ВЛЕЗ В КЛУБА
бизнес модел

Как се роди идеята за MasterHack? Или защо избрах точно този нестандартен бизнес модел

  •  
  •  
  •  

Запази за по-късно
Една вечер, преди 4 години разхождах мислите си из различни бизнес модели и все не успявах да реша кой да избера за lifehack.bg. Докато накрая той просто ме удари по главата. Ето и цялата история:

Беше неделя вечер. Точно се бях прибрал от едно обучение, но не ми се отваряше лаптопа. Легнах на дивана, смазан психически от двата дни стоене на неудобния стол по време на мероприятието.

Не ми се работеше по сайта, по-скоро си мислех как да увелича приходите му, така че да имам възможност да го подобрявам.

Да, основната ми цел винаги е била lifehack да дава все по-добра и по-добра услуга от простотиите, които съществуват на и без това малкия ни пазар.

Не исках да бъда като останалите. Дори и днес умишлено страня от тях!

Уморен и от това упражнение, просто се отпуснах, когато само след минута по главата ме уцелиха няколко въпроса един след друг:

  • Защо по дяволите не продаваш това, в което си най-добър, това, което най-много им харесва на хората?
  • Защо вместо да продаваш книги или онлайн курсове, както правят всички останали, не започнеш да създаваш платено премиум съдържание?
  • Защо не заложиш на абонамент, вместо да правиш като всички – отделни скъпи продукти, които трудно се мултиплицират и се плащат еднократно?
  • Защо не предложиш на хората повече от онова, заради което те четат, а именно свръх полезно и практично съдържание?

В този момент мисловната ми дейност започна отново да се пробужда.

Но и съмненията… Запитах се:

  • Кой по дяволите прави това в България в момента – очевидно отговорът не беше оптимистичен. Нямаше от кого да се поуча. Единствено “Капитал” продават абонаменти за тяхното съдържание. Никой друг.
  • Кое всъщност щеше да бъде продуктът?
  • Кой по дяволите щеше да плаща онлайн абонамент – в България? Предразсъдъците и навиците всичко да е безплатно са кораво нещо!
  • Как ще убедя българският клиент, че това, което ще му продавам, ще му спести пари, усилия и време?

Можех ли да увелича приходите от сайта от това, което правя най-добре, това, в което имам солиден опит, това, на което се гради репутацията ми?

🔥Задължително вижте още иТриковете „конкретно за вашия случай“ и „това не е приложимо“ в България

Станах от дивана, но не изморен, а окрилен.

Сетих се, че моят приятел Божидар Батев ми беше разказал за Раян Левеску и за модела му ASK. На всичкото отгоре любезно ми беше предоставил и достъп до един от курсовете на Раян, струващ няколко хиляди долара.

Казах си:

– Абе ти ако не се възползваш от това знание, си егати тъпакът.

И така започнах да анализирам курса, да мисля как да го внедря в собствения си бизнес. След 2 седмици усилена работа по учене и имплементиране накрая пресъздадох малка пилотна част от въпросния модел в lifehack.bg. Вероятно вече сте прочели статията, дори може и да сте участвали в анкетата. Неговото въплъщение беше в тази статия, която ми осигури безценна информация, информация, която не бих споделил за нищо на света! След като измислих цялата стратегия и я реализирах, събрах наистина невероятни данни за проблемите на моя читател.

Следваше да избера формата, в която да опаковам това познание, в решения за откритите болки и после да ги предложа на аудиторията си.

Но преди да се спра на този бизнес модел си мислех…

Как можех да направя това освен с до болка познатата онлайн книга?

Въпреки, че се почувствах тъпо, че ще предложа като продукт на читателя си супер изтъркан формат, започнах да създавам и оформям първата книжка.

Бях решил, че ще я направя уникално – брутално практична информация, която читателят ми да приложи веднага, представена по красив и удобен начин. Да, ама не! Въпреки, че вече разполагах с пълнежа на продукта, беше тегаво – оформлението, илюстрациите…

Едвам напредвах, а не можех да я направя посредствено.

Да, много от вас, които са правили онлайн книга, ще си кажат, че е лесно.

Чувал съм изречения от сорта на: “Абе ще вземеш 2-3 статии, ще ги преведеш и ей ти книгата. Лесна работа за 2 часа.” Да, наистина е лесно ако искаш да си посредствен или да я подаряваш безплатно, но ако искаш да предложиш нещо повече на читателите си, това далеч не е така.

Създаването на 20 супер страници от неродената ми книга ми отне адски много време, а оставаха още поне 100, които трябваше да съдържат перфектно представено моето полезно знание.

И логично…

Отказах се!

Психическото натоварване беше огромно, а напредъкът бавен. Само при мисълта колко имаше още и ми се завиваше свят.

Казах си:

– Не, няма да са книги – нито е рентабилно като време / цена, нито ми носи удовлетворение. А и маркетингът на 1 книга също щеше да отнеме цяла вечност. Прекалено на дребно беше всичко.

Представяйки си бъдещето и преценявайки ресурсите – изглеждаше глупаво, ако изобщо продължавам да се опитвам да приложа тази концепция.

А и всеки прави онлайн книги по дяволите…

Време е за нещо ново!


Нищо ново не измислих разбира се и затова реших – ще правя онлайн курсове. Чрез видео ще мога да кажа и покажа нещо за 3 минути, което в книга трябваше да създавам 3 дни. Почнах тестове.

Получаваше се добре.

Започнах да търся техническо обезпечение за сайта и да избирам платформата, която ще използвам за този бизнес процес.

Намерих най-добрите (уж).

Но и тук процесът се оказа тегав, особено ако човек го играе “one man show”.

Същото високо психическо натоварване, същото огромно количество време. А и ако всеки трети прави онлайн книги, то всеки втори прави онлайн курсове. Не искам да правя нещо, което всички правят по дяволите…

Не искам да съм част от всички. Исках да се отлича!

Който следва модата, вижда само задника й!

Ядосах се и отново зарязах всичко.

Бях бесен, че не мога да го измисля. Алтернативите не ми харесваха.

И както става по филмите като му теглиш една майна, всичко и така нужната ти идея се връща към теб като бумеранг. Точно така и стана.

Както си стоях в това напълно изпразнено от съдържание положение в главата ми започнаха да нахлуват следните въпроси:

  • Добре де, аз съм най-добрият в правенето на полезни статии, нали така?
  • Имам медия с над 120 000 уникални посетители всеки месец, нали така?
  • Evernote и WordPress-а ми са пълни с уникални ресурси, спокойно равняващи се на онлайн курсовете и книгите, които се предлагат, че дори и много повече, а моят опит в някои области е наистина полезен и уникален. Имам Ноу-Хау!
  • Харесва ми да правя супер статии, познавам процеса, знам как става, добър съм в това. Правя го вече над 8 години.

Защо да не направя книгите и видеата, които исках да създавам по-рано във формата на супер – дупер премиум статии с платен абонамент?

Статии с платен абонамент? Защо?

  • Същото е като книга, но много по-интерактивно!
  • Бързо, лесно и постоянно може да се обновява!
  • Същото е като онлайн обучение, но много по-удобно за консумация, с повече ресурси за читателя, по-евтино е за потребителя и най-важното:
  • Лесно се обогатява с още и още супер съдържание.
  • А най-хубавото е, че тези, които се абонират, всеки месец ще получават нова полезност, която бие по стойност всичко, което е на пазара

Ние не продаваме статии!

Ние продаваме достъпни, красиви и свежи парченца лесно смилаема информация, която ще обогати живота ви и ще подобри работата и бизнеса ви.

– Хр. Стоянов

Представете си…

Всеки месец да получавате специализирано като в книга и богато като онлайн курс съдържание, без да мърдате от любимия си стол.

Как ви звучи?

Всеки месец нова, актуална, полезна и практична информация по най-актуалните теми в lifehack.bg?

И то само на цената на минимален месечен абонамент…?

И най-хубавото!

Винаги ще ви е под ръка през телефона или лаптопа, от офиса или от дома, без да се налага да се чудите какво означаваше поредният слайд от едно изречение в презентацията на курса, на който сте били преди седмица.

Добре ли е?

Оптимизирай функцията и игнорирай формата?

Какво означава този бизнес модел за вас като потребители?

  • Непрекъснат поток на ново знание, а не статичен онлайн курс
  • Всеки месец достъп до нова, актуална информация с богат набор от илюстрации, чек листи, PDF файлове, снимки и видео
  • Достъпен абонамент за VIP общността на lifehack с добавена стойност
  • Гаранция за полезност и практичност. Този сайт се превърна в синоним на полезност. Даван е за пример на обучения, семинари, описван е в като пример за подражание в книга. Всичко това дава основание на потребителя и отговорност за мен да се предлага най-доброто съдържание!

Този бизнес модел не е против курсовете и книгите, напротив!

Не ги отричам – не ме мислете за толкова тъп, че да го правя!

Това дори не е нов бизнес модел! Гиганти като Уолстрийт Джърнъл или пък блогъри като Марк Менсън вече го ползват.


Но какво се случи след това?

Месец по-късно, когато моят клуб беше почти готов да отвори врати:

Анализирах пазара. Видях какво правят така наречените конкуренти (с книгите и онлайн курсовете, защото абонамент никой не предлага).

Направих си изводите и си разработих стратегията (тя вече претърпя доста промени в движение). Закупих необходимия софтуер (дотук над 5000 лв), вградих най-популярните методи за плащане (само те са над 3000 лв), включително и периодично плащане, за да предложа не само ценна информация, но и нещо, което много хора в този бизнес забравят:

Достъпността и удобството, което трябва да имат клиентите, за да им е изключително лесно да оставят парите си при вас.

Да, за бизнес като моя това никак не са малки суми, но видях, че всички останали правят нещата адски посредствено.

Ползват безплатни или западни услуги, с ограничени за местния пазар възможности и то точно в онази част, в която искат парите ви.

А от опит знам, че дяволът, или по-скоро предимството, е в детайлите!

След това започнах работа и по ландинг страницата, която ми отне изключително много време за планиране и техническа изработка.

Но се получи!

След като цялата система беше готова, започнах работа по първия материал!

Ужасно много исках статиите от клуб MasterHack наистина да са приемиум.

Исках като ги видите, без да искате да си помислите:

Да бе, само за “х” лв на месец толкова полезно инфо…

Затова и тук процесът се оказа не особено бърз. Ставаше бавно.

Но пък се получаваше перфектно…

И това обаче не беше всичко!

Трябваше да реша един много важен въпрос.

В метода ASK се наблягаше основно на сегментирането – на разделянето на хората на отделни “buckets” (кошници/интереси). Когато мислех за това се сетих, че основната аудитория на сайта се дели на две:

  1. Хора, които се интересуват от дигитален маркетинг и бизнес
  2. Хора, които се интересуват от личностно развитие, lifestyle и психология

Точно затова реших да разделя VIP клуба на две! За да може всеки от вас да консумира максимално близка информация до неговите интереси.

Това решение обаче се оказа погрешно от бизнес гледна точка и още едно доказателство, че може и да използваме западни модели, но трябва да ги нагаждаме според местния пазар.

Това, което се опитвам да ви кажа, е че разделението не проработи и няколко месеца след това обединих трите клуба само в един.

Просто пазарът е прекалено малък за подобна прецизна сегментация.

Накрая остана единственият и неповторим клуб MasterHack, който и до днес няма аналогия, а с темповете, с които се развива, скоро няма и да има.

🔥 Мисия и философия

Мисията на Мастърхак е:

Да предоставя на своите читатели редовно ултра полезно съдържание, което не им губи времето. Съдържание, което веднага могат да приложат – в живота и в бизнеса си. Ние намираме, анализираме, отсяваме и опаковаме само най-важното. Споделяме и нашия личен опит, за да остане само това, което наистина си струва да знаеш!

Без общите приказки и празни обещания…

Философията на MasterHack e:

● Изследвай и тествай чрез собствен опит!
● Анализирай експетизата на професионалистите!
● Извади само това, което е полезно и приложимо!
● Отстрани несъщественото и неприложимото!
● Добави нещо от себе си!

И преди да разгледате клуба бих искал да ви попитам:

Бихте ли ме подкепили?

Ако решите да го направите:

  1. Споделете тази статия във Facebook.
  2. Споделете мнението си в коментарите.

Какво мислите за пътя, по който реших да поема?


  •  
  •  
  •  
guest
49 Comments
Inline Feedbacks
Виж всички

🔰 Влез в клуба

👤 Вход / Профил

📗 Библиотека

🏆 ВИП зона

🧰 ВИП Tools

==========

🔥 Facebook група

📜 Тайните на Мастърхак

💰 По-изгоден абонамент

🎁 Подари абонамент

🔴 За Реклама

🦉 За Нас


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

FREE ebook
супер инструмента
за по-лека работа и резултати
100
инструмента
за супер продуктивност
100
Влез в клуба и спести 200 лв от цената за 6 месеца абонамент и вземи подарък
Welcome Hunter! Get 20% OFF Just for Today
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this