Радослав Занков: Стремя се към това, от което се страхувам

Разговаряме с експерта по правни бизнес въпроси Радослав Занков, който ни сподели интересни подробности от ежедневието си и полезни съвети от бизнеса си.

Радослав Занков e основател и управляващ съдружник на Profirms – правна кантора, която обслужва бизнес интересите на чуждестранни и местни корпоративни клиенти. Освен lifehack.bg, Радо консултира редица бизнеси в сделки по придобивания с местен и чуждестранен характер, структурирания и преструктурирания на учредяващи и развиващи се компании. Има солиден опит в правното обслужване на сделки по продажба на предприятия и прехвърляне на дружествени дялове, ликвидация на търговски дружества и много други. Самият той има зад гърба си няколко собствени проекта, които управлява и в момента.

Днес обаче ще надникнем в ежедневието му и по-конкретно в начина му на работа и управление на бизнеса. Ето и любопитните неща, които ни сподели…


  • Кажи няколко думи за себе си, какво работиш, с какво се занимаваш?

Занимавам се с няколко неща, но основната ми работа е свързана с правната кантора, която основах преди няколко години. Тя заема по-голямата част ежедневието ми, като фокусът ми е основно там. Отделно от това имам няколко други по-малки проекта.

С моята приятелка имаме малък магазин за дамска мода, който почти изцяло управлява тя, а аз вече се включвам само при необходимост и си позволявам да давам съвети само когато виждам, че има ситуация, която го изисква.

  • Как изглежда работното ти място?

Стандартно – бюро, компютър и безпорядък.

  • Местоположение?

София, Христо Белчев 2.

  • Кога ставаш сутрин и кое е първото нещо, което правиш?

По принцип е различно, но напоследък се старая да ставам преди 7, за да мога възможно най-рано да съм в офиса. Старт на деня ми дава чаша топла вода с лимон.

Не мога да направя каквото и да било друго преди това.

Взимам душ и отивам на работа. Там ритуалът е прост – проверявам служебни и лични имейли, отговарям на тези от тях, които заслужават внимание и се захващам със задачите за деня, които понякога са определени предния ден, а друг път на момента.

  • Какви мобилни устройства ползваш? На какъв компютър работиш?

Мобилните ми устройства са два iPhon-а, без които не мога – един служебен и един личен. Лаптопът ми е някакво Lenovo.

  • Последният проект/задача върху, които работи е?

Последният по-значим и вече завършен проект беше за един от големите ни клиенти – българо-английско дружество. Компанията майка от Англия трябваше да придобие изцяло българското си дружество, което беше условие за получаване на финансиране за бизнеса им от британски инвестиционен фонд. Въпреки перипетиите и стреса, през които минахме, в крайна сметка всичко приключи успешно и клиентът си получи финансирането, което буквално зависеше от срока, в който трябваше да се вместим.

Стресът и напрежението са убийствени в тези моменти, но огромното удовлетворение от успешната развръзка и благодарността и щастието на клиента след това, са просто безценни. Звучи банално, но това осмисля всичко.

  • Върху какво работиш сега?

В момента консултираме турски инвеститор, който ще открие фабрика за производство на автомобилни части за големи немски производители.

Ако всичко се развие както го планираме, скоро в района на Пловдив ще има пореден качествен проект, който ще даде хляб на немалко хора, а аз ще бъда щастлив от факта, че и ние ще имаме скромен принос за това. Още сме в началото, но работим усилено за преодоляване на пречките и вярвам, че и тук развитието ще е положително.

  • Кои са най-важните неща в твоя бизнес – за теб и за клиентите ти?

За мен важните неща са прости: да предоставяме на клиентите си адекватни услуги, да можем да гарантираме и покажем на клиентите си, че знаем какво и как да го направим, с което да оправдаем доверието им.

Услугите, които предлагаме са специфични.

Затова и не винаги е лесно, защото често се случва след като с клиент сме комуникирали по имейл или телефон, на първата жива среща да каже „ама вие сте доста млади?“.

За щастие досега това не е било причина да изгубим клиент.

Явно в нашата професия хората очакват по-възрастни и на вид опитни специалисти, но смятам, че досега успяваме да оправдаем доверието, което клиентите ни гласуват и то с ключови за тях проекти, от които, без да преувеличавам, зависи бизнеса им.

От друга страна, важното за клиента е пряко свързано и с нашата отговорност – да получи това, за което плаща по най-бързия възможен начин.

  • Днес мечтата на мнозина е да започнат собствен бизнес. Като човек, който консултира и стартиращи бизнеси кои са основните неща, които би им препоръчал да направят или да помислят, преди да започнат?

На първо място:

Не чакайте „перфектния“ момент. Просто няма такъв.

Разбира се, това не означава утре просто напуснете работа и да станете предприемач, без да имате някаква или малка подготовка.

Както знаем, над 95% от стартиращите бизнеси се провалят в рамките на няколко години, някои и за доста по-кратко време.

Причините за това са много.

Конкуренцията днес е убийствена, а административното стартиране на бизнес вече е много достъпно и бързо и това кара все повече хора да се пробват.

Това е и една от причините за толкова много „бизнес брак“.

Та, нека съветът не се схваща погрешно – не чакайте перфектния момент, но когато все пак решите да действате, уверете се, че отговаряте на няколко основни критерия:

Имате задълбочени познания в областта си, т.е. можете наистина да дадете стойност с това, което ще предложите (ако предлагате услуга);

Пазарът има нужда от продукта, който искате да продавате;

Имате личен опит или преки наблюдения в нишата;

Имате ясна визия за процеса и знаете какво точно искате;

Учете маркетинг и продажби;

Изгответе бизнес план;

Вложете се на 100%.

На колкото повече от условията отговаряте, толкова по-голям шанс за успех имате. Разбира се, гаранция няма никога и за нищо. На теория може и на нито едно от нещата да не отговаряте, но да успеете. И все пак не бих разчитал на това.

Аз например се готвех усилено за този момент още докато работех за друг човек. Направих сайта, започнах да се уча на маркетинг и продажби, знаех как ще стигам до клиентите си, имах ясна визия как точно ще се случват нещата.

И накрая просто си дадох шанс.

Видях, че работи и има потенциал. Това ми беше достатъчно, за да разбера, че ако се отдам на 100% има голяма вероятност да успея.

Засега се оказвам прав.

  • Какви инструменти, приложения и софтуер използваш в своята работа и ежедневие?

Доста елементарни. За организация на работа и задачи ползвам Google Calendar, понякога дори просто лист и химикал. За лични цели ползвам приложение за управление на лични финанси, в което записвам всички лични приходи и разходи, което ми помага да анализирам случващото се и съответно да го подобрявам.

  • Какво те мотивира, кое те движи напред най-силно?

Мотивират ме най-вече резултатите от труда, който полагаме. Далеч съм от почти всичко, което съм си поставил като цели, но определено те са нещото, което ме движи напред.

  • Как управлява времето си зает човек като теб? Имаш ли някакъв трик?

Нямам трик, но спазвам един принцип, който работи много и е доста прост:

Не губя времето си, за да спестя пари, а харча пари, за да спестя време.

Със сигурност установих, че времето е най-ценният ресурс, с който разполагам и предпочитам да си плащам, за да го пестя.

Със спестеното време обикновено изкарвам повече, отколкото съм похарчил.

Например, повечето хора предпочитат да спестят 50, 100, 200 и т.н. лева, за да свършат нещо сами, вместо да платят на някого, за да бъде свършено.

Разбира се, това води до загуба на време, което може да бъде оползотворено в нещо, наистина важно, което да допринесе повече от това, което е спестено.

Делегирането, за да мога да се фокусирам върху важните неща, определено е нещо, към което се придържам и работи. Трябва да отбележим, че този принцип е валиден само когато в спестеното време успяваш да направиш нещо наистина ползотворно.

В противен случай, просто харчиш пари.

  • Интересуваш от инвестиции и инвестираш на борсата. Разкажи за това…

Тази страст се зароди по-скоро като естествено развитие на пътя, по който избрах да поема преди време. Не е имало конкретен момент, в който просто да реша и да започна да го правя. Имаше период, в който четях наистина много – бизнес, икономика, маркетинг, психология. Просто бях погълнат от това да чета. Исках да прилагам по възможност всичко, което чета и което виждам, че правят успешните хора, за да са това, което са.

Наблегнах на финансовата литература и започнах да прилагам наученото.

Невероятно е колко бързо идват резултатите, когато човек знае какво иска и полага целенасочени усилия в тази посока.

  • Имаш ли някакви принципи за управление на пари?

Реших, че искам да управлявам финансите си грамотно и постепенно се разграничих от консуматорската култура, която е завладяла света. Отървах се от всички възможни пасиви, а необходимите замених с по-ефективни.

От всяка стотинка, която изкарвах, започнах да заделям първо за себе си. Нямаше никакво значение колко изкарвам и какви разходи имам.

Винаги, задължително плащах първо на себе си. Играта лесно те увлича и мозъкът ти започва непрекъснато да търси други слаби места за подобряване.

И тук идва ключовият момент:

Голяма част от хората, които изобщо пестят нещо, след това си купуват с него някакъв пасив – автомобил, телевизор, телефон и т.н. Аз спестявах, за да инвестирам.

И все още го правя.

Резултатът не закъсня и за сравнително кратко време успявах да натрупам суми, с които започнах да купувам акции на компании, листнати на американските пазари.

Имах късмет, че това съвпадна с период на сериозен растеж на пазара и колкото повече купувах, толкова повече печелех.

Ефективното управление на парите се превърна в приоритет и колкото повече изкарвах, толкова по-малко харчех за неща, от които нямам нужда.

🎯 Ако искате да разбрете как инвестира Радослав, вижте тук.

  • Любима книга/автор? Кое ти хареса най-много в нея:

Има много книги, които харесвам и са изключително ценни, но когато трябва да посоча само една, то това е тоталното клише в сферата на личностното развитие – „Мисли и забогатявай“. След нея съм изчел много, но това беше книгата, която ми отвори очите за силата на четенето и до такава степен ме превзе, че буквално един конкретен кратък абзац от нея просто ме накара да напусна работа. Прочетох го и може би около 15 мин. просто си седях, осмисляйки силата на прочетеното. В този момент решението за напускане вече беше взето, а след няколко дни беше и факт.

  • Има ли някаква максима или принцип, който следваш и прилагаш в работата?

Основният принцип, който определя решенията, които взимам и действията, които предприемам, е страхът да не бъде причина да не го направя, а точно обратното.

Ако ме е страх от нещо, то вероятно крие добра възможност.

Това е нещо, което прилагам не само в работата, но и в живота като цяло. Ако искам нещо, ако виждам в него възможност, просто ще го направя, независимо какви рискове крие.

Установил съм за себе си, че обикновено нещата, които са свързани с най-сериозни възможни последствия, са тези, които могат да те изстрелят напред. Харесва ми да поемам риск и това ме прави още по-целеустремен и фокусиран върху задачата.

  • Какво се случва, когато рискът, който си поел не се оправдае?

Получавам безценен опит, който ме прави по-добър отпреди.

  • Кое е най-трудното решение, което си вземал в живота или в бизнеса?

Признавам, че ме затрудняваш с този въпрос. Като че ли не мога да откроя най-трудното, по-скоро бих могъл да спомена най-доброто. Смятам, че е това да започна да чета много и да се старая да прилагам наученото на практика.

  • Очакваш ли скоро време услугите, които предоставя бизнеса ти да бъдат заменени от машини, да бъдат автоматизирани?

Не, това няма как да стане в моя бранш.

Да, има дребни административни услуги, които могат да бъдат автоматизирани до голяма степен, но правната експертиза и намирането на оптимални правни решения за сериозни проекти, просто няма как да бъдат заменени от машина.

  • Какво мислиш за регистрацията на фирма извън България? Сега доста често се чуват предложения за Естония, Кипър и т.н.

Естонците имат отлично електронно правителство. В това отношение може да се каже, че са лидер и има какво да се вземе от тях като добри практики.

Колкото до Кипър, там се учредяват повече бизнеси с една идея по-специфични нужди, така да се каже. Всичко зависи от целите на предприемача.

  • Управляваш правна кантора, участваш в онлайн бизнес, основател си на фондация „За бизнеса и предприемачите“, инвестираш и на борсата. Как успяваш да балансираш между работата и личното си време?

Не успявам. Определено работата поглъща повече време. Не мога обаче да кажа, че нямам свободно време. Имам и то е точно толкова, колкото ми е необходимо в момента. За щастие, обичам работата си и Profirms заема централно място в ежедневието ми.

Колкото до онлайн бизнеса, той е повече физически, защото продажбите стават главно на място в магазина. Както казах и в началото на разговора ни, там приятелката ми е поела щафетата почти изцяло и моята роля в самите процеси е по-скоро незначителна, да не кажа никаква. Участвам само при необходимост да се вземе някакво решение, касаещо развитието на самия бизнес.

Фондацията не изисква кой знае какви усилия. На този етап нейната цел е просто да информира безплатно. Благодарение на нашия общ приятел Жоро Държанлиев, проектът разполага с $10 000 месечно за Google Ads, които съм автоматизирал и оптимизирал така, че да не се налага да правя нищо кой знае какво повече.

Виж, инвестирането е друго нещо.

В момента съм ограничил сделките предвид бурята, която се задава, но когато търгувах активно, сърцето ми полудяваше всеки път в момента на отварянето на пазара.

Стане ли 16:00 часа, спирам да правя каквото и да е друго и гледам как се движат акциите непосредствено преди отварянето на пазара в 16:30 българско време. После, до затварянето му в 23:00 часа, не спирам да се информирам какво се случва.

Адреналинът е огромен.

  • Има ли нещо, което правиш всеки ден, за да станеш по-добър от всеки друг?

Бих казал, че всеки ден се старая да си набавям качествена информация от подбрани източници, ако това се брои. Lifehack.bg е един от тях.

  • Кой е най-добрият съвет, който някога си получавал?

Да не се вслушвам в съветите на хората.

  • И за финал сподели от чий пример се учиш? Кой е човека и предприемача, който те вдъхновява?

Не бих казал, че има един човек от когото се уча.

Има доста световни предприемачи и инвеститори, които следя с огромен интерес. Едва ли ще изненадам някого, като спомена имена като Джеф Безос, Илън Мъск, Бил Гейтс, Уорън Бъфет и редица други гиганти, които неслучайно са там, където са.

Има обаче един друг човек от когото се вдъхновявам от около 15 години.

Той не е предприемач, нито инвеститор. Той е спортист и се казва Рафаел Надал.

Волята, непримиримостта, духа, желанието, скромността на този човек, просто са качества, на които ужасно много се възхищавам.

През 2008 г. той спечели мача, който и до днес мнозина определят за най-великия тенис мач в историята на играта – финала на Уимбълдън срещу най-великия за всички времена и тотален доминатор на тревата – Роджър Федерер. Тогава за първи път се запознах с един от емблематичните за Уимбълдън цитат, който много силно ме впчатли: „If you can meet with triumph and disaster, and treat those two impostors just the same„.

Бих искал да успея да постигна това.


Радослав Занков е част от Профирмс, дружество, специализирано в областта на правните и счетоводни услуги за бизнеса. В него той и колегите му помагат на предприемачите в България да стартират своите проекти, подпомагайки правно и счетоводно техните бизнес процеси. Екипът им е съставен от юристи и счетоводители с практически опит и експертиза на много високо ниво. Ако планирате да стартирате бизнес или вече имате такъв, то може да разчитате на Профирмс да спомогнат за неговото устойчиво развитие, подпомагайки го експертно с всички необходими правни и счетоводни услуги.

Остави коментар

avatar

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg