Преди известно време живота ми пред компютъра определено не се изразяваше в нищо друго освен в това да бъда една много, много лакома интернет “пиявица”. Като казвам пиявица, имам предвид, че бях човек, който консумира значително повече информация, отколкото е създал – всъщност до тогава нищо не бях създал….
Но преди време нещата се промениха. Сега, освен, че все още съм винаги гладна интернет пиявица, аз съм и човек, който се опитва да дава храна на подобни на мен виртуални създания, жадно поглъщащи безплатно интернет съдържание.
Създадох блог/сайт и се фокусирах върху това, да предоставям качествено съдържание, с което да се опитам да помагам на читателите си с материали свързани с тяхната продуктивност и по-добър живот: колко успешно, колко не, вие ще кажете.
Но през целия път на това приключение, виждам че един въпрос не спира да вълнува адски много хора /включително и мен/, а именно:
Как по дяволите да печелим пари от интернет чрез сайта си?
Може би ще ви разочаровам, но за съжаление и аз самия все още търся своя най-добър начин, но имайте предвид, здраво работя по въпроса.
Това разбира се в никакъв случай не ми пречи да изложа своите мисли и да ви предложа някои разсъждения по тази така интересна за мнозина тема и да ви споделя как виждам аз нещата и какво може да се направи, за да печелим онлайн.
[sws_divider_line]
Най-общо казано тази статия е отражение на мислите ми базирани на скромния ми опит, който имам от наблюденията ми относно прехода на интернет през различните начини за правене на пари онлайн и по-специално блогването като средство за това.
Истината е, че така наболялата тема за печелене на пари от интернет /тема, заради която google ще се пръсне, опитвайки се да смогне на огромното търсене в отговор на този труден въпрос/ е нещото, което ме вдъхнови да поговорим малко повече на тази тема. И по-специално за “новият стандарт” за онлайн печалба, който според мен не само, че има шанса да работи в настоящия момент, но и вече сериозно доминира над старите приоми. В това отношение родните блогове отново изоставаме сериозно /ако не сте съгласни, моля обосновете се в полето за коментари/, прилагайки неуморно досадния спам, безсмислените размени на линкове и банери, стратегии залагащи изцяло на нищо повече от обикновения, натурален бартер, а не на парите
/какъв по дяволите бизнес е това – той не се ли правеше именно с пари?/.
Но преди да поговорим за новостите, нека първо да разгледаме старите:
“Старият” стандарт за печелене на пари от интернет
[sws_divider_line]
- “Наперени” продажбени страници или т.нар. squeeze page
Сещате се за какво говоря, нали? Вид web страници, където по един определено крещящ начин, техните създатели се опитват с всякакви визуални методи /големи бутони, наситени цветове и т.н./ да привлекат нашето внимание,
…без значение, че дори не изглеждат добре.
Разбира се те някога работеха – има и случаи, в които все още работят.
Но в сегашно време собствениците на подобни страници все повече губят доверието на потребителите, защото започват да изглеждат като че ли същите са излезли на лов за бързи продажби, вместо да спечелят дългосрочен клиент и да решават проблеми.
Този вид продажбени страници определено свършиха своята работа за времето си – те продаваха продукти изключително ефективно и успешно.
Предполагам доста от вас са посещавали и все още посещават warriorforum, място, където те все още се справят сравнително добре. Но докога…?
Да погледнем например някоя голяма, касова компания, която е един от лидерите в своята област – разбира се първата, която ми идва на ум е Apple – покажете ми къде в своята стратегия те използват подобни “наперени” страници и такъв подход?
Други виртуални места, където определено бяха полезни подобни инструменти и може би все още са до някаква степен, въпреки посредствените резултати са блоговете и в частност привличането на трафик – нито повече, нито по-малко.
И все пак този метод лека полека залязва…
- Акцент върху краткосрочно решаване на проблеми.
Нека се върнем назад към последният дигитален продукт, който сте закупили /не става въпрос за техника или нещо подобно/: беше ли това онлайн курс или друг подобен образователен продукт? Или беше “супер информационен продукт“, който изключително бързо ще реши всеки ваш проблем?
Ако е второто, то определено вие сте попаднали в “стария” стандарт на интернет маркетинга, а това със сигурност не е подхода, чрез който ще изкарате пари от интернет – ако това изобщо ви е целта.
Какво би станало ако дадем на клиента отговор на конкретен проблем под формата на един и същ вид продукт, който може да бъде продаден в голям обем копия отново и отново с малко или почти никакви разходи?
Няма нищо грешно в този бизнес модел, напротив. Адски много компании процъфтяват точно чрез тази формула. Проблемът за блогърите обаче е, че директната поща целяща продажби, “хлъзгавите” уеб предложения за бързи решения, празните обещания и електронните книги изпразнени от истинско съдържание вече не вършат работа!
Сега трябва да се подходи по друг, по-различен начин.
И така, да не говорим за отживели неща, тихо полегнали на своя смъртен одър, а да видим какъв е този “нов стандарт” за печелене на пари онлайн? Какво представлява този нов подход за печелене на пари онлайн?
“Новият” стандарт за печалба от интернет
[sws_divider_line]
Подобно на повечето нови неща, новият стандарт за печелене на пари от интернет всъщност не е толкова нов, нито е нещо революционно.
Това просто са методи, които работят по-добре за своите създатели, в сравнение с онлайн, маркетинг стратегиите от недалечното минало, които споменахме.
- Красив и удобен уеб дизайн стандарт
Новият тренд в уеб дизайна, който виждаме да извира от Web 2.0 от преди може би 5 години е с още по-силен акцент върху красивия, минималистичен външен вид, изцяло фокусиран към получаването на информация от потребителя по възможно най-бързия начин в една среда, отличаваща се с особено силна информационна претовареност.
Подробно говоря за това в интервюто ми за smartnews.bg
Вместо да се разчита на предоставеното инфо в неговия натурален и чист вид, сегашната тенденция в новия стандарт е съобщението/посланието да се предава чрез супер простичък, лесен за четене текст, опакован в добре оформен визуално проект.
Ако това се постигне, ефектът би бил, че читателите ще получават добра представа за нивото на сайта, за фирмата и степента на професионализъм на блогъра, което естествено води до доверие, което определено е в основата на новия стандарт.
По мое мнение, този подход доста рядко се прилага, като наблюденията ми показват, че в доста случаи става така, че се изсипва един текст, без дори да е оформен в подходящи абзаци и разделители, а камо ли нещо повече, което да допринесе за приятния престой на потребителя.
Не знам за вас, но това на мен определено ми говори за посредственост…
В тази конкурентна среда, в която всеки се стреми да предостави все по актуална и качествена информация, някак си би трябвало да се откроим от останалите, а текста като стойност и гръмките фрази сами по себе си вече не са достатъчни…
Дали ще признаем този подход – удобния за четене текст и красиво оформените статии или няма да му обърнем внимание, нашите читатели, тези които посещават сайтовете ни, както и нашите клиенти ще очакват точно това ново ниво на качество от нас.
А защо в момента не избират нас по дяволите?
Обикновено потребителите имат много възможности за избор и няма причина да ви четат, да купуват от вас, да ви се доверяват ако проекта ви не е привлекателен или не отговаря на изискванията за достъпност, които споменах.
-
Акцент върху дългосрочното решаване на проблеми.
С достигането до хората, с убеждаването им да ви следят, да взаимодействат с вас, да са привлечени от вашето предложение, вие не само трябва да хвърляте фокуса си върху тях и проблемите им, необходимо е и да създавате дългосрочни взаимоотношения, да налагате сериозен авторитет.
Концентрирайки се върху добавянето на стойност, вие не просто прибавяте нещо ценно към живота на хората – вие добавяте и стойност за вашия бизнес.
Всичко това звучи някак си косвено, а понякога отнема сериозна доза време, за да се получи “сцеплението” между вас и вашите читатели, бъдещи клиенти. Но в дългосрочен план ползите от подобни отношения и продажби ще са по-щастливи клиенти и увеличено доверие към вас, далеч надхвърлящо благините от “бързите продажби“.
- Блогването като средство за изграждане на доверие
Вместо да го използвате единствено като катализатор на трафик и внимание, използвайте блога си като начин за по нататъшно поставяне на основите на крепостните стени на онлайн бизнеса ви, наречени авторитет и взаимно доверие. Ако вече си свършил трудната част да създадеш полезен, приятен, красив и удобен за четене уеб сайт, сега твоят блог трябва да затвори сделката като предложи невероятно, както се казва “епично” съдържание, което хората да оценят като информация със стойност.
Вашият блог /и това го казвам и на себе си/ е средството да стигнете до края, а не е самият край на бизнес процеса.
Привличането на трафик към него е просто парчето от пъзела на доверието, последван от предложение за качествени книги, консултации, помощ, подкрепа или каквото там имате да им предложите – разбира се на една справедлива цена или дори безплатно.
След което, разбира се елегантно, напомняйте на хората, че все още сте в бизнеса и че все още има какво ново и стойностно да оферирате – напомняйте им, че разполагате с още страхотни неща, които да им продадете.
И още нещо: не се притеснявайте да си искате парите.
Дали ще са от рекламодател, дали от клиент, вие не бива да се притеснявате да си поискате своето. В свят на наглеци и използвачи това е особено важно.
Научете се да казвате не, не подарявайте труда си!
В крайна сметка този, който иска да се възползва от вашият продукт, услуга или рекламна площ безплатно или за смехотворни пари – просто по никакъв начин не уважа труда ви и общо взето ви използва.
Вижте още и: Тайната на новия маркетинг от Сет Годин
Храна за размисъл – как да приложим този нов стандарт
[sws_divider_line]
Ето няколко неща, които смятам, че ще ви помогнат да се съсредоточите върху това да приложите този съвременен метод за печелене на пари от онлайн бизнес:
1. Фокусирайте дизайна си върху това, което пазарът иска и очаква
При изграждането на lifehack.bg направих доста грешки. Шаблона беше претрупан, нещо което мислех, че е готино.
Преди:
Използвах над 20 плъгина и доста неща в страничната лента, много удебелен текст в статиите и т.н. Всичко беше голям гръндж, кич и бъркотия….
По-късно се постарах да редуцирам нещата и да поразчистя.
Не промених ядрото на шаблона, продължавам да използвам невероятния Thesis, но орязах всичко, което сметнах за ненужно.
И в момента сред блоговете, визията на lifehack.bg няма конкуренция, колкото и не скромно да звучи. Но макар че сега всичко изглежда ОК, мисля че все още има много над какво да се работи и ще се работи.
Сега:
В крайна сметка резултатът е следният:
Над 90 хиляди уникални посещения на месец, все по-голям интерес от рекламодатели, покани за интервюта, писма с поздравления от доволни читатели и т.н.
Да, все още не сме изградили онлайн бизнес империя, но градим авторитет. И повярвайте ми – приключението lifehack.bg ме срещна с доста успешни блогове, които меко казано убиват рибата /чуждестранни разбира се/. И затова си позволявам тук съвсем спокойно да изкажа някои мои мисли относно онлайн бизнеса чрез блогове, но не като успял в тази сфера, а просто като наблюдател – поне за сега.
И за да не губим отправната точка на тази част, а именно какво искат хората и пазара, ще кажа само, че започнах сериозно да се фокусирам към самото качество на съдържанието и разбира се по-лесната му достъпност,
…защото мисля, че точно това искат читателите.
А създаването на информационен продукт тепърва предстои…, но нека най-напред да продължим да се концентрираме още по-сериозно към вашата информираност по любимите ви теми, да изградим желязно доверие и авторитет, а след това ще видим…
Тук отдолу искам да Ви покажа още един пример за успешен бизнес чрез блог в лицето на LiveHacked.com:
2. Фокус върху “решенията”, а не към обещанията
Имаше и все още я има една успешна, но само от към продажби е-книга на английски, наречена “Само за отчаяни купувачи“, която въплъщава в себе си стари принципи като: бързи, лесни решения, съсредоточени върху хора, които отчаяно се нуждаеха от много бързи резултати и всичко представено в една изключително остаряла форма.
Този модел може и да работи все още някъде, но какво да кажат тези от нас, които са на пазар, където целевите им клиенти определено не са отчаяни?
Може би се борят с някакъв проблем или изобщо не са сигурни с какво се борят и поради тази причина все още не са съвсем готови да направят покупка.
В този случай трябва да се фокусираме върху предоставянето на дългосрочни решения, вместо да крещим:
“Хей, имам точно това, което ти трябва, хвани виртуалната ми ръка и аз ще те преведа до мястото, което на мига ще реши проблема ти”.
На това разбира се вече почти никой не се връзва – не го прилагайте.
3. Насочете усилията си върху създаването на масивен, атрактивен, уникален и полезен помощен ресурс от вашия блог – безплатно.
Имайте предвид, че винаги, абсолютно винаги съществува и друга опция за вашите клиенти и читатели. Винаги има и някой друг сайт, който да ви диша във врата.
И вместо да се опитвате да ги убедите да използват вашата услуга или да си купят е-книгата ви, защото видите ли това е най-добрата опция за тях /поне според вас/, защо по дяволите толкова боли най-напред да им помогнете чрез вашите статии и то напълно безплатно? Сериозно, съсредоточете се върху подсигуряването на повече и повече полезно и уникално съдържание, докато ТЕ не се предадат и не си кажат:
Хм, тук имате удивителни неща, как мога да започна да работя с вас?
А това ще бъде най-лесният начин за продажба, който някога ще направите.
За мое щастие вече съм го изпитал няколко пъти и тенденцията определено е в посока тези случки да се увеличават – точно защото залагаме на съдържанието.
Аз опитах да направя това с нашите няколко сто процента безплатни ръководства – за Pinterest, за LinkedIn, за Фен страниците на Facebook и личните профили там.
Това е адски много съдържание, което и в момента помага на доста хора да работят с тези социални мрежи, а на мен ми носи единствено и само позитиви.
Повечето продавачи и всички, които по един или друг начин се занимават с това, фокусират изключително много от времето и енергията си върху продажбени техники и нищо друго. Как да го убедим този клиент, как да му вземем заветното ДА, трикове за убеждаване, реплики за различните сегменти на разговора предназначени да го накарат да вземе решение, само и само да купи и т.н. Няма нищо лошо в това, даже напротив, но така по-същественото оставяме на заден план. В крайна сметка повечето хора не са идиоти и ако усетят, че наистина влагате всичко от себе си, за да им помогнете, резултата в доста от случаите ще е положителен и за тях и за вас.
Web промени доста от старите норми: превърна се в място, където купувачи и продавачи имат нещо, което да загубят и нещо, което да спечелят. Не омазвайте вашата репутация и марка, гонейки на всяка цена продажбата обещавайки какво ли не, не се превръщайте в служител от магазин на български мобилен оператор….
Концентрирайте се върху това как можете да помогнете, а след това да им напомните, че имате още по-достъпни и полезни неща за тях, ако все пак изобщо имат нужда от това.
Но и задължително не си губете времето с хора, които определено нямат намерение да се възползват от това, което имате да им предложите, защото:
Повечето хора не са от значение
[sws_divider_line]
- Повечето хора харесват продуктите, които вече имат
- Повечето хора полагат огромни усилия да се слеят, така че никой да не ги забелязва
- Повечето хора смятат, че тази статия изобщо не е нищо особено
- Повечето хора искат светът да си остане същият
- Повечето хора се страхуват
- Повечето хора никога няма да опитат
- Повечето хора ще се откажат още в самото начало
Вие не сте като повечето хора, нали?
По-вероятно е да не постигнете успех с онлайн бизнеса си ако се стремите да привлечете повечето хора – не сте световен концерн, за да си го позволите.
Може да се притеснявате цял ден за повечето хора, но ви гарантирам, че те изобщо не се притесняват за вас. Те не могат да ви чуят независимо колко силно викате…
Почти цялото развитие, което е пред вас, всичко, което имате шанса да постигнете, може да се случи само когато не сте като повечето хора, когато работите усилено, за да ви харесат онези, които не са като повечето хора.
Изключението, което потвърждава правилото
[sws_divider_line]
“Новият стандарт” е вече тук!
Може и да сте в късметлийска позиция имайки добра позиция на остарелия пазар, но добре знаем, че нещата постоянно се менят.
Бъдете готови да се адаптирате, да приемете, че новото статукво няма да е това, на което сте свикнали – бъдете готови нещата наистина да станат различни, не и по-лесни.
Няколкото уеб сегмента, на които вероятно няма да им се наложи да се занимават с всичко това, което ви казах са изключения, които просто потвърждават правилото, а не обратното. Истината е, че те също не са в непроменяща се, заседнала във времето индустрия, а просто малко по-бавно внедряват новите неща в своята среда.
Да бъдете лидер във вашата област, особено по начините, които ви предлагам никак не е лесно – точно това и е най-добрата част от всичко, защото ако беше лесно всеки щеше да го прави, а да се отличите тогава щеше да бъде изключително трудно.
Защо не вие, защо не сега?
[sws_divider_line]
Имате ли всичко необходимо, за да стартирате онлайн бизнес, да започнете да вписвате блог? Нуждаете ли се от повече образование или пари? Кога ще имате достатъчно от това, което е необходимо, за да започнете да печелите от интернет да речем? Ако някой ви даде две седмици, за да напишете 10 страхотни статии, да създадете мини дигитален продукт или да вземете някакво решение, дали това би било достатъчно време?
Ако две седмици не са достатъчни, четири, дванадесет, хиляда – достатъчни ли са?
Тук не говорим само за печалба на пари онлайн, тук говорим за всичко!
Хората, които наистина искат да направят нещо стойностно, където и каквото и да било – не трябва да чакат. Няма връзка между парите, властта и образованието. Никаква!
Джон Маккейн е бил пети по успех в класа си и то отдолу нагоре във Военноморската академия на САЩ. Хауърд Шулц е продавал десетки играчки и е спрял, когато успял да финансира създаването на верига от три магазинчета за насипно кафе, преди да ги превърне в Starbucks. Ганди е бил обикновен адвокат в Южна Африка.
Чакането не ви се отплаща. Казването на “ДА” го прави….