Докато Съединените Щати бяха твърде заети да създават адвокати, ние създавахме инженери
Акио Морита
Днес ще поговорим за един предприемач останал в историята – Акио Морита – основател на корпорацията Sony, и за неговата философия относно правенето на бизнес.
Освен пример за подражание, японският бизнесмен е и един от основателите на транснационалната корпорация Sony, новатор във висококачествената електроника – продажбите, на която донасят милиарди печалба от магазините си по целия свят.
Няма особено голяма тайна в успеха на бизнеса и предприемаческата сила на Морита.
Всичко се свежда до умението му правилно да обедини западната и източната култура, взимайки най-доброто от тези два свята, за да развие и глобализира Sony.
През 1966 г. Акио Морита написва интересна книга – „Gakureki muyō ron”, което в превод означава „Нищо не значещи училищни достижения”, където се подчертава, че Акио в училище не е имал никакви делови навици и не се е отличавал с особени знания.
Докато е жив, Акио Морита дава ценни съвети за премахване на бариерите в деловия свят, а сега ние с вас ще поговорим за най-добрите от тях:
Акио Морита – философия за правене на бизнес
- Атмосфера и управление вътре в компанията:
„Установих правилото, когато наемем нов работник, всички негови минали успехи и неудачи да не се взимат под внимание и да не се използват за оценка на работата и взимането на решение за неговото повишение”
[sws_divider_line]
„Моето мислене спрямо проблема със започването на нов бизнес – това е творчески подход, създаващ нова цел за по нататъшно развитие”
[sws_divider_line]
„Смятам, че една от причините да сме стигнали толкова далеч в растежа си е това, че сме изградили атмосфера на свободната дискусия.
Компанията никога няма да се сдобие с успех ако всички обсъждания и идеи се разглеждат само в управленския отбор”
[sws_divider_line]
„Винаги съм се старал да посетя на място и да разговарям с всеки един наш работник, за да разбера какво е мнението му за компанията”
[sws_divider_line]
„Компанията не е задължена да хвърля пари в раздаването на огромни бонуси на висшите ръководители и на останалите ръководни мениджъри, но е необходимо и крайно важно да поощрява работниците си”
- Акио Морита за бизнеса и напредъка:
„Дори най-добрата реклама няма да е ефективна, ако продукта не е качествен и не отговаря на съвременните потребности”
[sws_divider_line]
„ От гледна точка на управлението на успешния предприемач е много важно да знаете как да разкриете вроденото творчество. Практически всички имат способности, но малко хора знаят как да ги използват и на къде да ги насочат”
Вижте още и → 8-те заблуди, които блокират вашата креативност
„Смятам, че всички хора работят за удовлетворяване на потребностите.
Смятам, че е голяма грешка да мислим, че парите са единствения способ да поощрим човека в неговата работа. Съгласен съм, че на хората са им необходими пари, но те обичат да са щастливи и у дома и на работа”
[sws_divider_line]
„Няма никаква тайна или скрита формула за постигането на успех във всяка област. Просто трябва да бъдем отговорни за всичко, което се случва около нас”
[sws_divider_line]
„Необходими са 3 творчески способности и креативност в областта на: технологиите, в продуктовото планиране, а също и в областта на маркетинга.
И едното без другото не може да съществува.”
- Важен съвет за ръководенето на бизнес:
Ако вървите по пътя на вашия бизнес с убеждението, че той е най-добрия, то новите идеи ще минат незабелязано покрай вас…
- Мислете творчески, независимо от ситуацията:
„Внимателно следете как живеят хората, за да получите онова интуитивно чувство, което ще ви помогне да определите какво най-много искат.
Знаех че се нуждаем от пробив на американския пазар, а за да успеем това трябваше да бъде нещо нечувано, нещо, което никой още не е виждал или правил.”
[sws_divider_line]„Не се бойте да грешите. Но се убедете, че не повтаряте два пъти едни и същи грешки.”
Ние се учим, подражавайки на всичко още като деца, като студенти, като нови в света на бизнеса. А след това израстваме като смесваме нашите вродени способности с правилата или принципите, на които сме се научили – Акио Морита
На 25 ноември 1994 година Морита напуска поста на председател на Sony след претърпян кръвоизлив в мозъка по време на игра на тенис.
На неговото място застава Норио Ога, който идва в компанията през 1950 година след като изпраща на писмо на Акио Морита за лошото качество на звукозаписната им лента.
Тогава, вместо да се обиди и да го игнорира, Акио видял таланта в Норио и решил да го наеме заради неговата честност и набито око с цел подобряване и развитие на нишата.
На 3 октомври 1999 година Акио Морита почива от пневмония, на 78 години.
И въпреки че вече не е сред нас, неговата история, пример, опит и знания за преобразяването на предприемаческия свят живеят и до днес.
След като вече имате персонал от подготвени, интелигентни и енергични хора, следващата стъпка е да ги мотивирате да бъдат креативни.
Акио Морита
Философията Кайзен – 5 принципа на японския метод на управление!