Убийството на бик на коридата се разглежда от феновете на това кърваво мероприятие не като спорт или състезание, а по-скоро като на изкуство, а бикоборецът /матадор де торос – убиец на бикове/ се възприема като маестро на арената!
Корида се провежда в Испания от много отдавна, опирайки се на римските традиции.
Боевете с бик са силно свързани с понятието за испанска чест, което било ключово за културата и литературата. В последствие това останало на заден план.
В наши дни в този вид, в който бикоборството сериозно е присъствало сред творчеството на някогашните големи испански, барокови драматурзи /като Лопе Де Вега например/, понятието чест е останало само в облика на тореадора. Правилата на коридата също не са се сформирали веднага.
Едва във втората половина на 18 век започнали да се събират такива, наречени Corido , което се превежда „сборник от правила” .
Това не било толкова кодекс на честта, колкото се отнасяло за съсловната принадлежност, специалното отглеждане на бикове, подготовката на матадори, на коне и т.н.
Окончателно „Кодекс на честта” формулирал Хуан Белмонте, който по-късно цитирали Ърнест Хемингуей и Федерико Гарсиа Лорка.
Ние се запознахме с някои от изказванията на тримата и на основата на техните думи събрахме съвсем кратък списък от основните им правила:
Тореадора се шегува със своите белези, все едно раните от тях никога не са болели.
По-лесно е да си глупав и храбър, отколкото да си много умен, но загубил храбростта си.
Мислите и терзанията изпълващи съзнанието на героя на арената имат голяма стойност. Но те не значат нищо за публиката, която плаща само, за да види безстрашния матадор.
На коридата великият тореадор излиза с ясното съзнание, че може да бъде убит или ранен. Особено ако преди това е имал „щастието” да бъде ранен.
Матадорът победил по пладне ще изпита щастие още вечерта с колкото се може повече жени.
Казват, че бикоборецът излиза на арената заради пари, престиж, аплодисменти и слава. Това не е така. Той излиза на арената, за да застане очи в очи с бика, от който се страхува и обича.
Усетила страха у матадора, публиката почва да го дразни, карайки го да мисли, че го уважава
Заради инстинкт или неписан закон бикът избира за заколение най-доблестния матадор
Коридата – единственото изкуство, заплашващо художника със смърт.
Вижте още и → Пътя на самурая: кодекс на честта на японският войн.