Ако се чудите от къде ви е познато това име, но не може да се сетите, нека ви подскажа – чували сте го след най-популярните предавания в двете най-големи ТВ у нас като: оператор Благой Момчилов. В това интервю ще ви срещнем отблизо именно с него и ЦВЕТЕЛИНА, създатели на inmotiondesign.net
Преди да научите любопитните факти около начина на работа на Благой и съпругата му Цвети, нека да видим някои интересни факти от биографиите и на двамата:
Благой снима професионално от 1994 г. 13 години работи в БТВ, дълго време е шеф на операторите от отдел Новини. От 2014 г е криейтив продуцент в Нова Тв. Печели 2 поредни години награда Оператор на годината в БТВ – 2012 и 2013 г. През 2008 г. заедно с журналиста Светослав Иванов печели награда „Робер Шуман“ за журналистика за филма „Полумесец в короната“.
Цветелина е завършила Издателски дейности и комуникация, Международни икономически отношения и Интернет маркетинг. От 1995 г. работи в областта на маркетинга и продажбите. В InMotion Design Studio отговаря за маркетинга и връзки с клиенти.
Това интервю с Благой Момчилов, един от най-добрите оператори, ще промени начина, по който гледате на въздушното и корпоративно видео заснемане:
————————
Признавам, че видеото е слабата част на lifehack.bg и възможността да разговаряме с професионалисти по темата е изключително вълнуваща. Нямам търпение да ми отговорите на въпросите. Преди това обаче, нека да поставим началото на разговора ни с това кои са inmotiondesign.net – как бихте описали това, което правите?
————————
Благой (Б): Inmotion беше създадена през 2012 по моя идея. Целта ни беше да запознаем аудиторията с неща, които правим извън националния ефир и да ѝ дадем възможност да се възползва от нашите услуги – професионално фото и видео заснемане и постпродукция. Снимаме за различни проекти – реклами, корпоративни видеа, тв проекти от три години вече снимаме с безпилотни летателни апарати, известни още като дронове. За четири години успяхме да изградим прекрасен екип, в който всички са доказани професионалисти в областта си – оператори, монтажисти, фотографи, графични дизайнери.
Всъщност най-хубавото е, че всички сме и приятели и работата е удоволствие.
Цветелина (Ц): Благой се занимава с видеозаснемане от 1994 г. Аз се влюбих във видеото благодарение на него, а от 1995 г. съм отдадена на маркетинга и продажбите. Inmotiondesign.net e животът ни, мечтата ни. Inmotiondesign е нашето голямо предизвикателство. Както всяко нещо, началото беше изпълнено с трудности, но и с много страст и мечти.
————————
Кои са най-големите предизвикателства, които срещате в този толкова интересен бизнес?
————————
(Б): Всеки един снимачен ден е предизвикателство. Всеки един снимачен ден е различен като локация, емоция – нямаме два еднакви работни дни.
Голямо предизвикателство са и самите клиенти. Нашата основна цел при работата си с тях е да им дадем най-доброто, на което сме способни и да надхвърлим очакванията им.
(Ц): Всеки нов проект е предизвикателство сам по себе си. Всяко ново видео има определена, специфична цел, за която се създава. Трябва да се гмурнеш в спецификата, да предложиш най-доброто за клиента, да дадеш нови, работещи идеи, не само от гледна точка на визуалното въздействие на видеото, но и от гледна точка на маркетинга.
Миналия месец работихме с фондация „Искам бебе“. Снимахме и цезарово сечение, което си е предизвикателство, от където и да го погледнеш. Изключително вълнуващо беше и заснемането на илюзиониста DMC за National Geographic. Надявах да видя как прави фокусите си. Мислех, че при снимките нещо ще се види, но уви. Страхотен е. Истински магьосник.
(Б): При заснемането на реалитито 10000 BC за Channel 5 снимките на шоуто бяха през зимата и имаше дни, в които дори на 10 м не се виждаше нищо, поради гъста мъгла. Въпреки всичко трябваше да се снима с дрон – предизвикателство, както за самата машина и нейните компоненти заради самата влажност на въздуха, така и за мен като пилот и оператор. Имаше моменти, в които разчитах единствено на показанията на телеметрията на машината, които виждах на монитора – скорост, височина, дистанция, посока, локация и т.н. Но пък всички тези емоции си заслужаваха, защото се получиха невероятни кадри.
————————
Днес всеки може да си купи добра камера или телефон и да снима. Това обаче достатъчно ли е да се направи добро видео? Какво друго трябва да притежаваме, освен техниката?
————————
(Б): В началото на 90 те години наблюдавахме същия феномен. Тогава на пазара се появиха така наречените „сапунерки“- фотоапарати, работещи с 35 мм филм, при които от човека зад камерата (фотоапарата) се изискваше само да натиска едно копче. Не беше проблем всеки ентусиаст да си купи такъв апарат и да започне да „снима“. По това време работех като фотограф в едно студио в Благоевград и бях свидетел на това как бизнесът на професионалните фотографи рязко взе да намалява, поради факта, че всеки втори притежаваше „сапунерка“ и се изживяваше като „фотограф“.
Това продължи известен период от време докато едно поколение остана без снимки от абитуриентския си бал, от първия брачен ден, без снимки от много незабравими моменти, защото тези фотоапарати не можеха, нито като техника да се конкурират с професионалните фотоапарати, нито с уменията на професионалистите.
В днешно време всеки може да си купи професионална фото или видеокамера с изключителни характеристики, но не може да си купи едно – опитът и годините практика. Навремето моят художествен ръководител от университета – доц. Христо Тотев казваше „Ние не можем да ви научим на нищо ако не ви идва отвътре“
(Ц): Талантът да видиш перфектния кадър, красотата на всяко нещо и да можеш да я предадеш. Сега всеки може да има и дрон, но професионализмът е да можеш да снимаш и да твориш докато летиш, не само да можеш да го управляваш.
————————
Какво представлява един ваш снимачен ден, разкажи ни повече.
————————
(Б): Снимачния ни ден започва още преди настъпването на датата за снимки – срещи с клиента, запознаване с неговите изисквания, обсъждане на целите на крайния продукт, изготвяне на идея и сценарий от наша страна, отново обсъждане с клиента, избиране на локация за снимки, предварителен оглед на снимачната площадка, избор на техника, с която ще се работи, избор на време за снимане, изготвяне на бюджет и сформиране на екип и чак тогава идва ред на снимачния процес.
Когато конкретната задача изисква използването на дрон се преминава и през други процедури – оценка на риска, проучване на метеорологичните условия за конкретната дата, взимат се необходими разрешения, набира се информация за състоянието на магнитосферата, провежда се инструктаж на всички присъстващи на снимачната площадка с цел тяхната безопасност и се избира подходящия дрон за изпълнение на задачата.
Снимачните дни са различни и не могат да се сложат в рамка, но това са стъпките,през които винаги минаваме.
————————
Защо корпоративното видео и заснемането от въздуха стават все по-търсени от бизнеса?
————————
(Б): Корпоративното видео е най-достъпната кратка форма, с която един бизнес да бъде представен пред партньори и клиенти. Сам по себе си това е аудио визуален продукт, който е най-въздействащия върху сетивата. Имаш звук и картина и когато те са перфектно съчетани крайната цел е постигната на 100%
(Ц): Всъщност, една от ползите на корпоративното видео е,че може да покаже фирмата от човешката страна. Да покаже служителите като нормални хора, не просто лого, офис и служители.
Направихме такова видео за едни наши клиенти. Беше по повод 20 годишнината им и искаха точно това – да се покаже и човешката страна на бизнеса им. Имаше закачки, фирмен хумор. Аз лично много се забавлявах докато го монтирахме. Видеото се получи чудесно. А и успяха самата мен да убедят да използвам услугите им.
Това е само един вариант на корпоративно видео, разбира се. Възможностите са много и разнообразни.
(Б): Заснемането с дрон открива нови възможности и хоризонти пред кинематографите. Благодарение на тази техника ние имаме възможността да направим кадри, на които единствената алтернатива е заснемането с хеликоптер, което обаче оскъпява безумно.
Как ви се струва бюджет от 30 000 щатски долара на ден, само за хеликоптер?! А дронът има и още едно огромно предимство – може да снима на места, които са недостъпни за хеликоптер.
(Ц): Въздушното заснемане навлезе в последните години и според мен тепърва ще видим неговия възход. Заснемането с дрон дава невероятни възможности. Невероятни възможности за всеки бизнес. Дроновете не се използват вече само при тв продукции, видеоклипове и реклами. Те имат по-широко приложение.
Например дроновете промениха начина, по който се представят имотите от агенциите за недвижими имоти.
Имаме агенции клиенти, за които заснемаме имоти и от въздух. Това има много предимства първо за клиента – добива по-ясна представа за имота и второ за агенцията – тя има предимство пред конкуренцията при рекламирането и представянето на своите имоти.
За земеделците използването на летящи платформи не се разглежда само от рекламна гледна точка.
Там видео заснемането с дрон може да помага на мениджърския екип – със заснемане от въздух те могат реално да следят развитието на посевите. Могат да се картографират насажденията.
Други области на приложение за видеозаснемането с дрон са хотелиерството, строителството, минно дело, спорт, концерти, ревюта и т.н. Всъщност за мен, като човек, който се занимава с маркетинг, дроновете са и голямо предизвикателство – винаги може да се измисли ново приложение, например разпръсване на рекламни материали, Кока Кола използват дронове в свои кампании, а Амазон ги използват за доставки.
За мен вече нещата опират по-скоро до фантазия.
