Вниманието е надценено.
Вниманието е и подценено.
Истината е, че не всяко внимание е еднакво.
Стойността му варира драстично.
Но повечето създатели изобщо не мислят за разликите.
Просто гонят повече внимание (каквото и да е внимание) и следват стимулите, зададени от платформите.
Instagram, Facebook и YouTube се издържат от реклами.
А рекламните модели се крепят на импресии.
Да, имат сложни алгоритми и аукционни технологии, които оптимизират печалбата от по-ценното внимание, но за създателя на съдържание или предприемача всичко се свежда до… гледания.
Да, някои YouTube канали правят повече пари на 1000 гледания (RPM), но повечето създатели не мислят как да влияят на това.
Те просто искат шиб***те гледания.
Когато навсякъде чуват клишета като:
„Вниманието е всичко!“
„Вниманието е новият петрол!“
…хората започват да вярват, че най-ценният им ход е да максимизират гледанията, харесванията, коментарите, импресиите и обхвата.
И то за сметка на всичко останало.
И повечето приемат тези показатели като за еднакво ценни.
Разбира се, няма нищо лошо в големия обхват и огромното внимание, но ако си малък бизнес с ограничени ресурси, това е грешния залог.
Никога не съм гледал така на нещата.
Когато стартирах бизнеса си, бях под огромен финансов натиск.
Въпреки, че беше печеливш, първият ми онлайн бизнес ме вкара в ареста. Дори няколко години след създаването на Лайфхак и неговия авторитет и популярност, все още не успявах да печеля пари.
Тогава наистина ми трябваха клиенти.
Ако не ги намерех пак щях да си платя сметките, но това, за което мечтаех щеше да си остане просто визия в главата ми…
За мен вниманието нямаше стойност, ако не водеше до клиентска връзка. Затова може би несъзнателно се насочвах към форми на внимание, които надеждно създаваха лоялни клиенти.
Instagram? Не.
LinkedIn…? Не.
YouTube…? Тогава също не.
Имейла работеше. И още работи.
Тогава и Фейсбук групата ми вършеше работа.
Да, не ми носеха впечатляващи бройки последователи, но ме приближаваха все по-близо до целта ми.
И тогава разбрах, че най-ефективният начин да конвертираш вниманието в пари е доверието.
Парадокс: колкото по-малко внимание търсех, толкова повече пари печелех
Повечето онлайн предприемачи и създатели на съдържание са супер неефективни в превръщането на вниманието в пари.
Тук вероятно очакваш да ти кажа колко е важно да ползваш платформи за изграждане на връзка като имейл, подкасти и затворени общности.
Канали, които ти притежаваш.
Но истината е малко по-сложна.
Не става дума само за платформата – а за типа внимание, което тя носи.
Това е ключовият детайл.
Ако можеш да пресъздадеш ценното внимание на всяка платформа – печелиш. Все тая в коя социалка ще се позиционираш.
Но за да го направиш, трябва да знаеш различните типове внимание.
В следващите редове ще ти покажа:
- Няколко начина да го категоризираш.
- Кое внимание ти носи стойност и кое не.
- Как да оцениш вниманието, което създаваш.
Важно: това не са двуполюсни категории. Това са скали.

Съдържанието ти вероятно е някъде по средата.
Да знаеш къде си по скалата на вниманието ти помага да направиш стратегически корекции, за да привличаш по-ценното внимание.
А често дори малък завой към „по-ценния“ край на скалата носи драматичен ефект.
Осъзнато срещу Неосъзнато внимание
Какво реално се случва, когато някой попадне на съдържанието ти в TikTok, Instagram или YouTube?
В най-добрия случай, човекът е търсил точно определен тип съдържание и е решил, че TikTok (или друга платформа) е най-доброто място.
Наскоро с жена ми си търсихме лека кола, защото продадох джипа си и активно гледахме ревюта на най-различни модели.
Това е осъзнато внимание!
Човек целенасочено е потърсил това съдържание.
Но често не търсим нещо конкретно. Търсим разсейване, забавление или бягство. И в повечето случаи дори не го осъзнаваме.
Социалките са прекарали десетилетия в това да ни изградят навика да ги отваряме, когато изпитаме дискомфорт: скука, самота, тъга…
Чувстваш се зле → Отваряш ТикТок, за да избягаш от това → и изведнъж консумираш съдържанието на хора като теб и мен.
Това е т.нар. doomscrolling – моментът, в който гледаме Reels, TikTok или Shorts, после поглеждаме часовника и осъзнаваме, че е минал час.
Често дори не помним какво сме гледали или кой го е публикувал.
Това е социално-медийна амнезия?
Това е неосъзнато внимание.
Хората ти дават времето си, но неволно.
Не са търсили съдържанието ти, просто са го „засекли“.
И това може изобщо да не окаже значение върху бъдещата ви потенциална връзка.
Когато се бориш за неосъзнато внимание, кукичката (HOOK) е от критично значение.
Хората не търсят ТЕБ или ИДЕИТЕ ти – затова трябва да ги хванеш, да ги „закачиш“, за да ти дадат шанс да им покажеш повече.
Ето защо…
Кукичките нямат абсолютно никакво значение, когато хората сами те търсят
Когато хората сами те търсят, кукичките са излишни!
Това е, както го нарича Даниел Прийстли – да си Ключов човек с влияние, който не преследва клиенти, а клиентите преследват него.
Разбираш ли разликата?
Ако някой търси съдържание като твоето – или още по-добре – конкретно теб, това означава намерение…
И реална възможност за изграждане на връзка.
Как мислиш – важно ли е това в този дигитален шум и AI?
