Защо избрах точно този бизнес модел? Или как се роди идеята за клуб MasterHack

Една вечер, преди 7 години разхождах мислите си из различни бизнес модели и все не успявах да реша кой да избера за lifehack.bg.

Докато накрая той просто ме удари по главата. 

Ето и цялата история:

Беше неделя вечер. Точно се бях прибрал от едно обучение, но не ми се отваряше лаптопа. Легнах на дивана, смазан психически от двата дни стоене на неудобния стол по време на мероприятието.

Беше поредната пълна загуба на време с общи приказки…

Не ми се работеше по сайта, по-скоро си мислех как да увелича приходите му, така че да имам възможност да го подобрявам.

Основната ми цел винаги е била lifehack.bg да дава все по-добра услуга от простотиите, които съществуват на и без това малкия ни пазар.

Не исках да бъда като останалите – посредствен!

Дори и днес умишлено страня от тях!

Уморен и от това упражнение, просто се отпуснах, когато само след минута по главата ме уцелиха няколко въпроса един след друг:

  • Защо по дяволите не продаваш това, в което си най-добър, това, което най-много им харесва на хората?
  • Защо вместо да продаваш книги или онлайн курсове, както правят всички останали, не започнеш да създаваш премиум съдържание?
  • Защо не заложиш на абонамент, вместо да правиш като всички – отделни скъпи продукти, които трудно се мултиплицират?
  • Защо не предложиш на хората повече от онова, заради което те четат, а именно свръх полезно и практично съдържание?

В този момент мисловната ми дейност отново се пробуди.

Но и съмненията…

Запитах се:

  • Кой по дяволите прави това в България в момента – очевидно отговорът не беше оптимистичен. Нямаше от кого да уча.
  • Кое всъщност щеше да бъде продуктът?
  • Кой по дяволите щеше да плаща онлайн абонамент – в България? Предразсъдъците и навиците всичко да е безплатно са железни!
  • Как ще убедя българският клиент, че това, което ще му продавам, ще му спести пари, усилия и време?

Можех ли да увелича приходите от сайта от това, което правя най-добре, това, в което имам солиден опит?

Това, с което изградих репутацията си?

Задължително вижте иЗа магическите трикове „конкретно за вашия случай“ и „това не е приложимо“ в България

Станах от дивана, но не изморен, а окрилен…

Сетих се, че моят приятел Божидар Батев ми беше разказал за Раян Левеску и за стратегическия му бизнес модел ASK.

На всичкото отгоре любезно ми беше предоставил и достъп до един от курсовете на Раян, струващ няколко хиляди долара.

Казах си:

– Абе ти ако не се възползваш от това знание си егати тъпака.

И така започнах да анализирам курса…

Мислех как да го внедря в собствения си бизнес.

След 2 седмици усилена работа по учене и имплементиране, успях да пресъздам малка пилотна част от въпросния модел в lifehack.bg.

Вероятно вече сте прочели статията

Дори може и да сте участвали в анкетата.

Това ми осигури безценна информация!


След като измислих цялата стратегия и я реализирах, събрах наистина невероятни данни за проблемите на моя читател.

Следваше да избера формата, в която да опаковам това познание, в решения за откритите болки и после да ги предложа на аудиторията си.

Но преди да се спра на този бизнес модел си мислех…

Как можех да направя това освен с до болка познатата онлайн книга?

Въпреки, че се почувствах тъпо, че ще предложа като продукт на читателя си супер изтъркан формат, започнах да създавам и оформям първата книжка. Бях решил, че ще я направя уникално – брутално практична информация, която читателят ми да приложи веднага, представена по красив и удобен начин.

Да, ама не!

Въпреки, че вече разполагах с пълнежа на продукта, беше тегаво – оформлението, илюстрациите…

Едвам напредвах, а не можех да я направя посредствено.

Да, много от вас, които са правили онлайн книга, ще си кажат, че е лесно.

Чувал съм изречения от сорта на: „Абе ще вземеш 2-3 статии, ще ги преведеш и ей ти книгата. Лесна работа за 2 часа.

Да, наистина е лесно ако искаш да си посредствен или да я подаряваш безплатно, но ако искаш да предложиш нещо повече на читателите си, това далеч не е така. Създаването на 20 страници от неродената ми книга отне адски много време, а оставаха още поне 100, които трябваше да съдържат перфектно представено полезно знание.

И логично…

Отказах се!

Психическото натоварване беше огромно, а напредъкът бавен. Само при мисълта колко имаше още и ми се завиваше свят.

Казах си:

– Не, няма да са книги – нито е рентабилно като време / цена, нито ми носи удовлетворение. А и маркетингът на 1 книга също щеше да отнеме цяла вечност. Прекалено на дребно беше всичко.

Представяйки си бъдещето и преценявайки ресурсите – изглеждаше глупаво изобщо да продължавам да се опитвам да приложа тази концепция. А и всеки прави онлайн книги по дяволите…

Време е за нещо ново!


Нищо ново не измислих разбира се и затова реших – ще правя онлайн курсове. Чрез видео ще мога да кажа и покажа нещо за 3 минути, което в книга трябваше да създавам 3 дни.

Почнах тестове.

Получаваше се добре.

Започнах да търся техническо обезпечение за сайта и да избирам платформата, която ще използвам за този бизнес процес.

Намерих най-добрите (уж).

Но и тук процесът се оказа тегав, особено ако човек го играе „one man show“. Същото високо психическо натоварване, същото огромно количество време. А и ако всеки трети прави онлайн книги, то всеки втори прави онлайн курсове.

Не искам да правя нещо, което всички правят по дяволите…

Не искам да съм част от всички.

Исках да се отлича!

Който следва модата, вижда само задника й!

Ядосах се и отново зарязах всичко.

Бях бесен, че не мога да го измисля.

Алтернативите не ми харесваха.

И както става по филмите като му теглиш една майна, всичко и така нужната ти идея се връща към теб като бумеранг.

Точно така и стана.

Както си стоях в това напълно изпразнено от съдържание положение в главата ми започнаха да нахлуват следните въпроси:

  • Добре де, аз съм най-добрият в правенето на полезни статии!
  • Имам медия с над 120 000 уникални посетители всеки месец!
  • Evernote и WordPress-а ми са пълни с уникални ресурси, спокойно равняващи се на онлайн курсовете и книгите, които се предлагат, че дори и много повече, а моят опит е наистина полезен и уникален.
  • Имам и безспорно Ноу-Хау!
  • Харесва ми да правя супер статии, познавам процеса, знам как става, добър съм в това. Правех го вече над 8 години.

Защо да не направя книгите и видеата, които исках да създавам по-рано във формата на супер – дупер премиум статии с платен абонамент?

Статии с платен абонамент?

Ти луд ли си…?

Да, защото:

  • Същото е като книга, но много по-интерактивно!
  • Бързо, лесно и постоянно може да се обновява!
  • Същото е като онлайн обучение, но много по-удобно за консумация, с повече ресурси за читателя, по-евтино е за потребителя
  • И най-важното: лесно се обогатява с още и още супер съдържание.
  • И най-хубавото: тези, които се абонират, всеки месец ще получават нова полезност, която бие по стойност всичко, което е на пазара

Ние не продаваме статии!

Ние продаваме достъпни, красиви и неустоимо вкусни дигитални парченца лесно смилаема информация, която ще обогати живота ви и ще подобри работата и бизнеса ви. – Христо Стоянов

Представете си…

Всеки месец да получавате специализирано като в книга и богато като онлайн курс съдържание, без да мърдате от любимия си стол.

бизнес модел

Как ви звучи?

Всеки месец нова, актуална, полезна и практична информация по най-актуалните теми в lifehack.bg?

И то само на цената на 1 кафе на ден…?

И най-хубавото: винаги ще ви е под ръка през телефона или лаптопа, от офиса или от дома, без да се налага да се чудите какво означаваше поредният слайд от едно изречение в презентацията на курса, на който сте били преди седмица. Добре ли е?

бизнес модел

От социалната мрежа на клуб Мастърхак – masterhack.bg

Оптимизирай функцията и игнорирай формата?

Какво означава този бизнес модел за вас като потребители?

  • Непрекъснат поток на ново знание, а не статичен онлайн курс
  • Всеки месец достъп до нова, актуална информация с богат набор от илюстрации, чек листи, PDF файлове, снимки и видео
  • Достъпен абонамент за VIP общността на lifehack с добавена стойност
  • Гаранция за полезност и практичност. Този сайт се превърна в синоним на полезност. Даван е за пример на обучения, семинари, описван е в като пример за подражание в книга. Всичко това дава основание на потребителя и отговорност за мен да се предлага най-доброто съдържание!

Този бизнес модел не е против курсовете и книгите, напротив!

Това дори не е нов бизнес модел! Гиганти като Уолстрийт Джърнъл или пък блогъри като Марк Менсън вече го ползват.

бизнес модел

Но какво се случи след това?

Месец по-късно, когато моят клуб беше почти готов да отвори врати:

Анализирах пазара. Видях какво правят така наречените конкуренти (с книгите и онлайн курсовете, защото абонамент никой не предлага).

Направих си изводите и си разработих стратегията (тя вече претърпя доста промени в движение).

Закупих необходимия софтуер (дотук над 5000 лв), вградих най-популярните методи за плащане (само те са над 3000 лв), включително и периодично плащане, за да предложа не само ценна информация, но и нещо, което много хора в този бизнес забравят, а именно:

Достъпността и удобството, което трябва да имат клиентите, за да им е изключително лесно да оставят парите си при вас.

Да, за бизнес като моя това никак не са малки суми, но видях, че всички останали правят нещата адски посредствено.

Ползват безплатни или външни услуги, с ограничени за местния пазар възможности и то точно в онази част, в която искат парите ви. А от опит знам, че дяволът, или по-скоро предимството, е в детайлите!

След това започнах работа и по ландинг страницата, която ми отне изключително много време за планиране и техническа изработка.

И се получи!

След като цялата система беше готова, започнах работа по първия материал! Ужасно много исках статиите от клуб MasterHack наистина да са приемиум. Исках като ги видите, без да искате да си помислите:

Да бе, само за „х“ лв на месец толкова полезно инфо…

Затова и тук процесът се оказа не особено бърз. Ставаше бавно.

Но пък се получаваше перфектно…

И това обаче не беше всичко!

Трябваше да реша един много важен въпрос.

В метода ASK се наблягаше основно на сегментирането – на разделянето на хората на отделни „buckets“ (кошници/интереси). Когато мислех за това се сетих, че основната аудитория на сайта се дели на три:

  1. Собственици на бизнес, предприемачи, мениджъри
  2. Експерти: маркетинг специалисти, дизайнери, агенции
  3. Хора търсещи начини да се развиват, да сменят поппрището си, да подобрят уменията си, да успеят в живота и в кариерата си

Точно затова реших да разделя VIP клуба на две!

За да може всеки от вас да консумира максимално близка информация до неговите интереси. Това решение обаче се оказа погрешно от бизнес гледна точка и още едно доказателство, че може и да използваме западни модели, но трябва да ги нагаждаме според родния пазар.

Това, което се опитвам да ви кажа, е че разделението не проработи и няколко месеца след това обединих трите клуба само в един.

Просто пазарът е прекалено малък за подобна прецизна сегментация.

Накрая остана единствения по рода си клуб MasterHack, който и до днес няма аналогия. А с темповете, с които се развива скоро няма и да има.

бизнес модел

Мисия и философия


Мисията на Мастърхак е: осигуряваме на заетите и амбициозните есенцията от уменията, опита и инструментите на най-умните и успели хора на планетата. Споделяме и нашия личен опит, за да получите само онова познание, което наистина си струва да знаете.

В любимите формати. Без общите приказки.

Философията на MasterHack e:

● Изследвай и тествай чрез собствен опит!
● Анализирай експертизата на професионалистите!
● Извади само това, което е полезно и приложимо!
● Отстрани несъщественото и неприложимото!
● Добави нещо от себе си!

И преди да разгледате клуба бих искал да ви попитам:

Бихте ли ме подкепили?

Ако решите да го направите:

  1. Споделете тази статия във Facebook.
  2. Споделете мнението си в коментарите.

Какво мислите за пътя, по който реших да поема?

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
По случай рожденния ми ден те черпя с най-голямото ни намаление (+ 3 подаръка) 🎉
0
ден
0
часа
0
минути
0
секунди

Спести 300 лв и вземи 3 нови БОНУСА на стойност 190 лв.