————————
В lifehack.bg пишем за софтуер и в тази връзка с какво обработвате суровия материал
————————
(Б): Използваме Final cut, Adobe Premiere pro, After effects, 3D Studio и др. Имаме предимството в екипа ни да са едни от най-добрите монтажисти с дългогодишен опит в телевизионното производство.
————————
Винаги ми е било интересно как се подбира музиката към видеата, как се озвучават?
(Б): Много често това е един от най-трудните и времеемки процеси, защото, както по-горе споменах, перфектното съчетание на звук и картина са гаранция за изключително въздействащ резултат. Много често първо подбираме музиката, която ще използваме за конкретен проект и след това преминаваме към снимачния процес. Целта ни е да докоснем най-дълбоко сетивата на зрителите.
Ако трябва да го определя с една дума – този процес е труден.
————————
Със сигурност зависи от проекта, но все пак колко време отнема създаването на една продукция с корпоративно видео да речем от 1 минута – от заснемането, монтажа до крайния резултат?
————————
(Б): Прав си, зависи от проекта. Може да отнеме от 3 до 30 дни, че и повече, например. Не забравяй, че процесите на подготовка, заснемане, постпродукция изискват време, но от друга страна, ако сме ангажирани само за заснемането и предаването на суровия материал, понякога нещата могат да се сведат и в рамките на един ден. Последният мащабен проект например, по който приключихме работа, беше документален филм за Анжел Вагенщайн, продуциран от американска компания. Ангажимента ни към тях ни отне 3 дни.
Там бяхме наети само за заснемане от въздух.
————————
Ако трябва да извлечем сентенцията на едно бизнес видео – кое влиза в ТОП 3?
————————
(Б): Кой съм аз? Какво и как правя? За кого го правя?
Като разбира се това не е задължителната хронологична подредба в крайния продукт.
————————
Ако утре тръгна да се женя и ви се обадя да заснемете това важно за мен събитие от въздуха с дрон или пък се занимавам с недвижими имоти и искам да заснемем от високо имение, което продавам – какво следва? Какъв е процесът ви на работа, в такива случаи например?
————————
(Б): Срещаме се, обсъждаме локацията, предлагаме най-оптималния вариант за постигане на максимален резултат. Среща, на която обсъждаме всички важни детайли на събитието или свързани с конкретната задача.
————————
Като професионалсти с повече от 20 години опит в заснемането на професионално видео и от цели 3 години със заснемане от въздуха, кои са онези най-чести предразсъдъци, които имат клиентите относно подобен тип услуга – какво ги притеснява – цената, качеството или нещо друго?
————————
(Б): Според мен най-големият предрасъдък все още е, че видеото е разход.
Всъщност голямата истина е, че всяко корпоративно и презентационно видео, всяка реклама, всяко заснемане на събитие е една голяма инвестиция и тя ще върне инвестираното многократно.
————————
Като ваш бъдещ клиент се чудя защо да се спра на вас, когато реша да представя бизнеса си и чрез видео – с какво сте по-добри от останалите?
————————
(Б): За тези години ние сме се доказали като професионалисти.
Предлагаме конкурентни цени, нестандартни идеи и високо качество на крайния продукт. Всеки може да се убеди в предимствата ни пред останалите като разгледа нашите видеа:
————————
За финал бих искал да те попитам – с какво би подпомогнало бизнеса на lifehack.bg едно корпоративно видео, къде, как и за какви цели можем да го използваме?
————————
(Ц): Хм, наистина не бих се наела да давам съвет на теб, след като постоянно чета твои статии и научавам по нещо ново, но какво ще кажеш серия видеа като на Гай Кавазаки от по минута, но много по-добри? 🙂
————————
Какво бих могъл да кажа освен, че звучи страхотно! Остава само да ни кажете къде и как можем да се свържем с вас, за да ни изготвите оферта и да коментираме детайлите:
————————
(Б): На нашия сайт или на телефоните ни 0888244469 и 0888923444.
Към сайта ни разработваме и секция за закупуване на кадри. Това е прекрасна възможност и за малките бизнеси с ограничен бюджет да имат професионални реклами.
————————
Какво да очакваме следващия път в lifehack.bg? Може би ще ни разкажете дроновете?
————————
(Б): Да, страхотна идея – ще разкажа на читателите ви малко повече за дроновете – ще ви споделя доста любопитни неща от реалната работа. Сигурен съм, че ще ви е интересно. Всъщност, от този вид летателни апарати напоследък има огромен интерес – не само от нормалните любители, но и от бизнеса.
Продължението: Как се снима с дрон от въздуха: най-важното с Благой Момчилов
Съоснователят на InMotion Design Studio – Благой Момчилов се занимава с видеозаснемане от 20 години. От 3 години той и компанията му предлагат професионално заснемане от въздух с дрон. На тях може да разчитате за професионално фото и видео заснемане на рекламни, музикални и корпоративни клипове, различни събития като семейни тържества, състезания и концерти, заснемане от въздух, наем на техника и професионален екип.