? + Аудио вариант за абонати
Докато връзката между вниманието и високите постижения остава скрита през повечето време, тя оказва огромно влияние на почти всичко, което се стремим да постигнем.
Фокусът и концентрацията са неимоверно важни за успеха, но като че ли не им отдаваме достатъчно внимание! Парадоксално, нали?
За да получите резултатите, които искате от живота имате нужда от три вида фокус (според Даниел Голман, автор на книгата “Фокус: скрития двигател на високите постижения”): вътрешен, друг и външен.
Вътрешният фокус е свързан с нашата интуиция, водещи ценности и по-добри решения. “Другият” фокус акцентира върху изглаждането на връзките ни с другите хора, тези в живота ни. А външния фокус ни позволява да се движим и ориентираме в света около нас.
Как използваме нашето внимание оформя това, което виждаме.
Или както Йода казва: “Вашият фокус е вашата реалност.“
Според Голман, независимо, че всичко около нас е отдалечено само на един клик, нашето внимание е на цяла миля разстояние. То страда!
Ако сте в кафе и се огледате ще забележите, че хората не са способни да отделят повече от 2 минути, без да хванат телефона си. Неспособността да се противопоставим на желанието за проверка на имейла и на Фейсбук, вместо да се съсредоточим върху тук и сега води до непълноценен живот.
? Вижте още по темата и: Заглушаваме шума, за да чуете сигнала, който ще ви даде така желания пробив →
Постоянно сме в състояние на “частично внимание”.
Там сме, но не сме там наистина, без да знаем къде по-напред да насочим погледа и мисълта си. Все едно живеем в безсъзнание…
Имате ли чувството, че се получава разминаване между това къде искате да сте и това, за което всъщност отделяте време?
През 1977 г. предвиждайки какво ще се случи, икономистът отличен с Нобелова награда Хърбърт Саймън пише:
Всъщност не вие, а информацията консумира вниманието на своите получатели. Следователно богатата информация създава бедност от внимание, което пък води до необходимостта да разпределяме вниманието си ефективно сред голямото изобилие от източници на информация, които можем да консумираме.
Когато сме се изгубили например, ние естествено се фокусираме!
Спомнете си за последния път, когато шофирахте без GPS, без карта – и се изгубихте. Спомняте ли си първото нещо, което направихте? Обзалагам се, че първо изключихте радиото, за да увеличите концентрацията си!
Според Голман има два основни вида на отвличане на вниманието: сетивни и емоционални. Сетивните са ясни: докато четете този текст може да се разсеете от различни миризми, усещания или пък да ви подразни плъзгащата се тук отдясно лента с още статии. По-сложен е вторият вид примамки, а именно емоционално заредените сигнали.
Макар и да намирате за лесно да се фокусирате върху отговора на поредния имейл докато сте на тихо в офиса, то същото, но в шумен бар, докато някой вика името ви, няма да е толкова просто.
Това е мощна емоционална стръв, която инстинктивно ви предупреждава да чуете това, което се казва за вас.
Яростната атака на новини, видео, музика, мейли, Facebook са враг на разбирането. Заради тези дразнители задълбоченото четене в интернет е почти невъзможно. Но кое е най-важното?
Смисълът на информацията не е да консумираме повече от нея. Смисълът е желанието и способността ни да направим повече с нея.
Фокусът e като при старата кола:
Нужни са няколко опита, за да запали.
Въпреки това, когато го запалим се фокусираме и забравяме за заобикалящия ни свят потапяйки се в работата, която ни очаква.
Това е състоянието, в което вършим най-добрата и ефективна работа, без да мислим за нея. Наричаме го „зоната” – магически продуктивно място, което посещаваме всеки път, когато пожелаем.
Но защо е толкова трудно да се фокусираме?
Вероятно сте чували за „блокирането на писателя” – ситуация, при която писателят се опитва да запълни белия лист въпреки неговия неуспех.
Това състояние не е различно за различните професии.
Всеки човек, независимо от професията, се сблъсква с такъв вид блокиране – момент, в който не може да върши нищо и да бъде наистина продуктивен.
Причината не е в липсата на идея или желание, колкото в невъзможността да фокусира вниманието си върху задачата в среда изпълнена с шум.
Проучване установило, че при вземане на решения човешкият мозък обработва около 60 бита информация за 1 секунда.
Само за сравнение интернет придвижва информацията за 56 кб/сек. Тази реалност разкрива горчивата истина:
Вниманието е изчерпаем ресурс, а информацията не.
? Вижте още и: 12 доказали се упражнения за концентрация от 1918г.
Подобряването на концентрацията се свежда до две неща:
- Как разпределяме нашето внимание
- Как блокираме излишната информация или “шум”.
Лесно е да се каже, но е трудно да се направи…
Но как да създадем условия, чрез които да влизаме в състояние на поток?
Следва да научите 5 статегии, които ще ви помогнат!
Нека да ги разгледаме внимателно…