Повече продажби? 4 доказани практики за създаване на лоялни клиенти

Сигурно сте чували за правилото, че е по-важно /евтино/ да запазиш настоящите си клиенти, отколкото да привличаш още и още нови?

Търсенето на нови клиенти е свързано с повече разходи и усилия и понякога не се увенчава с особено добри резултати.

От друга страна, когато вече имаш определен кръг от клиенти, притежаваш техните контакти и те са изпробвали твоя продукт, е много по-лесно да поддържаш връзка с тях, да ги информираш за новите си продукти и промоции.

Човек, който е купил веднъж дадена стока е много по-склонен да повтори покупката или да изпробва друг продукт на същия бранд.

Това разбира се не означава, че не трябва да се търсят нови клиенти.

Двете дейности трябва да се извършват паралелно, като някои от посочените по-долу методи са приложими и за привличане на нови клиенти.

Фокусът обаче винаги трябва да остане върху потребителите, които вече са ви се доверили и са си оставили парите при вас.

Потенциалът те да са върнат е много голям, стига да си изиграете правилно картите и да им докажете, че всеки ваш продукт си заслужава парите и отделеното време.

Похватите, които съм подбрала, са приложими, както за навлизащи на пазара продукти, така и за утвърдили се вече такива.

Всеки предприемач или опитен мениджър е свободен да ги използва и интерпретира в зависимост от характера на своя бизнес.

Преди да започна с конкретните практики, трябва да подчертая, че всяка стъпка, която предприемате за привличане на клиенти, трябва да произтича от желанието ви да удовлетворите нужди и да предоставите най-доброто, с което разполагате.

Това е основно правило, без което нито един метод не върши работа.

Искреното и неподправено отношение към потенциалния клиент си проличава и той ще ви се доверява много по-лесно, ако усети, че цените неговото мнение, време и пари.

Гледайте на клиентите си като на партньори, изучавайте желанията, интересите, вкусовете, потребностите и се стремете да им предложите това, което ще им върши най-добра работа. Не пробутвайте продукта си на всеки, не преувеличавайте характеристиките му и не се опитвайте да втълпите на някого, че има нужда от вашата стока, ако сте наясно, че не е така. Ако някой се излъже и купи вашият продукт, без да има нужда от него или открие, че той не удовлетворява потребностите му така, както сте му обещали, не само, че няма да се върне повече при вас, но и ще разгласи на своите близки и познати за своето огромно недоволство.


Правило: Уважавай потенциалните си клиенти и преценявай от какво имат нужда, за да знаеш как да удовлетвориш потребностите им по печеливш и за двете страни начин.


И така, да си дойдем на думата…

4 техники за привличане на лоялни клиенти и повече продажби

  • Надхвърляй очакванията на клиента.

Не само, че трябва да дадеш на клиента, точно това, което си му обещал, но и трябва да го изненадаш и впечатлиш с нещо под формата на бонус награда.

Например, ако клиентът ти си поръчва нещо онлайн и трябва да го получи с куриер, изпрати към продукта малък бонус награда, без да го предупреждаваш.

Това прави изключително добро впечатление, особено, ако е съпроводено с картичка с надпис „С комплимент от нас” или „Приемете този подарък като благодарност затова, че ни се доверихте и избрахте нашия продукт”.

Това е приложимо за всеки вид бизнес. Можете да давате малки подаръчета на всеки нов клиент или на тези с най-големи поръчки.

Изберете схемата според спецификата на продукта ви, но го правете винаги неочаквано и с благодарствена картичка, която ще напомня на клиента за вашия жест.

  • Перфектно следпродажбено обслужване

За редица продукти, като например автомобили, черна и бяла техника и пр. следпродажбеното обслужване е фактор, който може да наклони везните при вземане на решение за покупка.

Винаги предлагайте добри гаранционни условия, качествено следпродажбено обслужване и помощ на своите клиенти при нужда.

Дори и проблемът с продадената от вас стока, да не е по ваша вина, никога не вдигайте ръце от клиента, а се опитайте да му помогнете, дайте му съвет, предложете му решение.

Добрите клиенти ще го оценят и ще се върнат при вас.

