Facebook маркетинг – илюзии за успех!

Върши ли работа трупането на фенове на всяка цена за вашия Facebook маркетинг? Кое всъщност е най-важното за бизнес успеха ви в социалката?

Какво, за Бога, говорят тези?!

Дори и децата знаят, че това, което му трябва на всеки бизнес във Facebook, са повече фенове! Какво друго може да е по-важно? Че как иначе можем да спечелим каквото и да било? Но нека, преди да продължим, да изясним нещо:

Това НЕ е поредната статия за това колко е ефективен Facebook за бизнеса.

Това НЕ са общи приказки за милионите фейсбук потребители, които само чакат да станат ваши клиенти. Ние знаем, че Вие знаете, че – колкото и розово да звучи – не е толкова лесно… Добре, но… дори и така, едно е ясно – феновете ще ни трябват – ще си кажете вие. Да, неоспорим факт:

Ако попитаме наред фирми с фен страници какво целят преди всичко във Facebook, то 90% от тях, без да им мигне окото ще кажат „ПО-ГОЛЯМ БРОЙ ФЕНОВЕ!!!”

Първият въпрос, който винаги чувам, е „Как ще съберем повече фенове?”

И вие сте сред тях? Ако е така, спокойно!

Това е напълно нормално – отвсякъде точно това ни говорят, на това ни учат, това ни предлагат! Повече от логично е да искате повече фенове – че кой не иска?!

facebook-likeНима не е фантастично да виждаш многохилядна цифра под корицата си?

И как само завиждаме на страници с такава, ако още не сме я постигнали!

И си блъскаме главата, започваме да тършуваме из нета как най-бързо да стане.

А ако може и по-евтино да излезе – най-добре!

И замечтаваме как бизнесът във Facebook ще потръгне с нова сила, само и само да достигнем по-внушително число фенове…

Изглежда примамливо – реклама без разходи, всички хора са тук, всеки го прави – не може да не проработи! Дотук нещо познато?

Търсим, търсим, и разбира се попадаме на предложенията на фирми и специалисти.

И как сладко звучат думи като:

„Само кажете колко нови фенове искате на месец или още по-добре – веднага, и са ваши! Че и цената на услугата е повече от приемлива!”

А ето и друго примамливо число – ще публикуваме съобщението ви в страница с мноооого фенове, казват ни често, така 50 000 човека ще го видят!

Какво по-хубаво! Толкова много хора ще научат за продукта ми! Би било нелепо да не се примамим от идеята!

Но… ако вече сте минали по този път, вероятно сте изпитали и разочарованието, когато очакваният бум в бизнеса не се състои. Когато очакваме новите запитвания и поръчки да завалят, но те все не идват.

И понякога почти ни идва да спрем да се занимаваме… Излиза, че големите приказки за значението на facebook за бизнеса са именно това – приказки!

Може би за големите марки да функционира, но за малкия бизнес – само колкото да се каже, че ни има там.

Но защо се получава така?

Та нали това е най-голямата социална мрежа, нали тук информацията се разпространяват най-бързо, нали тук е най-лесно да започнат да говорят за теб?

Нали колкото повече фенове имаме, толкова повече хора ще научат за нас?!

Ами… може би защото…

В целия копнеж по многохилядната бройка някак незабелязани остават други числа, които замислим ли се малко, НИКАК не са без значение:

  • Колко от тези фенове се интересуват от това, което предлагам
  • Колко от тях има шанс някога да ми станат клиенти
  • Колко от тях действително ще станат клиенти
  • Колко от тези клиенти мога да задържа трайно чрез Facebook
  • Какъв приход ще ми носи един фен, превърнал се в клиент
  • Какво ми струва да го превърна в клиент
  • Колко разходи ще спестя ако пренасоча към Фейсбук средства от други реклами

Тук е моментът да вземете решение.

Ако тези числа ви се струват по-маловажни от общия брой фенове – то не губете повече ценни минути с тази статия. Тук е моментът да спрете да четете.

Но ако си кажете „Всъщност да, точно това е, което ме интересува” – тогава останете.

Следващите редове ще ви накарат да преосмислите подхода си, за да започнете най-после наистина да градите стабилна клиентска база и нови приходи чрез фейсбук.

facebook-moneyЗащото в целия си копнеж по многохилядната бройка, не забелязваме най-важния механизъм на facebook успеха! За да го илюстрирам, ще използвам една нагледна аналогия. Представете си, че можете да изберете:

  1. да получите 1 000 000 лв. веднага или
  2. една стотинка, която на идния ден се удвоява, след което новата сума се удвоява всеки следващ ден за период от 1 месец.

Кое ще изберете?

Колко от вас спонтанно избраха първото, без дори да сметнат крайната сума на удвояващата се лавинообразно като снежна топка стотинка?

Резултатът след 1 месец удвояване във вариант 2 е 5 368 709,12 лв.!

Това е Facebook – вторият вариант!

Рядко големият успех е възможен изведнъж, а мигновена трайна печалба просто няма. Градите малко по малко, в началото дори може да ви се струва, че почти не помръдвате. Но правейки малки стъпки всеки ден в начертаната посока, изведнъж набирате все по-голяма скорост с все по-малко усилие!

Както стотинката, множаща се мъчно в началото, направо смешно незабележимо, изведнъж достига неочаквани висини – при това за все по-кратко време!

Запомнете: Фейсбук не е бляскав старт.

Колкото и примамливо да звучат различни предложения, не можете да си купите мигновен успех – Facebook е геометрична прогресия!

Та коя е най-успешната рецепта?

Може би няма да ви прозвучи така сладко, както предложенията за бързи хиляди фенове за по 100лв… Но Facebook може да преобрази бизнеса ви, ако правите търпеливи малки стъпки в ясно дефинирана посока.

Събирайки може би бавно, но точните фенове.

Малки обмислени ежедневни действия, които се акумулират, за да завъртат все по-лесно и бързо колелото на успеха.

След време вече, без да усещаме усилието, защото инерцията е набрала неспирна скорост! Но за да се случи всичко това – вместо да спрем усилията си, питащи се какво не върви – е нужно малко търпение.

Нужно е да тръгнем от малката стотинка, след нея 2 и 4 и 8 – макар и никое от тези числа да не звучат примамливо в началото!

Но от къде идва това объркване, тази еуфория по десетките хиляди лайка?

Просто интуитивно свързваме горепосочените важни числа на успеха с бройката фенове – вашите и тези на страниците, в които ви предлагат да публикувате рекламни съобщения. Някак вярваме, че са взаимно свързани. Че расте ли едното, ще расте и другото? Но така ли е всъщност?

От кога най-многолюдната държава е най-богатата?

Нима количеството винаги определя качеството?

Нека тук отворим скоба – няма да отричаме, че многото фенове помагат и броят им не е без значение. От една страна за „социално доверие” ( т.е. щом други са харесали, явно е добро), и от друга – защото аудиторията, която би могла да ви чуе, все пак е по-голяма… Но за да върши действително работа всичко това, е нужно да разберем въпроса за КАЧЕСТВОТО на тези фенове в дълбочина:

1. facebook-numberНай-лошият сценарий – знаят ли изобщо, че са ваши фенове?

Тъжно е, че се налага да повдигаме темата. Но това е факт – хакерството на профили и купуване на фалшиви фенове е ТВЪРДЕ често явление.

Да, фенове с хиляди могат да ви излязат изключително евтино. Подобни оферти ще намерите без проблем!

Но и клопките са много, а който си е купил, е изпитал една или повече от тях:

  • Огромна част от тези фенове си отива още в първите дни, понякога и повече от 50%, защото хората разбират, че са станали жертва на хакерство
  • Помислете сами как това влияе върху имиджа ви и колко дългосрочно работи за успеха ви
  • Нямаме подбор по никакъв смислен демографски или психологически принцип – най-много ограничение по държава. Т.е. при вас ще влезе всичко – от домакинята от Перник, през ученика в Силистра, та до бизнесмена в София…
  • Рискувате да бъдете уловени от все по-усъвършенстващите се механизми на фейсбук за засичане на подобни, неразрешени тактики и страницата ви да бъде закрита!
  • Така всички, което се съградили, включително вашите истински фенове, ще се изгубят

2. Кои са тези хора?

Да си представим, че имате магазин за фотографска техника в Бургас. И искате да съберете аудитория, с която да обсъждате теми около фотографията и различните продукти. Какво бихте направили?

Бихте ли поканили 50 годишни домакини от Хасково, или икономист от Пловдив, който няма никакъв интерес към фотографията?

Или ученици 8-ми клас, които са на друга вълна и нямат никакво намерение скоро да инвестират в нещо подобно?

Ако се вгледате по-добре… предполагам не!

Предполагам, бихте искали на събитието ви да дойдат хора с изразен интерес към фотографията, които вече имат първи стъпки и опит, такива, които се занимават активно, или отдавна са се канили да инвестират в тази страст.

И сега един честен въпрос – ако някой ви предложи да събере 1000 души от първата група срещу 50лв., или 50 души от втората срещу 300лв. – кое ще изберете???

Защо мислите, че във Facebook е различно?

Ето ги и тях, числата – не изглеждат ли първите далеч по-примамливо? Или вече виждате пълната лудост на този вариант?

Оставям въпроса отворен – вие сами решете коя инвестиция си струва повече…

  • 3. До колко тези хора стават в даден момент клиенти?

Може би не ви се вярва, но най-доходоносната страница, с най-голяма възвращаемост, която някога съм правила, е със скандално малко фенове… 300 на брой! Там инвестираните 100 лв. в реклама са се възвърнали десетократно. Защо ли? Защото всеки спечелен фен е бил силно свързан с темата.

А не е ли това най-добрата база за развитие и в бъдеще?!

Важно е да разберем следното – оптималният брой фенове никога няма да бъде един и същ за всяка индустрия, за всеки продукт; никога няма да е един и същ за локални, национални и интернационални бизнеси; никога няма да правите еднакви пари от един и същ брой фенове.

За да си поставите реална цел за вашата бройка фенове, трябва да се запитате:

Какъв е моят случай?

А оттам нататък и числата, които би трябвало да ви интересуват и ориентират, ако очаквате реални резултати са:

  • Колко от феновете ви стават с времето клиенти
  • Колко дълго се задържа един клиент, дошъл от Facebook
  • Колко приходи ви носи всеки един във времето

А как да разпознаем качествената услуга?

За финал ми се иска да споделя няколко начина за разпознаване качеството на услугите, когато търсите да наемете външен специалист за вашия Facebook маркетинг:

1. Питат ли ме колко фенове искам аз – веднага се включва сигналната лампичка.

Няма как да съм само аз този, който определя колко фенове може да постигне бизнеса ми за даден период – това винаги ще зависи от сектор, специфика или масовост на продукта, от географско разпространение и известност на марката…

Който не отваря дума за тези зависимости, а прави мен, клиента, основен фактор в това решение, няма как да гради реална, заинтересована фен база!

2. Който веднага заговаря за публикуване на съобщенията ми в многохилядни,

…общо популярни страници като част от пакета – особено ПРЕДИ дори да е разбрал какъв е продукта ми – няма как да се отнася сериозно към дългосрочното изграждане на марката ми във фейсбук!

  • Това означава, че дори не си задава въпроса дали за моя бизнес тази стъпка е подходяща…
  • Това означава, че той се фокусира основно върху това, което се случва в нечие чуждо фейсбук пространство, а не в моето собствено.
  • facebook-analyticТова означава, че той вероятно просто цели да продаде СВОЕТО рекламно място!

3. Когато ми кажат, че договорът има фиксиран минимален период от 6 месеца!

При това с една и съща цена за всеки месец!

Какво е това? Мобилен оператор? Доставчик на ток? Вас не би ли ви ядосало? Аз още не съм те пробвал, а ти искаш да ме обвържеш…

Има ли по-голяма застраховка от качествено свършената работа?

А получа ли пакет с една и съща месечна цена, в случай че това включва платени facebook реклами, това за мен означава:

  • Че не се прави разлика дали в даден месец има платена реклама или не
  • Или автоматично се приема, че ще има такава през цялото време. Ами ако не се нуждая от такава 100% от времето? Ако я искам само в периода на акции или за начален старт?
  • Че не се поставя въпросът колко пари ще отидат за самия фейсбук при платена реклама. А това е величина, силно зависеща от редица фактори, а не константа.
  • Че всичко се прави стандартно всеки един месец, без съобразяване с развитието.
  • Непрозрачност за какво точно са парите.

Помнете – каквото и да ви говорят, колкото и сладки да звучат обещанията на редица фейсбук специалисти, Facebook не е:

Внезапният спасител, големият бърз успех!

Дали ви привлича идеята или не – успехът с Facebook идва… БАВНО! Защото тук повече от всеки друг канал за реклама важи мисълта на Доу Зантамата:

„Не можеш да направиш всичко днес. Но можеш да го направиш. Големите цели се постигат само с търпение, постоянство и стъпки в избраната посока малко по малко – всеки ден.”

