Наруши правилата, разбий статуквото, подобри бизнеса си – Гай Кавазаки

Защо трябва да преминем границите на нормалното в бизнеса си?

На 19 април 1775 г. британските войски се придвижиха към Конкорд, Масачузетс, за да разрушат военните складове на американските революционери.

В първия ден на битката британските и американските сили се срещнаха на открита равна местност, наречена Лексингтън Грийн. И британците, и американците използваха типичния стил за водене на сражение по това време – сгъстено подреждане на войските в една линия със сгъстени редици и взаимен обстрел.

Британците бързо взеха предимство и принудиха американците да се разпръснат.

По-късно на същия ден американците промениха тактиката си при завръщането на британците към Бостън. Този път, вместо да се обстрелват редица по редица, както диктуваше традицията, американците атакуваха от крайпътните храсти.

Британците понесоха тежки загуби. Двете сражения станаха в един и същи ден между едни и същи противници. При първата битка войниците бяха подредени в редици според традиционните правила за водене на боя.

Втората битка се проведе НЕ по правилата и страната, която ги наруши, постигна успех.

Според книгата на Робърт Аспри „Война в сянка“ британски генерал предупредил своята страна за американците и тяхната тактика:

Така, както е съставена американската армия, заедно с природните дадености на страната, изобилстваща с гори, блата, каменни стени и други прикрития и места за укриване, може да се каже, че по време на действие всеки редник става генерал на самия себе си, който ще превърне всяко дърво и храст в нещо като временна крепост, откъдето, след като е изстрелял своя куршум с цялата решителност, хладнокръвие и неопределеност, вдъхновени от скритата безопасност, той ще се се придвижи със скокове към следващото прикритие и така дълго време, докато бъде пометен от оръдеен изстрел или решителна атака на лековъоръжената пехота.

Не ви ли се иска конкурентите да кажат същото за вас?

Това би могло да стане, ако имате смелостта да строшите веригите, които ви задържат, и да преминете границите.

Има етика, има закони, има и добър вкус, но съществуват няколко правила, които не можете да нарушите, за да изпреварите конкурентите си.

Посланието в тази статия е да нарушите традициите, да използвате смелостта и въображението си. Джон Чипел, автор на „Конурентни маркетингови стратегии“, обяснява ситуацията перфектно:

Бийте се честно, но избягвайте честните битки.

Бъдете страничен наблюдател

наблюдавайте, оглеждайте се и си откраднете добрите идеи...
наблюдавайте, оглеждайте се и си откраднете добрите идеи…

Историята на американския бизнес изобилства с примери, когато страничните наблюдатели са побърквали играчите вътре. Вземете за пример бизнеса с отпечатването на думи върху хартия.

В началото компании като Remington, Royal, Smith и Undrwood доминираха пазара с техните пишещи машини. По-късно един страничен наблюдател – IBM, се появи и открадна пазара им със своите електрически пишещи машини.

След това нови странични наблюдатели като Wang разрушиха бизнеса с пишещи машини със създаването на специални машини за текстообработка.

Накрая страничният наблюдател Apple Computer и впоследствие IBM превърнаха машините за текстообработка в отживелица, пускайки на пазара персонални компютри с тектообработващ софтуер.

Джеймс Атърбек, професор по мениджмънт, описва как страничните наблюдатели успяват да постигнат тези резултати в своята книга „Управление на динамиката на иновациите“:

Страничните наблюдатели в промишлеността почти няма какво да губят в преследването на радикални нововъведения. Те нямат инфраструктура налични технологии, която да защитават или да поддържат, и… имат всички икономически стимули да преобърнат съществуващия ред с главата надолу.

От друга страна, играчите, които са вече на терена, имат достатъчно причини да НЕ бързат с радикалните нововъведения.

От икономическа гледна точка те са направили големи инвестиции в съществуващите технологии, емоционално погледнато, те и тяхното състояние са здраво свързани със статуквото, а от практическа гледна точка тяхното управленско мислене е ограничено в рамките на изградената система – просто поддържането и периферното подобряване на съществуващата система е тяхното постоянно занимание.

Ако сте страничен наблюдател, възползвайте се от мъдрите думи на Атьрбек, за да почерпите сили и да преминете отвъд границите – търсете радикални нововъведения и преобърнете наопаки съществуващата система.

Ако сте от играчите на терена, използвайте мъдростта на Атърбек да ви подтикне да действате като страничен наблюдател, защото ако вие не промените съществуващия ред, някой друг ще го направи.

Първо, нека да видим как да преодолеем конвенционалното мислене…

Преодолейте конвенционалното мислене

бъди оригинален

Жалко за горката ехидна. Капитан Уилям Блай записа съществуването на такова животно по време на пътуването си до Австралия през 1793 г.

Ехидната е вид мравояд, който снася яйца, комбиниращ характерни черти на влечугите и бозайниците. Поради нейните качества, характерни за влечугите, като снасянето на яйца, биолозите от началото на XIX век причислиха ехидната към примитивите – не съвсем близо до разреда на бозайниците.

Те пренебрегнаха една малка подробност – ехидната притежава твърде голям мозък за размерите на тялото си.

Можем да предположим, че биолозите са били заблудени от любимата си теория – влечуго подобните са примитивни.

Тази теория беше толкова влиятелна, че им попречи да обърнат внимание на един очевиден и разрушаващ митовете факт – голямата глава на ехидната.

Ако перифразираме един популярен въпрос, можем да попитаме: „Кое е първо – мозъкът или яйцето?“ Отговорът за биолозите от началото на XIX век е ясен – яйцето.

Подобно на биолозите бизнесмените също могат да станат жертва на конвенционалното мислене, традиционните методи и най-свещените литании на лошия мениджмънт: „Това е начинът, по който нещата винаги са се правили.“

Моето послание към вас е: Съпротивлявайте се на познатото и защитавайте непознатото! Позволете ми да мина отвъд границите на бизнес примерите и да цитирам Джак Оливър, професор по геология в Cornell University:

Въпросът е да скъсаш с конвенционалното мислене, а не непременно с интуицията. Повечето открития не са толкова противопоставени на интуицията, колкото на „конвенционалната мъдрост“ на науката в даден период.

Конвенционалната практика

Electronic Scriptorium е фирма от Вирджиния за автоматизация на библиотеки, разработки на софтуер и услуги за въвеждане на база данни.

Основателят на компанията Ед Ленърд привлече на работа високообразована и силно дисциплинирана група служители, с безупречни лични навици – монаси.

Ленърд сключва договори за изпълнение на проекти с монаси от шест манастира в страната. Според него:

Цялата работа се върши в самите манастири. Качеството нахработата им е изключително високо, защото вниманието на монасите не се отвлича от толкова много неща, както това става при обикновените работници/интернет, красиви колежки, кафе паузи, цигари/.

Обучението им в монашество ги учи, че манастирът е свещено място, и на оборудването се гледа като на продължение на манастирската собственост и те се отнасят към нея с уважение и почит.

Ленърд разработи ново решение на проблема си за намиране на стабилна работна сила, защото той определи нуждите си от гледна точка на надеждността на работната сила, вместо да приложи конвенционалната практика за наемане на работници.

Когато спрете да плащате данък на конвенционалната практика, може да откриете решения, които ще накарат конкурентите ви да си зададат въпроса:

„Защо не се сетихме за това?“

Конвенционалните перспективи

Обикновено на задълженията по гаранциите и сервизното обслужване се гледа като на изяждащи печалбата досадни ангажименти.

Законът в щата Калифорния например изисква даването на едногодишна гаранция от строителните предприемачи.

Много от предприемачите го приемат като допълнителен товар, който може да им стопи печалбите, но една от калифорнийските фирми превърна това задължение в средство за разширяване на бизнеса си.

Компанията се занимава с инсталации на покриви, канализации, изолации и други услуги в жилищното строителство.

Един от служителите се обажда на всеки от клиентите на единадесетия месец след извършването на услугата, за да попита дали има нужда от някакви поправки, докато гаранционният срок все още не е изтекъл.

Обажданията водят до малка по обем ремонтна работа, но до огромно количество нови поръчки и препоръки към други хора да се обърнат към въпросната фирма.

Конвенционалната дистрибуция

сокът Odwalla

Когато стигне до клиента, сокът Odwalla е като току-що изстискан.

Компанията не използва консерванти, а соковете й остават пресни в магазините, защото количествата се подменят всеки ден от хората на Odwalla, които обикалят търговците на дребно с фирмените камиони.

Да организираш доставките си сам със собствени сили вероятно е голяма къртичина (големи компании като Frito Lay и Coca-Cola по традиция са единствените в бизнеса с хранителни продукти, които използват собствен транспорт за зареждане с продуктите им), но според Браян Лавджой, маркетинговия директор на Odwalla, това си струва.

Лавджой казва: „Нашите конкуренти нямат такъв контрол върху „търговския рафт“. Те разчитат на магазините за зареждането и излагането на техните продукти.

Като контролираме „търговския рафт“, ние можем да продаваме точно това, което искаме.

Ако някой друг зарежда вашите стоки вместо вас, тогава намесата ви би била невъзможна. Чрез елиминиране на посредниците Odwalla са взели под контрол собствената си съдба. А вашата бизнес съдба в чии ръце е?

  •  
  •  
  •  

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

>
 

Най-голямото намаление за годината! Вземи 50% отстъпка за най-желания абонамент научи повече