Как работи Иво Илиев – владетелят на дигиталния маркетинг, човекът с дебели връзки във Facebook

иво илиев

Въпреки, че е доста зает, Иво намери време, което да ни отдели и да сподели на дълго и на широко как работи, какво е важно за него, кое го вдъхновява и в какво вярва.

Определено се получи един мотивиращ разговор, който не само ще задоволи любопитството Ви, но и вярвам, че сериозно ще Ви вдъхнови.

Освен със солидното си онлайн присъствие като личност, в професионалния живот Иво Илиев е един от най-авторитетните експерти по дигитален маркетинг.

Той е популярен с изключително дълбоките си познания за социалните мрежи и по-специално Facebook и то не само като налагане на брандове и изграждане на успешни бизнес страници, но и на много по-високо ниво, като разработване на приложения и интегриране на най-новите тенденции в тази и други социални мрежи към вашия онлайн бизнес. В тази връзка е страхотно, че Иво споделя знанията си доста подробно и разбираемо в своя популярен личен блог, който горещо Ви препоръчвам да следите.

Но да оставим техническата част за малко на страна и да се доближим до ежедневието на Иво Илиев, който беше така любезен да ни допусне толкова близо до него:


  • Кажи няколко думи за себе си, какво работиш, с какво се занимаваш?

Работя в сферата на дигиталния маркетинг, или както понякога обичам да казвам:

Опитвам се да продавам едни неща, които не са мои, на хора, които не познавам, в място, което не съществува реално.

Обичам работата си и съм готов на почти всичко, за да запазя това чувство. За това ми помага разнообразието, което понякога си създавам и сам.

  • Как изглежда работното ти място?

Монитор с много бележки, широко и поразхвърляно бюро, по което има записки, визитки и разни джаджи от първа необходимост (да, има такива джаджи, поне за мен, хех).

Винаги само една чаша с напитка и обезопасен около нея периметър –да не залея нещо.

През последните години започнах да разбирам, че работното място не е важно изобщо – по-съществено е каква е работната атмосфера, дали имаш достатъчно въздух и свобода.

Преди 2 месеца бях в хотел на един скалист бряг, където работното ми място беше терасата с нейната невероятна гледка. Там бях доста по-креативен отколкото между четири стени.

Смятам, че всеки човек трябва да има подобна свобода за работна атмосфера.

Преди няколко дни ми се наложи да отворя лаптопа по работа в градината до британския парламент , а после ми направи впечатление колко много лондончани правят същото – намират си някоя полянка, сядат и поработват.

Мястото няма значение изобщо. Жалко, че малко български мениджъри искат да осъзнаят този факт, но и това започва малко или много да се променя.

  • Местоположение?

Варна-София. Най-вече. Румъния ми е наблизо и е готино място за шопинг.

Откакто ни се роди син нямахме много възможности за пътувания извън страната, но, живот и здраве, по-нататък сигурно ще е по-лесно в тази връзка.

  • Какви мобилни устройства ползваш? На какъв компютър работиш?

Не съм много в час с хардуера.

За компютъра имам изискване – да извършва бързо най-често изпълняваните задачи, които при мен в най-лошия случай, са от графично и мултимедийно естество.

502.2042_ivo-stuffИмам таблет Nexus 7 и смартфон от Samsung, който малкия ми син системно малтретира.

Даже ми счупи предния Samsung и сега съм с S4 mini.

Между впрочем не си падам по телефоните с размер на дъска за рязане.

Nexus-а съм го комбинирал с Wedge клавиатурата на Microsoft и е много удобен за работа навсякъде.

Най-ползваното мобилно устройство е таблета, ако изключа телефона. Когато съм на път взимам някой нетбук с 1-2 преносими харда.

За хардовете си взех ударо- и водо- калъфки, че всичко става.

Наскоро си взех и компактен фотоапарат с GPS и интернет свързване и за момента си го нося често с мен – обичам да снимам, макар да не съм добър в това.

