Как се роди идеята за клуб MasterHack? Или защо избрах точно този нестандартен бизнес модел

Една вечер, преди малко повече от година разхождах мислите си из различни бизнес модели и все не успявах да реша кой да избера за lifehack.bg. Докато накрая идеята просто ме удари в главата. Ето и цялата история:

Беше неделя вечер. Точно се бях прибрал от едно обучение, но не ми се отваряше лаптопа. Легнах на дивана, смазан психически от двата дни стоене на неудобния стол по време на мероприятието. Не ми се работеше по сайта, по-скоро си мислех как да увелича приходите му, така че да имам възможност да го подобрявам.

Да, основната ми цел винаги е била lifehack да дава все по-добра и по-добра услуга от простотиите, които съществуват на и без това малкия ни пазар.

Не исках да бъда като останалите. Дори и днес умишлено страня от тях!

Уморен и от това упражнение, просто се отпуснах, когато само след минута по главата ме уцелиха няколко въпроса един след друг:

  • Защо по дяволите не продаваш това, в което си най-добър, това, което най-много им харесва на хората?
  • Защо вместо да продаваш книги онлайн курсове като всички останали, не започнеш да създаваш платено премиум съдържание?
  • Защо не заложиш на абонамент, вместо да правиш като всички – отделни скъпи продукти, които трудно се мултиплицират?
  • Защо не предложиш на хората онова, заради, което те четат, а именно свръх полезно и практично съдържание?

В този момент мисловната ми дейност започна отново да се пробужда.

Но и съмненията… Запитах се:

  • Кой по дяволите прави това в България в момента – очевидно отговорът не беше оптимистичен. Нямаше от кого да се поуча. Знам само, че единствено Капитал продават абонаменти за тяхното съдържание. Никой друг.
  • Кое всъщност щеше да бъде продукта?
  • Кой по дяволите щеше да плаща онлайн абонамент – в България? Предразсъдъците и навиците всичко да е безплатно са кораво нещо!
  • Как ще убедя родния клиент, че това, което ще му продавам ще му спести време?

Можех ли да увелича приходите от сайта от това, което правя най-добре, това, в което имам солиден опит, това, на което се гради репутацията ми?

Станах от дивана, но не изморен, а окрилен.

Сетих се, че моят приятел Божидар Батев ми беше разказал за Раян Левеску и за модела му ASK. На всичкото отгоре любезно ми беше предоставил и достъп до един от курсовете на Раян струващ няколко хиляди долара.

Казах си: – Абе ти ако не се възползваш от това знание си егати тъпака.

И така започнах да анализирам курса, да мисля как да го внедря в собствения си бизнес. След 2 седмици усилена работа по учене и имплементиране, накрая пресъздадох малка пилотна част от въпросния модел в lifehack.bg.

Вероятно вече сте прочели статията, дори може и да сте участвали в анкетата.

Неговото въплъщение беше в тази статия, която ми осигури безценна информация, информация, която не бих споделил за нищо на света!

След като измислих цялата стратегия и я реализирах събрах наистина невероятни данни за проблемите на моя читател. Следваше да избера формата, в която да опаковам това познание, в решения за откритите болки и после да ги предложа на аудиторията си.

Но преди да се спра на този бизнес модел си мислех…

Как можех да направя това, освен с до болка познатата онлайн книга?

Въпреки, че се почувствах тъпо, че ще предложа като продукт на читателя си супер изтъркан формат, започнах да създавам и оформям първата книжка. Бях решил, че ще я направя уникално – брутално практична информация, която читателят ми да приложи веднага, представена по красив и удобен начин.

Да ама не.

Въпреки, че вече разполагах с пълнежа на продукта, беше тегаво – оформлението, илюстрациите…Едвам напредвах, а не можех да я направя посредствено.

Да, много от вас, които са правили онлайн книга, ще си кажат, че е лесно.

Чувал съм изречения от сорта на: „Абе ще вземеш 2-3 статии, ще ги преведеш и ей ти книгата. Лесна работа за 2 часа.

Да, наистина е лесно ако искаш да си посредствен или да я подаряваш безплатно, но ако искаш да предложиш нещо повече на читателите си, това далеч не е така.

Създаването на 20 супер страници от неродената ми книга ми отне адски много време, а оставаха още поне 100, които трябваше да съдържат перфектно представено моето полезно знание. И логично…

Отказах се!

Психическото натоварване беше огромно, а напредъка бавен. Само при мисълта колко имаше още и ми се завиваше свят.

Казах си – Не, няма да са книги – нито е рентабилно като време / цена, нито ми носи удовлетворение. А и маркетинга на 1 книга също щеше да отнеме цяла вечност.

Прекалено на дребно беше всичко.

Представяйки си бъдещето и преценявайки ресурсите – изглеждаше глупаво ако изобщо продължавам да се опитвам да приложа тази концепция.

А и всеки прави онлайн книги по дяволите…

Време е за нещо ново!


Нищо ново не измислих разбира се и затова реших – ще правя онлайн курсове.

Чрез видео ще мога да кажа и покажа нещо за 3 минути, което в книга трябваше да създавам 3 дни. Почнах тестове. Получаваше се добре.

Започнах да търся техническо обезпечение за сайта и да избирам платформата, която ще използвам за този бизнес процес. Намерих най-добрите (уж).

Но и тук процесът се оказа тегав, особено ако човек го играе one man show.

Същото високо психическо натоварване, същото огромно количество време. А и ако всеки трети прави онлайн книги, то всеки втори прави онлайн курсове.

Не искам да правя нещо, което всички правят по дяволите…

Не искам да съм част от всички. Исках да се отлича!

Който следва модата, вижда само задника и!

Ядосах се и отново зарязах всичко.

Бях бесен, че не мога да го измисля. Алтернативите не ми харесваха.

И както става по филмите като му теглиш една майна а всичко и така нужната ти идея се връща към него като бумеранг. Точно така и стана.

Както си стоях в това напълно изпразнено от съдържание положение, в главата ми започнаха да нахлуват следните въпроси:

  • Добре де, аз съм най-добрия в правенето на полезни статии, нали така?
  • Имам медия с над 120 000 уникални посетители всеки месец, нали така?
  • Evernote и WordPress-а ми са пълни с уникални ресурси, спокойно равняващи се на онлайн курсовете и книгите, които се предлагат, че дори и много повече, а моят опит в някои области е наистина полезен и уникален. Имам Ноу-Хау!
  • Харесва ми да правя супер статии, познавам процеса, знам как става, добър съм в това. Правя го вече над 8 години.

Защо да не направя книгите и видеата, които исках да създавам по-рано във формата на супер дупер премиум статии с платен абонамент?

Статии с платен абонамент? Защо?

  • Същото е като книга, но много по-интерактивно!
  • Бързо, лесно и постоянно може да се обновява!
  • Същото е като онлайн обучение, но много по-удобно за консумация, с повече ресурси за читателя, по-евтино е за потребителя и най-важното:
  • Лесно се обогатява с още и още супер съдържание.
  • А най-хубавото е, че тези, които се абонират – всеки месец ще получават нова и нова полезност, която бие по стойност всичко, което е на пазара в момента.

Ние не продаваме статии!

Ние продаваме достъпни, красиви и свежи парченца лесно смилаема информация, която ще обогати живота и ще подобри бизнеса ти.

– Х. Стоянов

Представи си…

Всеки месец да получаваш специализирано като в книга и богато като онлайн курс съдържание, без да мърдаш от любимия си стол. Как ти звучи?

Всеки месец нова, актуална, полезна и практична информация по най-актуалните теми в lifehack.bg – само на цената на минимален месечен абонамент…?

И най-хубавото!

Винаги ще ти е под ръка през телефона или лаптопа, от офиса или от дома, без да се налага да се чудиш какво означаваше поредния слайд от едно изречение в презентацията на курса, на който беше преди седмица. Добре ли е?

Оптимизирай функцията и игнорирай формата?

Какво означава този бизнес модел за теб като потребител?

