Започваме с кратка визита в Университетската клиника в Бон, Германия.
Сигурно се чудиш какво общо има това с темата, но почакай…..
Клиниката има „особени пациенти“, които се възползват от също толкова „особена“ терапия. Аулата на лечебното заведение се превръща често в концертна зала, защото в нея лекари и пациенти могат да се насладят на солов концерт на флейтист или пък цигулар.
За какво става дума?
Концертите помагат на професионални музиканти да преодолеят страха си от правене на грешки, да ги приемат спокойно и да продължат да се развиват като хора на изкуството.
Всеки е чувал за сценична треска – изпотени ръце, учестено дишане, но тези музиканти наистина страдат, защото някои от тях стават бели като платно, други трябва да се успокояват с алкохол преди да излязат, а трети след концерта толкова се самообвиняват, че не искат повече да се покажат пред публика.
Трябва да се подчертае, че това не са единични случаи, защото календарът на тези музикални събития е пълен с месеци напред.
Тегобите на музикантите са само пример какви сериозни проблеми може да отключи натискът да се избягват грешки и страхът от провал.
Причината отдавна не е тайна:
Живеем в общество на постиженията, в което човек бива оценяван според постигнатите успехи и съден безмилостно, когато претърпи поражение.
А всъщност от грешките може много да се учим, но никой не оценява положителния аспект на ситуциите, в които нещата отиват накриво.
Всичко става особено трудно, когато човек е вътре, на сто процента в ситуацията.
Не му стигат силите, много често и не иска да си признае честно, че е взел грешно решение, не е успял с дадена задача или пък, че буквално е закопал цял бизнес проект.
Просто е непоносимо болезнено.
Провалът обаче може да изведе човек на правилната пътека и към успешна реализация на проект. Има толкова примери как след поредица от неуспехи се стига до фундаментално откритие, което коренно променя средата.
За да оцени обаче потенциала на провала за израстване човек трябва да се научи на нов начин на справяне с него. Казано направо, да развие ново съзнание за слабостите си.
Докато едни буквално се самоизяждат от чувство за вина за доста незначителни грешки, то други, които са довели цял бизнес до фалит, за кратко време отново се изправят върху отломките, за да дадат живот на ново начинание.
Eто и една кратка история за това:
В Германия Саша Шуберт стартира фирма „Бондеа“ с онлайн бизнес – социална мрежа за жени, които да обменят опит за професионалния живот и майчинството и да си помагат.
На пръв поглед идеята е прекрасна, но не се намерили нито потребители, нито инвеститори.
След една година фирмата фалира, а Саша Шуберт губи 40 000 Евро.
Болката от такава грешка никак не е малка, но той не прекарал много време в „траур“ по загубата. Основава нова компания – Spendino със софтуер за управление на дарителска дейност и този път успехът му се усмихнал.
Кое всъщност помага човек да продължи да живее с неуспеха, да го приеме и да надгради?
Просто е – КАК интерпретира негативното събитие!
Шуберт споделя, че след фалита са направили със своя съдружник списък на грешките, които са допуснали и той им е станал нещо като червена лампа за бъдещите им бизнес планове. Безспорно това му е помогнало да изгради добре новия проект.
Едва ли има някой, който поне веднъж в живота си да не е преценявал погрешно цел, която обективно погледнато е непостижима. И….провалът не закъснява.
Когато човек е „заседнал“ в него при преработването на информацията трябва да държи на прицел две много ключови неща:
- Формиране на възможно най-адекватни оценки
- Запазване на самоуважението
Често самоуважението превзема територията и тогава външните фактори са главните виновници. При успеха е различно – там личните качества и знания са „виновни“.
Спасеното самоуважение обаче има своята цена и когато човек си затваря очите за грешките е трудно да се поучи от тях. За да стане това то той трябва първо да си признае открито пред себе си, че ги е направил.
И сега стигаме до най-важния въпрос:
Как да намерим средния път между саморазкъсването от вина за неуспеха, пренебрегнатите рискове и отричането на реалността?
Верният отговор е събран в едно изречение:
Лесно е да се каже, но си е цяло изкуство да се прилага!
Можеш да го овладееш ако си признаеш грешките, и в същото време не „закопчаваш“ самоуважението за това да правиш нещата винаги правилно и успешно, тоест за постиженията, особено наложените от съвременното общество.
За да стъпиш на тази пътека понякога е необходим поглед отстрани – колега или приятел ще го видят различно, ще помогнат тези две противоречия да работят заедно в съгласие.
Друг път професионалната помощ е неизбежна както е при пациентите на клиниката в Бон.
Сигурно вече се чудиш защо е тази цялата прелюдия за провала, ученето на уроци, живеенето с провала, прегръщането на провала…..
Както знаеш мисията на Лайфхак е да предлага приложимо, полезно знание. Винаги.
С този материал започваме една поредица истории за провала на бизнеси, проекти.
Малко странно, нали?
Сигурно, защото всички пишат за успеха, за реализираните мечти, как да бъдеш успешен, как да създадеш успешен бизнес от нулата, как да правиш успешен нетуъркинг……
Е, както стана ясно от провала се научат уроци и те може да са стъпката към успеха. Често казват, че пътят към него минава през ученето как НЕ СЕ правят нещата.
Историите са презентирани на събития, наречени FuckUpNights.
Те са американско „изобретение“ и се организират също и в много европейски страни. На тези своебразни конференции участват хора, които споделят опита си с неуспешни бизнеси и целта е да помогнат на други да избегнат капаните, в които са попаднали те.
Те са и пример за практическото приложение на ВЕРНИЯ отговор. Овладяли са точно изкуството да сприятелят ангела и дявола – да приемат неуспеха си и в същото време да не се идентифицират с него, за да могат да продължат напред, да опитват.
Запознай се с първата история за грандиозен успех и също толкова грандиозен провал.
Разказана е от Флориан Хофман, един от основателите на немската фирма Paij, който е събрал и своите пет буквално изстрадани урока. Никак обаче не съжалява за тежко преживяното и още по-малко за наученото.
Paij или малката революция в мобилните плащания
Какъв е бизнесът на компанията:
С мобилно приложение се правят безконтактни плащания с всякакъв смартфон или таблет. То създава QR код, който се сканира от потребителя и плащането е потвърдено като се използва предефинирания метод на плащане. По този начин компанията създава един вид нова норма в мобилните разплащания като слага на първо място потребителя.
Paij GmbH е създадена от трима приятели през 2014 година в бизнес инкубатор.
Само за 6 седмици те успяват да привлекат финансиране от 1 милион Евро!
Почувствали се почти като крале. Били убедени, че всичко са направили по правилния начин, според всички актуални тенденции и иновации в бизнеса.
Намерили и правилните хора, нещата се развили много бързо и само след година и половина вече имали над 25 служители.
За рекордните 12 месеца сключили партньорски сделки, които осигурили обем транзакции от 3,5 милиарда Евро. Нещо повече, намерили такива нишови решения, че според прогнозите за следващите две години щели да привлекат минимум 500 000 нови потребители, което за бизнеса на мобилните плащания е наистина нечувано.
Смелост да вървят напред им дал и фактът, че имали повече транзакции на месец от тези за цяла година на най-големия им конкурент Yapital (също фалирал, но преди тях).
Техните бизнес ангели не били също случайни и доста се потрудили за тях, така щото Флориан Хофман се срещнал с почти всички управителни съвети на банките и познавал точните хора, които му били полезни в конкретни ситуации.
Въпреки, че развивали бизнеса със стила на рисковите играчи, изработвали всяка една сделка с голяма презицност. Нещата обаче започнали да се пропукват, но…те не го забелязали. Причината била, че се сдобили с комфорта на 65% дял при мениджърите и служителите и се усетили почти недосегаеми. Но само в техния си филм.
Истината е обаче, че колкото по-бързо и рисково играеш като покерджия на пазара, толкова с по-голяма скорост падаш надолу.
Така започнали уроците на Флориан Хофман……
Урок 1: Внимавай с инвеститорите! Всеки път!
Ако някога инвеститор придобие повече власт над твоята позиция в компанията или продуктовата стратегия, остани на положение, изтъргувай условията по възможно най-изгодния начин, вземи каквото можеш и бягай с всички сили – също като Форест Гъмп.
Флориан Хофман научил трудно урока, защото избрал да постъпи по точно обратния начин. Чувствал се морално задължен да остане да защити компанията и продукта, а също и приятелите си, които били затънали, защото вложили доста собствен капитал.
Накрая се озовали в ситуацията да решават дали да продължат пътя С инвеститорите или да вървят СРЕЩУ тях. Решили в полза на борбата, която продължила година и половина.
В крайна сметка всичко рухнало. Въпреки супер иновативния продукт и страхотния екип, който хвърлил неимоверни и денонощни усилия за развитието на бизнеса.
Урок 2: Доверявай се на интуицията си повече отколкото на аргументите си колкото и да са железни
Този урок може да прозвучи малко странно от човек разработил един толкова високо технологичен бизнес, но ще се убедиш, че е ценен.
Фирмата правила 3 месеца дю дилиджънс с инвеститор. Когато вече били на края на силите си тримата предприемачи стигнали до конфронтация с инвеститора и той се засегнал от държанието и според него огромните им претенции.
Казал им, че му трябват още няколко седмици да помисли, но въпреки това ще им даде веднага 50% от инвестиционната сума по предварителния договор. Те трябвало да му подготвят окончателния договор и тогава той плаща останалата част.
Ставало дума за 1 милион Евро!
Хофман признава, че тогава имал подозрения за нещо нередно, но приспал вътрешния глас.
Обещаното се случило – човекът платил половината сума, НО 14 месеца по-късно поставил условия за поглъщане на компанията и в крайна сметка се оказал измамник.
Урок 3: Остани щастлив докато развиваш бизнеса си!
Има някои неща, които още в началото на бизнес проекта трябва да бъдат взети предвид:
- Калкулирай си прилична заплата – за моментите, когато ще се озовеш притиснат до стената от финансов проблем.
- Не се отказвай от отпуската си. От това страдаш не само ти, но и семейството и приятелите ти. Освен това работиш на 50% от капацитета си.
Урок 4: Подготви се точно толкова професионално за провала колкото и когато си започнал бизнеса!
Този урок е свързан със специфики в Германия, но въпреки това си заслужава да бъде споменат, тъй като говорим за принципни положения.
Става дума за така наречената D&O застраховка (Directors and Officers Insurance).
Тя е застраховка – отговорност, която се изплаща на директорите, мениджърите като обезщетение за претърпени загуби или разходи за защита, които са се наложили вследствие на правни действия срещу тях във връзка със заеманата позиция във фирмата.
Флориан Хофман се е озовал в доста неприятно положение.
Фирмата не само е претърпяла редица неуспехи, но един от лицензионните партньори повдигнал обвинение при прокурора и навлякъл още по-големи проблеми.
През цялата 2015 година срещу Хофман се води предварително производство заради фалит, обвинения в измама и даже на Коледа получил „честитка“ от прокурора. Отнело му осем месеца да докаже липса на умисъл в действията, да отхвърли обвиненията.
През това време не е могъл изобщо да доближи никой офис и колеги от FinTech бранша, заради разбитата му репутация.
Той е инвестирал в такава застраховка навреме (в Германия тя струва 2000 – 3000 Евро годишно) и благодарение на нея си е спестил 35 000 Евро разходи за адвокати.
Урок 5: Чуй скептиците и недоволните в екипа!
През цялото време тримата предприемачи са били съсредоточени в продукта и иновациите, празнували успешното разрастване на бизнеса.
Имало е обаче хора от екипа, които са казвали, че определени решения не пасват на бизнес средата, че условията по някоя от сделките не са ясни и ще довлекат проблеми.
И те не са ги чули.
Ето защо съветът е преди да се избере бизнес партньор, да се приеме оферта на инвеститор да се обърне внимание именно на техните гласове и да се използва тяхната перспектива. Ако успееш да убедиш тях, тогава е по-вероятно проектите да се реализират, а рискът от провал да е значително намален.
След три години и половина на възходи и страхотни пропадания фирмата фалира.
Флориан Хофман и съдружниците му не забравят да направят най-важното: систематизирали и са анализирали всички грешки в процеса на развитие на тяхното бизнес приключение, което пък от друга страна им донесло толкова удовлетворение.
Самият Хофман признава, че може би една от причините за някои грешки е това, че не е завършил образованието си. Прекъсва следването в университета през втората година, защото точно тогава и бизнесът тръгва рязко нагоре.
Счита се за предприемач, пионер в бизнеса и няма намерение да спира да опитва. Причината е, че обича предизвикателството да напасва реалността към визията си, а не обратното. Предприемачеството за него означава свобода, която върви заедно с отговорност, а той изобщо не се страхува да я носи, независимо от цената.
Новата му „рожба“ се казва Poltergeist.chat.
Това е безплатно мобилно приложение за speed chat.
С неговия Еmoji Code човек може да си засекрети комуникацията, да намира много нови хора, с които да си говори, да прекратява чата бързо. Липсват затормозяващият списък с приятели и поканата за приятелство. Просто и лесно.
Коментирай директно във Фейсбук ?
Това беше една необикновена история на провала. Надявам се тя да е вдъхновение за стъпка към реализацията на твоя проект, който отлагаш….заради страх от провал.
To be continued……очаквай още истории!