Идеята да се запечата някой момент или интересен кадър ми е много любима и затова винаги нося джаджа за снимане и си снимам.

  • Последният проект/задача върху, които работи е?

Няколко са. Може би този, който ми беше най-интересен като концепция това лято, са една американска верига детски центрове, в които не просто плащаш на някой да ти гледа детето вместо теб, а заедно с него участваш в специални програми, разработени от психолози и детски експерти.

Още по-странно за мен беше, че има програми и за бебета на по няколко месеца.

В началото се запознаваме максимално подробно с проекта, затова изгледах много видеа, прекарах много време на място, и изчетох много материали за бранда.

Винаги гледам да опозная бизнеса на клиентите си, защото според мен това е правилния начин за резултатна работа.

От това, което научих за тази международна верига, ми направи впечатление това, че едно дете е най-щастливо, когато получи не някоя скъпа играчка, а просто една усмивка от някого.

Децата искат толкова малко, а понякога, за съжаление, ние им даваме още по-малко, притиснати от ангажираното си ежедневие.

Съдейки по нашето дете, смятам, че децата правят бели, защото искат да им се обърне внимание. Ако сте родител може да пробвате, когато детето направи пакост, вместо да му крещите, да му обясните спокойно, че това не е правилно и да му предложите да правите нещо заедно – мисля, че ще има положителен резултат.

Много са ми интересни и проектите за B2B присъствие във Facebook.

Последната година, по стечение на обстоятелствата, имаме доста такива и те са истинско предизвикателство. Facebook дава отлични възможности за B2B присъствие, но най-трудна е стъпката, при която фирмата се решава на това.

Като цяло гледам да имаме разнообразни проекти, криещи и предизвикателства, учещи ни на нови неща. Затова много обичам професията си – защото съдържа подобен вид динамика и разнообразие.

  • Върху какво работиш сега?
Иво Илиев

Последните дни, освен върху проектите на нашите клиенти, работя над програмата на едно обучение, което предстои да се случи на 9-ти ноември в София.

Започнах с подготовката от септември, но е адски много работата около подготовката на програмата му. Мои роднини и приятели са ме питали често защо отделям време за писане в блога, водене и организиране на обучения и семинари.

Все пак това не е нито моя основна дейност, нито носи някакви нормални приходи, каквито имам от основната си дейност. Напротив – „яде“ много време и е адско напрежението.

Може би ще ти прозвучи донякъде наивно или глупаво, но аз смятам, че за да имаме клиентите, за които мечтаем, трябва първо да ги „създадем“ такива – да им обясним достъпно кое как работи, кое е добра практика, какво ще им помогне и какво не, в какво могат да инвестират и експериментират. Категорично смятам, че човек почти никога не купува неща, за които не знае дали са му нужни. Особено в сферата на дигиталния маркетинг има толкова много възможности и комбинации, но ако не сте наясно кои са тези, подходящи във вашата ситуация, това не Ви е от полза.

Затова вярвам, че ако обясня ясно какви са подходящите възможности, те могат да бъдат реализирани. Другия вариант е клиширано да разправям нон-стоп колко в България сме назад, как всичко е зле, че клиентите били такива и онакива.

  • Разкажи ни кои са най-важните неща в твоя бизнес – за теб, за клиентите ти?

За мен е важно да работя заедно с клиентите си, а не въпреки тях, или отдалечен от тях.

В нашия бизнес не можеш да кажеш „ние поемаме от тук нататък, Вие нямате грижа“. Просто този подход не работи, а напротив – вреди и разваля отношенията.

Това е като детския център на американците, за който ти разказах в един от предните въпроси – винаги ще има родители, които просто искат да оставят някой да им гледа децата, но винаги ще има и такива, които заедно с децата си ще участват в програми, измислени от експерти в областта.

Американците ползват втория подход и имат над 700 центрове по света – значи това работи международно добре. Същото е при собствениците на фирми, които не могат да си позволят просто да оставят някой да им промотира и маркетира бизнеса без тяхно участие.

Този бизнес си е техен, в крайна сметка.

Ние никога няма да познаваме техния бизнес така добре, колкото тях, затова е добре работата по техния дигитален маркетинг да включва и тях като участници в процеса, а не като странични наблюдатели. Този подход работи отлично.

  • Какъв софтуер използваш, за да ти помагат в ежедневието?

Evernote ми е голям помощник. Имаме и уеб базиран task manager, с който организирам работата. Бизнес пакета на Google също ми е от полза, а е и доста изгоден.

  • Кой е любимият ти трик за пестене на време, за по-висока продуктивност?

Често не търся продуктивност, а креативност, защото не сме фабрика и не произвеждаме. Пестя време на колегите, като сам си водя фирмената кореспонденция, след което я разбивам на задачи и етапи, и ги възлагам под различни форми.

Изненадващо е, че много мениджъри не правят това.

Мисля, че така понякога пестя на колегите и нерви. Много е важно да се изгради някакъв начин на работа – често това се свързва със създаването на куп правила и ограничения, което всъщност носи проблеми и влошава отношенията.

А всъщност това, което пести най-много време е правилното приоритизиране. Понякога хич не съм добър в това, но гледам да си вземам поуки постоянно.

Относно пестенето на време имам една, може би леко странна, гледна точка. Пестенето на време става с отделяне на време.

Просто понякога, нагърбен с куп задачи и мисли, човек тотално блокира.

Тогава пестиш повече време, когато отделиш малко време да се саморестартираш, отколкото ако опитваш да продължаваш да се самопришпорваш.

Аз лично отделям време за пушене на лула с чаша уиски или ром вечер.

501.3722_ivo-pipe

Една лула отнема от 30 минути до час за да бъде изпушена. След това не е добре да се използва в рамките на 24 часа. Затова, ако човек иска да пуши всяка седмица, му трябват поне 7 лули, които пък вървят с куп аксесоари.

Ако не се лъжа има над 700 различни вида лули, което прави това хоби за много хора, истинска наука. Всяка една лула има свои специфични особености и няма две еднакви.

Майстори отделят седмици докато направят една лула и чувството да я държиш в ръцете си и да я опиташ с нейната характерна индивидуалност е страхотно.

Мисля, че всеки човек има подобни малки свои интимни моменти, в които иска да остане сам и да се наслади на нещо уникално – това може да е предмет, идея, гледка, всичко.

  • Използваш ли мениджър на задачи? Кой ти е любимият?

Да, това мисля, че е задължително при управлението на един бизнес. Нямам любим – имаме си наш, който ползваме от доста време.

  • Има ли нещо, което правиш всеки ден, за да станеш по-добър от всеки друг?

Не, не искам да съм по-добър от всеки друг, защото недай Боже да стана – няма да има какво да ме мотивира. Нещото, което опитвам всеки ден да правя е да ценя нещата, които имам. Рядко успявам в това, иначе щях да съм безнадеждно клише.

  • Кога ставаш сутрин? Кое е първото нещо, което правиш за деня?

Поздравявам и прегръщам семейството си, а когато се успивам – те го правят първи. Важно е как ще започне денят ти – добре е да си го правим максимално готин от самото начало.

  • Какво обичаш да слушаш, докато работиш?

Нищо. От много малък свиря на клавирни и освен икономическо имам музикално образование, заради което музиката по-скоро ме разсейва, когато работя, защото съм свикнал да се вслушвам в нея.

Често вечер сядам и отделям час само и единствено да слушам музика – нищо друго. Според мен добрата музика е нещо, което заслужава цялото внимание на един човек.

  • Какъв тип човек си – повече интроверт или повече екстроверт?

Повече екстроверт, определено.

Дори ако ми видиш стената във Фейсбук, мисля, че си личи.

  • Кой е най-добрият съвет, който някога си получавал?

Веднъж ми казаха, че трябва повече да се вслушвам в съветите на хората, до доказване на противното. Още работя по доказването.

  • Какво те мотивира, кое те движи напред най-силно?

Аз мога – това е девизът на моята зодия.

Това ме е движило напред и забърквало в какво ли не през годините. Това, че не мога дадено нещо би ме мотивирало много силно.

500.29_ivo-iliev6Ако се замисля откровено напред ме е движил доста често личния пример, особено лошия.

  • Коя е най-голямата ти сила и най-голямата ти слабост?

Не знам, но винаги ще се намерят хора да ги научат.

  • Как се справяш със стреса и напрежението?

Стресът е убиец на всичко позитивно и винаги си има източник.

Гледам да унищожа източниците си на стрес по всички възможни начини и това е едно от нещата, за които често съм безкомпромисен.

  • Кое те дразни най-много в статиите за личностно развитие?

Личностното развитие е най-голямо, когато се срещаме с личности, вместо да четем нещо за тях или от тях.

Конкретно в повечето книги, които старателно избягвам още при прочит на заглавията им, е, че едва ли не личностното развитие се базира на финансово забогатяване и лидерство.

Убеден съм, че това не е вярно!

  • Какво те вдъхновява, има ли нещо, което те зарежда?

Вдъхновяват ме много неща, наистина много.

Често най-големите ми вдъхновения в работата си били повлияни от съвсем обикновени неща – нечий жест, реплика, гледка. Вдъхновява ме мисълта за нещо ново и много различно, което съм решил да опитам на всяка цена.

  • Любима книга/автор? Кое ти хареса най-много в нея?

Малката лилава книга относно техниките за нестандартно мислене на Де Боно беше последната, която изчетох на един дъх и доста ми допадна.

Обичам нестандартното мислене и решения, затова всичко по темата ми е интересно.

В книгата има няколко интересни трактовки, например, че е доста по-разумно големите проекти да се разбият на по-малки до момента, в който всяка от малките части стане достатъчно добре управляема.

Интересна е и идеята за Шестте мислещи шапки.

  • Добрата ти репутация е в резултат на:

Хм, човек никога няма добра репутация. Съответно и аз. Лошата репутация най-често е резултат на добрата. Хората вярваме, че има момент , в който работиш за името си, а след това идва момента, в който то работи за теб.

Така е, но забравяме, че името ти може да работи или положително, или отрицателно. При репутацията е като при властта – единственото сигурно нещо е, че можеш да я загубиш.

Понякога забравяме за този момент.

За мен добра репутация се гради, когато живееш и работиш с добри хора – останалите гледаш да ги отстраниш от живота си възможно най-бързо.

  • Като утвърден експерт по социални мрежи и дигитален маркетинг не можем да не те попитаме – ако  lifehack.bg беше твой проект –  каква стратегия веднага щеше да приложиш, за да подобриш присъствието му в социалните мрежи. Какво не правим?

Трябва повече да присъствате офлайн. Повярвай ми, универсално най-големия успех в социалните медии е да знаем как да изкараме хората от тях.

Мога да ти дам много, много, много примери в тази връзка.

Идеята на социалните мрежи в Интернет е да свърже хората, за да им помогне да са отворени и близки помежду си, т.е. социалните мрежи само свързват хората.

  • Ако те помолим да дадеш мнение/препоръка за lifehack.bg, какво би написал за нас?

Споделял съм и на Вас, и на доста колеги и приятели, че lifehack.bg ми допада много, заради дейните и мислещи хора зад проекта.!

  • От тук на къде?

Не знам и това е най-интересното нещо, което може да се случи на човек!

Вижте още от Иво Илиев → Колко фена са нужни, за да развият един бизнес?

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
Печели с УМА, не с времето си
БЕЗПЛАТЕН БЮЛЕТИН
"Бюлетинът, за който мечтаех..." - Цвети Тодорова
Инструменти, идеи и похвати, непознати за останалия свят
*въведете имейл → кликнете на бутона → проверете пощата си → вземете подарък
★★★★★
Печели с УМА, не с времето си