Успехът е възможен и реален. Без значение колко голям е бизнесът ви. Но за тази цел трябва предварително да решите по кои числа ще се ръководите. Големите и бляскави – като готовия милион – или не така забележимите, но далеч по-мощни числа на успеха, които действат на принципа на малката, удвояваща се стотинка…

Сподели 😍

19
Остави коментар

avatar
7 Comment threads
12 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
Stop::mashinaЮмерschmoСимеонlifehackerbg.com Recent comment authors
нови стари харесвани
Stop::mashina
Гост
Stop::mashina

Здравейте. Темата е интересна.
Вирус ефекта наистина може да се превърне в огромен проблем, с изключение на бизнесите, които предлагат дигитален продукт. Колкото повече толкова по-добре. Така поне изглежда за един непрофесионалист, поправете ме ако греша.
Наскоро открих интересен маркетинг инструмент, който ми се стори като манна небесна.
http://ru.viralmarketingbomb.com/
Интересно ми е като професионалисти какво мислите за тая джаджа?
Има ли хляб или е просто въздух под налягане?

Юмер
Гост
Юмер

FACEBOOK- НЯМА ЖИВОТ! 😉

stefan stefan
Автор
stefan stefan

Здраве и сполука С. Матеева, привет на четящите блога ! Минавайки на обход през сайта, наострих очи върху статията Ви и реших да се впия за един премерен хейт коментар, с водещ мотив – да сложа ( помогна ако мога ) още една тухла към започнатата дискусия. Започвам с мнението си, че сте се захванала с трудна мисия. Имам в предвид, че за Българската действителност, работата с малък и среден бизнес е в пъти по-трудна от същата, отнесана към големите компании (както вероятно и знаете). И причината за това е………………………. ( моля, попълнете думата с маркер върху екрана ) 🙂… Прочети всичко »

Silvia Mateeva
Гост
Silvia Mateeva

Здравейте и от мен, shmo 🙂 Адмирации и от мен за коментара, сама знам, че изисква малко повече от 2 мин. и също така не малко вътрешно старание, за да изложим така подробно позицията си в писмен вид… Мога само да се радвам, че статията ви е провокирала така да се замислите по въпроса и в допълнение искам да кажа следното: 1. Че мисията с малкия и среден бизнес е далеч по-трудна отколкото тази на големия, разбира се изпитвам всеки ден от първа ръка. Но точно в това се крие предизвикателството за мен, колкото и да звучи като клише. Макар… Прочети всичко »

Симеон
Гост
Симеон

Признавам, че някои от статиите са полезни, но са полезни досущ като американски учебник по маркетинг или каквато и да било икономика – махаш 90% от повторенията и стига до това, което е полезно. Аз също пиша, макар и на друга тематика и се старая нещата да са кратки, ясни, без повторения, това се цени от хората в интернет, защото времето на всекиго е ценно и като цяло малко. И още нещо – добре е, че правите реклама на госпожата, но нека е по същество – това са проблемите, а ето човек, който може да помогне да се решат по… Прочети всичко »

Silvia Mateeva
Гост
Silvia Mateeva

Здравейте Симеон, щом пишете на друга тематика, правилно ли ще предположа, че не се занимавате директно с клиенти, за които правите именно фейсбук маркетинг? Съдържанието на статията е породено ИЗЦЯЛО от това, с което се сблъсквам в ежедневната практика. Там излиза, че на хората не им е толкова ясно всичко, защото – колкото и да е учудващо – всеки може да е специалист в това, което произвежда или предлага, но това не значи автоматично, че е изчел учебниците по маркетинг като нас и вас. Излиза, че това което за нас тук може би се подразбира, за много хора, които именно… Прочети всичко »

Атанас
Гост
Атанас

Здравей,

Твоето мото трябва да бъде – нямам време да пиша кратки статии затова пиша дълги 🙂 Прочетах я, повтарят се нещата. За човек който не е наясно след всички тези повторения би трябвало да разбере. Полезна е.

Поздрави!

Silvia Mateeva
Гост
Silvia Mateeva

Няма как да спорим, прав си – подробничко обеснявам, но се старая да доизяснявам докрай :)) Гледам да пиша точно за хората, които може би не са толкова наясно, именно в това виждам смисъла… Но ще го имам предвид и следващият път ще видим как може да се получи и по-сбитичко 😉

Върбанов Явор
Гост
Върбанов Явор

Много се дразня от този туул, който се показва след маркиране на текст.
Аз съм свикнал като чета да си маркирам текста, за да знам къде съм в момента или ако трябва да направя пауза, да знам от къде да продължа.

man0l
Гост
man0l

Статията е добра, но трудно четима – в повечето случай се задават няколко въпроса и следва отговор с удивителна 😉
Успех на Фейс Профитс, изглежда, че вървят към правилният път.

Silvia Mateeva
Гост
Silvia Mateeva

Благодаря и аз за споделеното мнение, ще го имам предвид при следващ материал 😉

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top