3 от най-разпространените мита за парите, които те дърпат назад. Ето как да се измъкнеш – веднага!

Парите са като лопатата – или ще изградиш голяма планина с тях, или ще изкопаеш собствения си гроб! →  сподели в twitter

Вие какво копаете…?

Аз самият в определени моменти съм доста смутен от начина, по който възприемам парите. Вие наясно ли сте с чувствата си спрямо тях?

Аз не бях!

Надявам се тази статия да Ви помогне да видите много по-ясно собственото си отношение към финикийските знаци…, или най-малкото да разберете нашето.

Парите определено са чувствителна тема, защото дълбоко засягат начина, по който ги възприемаме и реагираме, когато сме със или без тях!

В главите на много от нас са се свили уютно няколко закостенели и безполезни вярвания за тях, които ни пречат да имаме повече в живота и бизнеса си.

Следват 3 от най-разпространените мита за парите, които безкруполно дърпат повечето хора назад – нека първо да ги осъзнаем, а след това да ги преодолеем…

Мит #1: Не ме е грижа за парите, важен е продуктът

Сет ГодинТози, който е добър в строенето на къщи, няма емоционален проблем с чука. Фокусирайте се върху парите като инструмент. – Сет Годин

Този мит звучи доста добре и вероятно сте го чували много пъти – главно от добросърдечни и добронамерени хора, които стартират бизнес, ориентиран около осигуряването на наистина качествена и полезна услуга.

Да, приятно е да чуеш, че някой мисли така. А в днешното ни бедно българско общество е модерно да се говори, че парите са зло и „парите не са моята цел“.

Признавам, че и аз самият съм попадал в този капан.

Фактът, който има значение, е че парите са важен въпрос. Те не са нито добро, нито зло. Те са неутрални, а ние човеците им придаваме облик, било той добър или лош.

Подобно на дървесината и стоманата, парите са просто ресурс.

Може да използвате този ресурс за изграждането на различни неща. Едни градят мостове, строят пътища, други правят сайтове, създават продукти.

Но определено ние имаме нуждата от този ресурс.

А, за да създадете вашия продукт или услуга и да го пуснете пред света, на който смятате, че ще въздейства е действие, което струва пари, понякога доста пари.

Така че ако наистина ви е грижа за вашия бизнес, ще се стараете и да се погрижите за онази част от него, която е свързана с парите и то от точно тази гледна точка – ресурса.

Вижте още и → Как да печелите пари от интернет – за новия онлайн стандарт

Мит #2: Повече пари = по-лесно решен проблем

Тук се сещам за една песен на Notorious B.I.G, където той пее  “Mo money, Mo problems.” – демек с повечето пари идват и повечето проблеми.

Не такова обаче е мисленето на някои предприемачи. Много от тях смятат, че задължително повечето пари означават много по-малко проблеми и по-добър бизнес.

Те смятат, че ако имаха повече средства, всичките им затруднения щяха да изчезнат завинаги и бизнеса им изведнъж ще започне да процъфтява.

Това очевидно е невярно.

Бизнесите растат заради дисциплината и системите. Те не растат заради парите.

Парите в случая играят ролята на лупа. И то от онези, през които гледаме в горещите слънчеви дни – придаващи на нещата повече блясък, карайки ги да светят все по-ярко, докато накрая проблемът застанал под лупата не се запали и изгори.

Взирайки се в тази гледна точка през една подобна лупа, че повечето пари ще решат всичките ни проблеми, то тя би изглеждала колосално глупава. Ето защо:

Много често може да компенсирате проблемите си с пари, като ги използвате, за да направите така, че да изглежда все едно сте се отървали от моментните си главоболия.

Казвам изглежда, защото проблемите често все още са някъде там.

Основният бизнес модел не се е променил, а вашите основни системи на работа все още си стоят немарливи и неефективни.

Начинът, по който се опитвате да задържате клиентите си например все още е погрешен. Не виждате това, защото парите са онази повърхностна завеса, зад която се крие истинските проблеми на вашата бизнес стратегия.

Те няма да ви направят по-добър. Обучение, поставяне на нови рамки, стратегия, структури и отчетност – това са нещата, които ще ви решат проблемите!

Изглежда, че наличието на повече пари автоматично ще направи живота ви по-добър. Но това съвсем не е така. Наличието, а също и липсата на пари още повече изостря и увеличава като с лупа това кои сте всъщност, какво представлява живота ви, къде отивате и какво се опитвате да постигнете.

Дадени на правилните хора, паричните ресурси могат да увеличат отново като с лупа невероятния талант, мечти, визия и далновидност. Но предоставени на неподходящи хора с погрешно мислене и парадигми – парите могат да бъдат разрушителни, защото те са като лопатата – може да я използвате, за да изградите голяма планина или да изкопаете собствения си гроб!

Вижте още и → Психология на парите – мощния възбуждащ фактор!

Мит #3: Ако си вършите работата добре, парите ще дойдат сами

Има прекрасни хора, които вярват, че ако само създадат страхотен продукт, той ще се погрижи за останалото, тъй като пазара ще оцени неговите уникални предимства и хората ще започнат да идват на тълпи, само и само да го получат. Oh my God, още една илюзия, на която и аз също вярвах в началото.

На където и да се огледате – в интернет или на улицата, навсякъде ще видите изключително лоши продукти, които се продават по невероятно успешен начин, за разлика от други, които са перфектни, но малко потребители са чували за тях.

Това важи с пълна сила и за сайтовете и за услугите и за всичко. Защо?

Защото работата е там, че не е достатъчно да имате страхотен продукт. Става въпрос за нещо повече – за изграждането на цяла платформа, която ще изгради бизнеса.

Ключът към печеленето на повече пари е в това да правите неща, които са ценни за колкото се може повече хора, повтарям – повече хора!

Например, ако сте автор и сте разбрали как да напишете страхотна книга, ще я продадете на 10 души, а тези  10  вероятно ще я прочетат. Това е супер, 10 човека притежават силата на вашата убийствено уникална информация, а вие имате печалба да речем от 100лв.

Но помислете, ако я бяхте продали на 1000 души, щяхте да имате 100 пъти повече или казано по друг начин, щяхте да имате 100 пъти по-голямо въздействие! Схванахте ли?

По-силно въздействие върху повече хора = повече пари в джоба ви!

Всичко е заради парите, не за свободата. Мислите, че сте свободни? Опитайте да отидете някъде без да имате пари. – Бил Хикс


money


Кешът е просто страничен продукт от БРОЯ на хората, на които действително сте помогнали или сте ги накарали да вярват, че можете да им помогнете.

Изводът е: парите са важни, парите са от значение, но и не са! Помагайте на хората, правейки нещо, за което ви е грижа, след това го разпространявайте.

Правете неща, които са ценни за колкото се може повече хора.

Въпроси, които ще ви помогнат да разгадаете как се чувствате по отношение на парите. Чрез тях се надявам да разберете по-добре каква е мисловната ви нагласа към тях:

  • Имате ли дългове? Ако имате какъв е шанса да се измъкнете от тях?
  • Какво мислите за бакшиша? Колебаете ли се, преди да оставите такъв?
  • Намирате ли за трудно да плащате за това, което е важно за бизнеса Ви?
  • Колко време търсите най-ниските цени, преди да купите?
  • Колко често давате отстъпки за нещата, които продавате?
  • Как се държите, когато преговаряте?

dan millmanПарите не са нито моят Господ, нито моят дявол. Това е форма на енергия, която обикновено ни прави по-важни, отколкото сме в действителност, независимо дали е алчна или любяща. – Дан Милман

С кой от тези 3 мита все още се борите? Кой от тях не може да изкорените от начина си на мислене? Ако ви стиска, споделете в полето за коментарите.

Сподели статията:
  • 156
    Shares

16
Остави коментар

avatar
9 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
ИванДимитърШориковПламенЕли Recent comment authors
нови стари харесвани
Димитър
Гост
Димитър

Статията е доста добра. Аз съм открил страната на лошия маркетинг. Търся начин да я преодолея, НО май без външна помощ ще продължавам да се блъскам като вълна в скалите. Пак ще стигна до печелившата формула но значително по-бавно и трудно от необходимото.

Шориков
Гост
Шориков

Здравейте,
Чета статията и коментарите и виждам, че голяма част от коментарите са от хора със собствен бизнес. Мисля, че ако се обединим може да си бъдем взаимно полезни. Всеки един от нас сигурно е в различен бранш, така може да затворим няколко процеса и паричния поток да се върти около нас ( българите), а не да излиза навън.

Иван
Гост
Иван

Прекрасна идея,да се опитаме да направим нещо по въпроса?!?

Пламен
Гост
Пламен

Много ми харесва темата, която сте започнали! Аз забелязах че Номер 3 е това, върху което имам нужда да работя. Но си мисля че има повече от 3 мита в главите на българите относно парите. Преди и аз си мислех че големите пари, правенето на бизнес е само за определени, избрани хора. Но все повече виждам че всъщност не може друг да те посочи, а ти самият си този, който избира дали да принадлежиш към света на парите и бизнеса или да си останеш със старите митове в главата. Това разбира се е процес и то не лек. Но съм… Read more »

Ели
Гост
Ели

Ахааа, така си е… Хем го знам от опита си до сега – и професионалния, и личния ми опит, хем пак се връщам към тази статия. Днес например тя ми беше от изключителна полза, за да се мотивирам да търся решения на текущи проблеми. Благодаря ти изключително много, Христо за това, че продължаваш да пишеш! И за това, че намирам решения, предложения или отговори, мотивиращи ме всеки ден. Та дори и в родителството и грижата за деца. Всъщност заради статия свързана с отглеждането на децата, попаднах на lifehack.bg преди време 🙂 Така ми напомняш, че митовете са си митове, легендите… Read more »

Valchev
Гост
Valchev

За да направи успешен бизнес, човек трябва да стартира нещо което наистина обича, харесва. За да го развие и да сработят нещата трябва да е вманиачен. Иначе просто няма да стане. Първите години обикновено са винаги много трудни, изискват много лишения и често се очаква да се живее с много по ниски доходи от това което би ти осигурило първото срещнато работно място. Основният за мен проблем за всяко едно начинание в България (изключваме държавните поръчки) е изключително трудно поради две основни причини. Много малък пазар и със силно ограничен паричен ресурс. На кратко няма кой да ви ползва стоката,… Read more »

Petya Chakarova
Гост
Petya Chakarova

Парите са средство, а не цел. Добре е да не забравяме това и да се отървем от илюзията за това, че парите ще решат проблемите ни. Колкото и да имате винаги ще се окаже, че не стигат и само ще се затормозите. Всеки оценил стойността на парите като средство осигуряващо ни повече удобства и нищо повече, знае как да ги печели и как да разпределя. Трудно се оказа за мен да се присъединя към някои от тези трите мита вероятно защото бизнеса е свързан с това да знаеш как да инвестираш и да печелиш правилно. Започнем ли от малки да… Read more »

lifehackerbg.com
Гост

Привет Петя, благодаря ти за включването и споделения опит!

Helen
Гост
Helen

Аз съм привързана към 1 и 3 и така си мисля (или се заблуждавам), че изглеждат нещата, а и въз основа на тези схващания съм започвала малък бизнес с мъжа ми, което ни доведе до баланс на минус…

lifehackerbg.com
Гост

Благодаря Ви, че се включихте Helen, аз имам подобен проблем също. Но почвам да осъзнавам, че „уникалното предложение“ и маркетинга на продукта е също толкова важен, ако не и повече от самия продукт. Просто в такива времена живеем 🙂

Entso
Гост
Entso

За мен мит 1 2 се доближават един към друг в нашата мила родина и мит 3 наистина отива в графа легенди в БГ. Разбира се държавата не е виновна, а мит 2 завладява населението с бързи темпове, а с бързина се ловят само мухи:-)

п. п. страхотен сайт, продължавай в същото темпо и семпъл облик а най-гениалните неща са простите.

lifehackerbg.com
Гост

Привет, Entso! Благодаря ти, че се включи, Благодаря и за добрите думи 🙂

Milen
Гост

В държава с голяма корупция, Мит №2 не е мит, а истина 🙂

lifehackerbg.com
Гост

Има резон да, но тук по-скоро се опитвам да кажа, че понякога и пари да имаш ако не ти достига нещо там горе пак няма да има особено голяма файда. Иначе да, за съжаление има истина в думите Ви

LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие. Ежедневно публикуваме полезно съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.