Как Джак Дорси [създателят на Twitter и Square] постига толкова много?

Джак Дорси е един от най-успешните предприемачи с разнопосочни интереси в бизнеса. Той е съосновател на две от най-нашумелите технологични компании – Twitter и Square.

„Бъди неочакван!“ – Джак Дорси

Зад неочакваното му поведение стои страхотна философия.

Всичко, което Джак Дорси прави – от сутрешната си рутина до винаги „невероятната си прическа“, е внимателно обмислено. Неговите прогресиращи навици са гръбнакът на неспиращия му успех. При наличието на сложна идея той започва да премахва „концептуалните отломки“, за да може да се съсредоточи върху най-важното.

Минимализмът е нещо повече от характерна черта в неговата индивидуалност.

Уроците, които можем да научим от него никак не са за подценяване.

Затова да започнем отначало…

Историята на Twitter, разбира се е добре позната.

Социалната мрежа е разпространител на новини, като едновременно с това въплъщава първоначалната визия на Дорси за микро блогване.

Но не за Twitter ще ви разкажем в този материал. Доста е изписане за него.

Ще ви разкажем за компанията му Square Inc. Тя е по-слабо позната, освен ако не сте собственик на малък бизнес, приемаща плащания с кредитни карти през нея.

Нейната история е не по-малко интригуваща. Не само заради успеха, който има благодарение на своя създател, а и заради уроците как да използваме времето си по-ефикасно, за да постигаме максимален успех.

Един въпрос вълнува Дорси:

Как да постигна максимален успех не просто веднъж, а многократно?

Този философски настроен предприемач леко ни напомня на един технологичен магьосник с особено мистични схващания.

Дорси, обаче е доста по-технически ориентиран от Стив Джобс.

На първо място – програмист и чак след това човек на рекламата.

Егото му също изглежда да е под контрол.

Но както и Джобс, така и Дорси е разрушител на статуквото и на общоприетите норми.

Приемайки електронни разплащания чрез Square, повече от два милиона бизнеси обръщат с краката нагоре индустрията на финансовите услуги.

През 2018 година компанията е отчела общ приход от  $ 3 298 177 . Също така, Square стартира търговията с Bitcoin през Cash App през януари 2018 г. , като генерира приходи от 52 милиона долара от крипто валутата през четвъртото тримесечие и $ 43 млн през предходното. За цялата година компанията е направила $ 167 милиона от биткойн.

Twitter и  Square направиха Дорси милиардер.

Неговият дял в Twitter, след първичното публично предлагане през 2013 година, възлизал на повече от един милиард долара. През същата тази година делът му в Square, по предварителна оценка, също наближавал милиард.

Сериозни цифри!

Как да си проправиш път към върха според Дорси 🚀

Дорси израства в Сейнт Луис и е най-голямото дете на Тим и Марсия, които без съмнение са най-големите му фенове. През тийнейджърските си години започнал да се интересува от диспечерските системи, използвани от таксиметровите фирми.

На 16 години Дорси опитал да стартира своя собствена компания за велосипедни куриерски услуги, за да има извинение да напише код за управление на бизнеса, но се сблъскал със слабото търсене на подобен вид услуга в Сейнт Луис.

Самоукият програмист завършил местната гимназия през 1995 година, след което се записал в технологичния университет на Мисури, където не останал дълго.

Преди да стане един от основателите на две от най-нашумелите технологични компании на планетата, Дорси не проявявал особени признаци за гениалност.

Пишел диспечерски софтуер за линейки и полицейски коли, прекъснал следването си в колеж два пъти, изкарал курс по ботаническо илюстриране, станал сертифициран масажист. Също така се увличал и по модния дизайн. Да, шантава работа…

Понякога майка му се отчайвала, че той някога ще намери себе си. Оказало се обаче, че знае какво прави. Отклоненията са просто част от цялостната карта на пътуването.

Неговата хаотичност е в противовес на изключителната му дисциплина.

Все още очарован от технологичните системи, той открил дупка в сигурността в сайт, управляван от нюйоркска компания, наречена“Диспач Мениджмънт Системс“, чийто директор се наричал Грег Кид. Дорси открил имейла в компютърната система на фирмата и му изпратил съобщение, предупреждавайки го за пропуска.

Кид моментално му предложил работа и младежът побързал да се премести от Мисури в Голямата ябълка. Докато бил в града се записал в университета на Ню Йорк.

Въпреки, че сега има спретнат вид и често е облечен в костюми на „Прада“, по онова време носел обица на носа и множество тънки плитчици,  а свободното си време прекарвал в Ийст Вилидж, слушайки пънк банди.

Заедно с Гред Кид основали нова компания наречена dNet, която осигурявала доставка на същия ден на онлайн покупки. dNet дори получила ранно финансиране от „Band of Angels“ група, обединяваща над сто ветерани от Силициевата долина, но компанията така и не се развила успешно. Идеята дошла десетилетие по-рано от необходимото, а след това е успешно потръгнала с Amazon  и Wallmart.

След краха на dNet, Джак се завърнал у дома в Сейнт Луис, изкарал курс за масажист и последвал Гред Кид в Рокридж, Оукланд и живеел в пристройка в двора му.

Дорси прекарвал времето си, помагайки в грижите за малката дъщеря на Кид, а след това поел проект, свързан с написването на софтуер за продажба на билети за компания, която правела курсове с ферибот от и до Алкатрас.

Това довело до ангажимент на пълен работен ден в подкаст стартъп фирма, наречена „Одео“, която била основана от бившата звезда на Google – Еван Уилямс.

Въпреки големия шум около нея, „Одео“ така и не успяла да се наложи на пазара.

Покрай работата си по този проект, Дорси среща Биз Стоун и Уилямс, за които споделя:

Не исках да се занимавам с подкаст изобщо, но имах желание да работя с този екип. Не правехме инструменти, които обичахме, използвахме или трябваше да подобрим заради себе си.

От цялата тази бъркотия се ражда нещо добро с потенциал да стане велико.

Дорси представил началото на идеята си за микроблог платформа, а екипът му дал срок от две седмици, за да напише кода за нея. Ето какво казва той:

Наех още един програмист на име Флориан (Уебър) и заедно с Биз за две седмици бяхме готови. Малко по-малко вземахме още служители от „Одео“ , като в края на краищата се превърнахме в отделна компания.

И то не каква да е компания.

Twitter става популярен онлайн по време на конференцията, проведена на фестивала „South by Southwest“ през 2007 година и не спира да набира скорост оттогава.

Компанията събира над $1 млн първоначален капитал само от фондове.

След последвалото първично публично предлагане през 2013 година, акциите на Twitter внезапно се вдигнали и компанията била оценена на над $25 милиона долара.

Дорси, все още считан за по-добър програмист, отколкото мениджър, бил принуден да се заеме по-сериозно с ръководството на Twitter през 2008 година, запазвайки си позицията на председател, но оттегляйки се от ежедневното управление.

В същото време, Дорси стартирал и Square.

💡 Идеята за новата компания се родила от практически проблем при обработката на плащания на кредитна карта.

Заслугата на Twitter за събарянето на не един и двама арабски диктатори е публично призната. Square от своя страна планирала да разтърси системата за разплащания на стойност трилиони долари. Първоначално наречена Squirrel, като референция към трупането на пари настрана, тя помагала на малките търговци много по-лесно да приемат плащания с карти. Предлагала периферно устройство за смартфони, което можело да обработва карти при такса от 2.75% на транзакция.

Компанията прехвърлила по-голямата част от тази финансова тежест на кредитните фирми. Едно от по-новите предложения на Square към търговците е срещу месечна такса от $ 275 да получават неограничен брой транзакции.

Square не бил фокусиран просто върху транзакциите.

Дорси искал да помогне на търговците на дребно да управляват своя бизнес по-ефективно, като им предоставял по-добри данни, за да достигат по-лесно до своите клиенти. Услуга, наречена Square Register превръщала мобилното устройство или таблет в точка на продажба, като осигурявал възможност за управление на наличностите, проследяване на потребителското поведение бизнес анализи и други подобни.

Следващата иновация – Square Wallet, позволявала купуване на стоки, без да е нужно да прекарвате картата през четеца. Опция за безконтактно плащане при някои бизнеси, като при Starbucks, използвайки технология за локализация, която казвала на магазина, че се намирате в него. Този пазар с потенциал, разбира се имал и голяма конкуренция.

За да осъществи мечтите си по отношение на Square, той изградил необичаен корпоративен организъм в компанията, както и силно структуриран подход за менажиране на времето. Седмичният график изглеждал така:

  • Понеделник – разглеждане на управленски въпроси
  • Вторник- продуктово подобрение и дизайн
  • Сряда – маркетинг, комуникации и разтеж
  • Четвъртък – срещи с външни партньори
  • Петък – корпоративна култура и набиране на кадри
  • Събота – почивен ден
  • Неделя – стратегическо планиране и интервюта за работа

Дорси е системен пътешественик в ментален и физически аспект.

Благодарение на това той успява да се концентрира:

Най-доброто време за мислене е докато просто се разхождаш.

Ежедневният му маршрут включвал ходене пеша до офиса на Square.

Преди да започне деня си, Дорси бяга между 5 и 8 километра.

Как подобна военна дисциплина дава възможнст за някаква спонтанност и създава условия за правене на открития?

Моделът, който Дорси избира е отвореното офис пространство, при което постоянно можеш да се натъкнеш на идеи. Самият той е избрал да работи на бюро, проектирано да се използва в изправено положение, така че всеки да може да дойде при него.

Моделът на прозрачност и доверие движи всичко.

Той твърди, че всеки който е работил за него, знае с какво се занимава компанията му и защо го прави. Той е установил смайващо правило в Square:

На всяка среща , включваща повече от двама души, някой трябва да води записки и след това да ги изпраща до всички служители.

Забележителното е, че при купища поверителна информация, циркулираща в корпоративна среда с над 400 души, нищо не е изтекло в мрежата.

Когато изпълнителният директор на Starbucks, Хауърд Шулц се свързал с Дорси относно използването на Square за обработката на всички дебитни и кредитни разплащания в над 7000 магазина на веригата, младият предприемач обявил предварителните разговори на обща среща, няколко часа след това. Никой не пуснал тази информация навън.

Според него, именно Square, а не Twitter ще промени фундаментално начина, по който хората общуват. Това е така, защото Square говори единствения език, който всички знаем: този на парите.Те са единственото нещо, което „докосва всеки един човек на тази планета и в един момент от живота си чувства зле заради тях“.

Нямаме причини да не му вярваме..

Стремим се да създаваме продукти, които карат хората да се чувстват така, все едно притежават супер сили. – Джак Дорси

Сподели 😍

4
Остави коментар

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Калоян БожановХристоpechevvess Recent comment authors
нови стари харесвани
Калоян Божанов
Гост
Калоян Божанов

Обичам сайта, Ицо! Благодаря за пореден път! ♥️🧡💛

Христо
Admin
Христо

И сайта те обича Кало! 😉

pechevvess
VIP член
pechevvess

Поредната ви добра статия.
Браво !

Христо
Admin
Христо

Благодаря ти Веско 🙂

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top