Защо избрах точно този бизнес модел?

Това е цялата история за раждането на VIP клуба MasterHACK - от лутането, през идеята, до разработването и пускането. Виж как го направих...

UPDATE: ВИП клубът вече е отворен! Заповядай, влез в клуба!

От известно време разхождам мислите си из различни бизнес модели, характерни за малкия и среден онлайн бизнес, и все не успявах да реша кой да избера за lifehack.bg. До сега…  Ето и цялата история:

Беше неделя вечер. Точно се бях прибрал от едно обучение, но не ми се отваряше лаптопа. Легнах на дивана, смазан психически от двата дни стоене на неудобния стол по време на мероприятието. Не ми се работеше по сайта, по-скоро ми се мислеше как да увелича приходите му, така че да се подобрява.

Да, основната ми цел винаги е била lifehack да дава все по-добра и по-добра услуга от простотиите, които съществуват на малкия ни пазар.

Уморен и от това упражнение, просто се отпуснах, когато само след минута по главата ме уцелиха няколко въпроса един след друг:

Защо по дяволите не продаваш това, в което си най-добър, това, което най-много им харесва на хората?

  • Защо вместо да правиш книги, онлайн курсове и да ги продаваш – точно както правят всички останали, не създаваш премиум статии?
  • Защо не заложиш на абонамент, вместо да правиш като всички – отделни скъпи продукти, които трудно се мултиплицират?
  • Защо не предложиш на хората онова, заради, което те четат, а именно създаването на свръх полезно и практично съдържание?

В този момент мисловната ми дейност започна отново да се пробужда.

Но и съмненията… Запитах се:

  • Кой по дяволите прави това в България в момента – очевидно отговорът не беше оптимистичен. Нямаше от кого да се поуча.
  • Кое всъщност щеше да бъде продукта?
  • Кой по дяволите щеше да плаща онлайн абонамент – в България, независимо, че е по-изгодно? Предразсъдъците са кораво нещо!
  • Мога ли да увелича приходите от сайта от това, което правя най-добре, това, в което имам солиден опит, това, на което се гради репутацията ми?

Станах от дивана, но не изморен, а окрилен.

Сетих се, че моят приятел Божидар Батев ми беше разказал за Раян Левеску и за модела му ASK. На всичкото отгоре любезно ми беше предоставил и достъп до един от курсовете на Раян струващ няколко хиляди долара.

Казах си: – Абе ти ако не се възползваш от това знание си егати тъпака. И така започнах да анализирам курса, да мисля как да го внедря в собствения си бизнес. След 2 седмици усилена работа по учене и имплементиране, накрая пресъздадох малка част от въпросния модел в lifehack.bg.

Вероятно вече сте прочели статията, дори може и да сте участвали в анкетата.

Неговото въплъщение беше в тази статия, която ми осигури безценна информация, информация, която не бих споделил за нищо на света! След като измислих цялата стратегия и я реализирах събрах наистина невероятни данни за проблемите на моя читател. Следваше да избера формата, в която да опаковам това познание, в решения за откритите болки и после да ги предложа на аудиторията си.

Но преди да се спра на този бизнес модел си мислех…

Как можех да направя това, освен с до болка познатата онлайн книга?

Въпреки, че се почувствах тъпо, че ще предложа като продукт на читателя си изтъркан формат, започнах да създавам и оформям първата книжка. Бях решил, че ще я направя уникално – брутално практична информация, която да приложиш веднага, представена по красив и удобен начин.

Да ама не.

Въпреки, че вече разполагах с пълнежа на продукта, беше тегаво – оформлението, илюстрациите…Едвам напредвах, а не можех да я направя посредствено.

Да, много от вас, които са правили онлайн книга, ще си кажат, че е лесно. Да, лесно е ако искаш да си посредствен или да я подаряваш безплатно, но ако искаш да предложиш нещо повече на читателите си, това далеч не е така.

Създаването на 20 супер страници от неродената ми книга ми отне адски много време, а оставаха още поне 100, които трябваше да съдържат перфектно представено моето полезно знание.

Отказах се!

Психическото натоварване беше огромно, а напредъка бавен. Само при мисълта колко имаше още и ми се завиваше свят.

Казах си – Не, няма да са книги – нито е рентабилно като време / цена, нито ми носи удовлетворение. А и маркетинга на 1 книга също щеше да отнеме цяла вечност- прекалено на дребно беше всичко.

Представяйки си бъдещето и преценявайки ресурсите – изглеждаше глупаво ако изобщо продължавам да се опитвам да приложа тази концепция.

А и всеки прави онлайн книги по дяволите… Време е за нещо ново!


Нищо ново не измислих разбира се и затова реших – ще правя онлайн курсове.

Чрез видео ще мога да кажа и покажа нещо за 3 минути, което в книга трябваше да създавам 3 дни. Почнах тестове. Получаваше се добре.

Започнах да търся техническо обезпечение за сайта и да избирам платформата, която ще използвам за този бизнес процес. Намерих най-добрите (уж).

Но и тук процесът се оказа тегав, особено ако човек го играе one man show.

Същото високо психическо натоварване, същото огромно количество време. А и ако всеки втори прави онлайн книги, то всеки трети прави онлайн курсове. Не искам да правя нещо, което всички правят по дяволите…

Ядосах се и отново зарязах всичко.

Бях бесен, че не мога да го измисля. Алтернативите не ми харесваха.

И както става по филмите и в книгите като му тегли една майна човек на всичко и така нужната му идея се връща към него като бумеранг.

Както си стоях в това напълно изпразнено от съдържание положение, в главата ми започнаха да нахлуват следните въпроси:

  • добре де, аз съм най-добрия в правенето на полезни статии, нали така?
  • имам медия с над 120 000 уникални посетители всеки месец, нали така?
  • Evernote и WordPress-а ми са пълни с уникални ресурси, спокойно равняващи се на онлайн курсовете и книгите, които се предлагат, че дори и много повече, а моят опит в някои области е наистина полезен.
  • харесва ми да правя супер статии, познавам процеса, знам как става, добър съм в това. Правя го вече над 7 години.

Защо да не направя книгите и видеата, които исках да създавам по-рано във формата на супер дупер премиум статии с платен абонамент?

Статии с платен абонамент? Защо?

  • Същото е като книга, но много по-интерактивно!
  • Бързо, лесно и постоянно може да се обновява!
  • Същото е като онлайн обучение, но много по-удобно за консумация, с повече ресурси за читателя, по-евтино е за потребителя и най-важното – лесно се обогатява с още и още супер съдържание.
  • А най-хубавото е, че тези, които се абонират – всеки месец ще получават нова и нова полезност, която бие по стойност всичко на пазара в момента.

Представи си…

Всеки месец да получаваш специализирано като в книга и богато като онлайн курс съдържание, без да мърдаш от любимия си стол. Как ти звучи?

Всеки месец нова, актуална, полезна и практична информация по най-актуалните теми в lifehack.bg – само на цената на минимален месечен абонамент…?

И най-хубавото!

Винаги ще ти е под ръка през телефона или лаптопа, от офиса или от дома, без да се налага да се чудиш какво означаваше поредния слайд от едно изречение в презентацията на курса, на който беше преди седмица. Добре ли е?


Какво означава този бизнес модел за теб като потребител?

  • Непрекъснат поток на ново знание, а не статичен онлайн курс.
  • Всеки месец достъп до нова, актуална информация с богат набор от илюстрации, чек листи, PDF файлове, снимки и видео.
  • Достъпен абонамент за VIP общността на lifehack с добавена стойност.
  • Гаранция за полезност и практичност. Този сайт се превърна в синоним на полезност. Даван е за пример на обучения, семинари, описван е в като пример за подражание в книга. Всичко това дава основание на потребителя и отговорност за мен да се предлага най-доброто съдържание!

Този бизнес модел не е против курсовете и книгите, напротив! Не ги отричам – не ме мисли за толкова тъп, че да го правя!

Това дори не е нов бизнес модел! Гиганти като Уолстрийт Джърнъл или пък блогъри като Марк Менсън вече го използват.


Но какво се случи след това?

Вече месец по-късно VIP клуба е почти готов да отвори врати!

Анализирах пазара. Видях какво правят т.нар. конкуренти (с книгите и онлайн курсовете, защото абонамент никой не предлага). Направих си изводите и си разработих стратегията (вероятно ще търпи промени в движение).

Закупих необходимия софтуер (над 850 лв), вградих най-популярните методи за плащане (над 300 лв), за да предложа не само ценна информация, но и нещо, което много хора в този бизнес забравят – достъпността и удобството, което трябва да имат клиентите, за да им е изключително лесно да оставят парите си.

Да, за бизнес като моя това никак не са малки суми, но видях, че всички останали правят нещата по-скоро посредствено точно в онази част, в която искат парите ни, а от опит знам, че дявола, или по-скоро предимството, е в детайлите!

Започнах работа и по ландинг страницата, която ми отне изключително много време за планиране и техническа изработка. Но се получи!

След като цялата система беше готова, започнах работа по първия материал!

Ужасно много исках статиите от VIP клуба наистина да са VIP.

Исках като ги видиш, без да искаш да си помислиш:

Да бе, само за „х“ лв на месец толкова полезно инфо…

Затова и тук процеса се оказа не особено бърз. Ставаше бавно.

Но пък се получаваше перфектно…

Това обаче не беше всичко!

Трябваше да реша един много важен въпрос.

В метода ASK (в библиотеката към ВИП клуба ще сложа книгата за безплатно теглене) се набляга основно на сегментирането – на разделянето на хората на отделни „buckets“ или по нашенски – кошници/интереси. Когато мислех за това се сетих, че основната аудитория на сайта се дели на две:

  1. Хора, които се интересуват от дигитален маркетинг и бизнес
  2. Хора, които се интересуват от личностно развитие, lifestyle и психология
Точно затова реших да разделя VIP клуба на две! За да може всеки от вас да консумира максимално близка информация до неговите интереси.

Разбира се, има и трети вариант за пълен достъп – MasterHack.


Днес VIP клуб MasterHACK работи на пълни обороти!

Но преди да го разгледаш бих искал да те помоля да направиш нещо за мен.

Подкрепи ме!

  1. Сподели тази статия във Facebook.
  2. Кажи си мнението в коментарите.

Какво мислиш за пътя, по който реших да поема със сайта?

Препоръчвам ти и:

Остави коментар

Notify of
avatar
wpDiscuz