Възможно е да превърнеш неосъзнатото внимание в осъзнато, но трябва да направиш толкова силно впечатление, че човекът да „излезе от амнезията“. Работата ти трябва да удари на дълбоко.
Това е супер трудно в днешния шумен свят.
Трябва ти огромен обем от съдържание.
Трябва да скалираш продукцията, да бълваш видеа и постове.
Можеш ли? (имаме инструмент за това)
Но ти…
Не искаш просто да бъдеш видян – искаш да бъдеш запомнен
Осъзнатост = ❤️ + 💰
Платформи като тази на Мастърхак, чиято цел е изграждане на връзка, почти изцяло разчитат на осъзнато внимание.
Затова са толкова ценни.
Ти сам избираш дали да отвориш имейла ми.
Дали да кликнеш на нотификация от Мастърхак за новия ми пост.
Ти избираш дали да пуснеш аудио статиите ни. Ти решаваш дали да се логнеш в общността ни или да си цъкаш във Фейсбук.
Когато сам си ИЗБРАЛ да консумираш съдържанието ни, връзката е коренно различна от тази, когато ти се „поднася“ във фийда.
Точно затова бройката вече няма чак такова значение.
Активно срещу Пасивно внимание
Всяко съдържание може да се консумира активно или пасивно.
Колкото по-активно е потреблението, толкова по-ценно е вниманието.
Когато чета физическа книга – това ми е капацитетът.
Чета внимателно, спирам, мисля.
Аудиокнига?
Мога да шофирам, да мия чинии. Но мисълта ми блуждае.
Колкото по-ангажиран е човекът със съдържанието ти, толкова повече влияеш на мисленето и връзката му с теб.
Ако вниманието е пасивно – връзката е слаба.
Съдържание, което изисква активност, естествено филтрира незаинтересованите. Разкарва ги от мрежата ти.
Някои формати (като аудио) са по-пасивни по природа. Подкастите може да ангажират дълбоко, но често са пуснати просто за фон.
Колкото по-ангажиран е човек, толкова по-добре.
Дълбоко срещу Повърхностно внимание
Доколко съдържанието ти засяга дълбоките пластове на човека отсреща? Драскаш повърхността или го удряш в сърцето?
- Караш ли го да се чувства умен?
- Помагаш ли му да взема по-добри решения?
Говориш на начинаещи или привличаш напреднала аудитория?
Когато нещо те предизвиква емоционално, интелектуално или духовно – се ангажираш по-дълбоко. А дълбокото внимание е по-ценно.
Не всеки е готов или иска да „слиза на дълбоко“. Ако приоритизираш дълбочина, ще имаш по-малко внимание, но ще е много по-силно.
Често срещу Рядко внимание
Честото публикуване е друг лост за повече време, прекарано с теб – но само ако успееш да се задържиш пред очите на същите хора.
Тук е проблемът с платформи като Инстаграм, ТикТок и Фейсбук.
Няма гаранция, че някой, който е гледал клипа ти, ще види следващия. Дори и да са полудели по някое от видеата ти, не знаеш дали ще им се появиш отново след седмица.
Платформите за истинска връзка дават много по-добри шансове.
Ако някой се абонира за имейла ти или гледа YouTube канала ти – шансът да види следващото ти съдържание е по-голям.
Разбира се, ако прекалиш – например 5 имейла на ден – започваш да дразниш и да губиш абонати.
Златното правило: Всяко съдържание трябва да направи човека по-склонен да консумира следващото.
Ако го постигнеш, можеш да публикуваш толкова често, колкото искаш.
Авторитет срещу Забавление
Как си позициониран в съзнанието на хората?
Ако те възприемат като източник на забавление, връзката е различна от тази, ако те имат за авторитет или доверен съветник.
Бизнесът с решаването на големи проблеми носи по-високи печалби от бизнеса на забавлението.
Но, да – аудиторията за съдържание, базирано на авторитет е много по-малка, от тази за съдържание, базирано на забавление.
Ако целта ти е импресии, пътят през авторитета е по-труден.
Заключение

Всички тези скали:
✔️ Осъзнато срещу Неосъзнато
✔️ Релевантно срещу Нерелевантно
✔️ Дълбоко срещу Повърхностно
✔️ Авторитет срещу Забавление
✔️ Активно срещу Пасивно
✔️ Дълго срещу Кратко
✔️ Често срещу Рядко
…не са абсолютни.
Това са плъзгачи.
Можеш да позиционираш съдържанието си по оста на всяка скала. Така ще видиш колко ценно е вниманието, което получаваш.
При мен – заради платформите, които избрах (имейл и общност в собствена платформа) – аудиторията ми идва от по-осъзнатото, дълбокото и релевантното поле.
Тези формати изискват усилие и така отсявам публиката.
Говоря за по-напреднали неща.
Изисквам повече мислене и активност.
Дългата форма задържа хората по-дълго около мен, което ускорява изграждането на доверие и прави бизнеса рентабилен.
Публикувам редовно, защото честите взаимодействия водят до ръст. И се позиционирам чрез образование, не чрез забавление.
Това е МОЯТА формула за привличане на по-ценно внимание.
Не е задължително твоята да е такава.
Но затова имам висока „възвращаемост на вниманието“ (ROA) дори с по-малка аудитория от някои популярни създатели.
Помисли къде можеш да увеличиш стойността на вниманието към теб.
Не е нужно да е във всяка категория, но където има смисъл – действай.
Можеш ли да преместиш с 10% скалата към по-ценен вид внимание?
Това може да подобри качеството на вниманието, което получаваш, и да увеличи стойността, която изкарваш от него.
Не гледай какво правят всички останали…
Гледай какво ще печели парите ти.
***
P.S. какво мислиш?
Сподели мнението си в коментарите 👇🏻