Колко фена са нужни, за да развият един бизнес? [съвместно с Иво Илиев]

Facebook

Фенове? И какво?

Сещате ли се за вицовете от типа „колко души за нужни, за да завият една крушка“. Отговорът винаги е различен и безумен.

Почти като на виц, често цифрата на феновете и растежът на фен базата обърква собствениците на бизнес, защото не води до някакви конкретни резултати.

Причината е, че се обръща прекалено голямо внимание на цифрата, но не и на хората, които стоят зад нея:

  • Дали тези фенове са нашата таргет аудитория

Наивно е да си мислим, че всичките ни фенове са наша целева аудитория от потенциални клиенти, но е добре по-голямата част да са. В тази връзка винаги съм давал един пример с фейсбук страницата на Ford, където в един момент от ръководството били притеснени, че предимно тийнейджъри са фенове на автомобилен бранд.

Все пак тийнейджърите не са достатъчно платежоспособни ,за да си купят автомобил и на пръв поглед не са таргет, но… тук идва ред и на втория фактор, а именно:

  • Дали феновете са лидери на мнение – Да!

Това е жизненоважно, за да превърнете фенове в клиенти и да имате своята „социална валута“! От Ford пропуснали един много важен момент от своя анализ на аудиторията във #Facebook – именно тийнейджърите са тези, до които платежоспособните им родители биха се допитали, когато искат да сменят семейната си кола.

Причината за това е много проста – всеки родител знае, че неговия син или неговата дъщеря тийнейджър има завидни интернет познания и бързо може да намери много информация за всяка марка и модел возило.

Social мениджърите, поддържащи страницата на „Форд“ са създали култ към своя бранд именно сред тази тийн маса, което бързо и дългосрочно рефлектирало положително на продажбите по линия на Фейсбук.

И като стана дума за дългосрочност, стигаме до фактор № 3:

  • Добавената стойност от присъствието във Фейсбук.

Фейсбук не е просто фенове и продажби. Е, в краткосрочна перспектива е точно това, но хубавото е, че тук има далеч по-важни и дългосрочни бизнес преимущества, които, за съжаление нерядко се пренебрегват от собствениците на бизнес.

Става дума за онлайн репутацията, дигиталния имидж на бранда, бранд-евангелизма и стойността на „социалната валута“ – всичко това са неща, които не просто водят клиенти – те водят лоялни клиенти, които пък водят нови заинтересовани потенциални клиенти чрез отзивите си.

Да си откраднеш вниманието на целевата аудитория е много лесно чрез социалните медии.

Освен това, най-хубавото е, че имате т.нар. „вирусни“ ефекти, които могат да разпространят Вашето съдържание или реклама сред широката онлайн публика.

Не ме разбирайте погрешно!

Броят фенове е много важен и също трябва да е една от целите Ви. Не бива, обаче, да пренебрегвате останалите фактори, които дават отговор на въпроса „Какви точно фенове?“

Нали не вярвате, че натискането на бутон „LIKE” означава, че този човек ви обича?

Винаги изниква въпросът „Как да превърнем феновете си в клиенти?“.

Сигурно ще Ви изненадам, а може би няма, като Ви кажа – трудно, много трудно и безсмислено ще е това Ваше начинание.

Защо да превръщате феновете си в клиенти, след като много по-разумно е да направите обратното! Да! Вероятно Ви обърках, затова ще обясня по-надолу какво имам предвид!

Най-важните Ви фенове като бизнесмен трябва да са тези, които ВЕЧЕ са били Ваши клиенти.

Те вече Ви познават, впечатлили сте ги с нещо и е най-лесно да потърсите тях за фейсбук фенове и най-вече като хора, които могат да дадат положителен отзив за Вашия бизнес.

Именно тези техни отзиви ще допринесат за „добавената стойност“ към имиджа на бранда Ви във Фейсбук. Именно тези отзиви ще доведат нови фенове, техни приятели или други, с интерес към Вашите продукти и услуги.

Именно тези отзиви са важни, за да превърнете новите фенове в реални клиенти.

Често механизма на социално присъствие е сгрешен – тръгваме да търсим първо фенове, след това клиенти, а всъщност много по-лесно е да викнем настоящите си клиенти като фенове.

Разбира се и това понякога не е много лесно, затова е добре да помислите как да мотивирате клиентите си да бъдат не просто фенове, а активни фенове.

Най-удобния начин е да им предложите бонус под формата на отстъпка при следваща покупка, или друг тип промоционална оферта.

Това често е добър мотив, от който всеки печели и е удовлетворен. Което пък ме подсети за друга често срещана грешка.

Фенското робство

„Стани фен, за да участваш“, „сподели с приятели този статус“, „харесай, ако подкрепяш еди-кое-си“ – това е малка част от постоянното врънкане, което брандовете ежедневно поднасят на своите фенове.

Разбира се, често феновете нямат нищо против и си изпълняват като истински социални роби.

Дали обаче това ги подтиква към покупка, или просто към едно от многото транзитни споделяния, харесвания и коментирания, които те така или иначе правят къде ли не, докато пребивават във Фейсбук?

Няма как да разберем, но при всички положения подобен вид „фенско робство“ не е особено услужливо в дългосрочен план.

В един момент на повечето фенове ще им писне да ги подканвате, врънкате и молите да бъдат активни спрямо статусите Ви и така те ще станат т.нар. „мъртви души“ – хора, просто харесали страницата, но не намиращи полезност в нейното присъствие във Фейсбук, поради което не са активни на нея.

Още със създаването на Вашата Facebook фен страницата би трябвало да имате план каква да е Вашата търговска политика към феновете.

Това, че са фенове трябва да им носи някаква добавена стойност, да им дава някакви привилегии, а не да ги поробвате с постоянни искания да са по-активни.

Няколко варианта за политика към феновете:

  • Първи да научават за нови промоции, които предлага фирмата

Това става най-лесно чрез т.нар. “facebook offers” – рекламен формат, с който купувате виртуални ваучери за промоционални продукти или услуги.

Нещо подобно на ваучерите от сайтове са колективно пазаруване.

Разбира се, можете да имате и промотирани постове с промоциите, или фейсбук приложения за целта, но основната идея е феновете първи да научават;

  • Политика за лоялни клиенти и политика към активните фенове.

Сигурно сте чували за идеята „фен на месеца“. Макар да е изтъркана донякъде, тя работи добре, защото най-активните фенове всеки месец получават бонуси и награди от фен страницата, което стимулира бъдещата активност на аудиторията по един забавен игрови начин.

Основната идея тук е както фирмата има политика към лоялните си клиенти, така да изгради и политика към феновете – в един момент двете неща ще се покрият и част от феновете ще са Ви и лоялни клиенти, активни във Фейсбук.

Дали ще реализирате тази идея чрез „Фен на месеца“, или по други начини – важното е да я обмислите и да намерите правилната форма;

  • Поставяне на задачи за съвместно развитие на общност.

Тук нещата трябва да са малко по-добре планирани, с цел да имате различни сценарии. Основната идея е да покажете на феновете, че фен страницата е колкото Ваша, толкова и тяхна, и заедно трябва да я развивате.

Звучи много платонично, може би, но за някой типове бизнес е отлично решение.

Най-универсалния статус в тази връзка е:

“Търсим своя 5-хиляден фен, за да зарадваме всички Вас със специалната ни промоция”.

Ако имате приятели, които се интересуват от продукти за …….. – споделете им, за да се присъединят към нашата група тук!“.

Макар това да е универсално приложимо, то е просто малка част от една цялостна стратегия, която трябва да прецените първо дали е подходяща, и второ, как да се реализира във фен страницата Ви.

Експериментирайте с политиката си към феновете – това също е нещо, което ще Ви помогне да ги изненадвате приятно и те да Ви се отблагодаряват, като стават клиенти или водят нови потенциални такива.

Все пак това е най-важното на Facebook присъствието – да подобри имиджа, продажбите и репутацията на бранда онлайн.

Следва продължение

presenthink

Именно на тези теми ще си говорим на предстоящото обучение „PresenTHINK”.

За граденето на репутация и имидж в социалната мрежа Facebook, както и в други социални дигитални канали, където Вашия бизнес може да присъства, за да открие нови клиенти и да увеличи продажбите си.

Социалните медии са най-иновативния и един от най-ефективните маркетингови инструменти в Интернет днес – всеки трябва да е „в час“ с него, за да се възползва за своето бизнес развитие.

Затова на 9-ти ноември в Интер Експо Център – София аз и моите колеги ще споделим опита и практическите си знания с Вас – гостите на “PresenTHINK”.

Повече информация и преференциални условия за регистрация ще намерите в официалния сайт www.presenTHINK.com, но бързам да Ви споделя няколко неща, които ще са различни в това обучение:

  • Местата са ограничени до около 70

Вярвам, че по-малкия формат с по-малко аудитория ще създаде добри възможности да общуваме по време на целодневната програма.

Да зададете въпросите си, да коментираме казусите и проблемите, с които сте се сблъскали – да сме Ви полезни;

  • Съчетаваме лекции с упражнения

Нещо важно, с което ще можем да затвърдим знанията и изясним всички въпроси и практики. Обикновено подобни семинарни и обучителни програми имат само лекции, но това губи обратната връзка. Затова сме предвидили упражнения и паузи за нетуоркинг – за да може обучението да включи и елемент на консултинг;

  • Достъп до ресурси и презентациите САМО за участниците в обучението

По време на целодневната програма регистрираните участници ще получат достъп с парола до онлайн ресурси и презентациите на лекторите.

Презентациите и материалите няма да бъдат споделяни другаде в Интернет;

  • На цената на 1 час консултинг

Таксите за ранна регистрация са близки до цената на едночасов професионален консултинг, но в случая са за целодневна семинарна програма, целта, на която да е достъпна за всеки, който има поглед малко по-напред в бъдещото онлайн развитие и всеки, който се интересува от съвременния дигитален маркетинг чрез социални медии.

Разбира се, важи само за първите 70 записали се, а бройката вече е близка до под 60 свободни места!

Та… Колко фена са нужни, за да развият един бизнес във Фейсбук?

Преди време написах една публикация, която донякъде отговаря на този въпроси. Тя стана популярна именно, защото отговорът е неочакван → можете да я прочетете тук.

За да не отлагам повече – ето го конкретния отговор, за който, предполагам, вече се досещате: 2-ма фена са нужни, за да развият Вашия бизнес във Фейсбук

Първия е Вашия настоящ клиент, а втория – Вашия бъдещ клиент.

Направете така, че първия да покани втория, а на PresenTHINK ще Ви дадем още някой идеи и примери как може да стане това.

[su_button url=”https://presenthink.com/” rel=”nofollow” target=”blank” style=”flat” size=”8″ center=”yes” radius=”2″]Цялата информация за обучението може да получите тук[/su_button]

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак