Успехът има и тъмна страна:
Авторитарно управление, изморени от денонощна работа служители, спорни производствени решения и грешки с цената на човешки живот и още…Повдигаме завесата на бизнеса на най-смелия съвременен предприемач, който всеки ден е между “Осанна” и “Разпни Го”.
Супер звездата в автомобилната индустрия написа нови невероятни страници в историята й, особено след купуването на Twitter!
Неговият Model 3 е толкова добър, че шокира бранша.
Каква е обаче цената на всичко това?
Най-добрите му мениджъри напускат, Комисията по ценните книжа и фондовите борси в САЩ му отне поста председател на съвета на директорите на компанията му.
Да, това е Илон Мъск.
Този материал не отдава приоритет на постиженията му, а открива неговата тъмната страна като човек и мениджър и добре скрити факти за управлението на бизнеса. Това е разказ от първо лице на хора с различни позиции и опит в бизнеса на Илон Мъск, които са работили известно време с него, на близко разстояние.
Следват супер интересните и неочаквани неща, които ще ти разкрият истинската цена на успеха и тъмната страна на Илън Мъск.
Всичко е толкова…
Той помолил за нещо толкова естествено като една седмица отпуск. Предстои жена му да роди и той иска да е до нея. Една година вече не е прекарвал по-дълго време със семейството си в Германия.
Работи всеки ден, често и през уикенда, 16 часа и повече.
От шефа си, милиардера Илон Мъск, получава пренебрежителен отговор: „Искате ли да спасите света или ще държите ръката на жена си?”
И….отпуската останала мираж.
Немският инженер се премества от стария свят на автомобилните концерни в Силициева долина, за да стане част от ерата на електромобилите. Ясно му било, че ще има много трудности.
Не е очаквал обаче бруталността, с която Илон Мъск управлява автомобилната си компания в Калифорния.
Много скоро след неприятния случай се връща в Германия и започва работа за стабилна компания – доставчик.
Има много такива истории…
Милиардерът, който е съосновател на фирмата за онлайн плащания PayPal, създател на Tesla и SpaceX, излъчва стоманена сила, която само Стив Джобс можеше да покаже.
Да работиш за него е нещо като да влезеш в секта. Който излезе от нея след това не поема риска да изпусне лоша дума в публичното пространство.
Когато неотдавна той освобождава 10% от работниците си, за да свие разходите и да успокои инвеститорите, някои даже с прочувствен тон му изказват благодарност в Twitter за предоставения им “шанс” той да се възползва от труда им.
Историите хвърлят светлина върху тоталитарния подход на ексцентричния предприемач и неговото високомерие. Качества, които обясняват успеха му, а също и приумиците и скандалите, които нищо чудно да доведат до голямото пропадане.
Той направи революция в начина на задвижване на автомобилите, планира да лети до Марс и иска да свърже мегаполиси посредством система от тунели. И всичко това с такъв стил на управление сякаш никога не е живял в демокрация. В един от малкото критични постове в социална мрежа бивш служител казва, че е изградена истинска диктатура, култура на страха в най-чиста форма.
Дълго време успехът покрива тази комбинация от гениалност и лудост.
В последните месеци обаче интензитетът на гафовете и абсурдите се вдигна неимоверно. Той призна, че взема приспивателни, не се притесни да пуши марихуана по време на живо предаване, конфронтира се с британски водолаз, когото обвини в педофилия.
През август 2018 обяви в Twitter съвсем неочаквано, че сваля Tesla от фондовата борса. И само две седмици по-късно отново разду нещата. Именно заради тази информация в Twitter в края на септември 2018 Комисията по ценните книжа и фондовите борси го обвини в манипулация на пазара. Според регулатора обещаната на инвеститорите цена $ 420 за акция няма никакво основание. Разследващите смятат, че числото 420 идва от жаргона за наркотиците и има връзка с употребата на марихуана. От съобщения и комуникация по електронната поща се разбира, че Мъск мисли, че приятелката му се забавлява със заигравката с цифрата.
Но Комисията приема нещата сериозно и иска да му забрани да работи като председател на борда на директорите или управляващ фирми, които са листвани на борсата. С много усилия Мъск успява да се споразумее за отпадане на обвинението.
В замяна на това се оттегля от поста на председател на съвета на директорите на Tesla, задължава се да плати $ 20 милиона глоба, а в бъдеще върху компанията ще се упражнява по-силен контрол. Въпреки това остава изпълнителен директор на компанията. Големите конкуренти в бранша не са си представяли колко далеч може да стигне Мъск.
През 2017 година с Model S Tesla отново надминава в САЩ Daimler, BMW и Audi с нейните S класа, Audi 7 и А8. С Model 3 също постига успех.
Съществува обаче един проблем – доставките не могат да бъдат изпълнени както е обещано, защото….в производството цари огромен ХАОС. Предприемачът е надценил способностите си, бил е твърде самоуверен с прогнозите си. И ето, че тук също се сблъскват реалността с публично обявените смели планове.
Производственият и логистичен ад, в който Илон Мъск „пържи“ цялата компания, струва не само имидж и капитал.
Тъй като не може да изкара коли от фабриката, то съответно горят и огромни суми пари, сякаш колите са заредени с банкноти.
Илон Мъск – Железни топки или…..просто арогантност
Още по-голяма опасност се задава от начина, по който Мъск се справя с кризата… Той губи контрол над образа на Tesla в общественото пространство. Бляскавата приказка за успеха се изменя с всеки следващ скандал. Съмненията и въпросите се засилват….
Може ли стартъпът наистина да се превърне в голям индустриален концерн? Или обявените цифри за милиони бройки коли, огромни фабрики и зареждане с електричество са само в сферата на пожеланията, мечтите и пиар фокусите?
Същевременно милиардерът губи много от най-важните си служители. Те бягат от фирмата почти като бежанци, защото вече не понасят него и методите му на работа и управление.
За него бившата му съпруга казва, че има „железни топки“.
Оказва се всъщност, че той винаги е работил с голям натиск и максимална авторитарност. Още в първата си компания е напускал заседанията, когато някой от мениджърите си е позволявал да му противоречи. Критиката просто не я понася.
Инвеститорите на стартъпите, с които той прави първите си милиони, го издигат на пиедестал, защото е бил готов да даде всичко от себе си за успеха. После обаче му отнемат короната понеже смятат, че не става за изпълнителен директор.
В Tesla Илон Мъск е направил много от служителите си богати.
През 2010 година, малко преди Tesla да излезе на борсата за първи път, той рисува бъдещето пред най-важните хора в компанията. Курсът на акциите започва при цена на издаване $ 17 и при покриване на различни производствени цели достига до $ 400.
Обещава им не само, че ще построят заедно най-добрата кола в света, но и че компанията ще повиши стойността си на борсата дотолкова, че да се мери с Ford и General Motors. Тогава някои от присъстващите откровено си мислят, че е полудял и си фантазира.
? Генерирай нови идеи за бизнеса си чрез метода Scamper!
Точно един от тези невярващи отдавна е заможен човек. Топмениджърите в Tesla получават между 30% и 50% от заплатата си в акции. Допреди турбуленциите в курса вследствие на сериозното обвинение от Комисията цената на акция е $ 300, а стойността на компанията на борсата възлиза на $ 52 милиарда – повече от тази на автомобилния гигант Ford и почти колкото на General Motors!
Въпреки успеха обаче някогашният мениджърски клуб на Tesla отдавна се е свил. На събиранията, които Мъск винаги свиква в петък следобяд, присъстват все по-малко хора, защото най-старите панически напускат без предупреждение.
2018 година процесът се ускорява още повече…..
През януари вратата хлопва един от главните ръководители в производството – Джейсън Мендес.
През февруари шефът „Продажби“ Джон Макниил преминава към Uber. През март напуска финансистката Сюзън Репо, последвана от Ерик Брандериц, който стои най-високо в йерархията на контролинга.
През април Илон Мъск губи Джим Келер – най-важния човек за проекта за системата на Tesla за автономни (безпилотни) коли.
През май дъщерната фирма за коли на Google Waymo открадва гения на развойната дейност в Tesla Матю Сквол.
В началото на септември с фирмата се разделят шефът „Комуникации“ Сара О‘Брайън, шефът „Човешки ресурси“ Габриеле Толедано и главният счетоводител, който се е задържал само един месец! Шен Джаксън, директор на „Производствена технология“ изобщо не се връща на работа след отпуската си. Списъкът се оглавява от директора „Производство“ Дъг Фийлд с годишна заплата $ 9,15 милиона, който до 2013 е работил в Apple. След няколко седмици отпуск напуска фирмата окончателно през юли. Много от служителите приемат това като шок, защото Дъг Фийлд винаги се е опитвал да поддържа дисциплина и структурираност в компанията, но това никога не е било на фокус при Илон Мъск и съответно остава неоценено.
? Ако и ти си прегорял на помощ идва стратегията за продуктивност и резултати Есенциализъм.
Eдни напускат, защото не издържат – работят 6 дни в седмицата, а ако Илон Мъск пожелае и в неделя. Той самият работи 100 часа седмично и очаква същото от мениджърите си.
Новопостъпилите бързо разбират, че фирмата не е благосклонна към хората със семейства. Няма нищо против семейството разбира се стига то да не „отвлича“ служителите й. За баланс между работа и личен живот никой не смее и да си мечтае. През август 2018 Ариана Хъфингтън от Trive Global пише открито писмо до Илон Мъск по повод работния му график и неговите проекти, в което казва:
Работата от 120 часа на седмица не стимулира уникалните Ви качества, а ги изхабява. Вие не можете да издържите на това темпо, просто защото нашите тела и мозъци не работят по този начин.
На други им е писнало да бъдат разигравани от Илон Велики.
Дава им скъпоценните 2 минути време, за да го убедят в идеята или предложението си. Ако не успеят трябва да се примирят или…. просто да приключат. Избират второто.
Трети, всъщност най-голямата група, ги уволняват. Неговата Ex&Hopp стратегия (отношения от типа „за еднократна употреба“) започва често да приема уродливи размери. Който не се отзовава веднага, просто бива изгонен. Мисленето му е визионерско, гледа десет години напред, но резултати изисква в рамките на две седмици.
Как „лоялност“ става мръсна дума
Лоялността се превръща все повече в “тера инкогнита” за предприемача – милиардер. Един от мениджърите, който e допринесъл много за развитието на технологията за задвижване на колите и имал голям авторитет сред всички, е трябвало да реши проблемите с батериите. Когато след няколко седмици упорит труд не могъл да разработи успешно решение бива най-безцеремонно изхвърлен.
Личната му асистентка решава да поиска солидно увеличение на заплатата и той й казва да си вземе няколко седмици отпуск. Тогава просто можел да прецени действително ли е толкова ценна. Когато се връща й съобщава, че няма нужда от нея. И това след 10 години упорита денонощна работа и безпрецедентна отдаденост!
Личният му живот също не остава незасегнат.
Бившата му жена, с която имат 8 години брак и пет сина, един ден внезапно се озовава с блокирана кредитна карта и разбира, че нещата са към своя край. За него тя казва, че прави каквото си науми и не познава милост. Живее в свой свят и въвлича всички останали в него като настоява да спазват неговия дневен ред.
Топ експертите в компанията, които до един са обучени от него и работят с голяма отдаденост, търпят също унизителното му отношение.
През 2012/2013 след серия от проблеми най-накрая е пуснат Model S. Вместо да благодари на всички от екипа Илон Мъск им казва да маркират всяка отделна кола. Точно тогава е първата вълна от напуснали експерти в производството, защото отказват да поемат отговорност за рисковете от диктаторските му решения.
⚡ Важни хора го оставят и след един доста стряскащ експеримент.
Един от специалистите получава задачата да разработи SUV Model X, който тежи 2,5 тона, за лека спортна кола. Центърът на тежестта на колата се измества още по-рязко назад и заради страничните врати осите частично се спукват при спиране с пълно натоварване.
Основата била подсилена, но инженерите не могли да забравят шока.
Топ специалистите в Tesla успяват да издържат на напрежението за все по-кратко време.
През 2016 година тримата мениджъри от Audi – Петер Хоххолдингер, Антоан Абу-Хайдар и Щефан Грамингер за привлечени за проекта за масовото производство на Model 3. Антоан Абу-Хайдар, който е директор „Производство и качество“, издържа само месец и се мести в китайската автомобилна стартираща компания Byton.
Въпреки това все още има софтуерни специалисти, експерти производство и развитие, които не са загубили устрема си и работят упорито във фабриката.
Причината е доста проста: Да имаш в професионалната си биографията две или три години работа за Tesla, веднага след като си завършил университета, изглежда страхотно и може да се мери само с подобен шанс при гигантите Apple, Google или Amazon.
За хора с опит Tesla също е атрактивен работодател.
В края на май 2018 Мъск обявява, че е „откраднал“ 10 инженери, софтуерни специалисти, експерти продажби от Apple и Amazon. От автомобилния бранш има само един. Така се опитва да потуши огромния пожар с масово напусналите и да поправи имиджа.
А междувременно цялата история около диктатурата на Илон Мъск се е разнесла в бранша. Всички вече го познават като големия многознайко.
Доставните цени за страничните панели му се струват високи и тогава поръчва да се проучи колко струва суровината за тях. За него е абсурдно да се плаща 20 и повече пъти отгоре за преработка.
Затова и нерядко Tesla просто произвежда необходимия продукт, който иначе може да купи от някой доставчик.
И все пак това, че е всезнайко, често извежда проектите му към успеха.
Така се ражда идеята за мегафабриката, в която Тесла произвежда в партньорство с Panasonic батериите за колите; разработва се изключителната IT-архитектура на моделите автомобили; узрява решението за изграждането на собствена мрежа за зареждане.
? Не пропускай да прочетеш за “Първия принцип” – метода, който използва Илон Мъск, за да реализира успешно идеите си
Когато казва, че ще произведе електрическа кола, която да изминава минимум 350 км с едно зареждане при това на цената на Mercedes S класа или BMW Серия 3, тоест 35 000 Евро, конкуренцията просто не вярва, че при такава цена фирмата може да прави пари.
Веднага след като Model 3 е пуснат на пазара конкурентите купуват няколко, разглобяват ги и на първо четене установяват: метални частици, които развалят боята, лоша преработка и още други несъвършенства. С една дума боклукът е повече, а екстрите малко.
Голяма част от първоначалните грешки са отстранени, а междувременно Model 3 вече е в движение и фирмата може да печели от него.
Експерт в немска автомобилна компания казва, че колата е маневрена и е удоволствие да се шофира. Друг от Volkswagen също не крие предимствата:
„Няма head-up-display на предното стъкло, всичко се командва от екрана в средата. Не спирам да я карам, просто това е съвсем ново ниво!“
С голямо съжаление обаче споделя, че няма същото невероятно приятно усещане, когато кара електрическа кола на Volkswagen.
БЕЛЕЖКА: Имаш идеи за бизнес и не знаеш откъде да започнеш или пък искаш повече от професионалните си и лични резултати?
Присъедини се към клуб MasterHack! Няма да намериш тайни как да станеш милионер, а само това, което си струва да знаеш – практически ръководства и специализирано съдържание за успешен бизнес, тактики за продажби, дигитална реклама, маркетинг, продуктивност, мотивация.
Чети, прилагай и постигай повече! Влез и в секретната ни Facebook група и разбери защо навсякъде дават съдържанието ни за пример!
Разбира се автомобилните гиганти не си губят времето…
Херберт Дийс, председател на Съвета на директорите на Volkswagen, e дал задачата да се подобрят планираните за пускане след 2020 модели, за да се достигне бройката от 1,1 милиона през 2021 година. Mercedes пък с модела си почти се доближава до Tesla.
Tesla обаче прави неща, които немските концерни към момента не могат да си позволят: Продава на клиентите екстри като отключване на автопилота и други ъпдейти. Допълнителните функционалности се задействат през интернет или с кредитна карта.
Има и още предимства:
Model 3 е по-ефективен от колите на конкуренцията.
Германските инженери оценяват живота при батерията и силовата електроника на 3 до 5 години.
И последно: Производството на колата излиза по-евтино, стига Мъск най-накрая да получи пълен контрол върху него. Бъдещето ще покаже какво ще се случи.
Според експерт, който е проучвал внимателно Tesla, цената на задвижването на Model 3 е колкото на читири цилиндров бензинов двигател, което е доста шокиращо. Така излиза, че се спестяват 5000 Евро за задвижване и батерия в сравнение с Audi и Volkswagen.
Самоувереност на границата на лудостта
Там, където Илон Мъск не вижда шанс да се отличи, той просто купува нещата при доставчици с ниски цени – кормилна уредба, лост на скоростна кутия, волан. В крайна сметка Kostal e доставчик и на някои от нещата за Mercedes A класа.
Според специалистите за колите се спестяват близо 10 000 Евро в сравнение с подобни модели на европейски производители, което означава средно 3-5% маржин за Model 3. Оптимистите пък виждат удвоена възвращаемост в дългосрочен план в зависимост от това доколко клиентите са готови да платят по-висока цена и дали заводът във Фремонт ще се развие до втора производствена линия.
Тогава Tesla би могла да произвежда други варианти – роудстър, спортна кола и даже SUV като ползва за основа Model 3. Така обещаните 500 000 коли на година стават реалистични, както и възможността Tesla да детронира Volvo във високия клас.
Развитието на този сценарий обаче зависи от това какво ще се случи с него лично и дали ще поеме контрола на масовото производство, а то в момента тече бавно. По данни на Bloomberg към края на септември 2018 се правят 2266 коли седмично.
Сам по себе си бавният старт не е опасен, дори и когато в началото на годината са обещани 5000 готови коли на седмица.
Въпросът е, че няма изгледи за чувствително подобрение, а търпението на клиентите все някога ще се изчерпа.
Производствената катастрофа Илон Мъск си я предизвиква сам.
Заедно с Дъг Фийлд и предишния директор „Производство“ Грег Райхов разработва модел за масовата серия, който е много по-лесен за производство от Model S и X.
Заявките за малкия автомобил Tesla надхвърлят всички смели очаквания. Само през първите 24 часа влизат невероятните 180 000 поръчки.
В един момент всичко трябва да върви много бързо.
Инвеститорите са като хипнотизирани, най-накрая виждат да потичат пари, а Илон Мъск си фантазира за напълно автоматизирана фабрика, в която машини конструират машини.
Eкспертите го предупреждават, че твърде много автоматизиране става неуправляемо. Някои акционери го съветват да прехвърли част от производството на фирми като Magna.
Той не се вслушва в предупрежденията, защото отдавна се смята за професионалист в автомобилостроенето. Който е против него си подписва присъдата сам.
Затова мениджърите на Tesla редуцират ритъма на производство на Model 3 с две трети, автоматизират даже процеси, които се изпълняват от хората по-бързо и ефективно.
Така подложките от стъклени влакна на външната страна на батериите започват да се монтират от роботи, въпреки, че хващането им от роботите е трудно. Резултатът: Роботът все още „задръства“ линията на производство въпреки няколко месечното му напасване.
Смели рискове с цената на човешки живот
Проблеми и пропуски има навсякъде.
Роботите не се справят с различното качество на стоманата и пропускат места, където трябва да има заваряване.
В завода има оградени зони, в които нещата се преработват.
Мъск все по-често е в завода и за да респектира работниците си е взел и спалния си чувал. Наскоро е поръчал от Германия линия за опаковане на акумулаторни клетки, която няма да е последната. В бъдеще и при акумулаторите една линия няма да бъде достатъчна.
В момента Model 3 се предлага само с голям акумулатор, който дава още 150 км изминато разстояние в сравнение с базовата версия и струва с $ 9 000 повече. Разбира се компанията може добре да използва допълнителните приходи.
Повечето анализатори се довериха на прогнозите на Илон Мъск и побързаха да предвидят, че 2018 ще бъде първата с годишна печалба. Сега са потънали в сметки колко дълго предвид трусовете ще издържи без увеличение на капитала.
Tesla трябва да продължи да инвестира.
Той обяви строежа на фабрика в Китай, иска да разширява Superchager мрежата и има нужда от допълнителни станции.
Необходимите средства за това всъщност ще изкарат 200 000 броя от Model 3, които той планираше да продаде през 2018 година.
Всъщност ефектът ще е минимален.
За да увеличи броя на произведените коли и приходите по-бързо предприемачът е решил да увеличи нивото на риска и всички са задължени да следват това. Изходът от всяка ситуация е плод на обичайния модел на действие на Илон Мъск.
Ако получи критика или нещо се обърка той просто увеличава темпото.
Или както направи в средата на месец юни предприе масови уволнения. Така стабилизира отново курса на акциите и успя да разсее съмненията на инвеститорите.
Няма значение, че производството на Model 3 се бави много.
Той има още по-грандиозни планове за бъдещето – изцяло електрически камион например!
Гафовете не подминават и проекта за автопилотно управление.
През 2016 човек се доверява на активираната система за асистенция на Tesla колата и загива блъскайки се в камион.
Тогава Мъск съобщава, че новият хардуер на Tesla скоро ще направи възможно изцяло автономното шофиране. Който купи пакета за допълнителните $ 8 000 ще му бъде задействан чрез софтуерен ъпдейт.
Съобщението хвърля в шок бранша, както и екипа на Tesla.
Някои от инженерите предупреждават, че системата на Tesla все още не е развита до такава степен. Не достига изчислителната мощност, а няма и достатъчно защити при грешки, така както са направили Audi и GM за малкото им на брой авто-асистенти.
Разбира се отговорността се вижда тежка на ръководителя на проекта за автономното шофиране и той напуска. Новият директор успява да издържи само половин година, а няколко разработчици от по-долните нива също не остават.
Към момента автопилотната система не може да изкара без грешки дори и на магистрала в САЩ. През март 2018 Службата по пътна сигурност документира смъртен случай, при който автопилотът е дал ускорение на колата точно преди тя да се забие в мантинелата.
Месеци след това напуска поредният ръководител на проекта – третият за две години! Адът с напускането на ценни специалисти става все по-голям и неуправляем. Няма човек на ръководна длъжност, който да се е задържал повече от четири години. Който поеме риска да остане, после сам не може да познае себе си. Един от бившите служители казва, че най-умните избутват най-трудните задачи встрани.
Има обаче и нещо по-лошо:
От страх спестяват на Илон Мъск информацията за проблеми.
При много от тях любовта към гения отдавна е охладняла. Още когато през пролетта курсът на акциите пада до $ 250 мениджърите на Tesla са обзети от голям смут, защото да не забравяме, че една голяма част от заплатата им е в акции на компанията.
Скандалът с Комисията по ценните книжа и фондовите борси още понижава курса, така че цената от $ 250 вече започва да изглежда доста реалистична. Като се добави несигурността за бъдещето на Мъск нарастващата нервност на всички служители и особено на инвеститорите изглежда напълно разбираема.
Въпреки всичко Tesla все още се счита за „Apple“ в автомобилната индустрия и на борсата е оценена като технологичен концерн с голямо бъдеще.
Според анализатора от Bernstein Research Макс Варбъртън инвеститорите все някога ще проумеят, че Tesla не е нищо повече от производител на коли със скромни перспективи. Самият Мъск също е все още на върха. Счита се за невинен и според разследващите на случая на Комисията той изглежда твърдо убеден в това.
Както казва анализаторът от Evercore ISI Арндт Елингхорст:
„Повечето хора трудно могат да си представят Tesla без Илон Мъск.“
Проблемът е, че ако продължава по същия начин, има опасност да пропилее всички шансове да осъществи грандиозните си планове и просто да се превърне в поредния провален гений.
Какво мислиш? Сподели в коментарите ?
Присъедини се към клуб MasterHack! Влез и в секретната ни Facebook група и разбери защо навсякъде дават съдържанието ни за пример!