид съставен от глюкоза и фруктоза.


Преди 500 години например, когато захарната индустрия просто не е съществувала, нашата диета и тогава безспорно е съдържала фруктоза.

Тогава обаче нейният прием е бил доста ограничен до например една шепа стафиди, лъжица мед, малко фурми, меласа и смокини – все естествени храни, за които всички знаем, че са доста добри източници на въглехидрати.

Допълнително приема на фруктоза се е допълвал и от хапването на грозде, ябълки, сливи и горски плодове.

Разбира се да не забравяме зеленчуците и протеина като част от ежедневния прием на храна, които обаче имат доста малко количество фруктоза и не допринасят кой знае колко за общия и прием.

А днес?

Кои са нашите основни източници на фруктоза…. вафли, кроасани и всякакви други боклуци.?

Както вече забелязахте, нашите предци почти несъзнателно са имали доста по-добри източници на въглехидрати специално що се отнася до приема на естествена фруктоза.

След това обаче захарните фабрики дошли в града…

Те открили евтин начин за масово производство на чиста захароза от захарна тръстика и високо фруктозен царевичен сироп от царевица.

Интересното, е че не захарта, а високо фруктозния царевичен сироп се превръща в предпочитан за хранително вкусовата промишленост при производството на всякакви гадории.

Като основните причини за това са били естествено икономически.

Според доста анализатори цената на захарната тръстика се държи изкуствено по-висока в сравнение с глобалната цена на царевицата и това е една от причините.

След като нещо може да се произведе по-евтино на кой му пука за вашето здраве.

От там големите държави започват субсидирането с милиарди долари свръх производството на царевица, а в наши дни /особено в САЩ, това става с помощта на ГМО/.

Логиката тук е ясна.

Царевицата е по-евтина от захарната тръстика.

Производството на високо фруктозния царевичен сироп е много по-евтино и става предпочитано за целите на хранителната индустрия.

Дали когато се е правило това се е мислило наистина хуманно за изхранването на населението или алчността и големите печалби са били в основата на всичко?

На този въпрос си отговорете сами…


Малко по-късно големите акули – производителите на безалкохолни и газирани напитки надушват „евтината захар” и от тогава до днес високо фруктозен царевичен сироп става техен любимец.

Резултатите разбира се не закъсняват.

С увеличаването на консумацията на високо фруктозен царевичен сироп, както и други подобни преработени храни започва да се наблюдава и епидемично увеличаване на затлъстяване на населението.

Изследванията свързани с приема на храна са показали, че средностатистическия човек приема около 79 грама чиста ДОБАВЕНА захар всеки ден с храната си /около 316 калории или 15% от средния дневен прием на калории/, като половината от тях са под формата на фруктоза.

Дали високата консумация на фруктоза причинява затлъстяване или е просто още един симптом от цялостното ни лошо хранене и по-слаба активност е спорно.

Но това, което не е спорно и не подлежи на дебат, е че увеличената консумацията на HFCS изобщо не подпомага добрия външен вид, фитнес форма, здраве и нашето мнение, е че това е най-важната точка по тази тема!

Фруктозата

С какво фруктозата се различава от глюкозата?

Тъй като говорим за захари, нека да обърнем внимание на разликите между фруктозата и глюкозата.

Фруктозата се абсорбира през червата чрез различни от тези на глюкозата механизми. В допълнение ще кажем, че фруктозата има по-бавна скорост на усвояване от организма.

За разлика от глюкозата, фруктозата не стимулира значителното отделяне на инсулин. Фруктозата се транспортира в клетките чрез по различни превозвачи, от тези на глюкозата.

Веднъж попаднала в черния дроб, фруктозата осигурява глицерол – гръбнака на триглецеридите/мазнини/, като по този начин увеличава образуването мастна тъкан.

Оказва се, че някои хора нямат способността да абсорбират напълно фруктозата при приемането на високи дози от около 50 грама.

Да вземем някакъв сок от 60-70 грама с добавен царевичен фруктозен сироп и ето ви около 45 грама чиста фруктоза или казано накратко: здравейте мазнини!!!

Консумирането на глюкоза с фруктоза в същото време ускорява усвояването на фруктозата. Това е и една от причините, поради които много спортни напитки съдържат смес от различни видове захари.

Както виждате има някои ясно изразени различия в абсорбцията, храносмилането и обмяната на веществата между фруктозата и глюкозата, както и влиянието им върху нашето тяло.

Черният дроб, фруктозата и лептина

Черният дроб играе основна роля във фруктозния метаболизъм.

В черния дроб фруктозата може да се превръща в производни на глюкозата и да се съхранява там като чернодробен гликоген, което е доста добре ако сте физически активни.

Въпреки способността на черния дроб да произвежда и складира гликоген, тази негова функция е доста ограничена, а това не е никак добра новина за нас.

С приемането на високи дози на фруктоза в едно хранене, черният дроб се пренасища с глюкоза, която по-късно лесно се превръща в мазнини.

Това е по-вероятно да се случи при хора с високо съдържание на липиди в кръвта, инсулинова резистентност или диабет тип II. Нивото на фруктозата в кръвта не е пряко подчинено на строга хормонална регулация и това е една от причините фруктозата да има сравнително нисък гликемичен индекс, което често се смята за положително.

Освен че приема на високи дози на фруктоза могат да доведат до увеличаване на синтеза на мазните, това също влияе отрицателно на производството на лептин.

Лептинът е хормон, участващ в дългосрочното планиране на енергийния баланс на нашето тяло и намаленото му производство се асоциира с хронично висок прием на фруктоза, което може да има вредни ефекти върху регулацията на енергийните процеси в организма ни, както и в обмяната на мастните киселини.

С други думи приемайки HFCS вие никога няма да получите някои от тези „аз съм нахранен“ сигнали от мозъка си. Така продължавате да си ядете….и без да се усетите сте се превърнали в едно „дебело лайно„!

Въпреки че фруктозата е със сравнително нисък гликемичен индекс и може да помогне за снабдяването на черния дроб с нов запас от гликоген, излишъка и прекомерния прием на фруктоза може да доведе до образуването на мазнини в черния дроб /наблюдава се и при слаби хора/, както и да намали силата на нашия енергиен баланс и да наруши регулирането на мазнините в тялото ни.

В резултат на това се случва следното: затлъстяване, понижаване нивата на добрия холестерол (HDL), повишаване нивата на лошия (LDL), високи триглицериди и лош контрол над апетита и всичко това е свързано с консумирането на храни с високо съдържание на фруктоза.

царевица

Любопитни факти за фруктозата!

Високо фруктозния сироп определено е лош за вас и ако не ми вярвате погледнете следващите 3 неоспорими факта за него:

  • Раковите клетки обичат фруктозата. Тя е свързана с рака на панкреаса

Установено е че раковите клетки имат специално и доста добро отношение към фруктозата според последните изследвания на университета в Калифорния.

Не за друго ами защото раковите образувания в панкреаса използват фруктозата, за да се делят и размножават. Тя им помага не само да оцелеят, но и да ни победят – проучване, публикувано в списание „Cancer Research“.

Това изглежда обяснява защо изследователите са свързали фруктозата с рака на панкреаса.

  • Високо фруктозния сироп от царевица често съдържа живак! Да, точно така-живак!

Това е вярно и лошото е че не е просто мъничко живак. Установено е че в повече от една трета от преработените хранителни продукти, високо фруктозния сироп, който се съдържа в тях е замърсен с живак.

  • Високо фруктозния сироп от царевица се свързва с аутизма и с умствената изостаналост

Благодарение на живака, почти универсалния подсладител HFCS се свързва с разстройства на нервните клетки като аутизъм и умствена изостаналост.

За България нямаме данни, но Аутизма в САЩ се е повишил драстично през последните години и съдържанието на живак във ваксините и сега в HFCS се считат за едни от възможните причини за това.

Фруктозна малабсорбация

Друг проблем свързан с консумацията на храни съдържащи фруктоза е фруктозната малабсорбация. Става въпрос за непоносимост към фруктоза, алергии към глутен и други храни свързани със стомашно чревни проблеми, класифицирани като нарушения в храносмилането.

Фруктозната малабсорбация се случва, поради наличие на дефект в транспортния белтък ГЛУТ-5 в тънкочревната стена, където фруктозата от храната не се усвоява или се усвоява частично от организма.

Фруктозата попада в дебелото черво, където се подлага на ферментационни и други процеси под въздействието на чревната флора, образуват се газове и други токсични вещества.

При консумация на по-големи количества фруктоза, това може да доведе до тежък стомашно-чревен дискомфорт и значително влошаване на качеството на живот.

Колко голям проблем е това?

Е, фруктозната малабсорбация се среща в около 30 до 40% от хората в Северна Америка и Европа като само половината от тях са с изразени редовни симптоми.

Искаш ли да си един от тях?

Как да се отнасяме към този вид храна?

След като прочетат дори само този кратък преглед на фруктозата, много хора вероятно ще имат опасения, когато става въпрос за нея.

И това ще бъде една добра причина да го направят, за добро е!

Но е много важно да не правите грешката да мислите, че малки количества фруктоза, такива, които приемате основно с плодовете ще бъде нещо проблематично. Не, напротив!

Не забравяйте, че всички проблеми се случват само след висок и редовен прием на фруктоза, когато чернодробния гликоген е на макс!

Доста малко вероятно е консумацията на цели, непреработени пресни плодове да предизвика енергиен дис-баланс и да увеличи телесните ви мазнини.

И все пак е много вероятно редовната консумация на плодови сокове и храни богати на фруктоза да доведат до тези проблеми.

Така че логично е да си зададете въпроса: Кога по дяволите да си изям плодовете?

Добре, ето и отговора:

Оптималното време да се консумират плодове може да бъде първото нещо, което хапвате сутрин на закуска или, когато и да било на гладно. Не ви съветваме да ядете плодове след основно хранене!

Тук обаче, точно сега вие сте наред….Да чуем и вашето мнение за тази „сладка“ добавка. Този капан заложен в почти всяка храна днес. Ти хващаш ли се в него или си достатъчно твърд, за да устоиш?

Този подробен материал е подготвен с любезното съдействие на експерта по фитнес и хранене Христо Трошев, управител на Fit City Gym – град Бургас.

Вижте още и →

  • 401
  •  
  •  
  • HFCS си е откровена отрова-дебелия задник и всичко,което се натрупва ,като излишни мазнини по тялото е просто склад за токсини!Такава химия поглъщаме ежедневно,че горките ни организми се побъркват от работа,за да изхвърлят,което могат,а което не могат се складира далече от жизненоважите органи!До един момент,разбира се.А до тогава-членуваме в клуба на хроничноболния несретник.Т
    ака,че мили хора-внимавайте,какво слагате в устата си!

    • Като влезем в магазина става все по-трудно да избереш нещо, което не съдържа някакъв боклук…. Всеки ден ми се случва да се чудя… 🙂

      • Да бе!Пълно е с храна,а няма какво да ядеш!И се слагат „подобрители на вкуса“ дори в храни,за които смяташ,че няма как да сбъркаш в избора,като прясно месо да речем…

  • Моля отделете малко време за http://gramatika-bg.com/pravopis.html.
    Ако това се случи, вниманието на читателите ви няма да се раздвоява толкова между съдържанието и неспазената правописна норма, а това несъмнено ще е от полза за дискусиите.
    С най-приятелски помисли и пожелания за успех.

    • Здравейте Давид,

      приемам забележката и ще се опитам да се поправя.

      И благодарности за линка, изключително полезен!