Ще повярвате в силата на тази препоръка, ако се поставите на мястото на клиента.

Представете си, че купувате аналогичен на вашия продукт, но от конкурент. След месец той се разваля по ваша вина – не е производствен дефект, а просто не сте го експлоатирали правилно, но не го знаете.

Отивате в магазина и правите рекламация.

Вариант 1:

Служителят, който ви е консултирал и продал продукта изслушва с нетърпение вашето оплакване, като ви прекъсва между думите, за да уточни, че това най-вероятно е в резултат от неправилна експлоатация и че гаранцията не покрива такива щети.

angry-customerПовтаря многократно, че „С нашите продукти никога не сме имали проблеми или оплаквания!”

Дава ви да разберете, че проблемът не е на компанията, а че вие „НЕ СТЕ ЕКСПЛОАТИРАЛИ ПРАВИЛНО ПРОДУКТА”.

Накрая вдига апатично рамене и произнася едно неискрено „Много съжалявам!”

Вие си тръгвате със смесени чувства – „Този ли е най-големият гадняр на света, аз ли съм будала, за какво ми трябваше да купувам това от тях?”

Вариант 2:

Служителят, който ви е консултирал и продал продукта изслушва внимателно вашето оплакване. Преглежда продукта, обажда се на специалист, който също проверя проблема.

Установява се, че вината е в неправилната му експлоатация.

happy-customerВъпреки това служителят е изключително мил и търси решение на вашия проблем, видимо не иска да ви остави да си тръгнете с нерешен проблем и разочарован.

Консултира се със своите мениджъри как и дали може да ви се помогне и на каква цена – нещо, което да не ви натоварва много финансово.

Накрая успяват да намерят решение, което ви удовлетворява. Разбрали сте, че вината си е ваша, но сте очаровани от техните усилия и грижа за вас.

Въпросът в ситуация от кой вариант предпочитате да попаднете, е излишен, нали?

  • Изненадвайте приятно лоялните си клиенти

Ако един клиент е закупил ваш продукт повече от два пъти, това не го прави директно лоялен към вашата марка и не гарантира, че той винаги ще се връща при вас.

Трябва да продължите да работите за неговото запазване, а не да го приемате за даденост. Изпратете неочакван подарък на лоялен клиент, за да му напомните за себе си, минимум месец (или повече) след последната му покупка.

Или му дайте неочаквана отстъпка при поредната покупка. Тези жестове казват „Ние ценим изключително много вашите пари и лоялност към нашата марка”.

Отново се поставете на мястото на клиента.

Със сигурност, ако получите неочакван подарък от ваш доставчик, ще се почувствате по-специален, в някой от случаите този подарък може да се окаже нужен за вас.

Най-малкото, когато се наложи да купувате продукта и да взимате решение от кой доставчик да купите, прехвърляйки на ум потенциалните възможности, ще си спомните за този жест и най-вероятно това ще е първото място, на което ще отидете, за да се снабдите с необходимия продукт.

  • Бъдете иновативни
иновации

Това изречение е станало такова клише, че усещам как още при прочитането му ще завъртите отегчено очи, но е нещо, което не трябва да забравяме в условията на убийствена конкуренция (освен в случаите, в които самият ви бизнес е достатъчно иновативен, за да няма аналог на пазара).

Да бъдете иновативни означава да не се съобразявате само с писаните и неписани правила за привличане на клиенти, а да създавате свои собствени.

Бъдете истински мениджъри откриватели, мислете, проучвайте, тествайте, прилагайте нещо, ако ви се стори обещаващо и не се притеснявайте, че може да ви сметнат за глупав.

Най-важното правило е клиентите ви да бъдат доволни.

Може да си позволите малко по-голям разход за привличане на обещаващи потенциални клиенти, защото ако изиграете добре картите си и те се върнат при вас, ще имате гарантиран дългосрочен приход.

И за да не бъда голословна, ето един пример за бизнеси, които притежават собствени страници в социалните мрежи!


Тъй като едно от най-големите предимства на социалните мрежи е контакта с потребителите, това е мястото, където можете да експериментирате и да търсите тяхната обратна връзка постоянно.

Ако сте нови на пазара и тепърва привличате клиенти, можете да прилагате периодично следната практика:

Веднъж на 2-3 седмици публикувайте снимка на ваши продукти или серия в различни цветове или каквото и да е друго, за което ви трябва мнението на потенциалните потребители – например каква форма би се харесала повече, какъв материал, какъв размер, цвят и пр.

В зависимост от броя на феновете на страницата ще генерирате и определен брой коментари с мненията на хората. В края на деня от всички коментирали изберете на лотариен принцип един, който ще получи съответния продукт, който е предпочел.

На следващия ден публикувайте на стената си съобщение, в което благодарите на всички, които са отделили от времето си и са коментирали вашите продукти и посочете, че на лотариен принцип сте избрали лицето Х, което ще получи варианта на продукта, който е посочил, че му допада най-много.

Ефектите от този похват не са за подценяване:

  1. Избраният човек остава приятно изненадан и е много склонен, след като получи подаръка си, да се снима с него, да публикува и да спомене името на продукта ви на стената си, съобщавайки онлайн и офлайн на всичките си приятели колко сте готини и т.н.
  2. Давате шанс на хора, които не са ползвали вашия продукт да го тестват и създавате потенциални бъдещи клиенти.
  3. Останалите ви фенове също виждат това и при следващи публикации от ваша страна с молба „Споделете вашето мнение” са по-склонни да отделят малко време и да коментират, защото тайничко ще се надяват, че може и те да спечелят нещо.

Надявам се някой от тези методи да ви вдъхнови и да го приложите успешно в своя бизнес. Споделете в коментарите отдолу интересни похвати от своя опит или как бихте могли да приложите изброените 4 в своята дейност.

И не забравяйте – третирайте клиентите си като свои партньори, бъдете искрени и правете мили жестове към тях, за да създадете силна емоционална връзка между тях и вашия продукт. Само така ще си гарантирате дългосрочни и лоялни потребители.

Kristina-GeorgievaГост автор Кристина Георгиева, магистър по Бизнес администрация. Професионално се занимава с маркетинг и реклама. Отскоро се занимава и с дизайн, изработка на бижута и промотиране на творбите на млади и талантливи български дизайнери. LinkedIn


Вижте още и:

6
Остави коментар

avatar
3 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Елицаlifehackerbg.comZhetchko Vitchev Recent comment authors
нови стари харесвани
Елица
Гост
Елица

А защо не? Нямам нищо против умните съвети, самата аз много чета подобни сайтове и статии, свързани с бизнес, предприемачество и успели хора. Научавам много неща от знаещите и можещите, които прилагам и в моята ситуация.

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

защото повечето хора само си четат, затова се радвам, че има хора като теб, които и прилагат нещата, които им харесват 🙂

Елица
Гост
Елица

Същото важи не само за продукти, но и ако се продават услуги. От личен опит мога да кажа, че малките бонуси, подаръчетата ( за Коледа например), стимулите за редовните клиенти много помагат. Работя от 4 години със свои клиенти и все още имам такива, които бяха от първите, които през далечната 2009 ми се довериха и до днес “ работим“ съвместно.
И още едно правило, което ми е като мото през годините: Гледай внимателно какво прави конкуренцията, и предложи същите неща по- по добър и по- креативен начин.
И тази статия, както всички друго е много полезна! Благодаря ви!

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

Страхотно допълнение Ели, Благодарим 🙂 добре, че все някой ги прилага тия работи 🙂

Zhetchko Vitchev
Гост
Zhetchko Vitchev

Златна статия и хубави, оригинални идеи, благодаря!
Важна както за онлайн, така и за офлайн контактите с клиенти. Независимо дали си физически или виртуален бизнес, смятам че малките жестове и уважението -най-вече, наистина могат да осъществят връзка между клиента и продавача. А това е важно и много ни липсва в тези изнервени дни, особено в нашата мила България. Хубаво е да се отнасяме добре един към друг.

lifehackerbg.com
Гост
lifehackerbg.com

Благодаря ти за обратната връзка Zhetchko!

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg