Религиозно-църковен маркетинг или как БОГ събира почитатели?

Религиозно-църковен маркетинг или как БОГ събира почитатели?

За бизнес начинанието наречено Църква! Как се привличат религиозни клиенти…, извинете – вярващи?

В последно време рядко се обръща внимание на един дълготраен, добре планиран и конкретно насочен процес, а именно развитието на религията в условията на глобалната съвременна икономика.

Всичко напоследък е мега, та така и религията – и там всичко е започнало да става мега.

Конструирането на мега големи религиозни храмове е форсирано от християнството и борбата за повече верни на Бог обуславя нуждата много хора да му се молят едновременно на едно и също място.

На снимката отдолу Отец Марсело Роси, води първо причастие в храма Майката на Бог в Сао Пауло, Бразилия, храм който побира 100 000 души.

ertedt

Исус казва на апостолите, според Евангелието на Матей: „… и на тоя камък ще съградя църквата Си.“ Вдъхновени от този пасаж в Библията, вече 1600 години християните издигат храмове в прослава на Бога.

В началото те са били прости и малки.

През Ренесанса някой от тях са изпълнени със скулптури и картини на майстори като Микеланджело и Тициан, които правят от църквата трибуна за изява на таланта на човека.

През ХХв. църквата губи доста от стойността си.

А сега в първото десетилетие на ХХІв. Църквите от всякакъв произход процъфтяват. Явно са си взели бележка и болшинството от тях използват доста иновативни методи за привличане на клиенти, извинете на вярващи.

Успели са да се научат как наведнъж да съберат публика като на концерт на Бон Джоуви и Депеш Мод в София взети заедно.

Използват социалните мрежи (всичките), телевизията и радиото.

Религиозните лидери в днешно време в пъти превъзхождат по популярност и влияние тези от евангелията в библията. И са успели да поведат една безбройна армия от вярващи.

Ако Бог е там, където има двама или трима вярващи (според библията), съвременните последователи смятат, че неговото присъствие, ще е още по-осезателно ако на едно място се съберат 30, 50 или защо не 150 хиляди души.

Така идва идеята за мега храмовете.

Един от тях е храмът Майката на Бог в Сао Пауло, открит през 2012г. Той е католически храм предназначен да побира 100 000 хиляди души.

Конструкцията започва през 2004г. Общата застроена площ е 6000 кв.м. Инвестицията вложена в построяването му е около 65 000 000 реала.

eyryrty

Олтара е проектиран на 4 метра височина, широк е 430 м/2 и на него има запазено място за 100 трона. Вътрешната му част има салон за събития, една малка зала за 50 семинаристи, една зала за музиканти и две зали за почивка.

Съоръжението притежава 8 големи плазмени екрана, на които да предава литургията пред най-малко 75 000 души във вътрешната му част.

Под купола се намира амфитеатър с 10 000 седящи места и непосредствено до и зад него има отредено място за 15 000 правостоящи.

Няма колони, които да пречат на видимостта до олтара.

Купула се издига над олтара, за да даде на вярващите така наречения ефект на „Съзерцанието”, споделя архитекта Руй Отаке.

Странния момент идва при разкритието на Отец Марсело Роси, който съвсем честно и откровено заявява, че това огромно съоръжение с дължина 142 метра, широчина 128 метра и височина 42 метра е било построено с парите от продажбите на негови книги и CD’s?!

В Бразилия не е тайна за никого, макар хората да не искат публично да си признаят, че религиозния бизнес процъфтява.

На всеки ъгъл почти има офис на някоя от многото католически, евангелистки, презвитериански, баптистки и още куп други подобни бизнеси.

Естествено от ясно по-ясно е, че в тази битка за последователи, маркетолозите им и въобще екипите, които работят по привличане на вярващи е сериозна и допуска всякакви средства.

Те наблягат основно на непопулярни за обикновения бизнес трикове, които да ги поставят с едни гърди напред пред конкуренцията като – безплатно ваксиниране, което се извършва в самия двор на църквата или обекта от не съвсем лекарски персонал.

Този метод е особено на почит при евангелските отдели в централните и северните райони на Бразилия, където климата си е силно тропически и предпоставките за заболяване от Денги или жълта треска са над 40%.

Общо популярен е метода с раздаването на безплатна храна за бедни или малоимотни граждани, които от своя страна се съгласяват да присъстват на литургиите или ритуалите на съответната фирма, извинете църква.

Раздаване на флаери и агитация на улицата е друг активен метод за привличане на вярващи.

Доста често по светофарите стоят младежи с ярко оцветени елечета на някоя църква и раздават флаери на спрелите там шофьори, като се счита за неуважение неприемането на хартийката от страна на водачите на превозните средства.

Във времето на социалните мрежи, активно се ползват всичките популярни такива, за привличане на повече хора. Всяка църква има фен страница във Facebook, Twiter, Google+, Youtube и т.н.

По магистралите се виждат големи билбордове с реклами на църкви.

Всичкото това се прави с една едничка цел, на всяка „миса” или „меса”, не знам как най-правилно трябва да звучи тази дума, да идва възможно по-голям брой вярващи, които да дават десятък.

Десятък означава, че даваш една десета от спечеленото от теб през седмицата. Ако печелите 1000 реала на месец, то 100 от тях задължителни финишират в църковната каса.

Всяка църква има „миса” поне веднъж на ден. В неделни дни са два или три пъти на ден, и трябва да ви кажа, че салоните се пръскат по шевовете.

456456

Основния рекламен трик обаче, основния трик, който много фирми та дори цели компании и корпорации не владеят е … искате ли да знаете кой е той?

Кажете ми честно, досещате ли се, какъв трик може да имат свещениците, какъв трик могат да ползват хората в расо или калимявка, който другите просто го нямат или не го могат?

Кое е нещото, което може да накара стотици хиляди души всяка неделна сутрин да поемат пътя към църквата?

Какво чувство на наслада и на душевен покой или пък оргазъм и екстаз може да накара толкова много хора да се събират на едно място толкова често?

Досещате ли се вече за отговора?

Преди едно известно време гледах една презентация на бизнесмена, антрополог и писател Саймън Сайнек, в която той говореше за разликата между Епъл и останалите компании от техния ранг.

Там човекът направи дисекция на успеха на Епъл, на братята Райт и Мартин Лутер Кинг. Саймън Сайнек обясни доста цветно, защо братята Уйлям и Орвил Райт са успели, и защо е толкова популярен Мартин Лутер Кинг.

678678
Катедралата Майката на Бог отвътре.

Ето и няколко думи какво точно имам предвид от статия по темата в lifehack.bg:

Както се оказва … има модел… всички велики и вдъхновяващи лидери и организации в света, били те „Епъл“, Мартин Лутър Кинг или братята Райт, всички те мислят, действат и комуникират точно по един и същ начин.

И той е точно обратният на всички останали. И това е вероятно най-простата идея в света.

Нарича се златният кръг.

Нищо от това, което ви казвам, не е мое мнение. Всичко се корени в принципите на биологията. Не психология а биология.

Ако се направи напречно сечение на човешкия мозък, гледан отгоре надолу, онова, което се вижда е, че човешкият мозък всъщност е разбит на три големи компонента, които се съпоставят идеално със златния кръг.

Най-новият ни мозък, нашият хомо сапиенс мозък, нашият неокортекс, кореспондира с нивото „какво“. Неокортексът е отговорен за цялата ни рационална и аналитична мисъл и език. Средните две секции съставят лимбичните ни мозъци.

А лимбичните ни мозъци отговарят за всичките ни чувства, като доверие и лоялност. Те отговарят също и за цялото човешко поведение, цялото вземане на решения и капацитет за език.

С други думи, когато комуникираме отвън навътре, хората разбират огромни количества сложна информация като особености, ползи, факти и цифри. Просто това ни движи поведението.

Когато можем да комуникираме отвътре навън, говорим директно с частта от мозъка, която контролира поведението, и тогава позволяваме на хората да го рационализират с осезаемите неща, които казваме и правим.

Ето откъде идват инстинктивните решения.

Знаете ли, понякога може да дадеш на някого всички факти и цифри, а той да каже: „Знам какво казват всички факти и подробности, но просто нямам добро усещане.“

Защо бихме използвали тази дума – нямам добро „усещане“?

Защото частта от мозъка, която контролира вземането на решения, не контролира езика. И най-доброто, което можем да скалъпим е: „Не знам. Просто нямам добро усещане.“

Или понякога казваш, че водиш със сърцето си, или водиш с душата си.

Е, съжалявам, че трябва да ви го кажа, но това не са други части от тялото, които контролират поведението.

Всичко се случва тук, в лимбичния ви мозък, частта от мозъка, която контролира вземането на решения.

Но ако не знаете защо правите това, което правите, а хората откликват на причината да правите онова, което правите, тогава как изобщо смяташ да накараш хората да гласуват за теб, или да купят нещо от теб, или, още по-важно, да бъдат лоялни и да искат да са част от това, което правиш?

Отново, целта не е просто да продаваш на хората, които имат нужда от това, което имаш; целта е да продаваш на хората, които вярват в онова, в което ти вярваш.

Целта не е просто да наемаш хора, които имат нужда от работа, а да наемаш хора, които вярват в онова, в което вярваш.

Ако наемаш хора само защото могат да вършат една работа, те ще работят за парите ти, но ако наемаш хора, които вярват в това, в което вярваш, те ще работят за теб с кръв, пот и сълзи.

Никъде другаде няма по-добър пример от братята Райт.

Вижте цялата статия → Как великите Лидери вдъхновяват за Действие

Всичко това се отнася с пълна сила за религиозният маркетинг, без сянка на съмнение на 100% и ако щете и на повече проценти.

Това е отговора на въпроса, кое е това, което кара хората да ходят там толкова често и толкова много наведнъж, това е и основният рекламен трик.

fghgfhjhj
Катедрала Кристо Рей, Бело Оризонте, щат Минас Жерас. Капацитет 25 000 души.

Мега храмове планират също:

Световна църква на царството на Бог в щат Сао Пауло, проекта се казва Градът на Бог и ще побира 150 000 души, те са евангелистка църква.

Църквата Асамблея на Бог в Ресифе щат Баия, проектира храм за 30 000 души. В Бело Оризонте щат Минас Жерас баптистката църква планира съоръжение за 35 000 души.

„Бразилците имат нужда от големи катедрали и базилики, за да се събират и да се молят”, казва отец Марсело Роси.

Winners Chapel в Нигерия е католически храм, който побира 250 000 души. Джамията в Медина в Саудитска Арабия е пригодена да събере 1 милион души.

ghgfh
Джамията Истиклал в Индонезия е построена през 70-те години на миналия век и доскоро се е считала за най-голямата такава в ислямския свят в Азия и побира 120 000 души.

Феноменът с големите храмове започнал през 70-те години на миналия век, в този се вихри с пълна сила.

Един от храмовете на Универсалната евангелска църква съвсем спокойно може да конкурира 5 звездни хотелски комплекси в Сао Пауло.

Разполага с 40 луксозни апартамента, от по 100 кв.м, които да приютяват епархията. 30 от тях са вече продадени.

Изчислява се, че всеки от тях струва между 150 и 200 000 евро.

Има също така два тенис корта и басейн на покрива, кабелна телевизия, ресторант и търговска част. Храмът се казва – Храмът на Соломон. Отецът се нарича Едир Маседо.

Неговият е най-големият апартамент там 740 кв.м, където пасторът да си почива в джакузи с размери 4 х 4 метра, личен фитнес салон и зона за барбекю от само 175 кв.м.

Изводи:


Един от пионерите в бизнеса е евангелската църква Уилоу Крийк в шата Илиноис САЩ. Нейния създател Бил Хибълс откликва на нуждите на многобройните вярващи през 70-те години на ХХвек.
Един от пионерите в бизнеса е църквата Уилоу Крийк в щата Илиноис САЩ. Създателя и Бил Хибълс откликва на нуждите на хиляди вярващи през 70-те години на ХХвек.

За финал си позволявам да цитирам думи на религиозни лидери-маркетолози, които без съмнение са с повече почитатели от всичките пайнерки и миски взети заедно и въобще хора успели в бизнес начинанието наречено ЦЪРКВА:

Отец Марсело Роси (лидер в католическия храм Майката на Бог) – „Искам хората да ме виждат навсякъде такъв какъвто съм на олтара, а и аз също да ги виждам”.

Отец Марсело Фелисиано (Министерство на Храма на Възкресението) – „ Когато се озове по средата на множеството, вярващият усеща, че не е сам във вярата”, „Как е възможно, да говориш с един от тях всеки път, божията дума трябва да докосне сърцето на болшинството”

Архиепископ Дон Валмор де Азеведо(Бело Оризонте) – „Христянската вяра, не е за да бъде изживяна самостоятелно”.

Джейн Килди (директор на факултета за Религиозно обучение към Университета на Минесота, САЩ) – „Вярващите откриват, че искат по-директен контакт с божественото, който не постигат в самостоятелните молитви”, „Хората имат нужда от харизматични лидери”

Росанджела Бенсао (вярваща)– „Когато си сред толкова много хора, които отдават слава на Бог, усещаш една по-силна вяра”.

А вие, вярващи ли сте? Вярвате ли в бизнеса, с който сте се захванали? Вярвате ли в Бог? Вярвате ли в себе си?

Вярвате ли, че сте способни да доведете докрай мисията, която имате? В състояние ли сте да бъдете харизматични лидери? С други думи, струвате ли парите, които получавате?


KirilКирил Михайлов за себе си: в момента изгражда мрежата на INT в Бразилия. неудържим мечтател и пътешественик. Харесва ми постоянно да откривам, да съм в движение и да пътувам. Завърших техникум по „Полиграфия и фотография“ а после и Академията на МВР. Това не ми стигна, усетих, че София ми е тясна и от 2007г. живея и работя в Мадрид Испания. Харесвам чистите и прозрачни приятелски отношения, Реал Мадрид, да карам мотор, да рисувам и още куп други незначителни работи. WEBwww.int4life.com | Facebookhttps://www.facebook.com/4LifeIntBulgaria.


Сподели статията:
  • 23
    Shares

Остави коментар

avatar

LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие. Ежедневно публикуваме полезно съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.