      Поздрави
      Христо Стоянов

      • Статията е много полезна, да.
        НО аз намирам грешка и там. Цитирам: „Използваме формите на показателното местоимение за 2л., мн. ч. Ваш, Ваша, Ваше, Ваши вместо твой, твоя, тое, твои“
        Ако не се лъжа, тези местоимения не са ПОКАЗАТЕЛНИ, а ПРИТЕЖАТЕЛНИ. 🙂

  • Това с фруктозата, инсулина, глюкагона и не само, а и хормоналната реакция на организма в следствие направения правилен или не избор на меню е много добре обяснено в книгите на Бари Сиърс „Зоната“ и др. Интересна е концепцията за айказаноидите – суперхормони, за откритието на който е присъдена нобелова награда някъде през 80-те, ако не греша. Те – айказаноидите са с кратък живот, не се придвижват с кръвния поток, производни са на всяка една клетка и регулират практически целите ендо и паракринна системи именно чрез баланса инсулин/ глюкагон, който е изцяло зависим от въглехидратно-белтъчния ( в лицето на въглехидратите, естествено става въпрос за фруктоза..). Колкото до Зоната, която не целя да рекламирам, това е спортен термин на състояние на оптимален метаболизъм, в което елитните спортисти поставят рекорди с лекота, а обикновените хора просто повишават % на използвания си потенциал драстично. Казват, че в Зоната усещането е почти, като да не си смъртен 😉

  • В сравнение с това, на което тялото е свикнало да бъде подлагано в днешно време – плодовете ще му дойдат много добре (особено, ако е преминало Аткинс и Дюкан:).

    Ядене на корем 2-3+кг. на ден плодове + сокове 1л.-2… и за 2 месеца свалих 24кг.Правете си изводите сами!

    Не съм учена, но според мен тези глупусти са просто нов опит на индустриите да ни убедят, че уж здравословната храна – не е чак толкова здравословна… но всеки да си носи кръста! :д

    • високо фруктозния царевичен сироп се слага във вафли и всякакви други боклуци. ако това е убеждаване, че плодовете са вредни, здраве му кажи 😉

      И Ели кг се свалят лесно, трудно се задържат…

    • Ели, ти да не си на 811? Познавам други хора на този режим, също са в добра форма и много тренират. Според мен проблемът с него е голямата хамалогия по снабдяване с огромните количества плодове и постоянното ядене на такива, за да бъдат задоволени нуждите от 3000 калории дневно..за трениращи. Енергията може да идва от две места по принцип – от консумираните въглехидрати или от складираните мазнини. Никога не можеш да приемеш толкова калории с въглехидратите, колкото имаш като запаси в мазнините си, колкото и да си слаба (изключвам анорексиците). Особеното тук е, че доствяйки си енергия основно с въглехидратите, блокираш пътя от мазнините. Обратното се получава, когато въглехидратите бъдат ограничени, за сметка на протеините. Такъв баланс отваря път на енергията от собствените ти мазнини. Тогава, дори при минимално физическо натоварване топиш мазнини и изграждаш мускули. Сигурно звучи нелепо, но е така 🙂

        • Освен, че полиненаситените е добре да изместят транс-мазнините в диетата, друго не се сещам. Рибено масло може да се консумира до 1500 – 2000 мг. на ден, според някой диетолози, но трябва да е мулекулярно дестилирано.

        • Страхотна информация, явно си доста в час с нещата!

          Много ти Благодаря Мира

          Поздрави
          Христо

  • Привет,

    От цялата статия, това ли Ви направи най-силно впечатление?

    Разговорния език в нея, където дори има и кавички?

    Ако да, искам да Ви предупредя, че сухарския, псевдо моралистичен изказ не ни е присъщ – би било лицемерно от наша страна.

    Благодаря Ви за вниманието и времето, което сте отделили, за да ни пишете, оценяваме го!

    Поздрави
    Христо Стоянов

  • Сайтът ви ми хареса от пръв поглед, но след като прочетох следния ред, цитирам: „Така продължавате да си ядете….и без да се усетите сте се превърнали в едно “дебело лайно“!“ не мога повече да го взема на сериозно. Излагате се!

  • 🔘 За Нас

    🔘 За Реклама


    🔘 Общи условия

    🔘 Права за ползване

    🔘 Privacy Policy

    🔘 Cookies

    🔘 Решаване на спорове


    LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


    Facebook

    📩 office@lifehack.bg

    >
     

    Най-голямото намаление за годината! Вземи 50% отстъпка за най-желания абонамент научи повече