Instagram - пълно ръководство за успешен маркетинг | lifehack.bg : Бизнес и личностно развитие
lifehack.bg : Бизнес и личностно развитие

Instagram – пълно ръководство за успешен маркетинг

Преди 7 години, когато излезе първия iPhone, не бяха много тези, които мислеха, че днес ще използваме за снимане повече смартфона си, отколкото добрите стари фотоапарати. Освен това, по-рано тази година Instagram мина 400 млн активни потребители на месец и точно затова днес ще се фокусираме върху няколко основни неща като:

  • как да използваме тази платформа за лични и бизнес цели
  • какви инструменти да използваме за анализ и по-атрактивно присъствие
  • как да подобрим онлайн маркетинга си чрез възможностите на Instagram

Трябва ли да използвате Instagram за целите на бизнеса си?

instagram

Вероятно много от вас вече се чудят:

Наред с всички останали социални мрежи, и тази ли трябва да използвам?

Отговора разбира се е доста относителен и общо взето зависи най-вече от вас, тъй като може да вкарате в употреба тази социална мрежа при всички положения, но може и да решите да не го правите. Вероятно други пък се питат и нещо от сорта на: “Моят бизнес не е толкова “визуално” ориентиран – какви снимки да публикувам? На електронни таблици ли?

Разбира се, ако продавате яхти или отдавате вили под наем, ще ви бъде доста по-лесно да използвате Инстаграм за бизнеса си.

Но не всеки има “фотогеничен” бизнес, нали?

Ако продавате онлайн курсове например ще се наложи да бъдете малко по-креативни.

Бихте могли да публикувате фотография с наградите, които изпращате на курсистите си, или пък да пуснете снимка какво се случва зад кулисите на дейността ви, как записвате курса, снимка на вашия екип и т.н. – вариантите са много.

Но тук имаме далеч повече възможности от обикновеното публикуване на снимки.

В Instagram подхождайте по-лично

Hristo Stoyanov (@lifehackbg) • Instagram photos and videos_2016-03-23_16-54-54


Истината е, че много собственици на бизнес се колебаят да използват Instagram в своя маркетинг, тъй като изглежда твърде лично, но именно това е факторът, който прави тази социална мрежа толкова специална!

Instagram несъмнено е идеалното място, където да оформите лична и емоционална връзка със своята аудитория. Докато места като Facebook, Twitter, и LinkedIn са перфектни за по-официални бизнес послания, промоции, обратна връзка и т.н., Инстаграм е мястото за създаване на по-близки отношения на бизнеса ви и клиентите/феновете ви.

За справка вижте този списък с най-популярните хора в Инстаграм за 2014 и ще видите, че всички профили имат следните общи черти:

  • Споделят снимки, които невинаги ще намерите в другите социални мрежи
  • Споделят лични снимки, които сами са си направили – да, точно като вас
  • Снимките им показват какво се случва зад кулисите – ежедневието им, не само бизнеса
  • Може да опознаете личността им – особено забавната и страна
  • Показват онази част от образа си, която невинаги е подходяща за други мрежи
  • В Инстаграм, звездите не се страхуват да бъдат общителни и да покажат, че и те са нормални хора като нас

Тази мрежа е направена точно за това! Не бива да се страхувате да бъдете общителни с последователите си там. Аз съм много далеч от някаква знаменитост, но ако погледнете профила ми, ще видите, че снимките свързани с lifehack.bg са изключително малко – дори и аз наблягам на по-личната част в комуникацията си там.

Забравете за снимките – само за малко!

Да, поне за малко забравете за качването на снимки в своя Инстаграм акаунт, тъй като ъплоадването на снимки е едно, а качването на изображения е нещо съвсем друго.

Балансирйате с ваши лични фотографии и с изображения съдържащи например мъдри мисли, цитати или нещо креативно. Опаковането на добър цитат в красива графична опаковка е вариант да добавите разнообразие, за да ангажирате последователите си.

Опитайте да качвате свои собствени графики и изображения /добър начин за създаването им е Canva, за която подробно писахме тук/, тъй като ако използвате чужди има опасност да нарушите правилата на социалната мрежа. Може да добавите още и линк, като източник, сочещ към други подобни вдъхновяващи изображения. За да не бъда голословен, вижте тази статия, в която са събрани няколко профила, в които може да намерите подобни изображения – пример за това, което имах предвид.

Къде може да добавите линк към сайта си?

Както всяка друга социална мрежа, Instagram също може да докара трафик към сайта ви, но разбира се и тук трябва да играем по правилата на платформата.

В момента не можете да добавите URL адрес към надписите на изображението, освен ако не е в реклама (повече за това тук). Искам да кажа, че можете, но няма да бъде “кликаем” – аудиторията ви трябва да го копира и да го постави в адресната лента на браузъра, за да го отвори. Можете обаче да поставите съвсем нормален линк, на който може да се клика във вашата потребителска био информация – уверете се, че сте го направили.

Това е чудесен начин потребителите, които са запознати с вашия бизнес да се уверят, че са попаднали на правилния профил в Инстаграм, а също така осигурява на новите последователи достъп до официалния ви сайт.

Редактирайте снимките си и извън Инстаграм

Тази социална мрежа е известна със своите ретро филтри, но те далеч не са единствените инструменти, които може да използвате, за да придадете по-добър външен вид на изображенията си, преди да ги качите. Може също така да експериментирате с добавянето на текст към фотосите. Личният ми фаворит, що се отнася до филтри и бърза редакция на #снимки за всички видове устройства, си остава Fotor, за който подробно писахме тук.

Вижте и този супер списък, който направихме с инструменти за фото ефекти.

Този чикагски вестник пуска снимка, в която добавя текст върху нея с хаштаг на събитие, което тепърва предстои да се случи. По този начин от редакцията дават на мероприятието лек “boost” в ангажираността на потребителите, които предварително ще са наясно как да открият снимките от събитието, след като започне.

Добавянето на текст е много добро средство за обявяването на конкурс, както в случая + добавянето на хаштаг разбира се. И като говорим за хаштагове…

Не се страхувайте от хаштаговете!

Тук те са ключът към това да ви намерят, те са трохичките, по които ще ви следват потребителите – не трябва да ги пропускате…., както често ми се случва на мен.

Може да използвате /препоръчвам ви да го правите/ полето за добавяне на надпис към снимките, където може да напишете каквото си поискате. След като го направите, чувствайте се свободни да добавите и релевантни хаштагове.

Помнете: ако качите снимка на велосипед, който продавате в магазина си, Инстаграм няма да знае, че това е колело, а потребителите търсещи снимки на велосипед никога няма да намерят вашия ако не добавите съответните етикети за това.

Може да използвате #хаштагове като начин за категоризиране на обекта в снимката, така че потребителите търсещи подобни ключови думи да го намерят.

Не се притеснявайте да добавяте повече хаштагове под формата на ключови думи в полето за описание, за да обхванете повече варианти на търсене.

Както в картинката с кученцето по-горе, може също така да насърчавате последователите си да използват специфични хаштагове като част от промотирането на конкурс или промоция /става въпрос за вградения в снимката хаштаг/.

Това е важно, тъй като може да използвате същия хаштаг и в останалите онлайн медии.

А това всъщност ни отвежда директно към следващия ни полезен съвет…

Споделяйте снимките си навсякъде


Най-добрия начин да привлечете повече последователи в #Инстаграм е да ги докарате от други социални канали, но преди това трябва да помислите за няколко неща!

Не знам дали знаете, но Instagram и Twitter не се обичат много.

Туитър всъщност не показва снимките споделени от Инстаграм, а само линковете към тях. Така че, ако искате да пускате снимки от инстаграм в туитър, ще се наложи да ги закачате отделно с линк към оригинала в Инстаграм. Неприятна работа! Добре че “чурулик” мрежата не е чак толкова разпространена у нас.

За щастие обаче, Facebook и Instagram са изключително добри приятели /как биха могли да не бъдат/. Снимките и видеото, които споделяте от Инстаграм във Фейсбук се ще се изобразят чудесно на стената ви. Затова нямате извинение ако не използвате тази възможност за изграждане на ценни мостове между профилите ви в двете социални медии.

Важно: Не споделяйте всяка една снимка във Фейсбук, която пускате първо в Instagram. По-личните ги оставете само там, но се уверете, че една част от тях отиват и във Фейсбук.

И още нещо важно: говори се, че ако споделите снимка от Инстаграм във Фейсбук профила си, то статуса с нея ще получи по-голям органичен обхват. Пробвайте…

Светлини, камера, екшън…

В Instagram може да заснемете и видео с продължителност до 15 секунди, което също може да работи за целите на вашия маркетинг (при рекламите тук продължителността е 30 сек).

Няма да се спирам на всички предимства на видеото в Инстаграм, тъй като създадохме изключително подробно ръководство за този инструмент.

И все пак, не третирайте тези 15 секунди като реклама, никой не я обича.

Вместо това се фокусирайте върху едно от следните няколко неща:

  • Да бъде информативно – какъв lifehack може да представите за 15сек? Някой бърз съвет, който реално да може да се приложи.
  • Демо – покажете продукта си в действие, така че феновете на бранда ви да видят как могат да го използват за себе си
  • Нещо наистина забавно – покажете забавната страна на своята работа, която се намира зад кулисите на бизнеса ви
  • Монтаж – покажете ни как да си монтираме продукта ви или пък как да си приготвим диетичното хапване, което прилагате в успешната си фитнес програма

Ако ще започвате да снимате видео, предназначено за Инстаграм, уверете се, че телефонът ви стои стабилно. Постоянното разклащане на камерата не е от нещата, които последователите ви биха искали да преживеят.

Добре е видеата да бъдат забавни и лични, но не чак толкова. Освен ако не сте милионер

Проследявайте статистиките

Има една приказка, която много харесвам: Ако не можеш да го измериш, няма как да го подобриш! Затова и тук, подобно на Фейсбук и останалите социалки, метриките са от голямо значение. Разбира се, може да получите данни за такива и в Instagram.

В следващата част, ще ви запозная много по-нашироко с тази така важна част от онлайн маркетинга ви в Инстаграм, но и тук ще обърнем внимание на някои добри възможности.

instagram-stat

Приложение като Iconosquare, за което ще ви разкажа другия път, ще ви даде достъп до всякакъв вид информация за снимките, последователите и за много други неща, които са от значение. Затова и си заслужава да го опишем подробно. Наистина, не губете време да гадаете кое работи и кое не, анализирайте представянето си, без да се вманиачавате.

Свързвайте се с други хора, таг-вайте ги

Тагването на други потребители в социалните канали е добър начин да се свързвате с хората там – в Инстаграм също могат да се споменават хора, както се прави в Туитър или Facebook например – слага се @ пред името на профила на съответния човек или бранд, като така те ще се появи във вашите снимки. Да, споменатите в снимките хора няма да могат да туитнат въпросния фото статус, но със сигурност повечето от тях ще се опитат да ви върнат услугата, когато могат – или поне това е правилният начин да се правят нещата.

Отложено публикуване в Инстаграм

Когато се налага да използвате тази платформа за промотиране на събитие, продукт или нещо подобно, много по-лесно и удобно е да си направите график с изображенията, които ще пускате. За целта има няколко варианта:

Първият е с приложението за отложено публикуване Hootsuite. Има обаче някои специфики, преди да си осигурите тази ценна опция – първо, инсталирайте приложението за iPhone или Андроид на Hootsuite, след това от профила си през браузъра свържете Instagram акаунта си, следвайте инструкциите. След наред с останалите социални профили, ще имате възможност да публикувате отложени постове и в Instagram. Buffer все още не предлагат тази опция.

Има и добра платена услуга, която ще ви свърши работа.

Нарича се ScheduGram и позволява да качвате, редактирате и планирате снимките си да се пуснат автоматично в желано от вас време.

Финално предизвикателство от lifehack.bg

lifehack

Можем още много да говорим по темата за маркетинга в Инстаграм /и ще го направим в следващата втора част на тази статия/, но преди това бихме искали да отправим предизвикателство към тези от вас, които вече присъстват в тази социална мрежа.

Споделете профилите си в полето за коментари – instagram.com/yourusername. Ще ни бъде безкрайно интересно да се поучим и от вашият опит. Благодарим ви!

18 коментара


Fatal error: Call to undefined function theme_insert_js() in /home/lifehack/public_html/wp-content/themes/gridlove-child/footer.php on line 49