  • Непрекъснат поток на ново знание, а не статичен онлайн курс.
  • Всеки месец достъп до нова, актуална информация с богат набор от илюстрации, чек листи, PDF файлове, снимки и видео.
  • Достъпен абонамент за VIP общността на lifehack с добавена стойност.
  • Гаранция за полезност и практичност. Този сайт се превърна в синоним на полезност. Даван е за пример на обучения, семинари, описван е в като пример за подражание в книга. Всичко това дава основание на потребителя и отговорност за мен да се предлага най-доброто съдържание!

Този бизнес модел не е против курсовете и книгите, напротив!

Не ги отричам – не ме мисли за толкова тъп, че да го правя!

Това дори не е нов бизнес модел!

Гиганти като Уолстрийт Джърнъл или пък блогъри като Марк Менсън вече го ползват.


Но какво се случи след това?

Месец по-късно, когато  моят клуб беше почти готов да отвори врати:

Анализирах пазара. Видях какво правят т.нар. конкуренти (с книгите и онлайн курсовете, защото абонамент никой не предлага). Направих си изводите и си разработих стратегията (тя вече претърпя доста промени в движение).

Закупих необходимия софтуер (до тук над 5000 лв), вградих най-популярните методи за плащане (само те са над 3000 лв), включително и рекюринг, за да предложа не само ценна информация, но и нещо, което много хора в този бизнес забравят:

Достъпността и удобството, което трябва да имат клиентите, за да им е изключително лесно да оставят парите си при теб.

Да, за бизнес като моя това никак не са малки суми, но видях, че всички останали правят нещата адски посредствено, ползват безплатни или западни услуги, с ограничени за местния пазар възможности и то точно в онази част, в която искат парите ти.

А от опит знам, че дявола, или по-скоро предимството, е в детайлите!

След това започнах работа и по ландинг страницата, която ми отне изключително много време за планиране и техническа изработка. Но се получи!

След като цялата система беше готова, започнах работа по първия материал!

Ужасно много исках статиите от клуб MasterHack наистина да са приемиум.

Исках като ги видиш, без да искаш да си помислиш:

Да бе, само за „х“ лв на месец толкова полезно инфо…

Затова и тук процеса се оказа не особено бърз. Ставаше бавно.

Но пък се получаваше перфектно…

И това обаче не беше всичко!

Трябваше да реша един много важен въпрос.

В метода ASK се наблягаше основно на сегментирането – на разделянето на хората на отделни „buckets“ или по нашенски – кошници/интереси.

Когато мислех за това се сетих, че основната аудитория на сайта се дели на две:

  1. Хора, които се интересуват от дигитален маркетинг и бизнес
  2. Хора, които се интересуват от личностно развитие, lifestyle и психология

Точно затова реших да разделя VIP клуба на две! За да може всеки от вас да консумира максимално близка информация до неговите интереси.

Това решение обаче се оказа погрешно от бизнес гледна точка и още едно доказателство, че може и да използваме западни модели, но трябва да ги нагаждаме според местния пазар. Това, което се опитвам да ти кажа, е че разделението не проработи и няколко месеца след това обединих трите клуба само в 1.

Просто пазарът е прекалено малък за подобна прецизна сегментация.

Накрая остана единственият и неповторим клуб MasterHack, който и до днес няма аналогия, а с темповете, с които се развива, скоро няма и да има.

Мисията на Мастърхак е: да предоставя на своите читатели редовно ултра полезно съдържание, което не им губи времето. Съдържание, което веднага могат да приложат – в живота и в бизнеса си. Ние намираме, анализираме, отсяваме и опаковаме само най-важното. Споделяме и нашия личен опит, за да остане само това, което наистина си струва да знаеш! Без общите приказки…

И преди да разгледаш клуба бих искал да те помоля да направиш нещо за мен.

Подкрепи ме!

  1. Сподели тази статия във Facebook.
  2. Сподели мнението си в коментарите.

Какво мислиш за пътя, по който реших да поема?

46
Остави коментар

avatar
23 Comment threads
23 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
22 Comment authors
Станка ТачеваХристоDimi shopov @mazalatfcZornicaПавлина Георгиева Recent comment authors
нови стари харесвани
Станка Тачева
Гост
Станка Тачева

Дааа, уникално, месечно, електронно, бизнес списание!
Дори не помня как видях това!
Поздравления!

Dimi shopov @mazalatfc
Гост
Dimi shopov @mazalatfc

⭐⭐⭐⭐⭐ Помня как попаднах на Лайфхак случайно. Може да има две петилетки време. Тогава Христо предлагаше добри материали по интересни теми, но окрасени с голи жени като снимки. Тогава сподели на коментиращите, чиито коментари бяха възмущение по голите ички, че това е неговия модел – добро съдържание и провокация! Оттогава много вода изтече, но Христо си намери модела който да му помогне да прави пари от труда си! У нас каквото и да си говорим (и аз имам опит със собствен блог) е трудно за независим играч да се облажи от големия, но регулиран олиргахично интернет пазар! Но, ето с… Прочети всичко »

Zornica
Гост
Zornica

⭐⭐⭐⭐⭐

Христо,
Чета те неотскоро и не най-редовно, но моделът ти ме цели в 10-ката. Аз имам осъзната нужда от „умна глава“ с опит и визия да създава полезно (за мен) съдържание и аз да подкрепям чрез абонамент. 9 лв не е голяма сума, 29 на първо четене ми изглежда доста.. Включвам се 🙂 Желая ти успех!

Павлина Георгиева
Гост
Павлина Георгиева

⭐⭐⭐⭐⭐ Привет! 🙂 Най-после успях да придобия кротко и балансирано позициониране на тялото, казано по-профански, да си седна на Д-то, и да прочета тази статия. След малко ще стане ясно мнението ми за нея и най-вече за споделения бизнес модел. През годините ми бродене из нета, в осъзнато или не състояние, съм се абонирала за всякакви бюлетини. Десетки. Може и стотици. Тематиката на някои ме е хвърляла в потрес в кои измерения на безумието съм бродила, докато доброволно съм се съгласявала да получавам инфо от тях. От цялата бюлетинска лавина накрая оцеляха само три или четири. Първият оцелял беше и… Прочети всичко »

Христо Пачев
Гост
Христо Пачев

9 лева не са много пари,но само ако съдържанието е не само добро ,но и да не може да се намери лесно и безплатно,защото нета е пълен с безплатни материали.Определено бих се регистрирал да проверя за 1 месец как е,Пък ако съм впечатлен ще продължа.

Константин
Гост
Константин

⭐⭐⭐⭐⭐ Здравей, Христо! Редовно чета статиите ти и мога да кажа, че черпя доста информация от тях и от всяка научавам по нещо ново! Адмирации! Относно бизнес моделът, който си избрал – бих казал, че е много добра идея! И т.к. се чудиш, как да постъпиш, ще искажа и моето мнение! Аз се занимавам с ресторантьорство и хотелиерство, вече близо 17 години! Сблъсквал съм се с различни варианти и тук и в чужбина. Примерът, който искам да дам е следния! Двама мои клиенти – първият ресторант, залагаше на ниски цени, вторият на много високи. В края на денят единият имаше… Прочети всичко »

Виргиния
Гост
Виргиния

Спомняте ли си как повечето хора имаха абонамент за печатни издания? Лично аз получавах по 3 заглавия седмично. И сега, в условията на свръхинформация, всеки от нас отново СЛЕДИ ограничен брой канали, отсявайки ги по качество, надеждност и пълнота. Затова вярвам, че верните читатели (последователи) на Lifehack ще се възползват от възможността да бъдат сред „просветените“, а просветените биха въвлекли в клуба и други любознателни и търсещи. Пожелавам успех на проекта!

Георги Василев
Гост
Георги Василев

⭐⭐⭐⭐⭐

На прав път си приятел! Кайзен – Всеки ден 1% по-добър! Доста статии съм прочел в сайта. Смело напред.

Иво
Гост
Иво

⭐⭐⭐⭐⭐

Съгласен съм напълно със заключенията ти. Концепцията с абонамент и статии несъмнено ще е по- гъвкава и рентабилна за двете страни. Не смятам, че идеята е твърде авангардна и хората са закостенели. Смятам, че ползите ще надхвърлят цената до толкова, че да убедят и най- големите скептици. Пожелавам ти успех и очаквам скоро абонаментът ми да стане реалност. 🙂

васил
Гост
васил

⭐⭐⭐⭐⭐

адмирации за модела, смятам че ще се получи. Сайта ти е прекрасен, не само полезен, но и с красиво форматирани статии, нещо което липсва в 90% от сайтовете. Относно абонамента мисля, че цената с която стартираш е напълни приемлива.
Пожелавам ти успех и да прибавиш поне още една 0 в месечният трафик 🙂

Кристиян Савов
Гост
Кристиян Савов

⭐⭐⭐⭐⭐ Здрасти Христо, Изключително съм ти благодарен за платформата LifeHack ( да, за мен това е платформа бълваща точно това от което имам нужда, а не просто сайт ) , точно заради Lifehack стигнах до курсовете на Бисер Вълов, а от там вече 2 години си увеличавам продажбите, както и нахлух на чужд пазар. Общо взето ТИ повлече крак и доведе до следващи действия в развитието ми на маркетолог и бизнес предприемач 🙂 Благодаря ти ! С най-голямо удоволствие ще стана твой „VIP“ клиент. Поздрави за страхотната работа и най-вече вложеното време, защото него няма кой да ти го върне… Прочети всичко »

Емил
Гост
Емил

⭐⭐⭐⭐⭐

Привет Ицо! Идеята ти да продължиш по-този начин сайта е чудесна.Всяка статия и безплатните ни добавят много стойност на нас читателите.Сърдечно ти желая успех за напред със сайта.

Славчо Панов
Гост
Славчо Панов

⭐⭐⭐⭐⭐

Христо здравей, с удоволствие ще се абонирам и за двата ти вип клуба, не само за да се кефя на полезната информация, но и за да ти помогна в това пътешествие (колкото мога), все пак нали капка по капка вир става 🙂

Ирина Николова
Гост
Ирина Николова

⭐⭐⭐⭐⭐

Прекрасна идея и платформа. Имам една забележка само, относно прекалената употреба на думата „брутално“, даже въобще употребата й. Тази дума е наистина брутална и никак не се вписва в нещо, толкова чудесно. Може да изразиш възхитата си с нещо по галещо съзнанието. Желая успех. Поздравления за сайта и усилията!

Stan
Гост
Stan

⭐⭐⭐⭐⭐

9 лева си е подигравка за толкова труд. Този коментар за 2-та лева… да отиде с двата си лева в билата и да чете обявите на таблото 😀 Минимума който бих избрал аз на твое място е 30 лева.. по лев на ден. По евтино е от едно кафе. Така или иначе можеш да предлагаш отстъпки за лоялни потребители и те да се възползват от цени 15-20 лв.

Благовест Цветанов
Гост
Благовест Цветанов

Мисля, че е добра идея.

Sashe Vuchkov
Гост
Sashe Vuchkov

⭐⭐⭐⭐⭐ Пожелавам ти успех в начинанието, Христо! Според мен си на прав път с премиум статиите. Дори безплатните ти материали могат да са платени, така че платените определено ще си заслужават парите. Понеже още не си стартирал клуба, нямам поглед върху стратегията ти. Все пак ще си позволя да изглеждам глупаво и да те посъветвам като копирайтър… Според мен трябва да имаш лендинг страница за всяка премиум статия или статии в конкретния месец. Напиши за всяка една от тях по едно мини „sales letter“, както би написал подобно нещо за цял онлайн курс. Така за читателите ще са много по-ясни… Прочети всичко »

Октай
Гост
Октай

На мен ми харесва подходът и идеята! Със сигурност ще се абонирам. Пожелавам ти успех!

Димитър
Гост
Димитър

Може да предложиш по-евтин абонамент за първия месец на по-ниска цена, а от 2-рия да е стандартна (пример: 2лв първия месец и 15лв от втория нататък) – така повече хора ще опитат клуба и ако наистина си заслужава ще може да получиш повече стойност след това.

Владимир Нинов
Гост
Владимир Нинов

Премия може да бъде и поръчкова статия или изследване.

Владимир Нинов
Гост
Владимир Нинов

Може да опиташ с малки премий на лотариен принцип с цел мотивиране на публиката.

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg