facebook_pixel

Как да се фокусирам бързо, когато всичко около мен лесно ми краде вниманието – UPDATE

Как да се съсредоточим и да останем фокусирани през целия ден, въпреки огромния информационен поток, който ни залива?

Докато връзката между вниманието и високите постижения остава скрита през повечето време, тя оказва огромно влияние на почти всичко, което се стремим да постигнем.

Фокусът и концентрацията са неимоверно важни за успеха, но като че ли не им отдаваме достатъчно внимание! Парадоксално, нали?

За да получите резултатите, които искате от живота имате нужда от три вида фокус (според Даниел Голман, автор на книгата „Фокус: скрития двигател на високите постижения“): вътрешен, друг и външен. Вътрешният фокус е свързан с нашата интуиция, водещи ценности и по-добри решения. „Другият“ фокус акцентира върху изглаждането на връзките ни с другите хора, тези в живота ни. А външния фокус ни позволява да се движим и ориентираме в света около нас.

Как използваме нашето внимание оформя това, което виждаме. Или както Йода казва: „Вашият фокус е вашата реалност.

Според Голман, независимо, че всичко около нас е отдалечено само на един клик, нашето внимание е на цяла миля разстояние. То страда!

Ако сте в кафе и се огледате ще забележите, че хората не са способни да отделят повече от 2 минути, без да хванат телефона си. Неспособността да се противопоставим на желанието за проверка на имейла и на Фейсбук, вместо да се съсредоточим върху тук и сега води до непълноценен живот.

Изтрих Facebook от телефона си, защото ме превръщаше в пълен идиот!
ПРОЧЕТИ

Постоянно сме в състояние на „частично внимание“.

Там сме, но не сме там наистина, без да знаем къде по-напред да насочим погледа и мисълта си. Все едно живеем в безсъзнание…

Нямате ли чувството, че се получава едно разминаване между това къде искате да сте и това, за което всъщност отделяте време?

През 1977 г. предвиждайки какво ще се случи, икономистът отличен с Нобелова награда Хърбърт Саймън пише:

Всъщност не вие, а информацията консумира вниманието на своите получатели. Следователно богатата информация създава бедност от внимание, което пък води до необходимостта да разпределяме вниманието си ефективно сред голямото изобилие от източници на информация, които можем да консумираме.

Когато сме се изгубили например, ние естествено се фокусираме!

Спомнете си за последния път, когато шофирахте без GPS, без карта – и се изгубихте. Спомняте ли си първото нещо, което направихте? Обзалагам се, че първо изключихте радиото, за да увеличите концентрацията си!

Според Голман има два основни вида на отвличане на вниманието: сетивни и емоционални. Сетивните са ясни: докато четете този текст може да се разсеете от различни миризми, усещания или пък да ви подразни плъзгащата се тук отдясно лента с още статии. По-сложен е вторият вид примамки, а именно емоционално заредените сигнали. Макар и да намирате за лесно да се фокусирате върху отговора на поредния имейл докато сте на тихо в офиса, то същото, но в шумен бар, докато някой вика името ви, няма да е толкова просто. Това е мощна емоционална стръв, която инстинктивно ви предупреждава да чуете това, което се казва за вас.

Яростната атака на новини, видео, музика, мейли, Facebook са враг на разбирането. Заради тези дразнители задълбоченото четене в интернет е почти невъзможно.

Но кое е най-важното?

Смисълът на информацията не е да консумираме повече от нея. Смисълът е желанието и способността ни да направим нещо с нея.


Фокусът e като при старата кола – нужни са няколко опита, за да запали.

Въпреки това, когато го запалим се фокусираме и забравяме за заобикалящия ни свят потапяйки се в работата, която ни очаква.

Това е състоянието, в което вършим най-добрата и ефективна работа, без да мислим за нея. Наричаме го „зоната”: магически продуктивно място, което посещаваме всеки път, когато пожелаем. Но защо е толкова трудно да се фокусираме?

Вероятно сте чували за „блокирането на писателя” – ситуация, при която писателят се опитва да запълни белия лист въпреки неговия неуспех.

Това състояние не е различно за различните професии.

Всеки човек, независимо от професията, се сблъсква с такъв вид блокиране – момент, в който не може да върши нищо и да бъде наистина продуктивен. Причината не е в липсата на идея или желание, колкото в невъзможността да фокусира вниманието си върху задачата в среда изпълнена с шум.

Проучване установило, че при вземане на решения човешкият мозък обработва около 60 бита информация за 1 секунда. Само за сравнение интернет придвижва информацията за 56 кб/сек. Тази реалност разкрива горчивата истина:

Вниманието е изчерпаем ресурс, а информацията не.

12 доказали се упражнения за фокус и повишена концентрация от 1918г.

Подобряването на концентрацията се свежда до две неща:

  1. Как разпределяме нашето внимание
  2. Как блокираме излишната информация или „шум“.

Лесно е да се каже, но е трудно да се направи…

Но как да създадем условия, чрез които да влизаме в състояние на поток?

5 стратегии за по-добро фокусиране


Ето няколко ефективни стратегии за фокусиране, чрез които ще достигнете до състояние на поток тогава, когато имате най-голяма нужда от това…

#1. По-голямото натоварване е по-лесно за управление

Както казахме можем да се фокусираме само върху определен брой неща в даден момент. Част от овладяването на нашата способност е да се съсредоточим, и да променим начина, по който възприемаме планината от задачи.

Вместо да сме затрупани с милиони дребни задачи, можем да ги групираме като допринасящи за реализацията на една обща цел. Вместо да се плашите от едно голямо начинание като стартирането на бизнес можете да разделите тази задача на по-малки достъпни компоненти, с които да се справите по-лесно.

#2. Дихателни упражнения 4-7-8

Преди да стигнете до тази точка едва ли сте се замисляли за начина, по който дишате. Вероятно дишането ви е било повърхностно.

Тъй като кислородът е фундаментално свързан със способността ни да се съсредоточим, дълбоките дихателни упражнения могат да ни помогнат да успокоим ума си и да подобрим фокуса си.

Д-р Андрю Уейл, световно признат лидер в областта на подобряване на здравето чрез ума и тялото, препоръчва следното упражнение за подобряване на фокуса:

  1. Поемете дълбоко въздух ( 4 секунди)
  2. Задръжте въздуха ( 7 секунди)
  3. Издишайте въздуха ( 8 секунди)

Повтарянето на това упражнение ще помогне да приемем много повече кислород чрез дълбоките вдишвания и ще ни осигури енергия и фокус.

#3. Кафето и бирата могат да подобрят креативността и фокуса

Има две вещества, които често свързваме с продуктивността: алкохол и кофеин.

Докато кафето често се свързва с производителността, бирата обикновено води до точно обратния ефект, тъй като тя води до понижаване на концентрацията. Но тъй като в резултат на това намалява задръжките може да бъде полезна.

Препоръчителното количество е две питиета, или когато нивото на алкохол в кръвта достига 0.07%. Оптималното количество кофеин, от друга страна, се консумира в малки, чести количества, което убеждава тялото, че разполага с още енергия. Големите количества алкохол и кофеин имат отрицателен ефект върху способността ви да се концентрирате.

Не е ок да сте зависими от кафето и бирата само, за да си свършите работата.

#4. Слушайте една и съща песен

Това може да работи, а може и да не работи за вас. Ако ви харесва да работите на музика изберете една песен (за предпочитане без текст) и я сложете на повторение. В крайна сметка песента се превръща във фонов шум, който ви помага да се абстрахирате от заобикалящата ви среда.

ТОП 6 музикални услуги, които ще те отпуснат, ще те фокусират и ще премахнат разсейването

#5. Воденето на дневник може да допринесе положително за блокирането на шума и вашата концентрация

Писането води до ползи, които включват:

  • Подобряване на паметта.
  • По-добро разбиране на понятия.
  • Подобряване на физическото здраве.

Когато следите прогреса си, вие активно блокирате всеки друг шум, докато сте съсредоточени върху това, което сте направили или това, което смятате да правите, за да постигнете целите си.

Това ви ангажира и мотивира да следвате целите си в дългосрочен план.

Но дисциплината е на първо място…

Дисциплината е моментът, в който правите нещо, което не желаете, но знаете, че трябва да бъде свършено. И тялото и ума трябва да бъдат готови да работят в противен случай нещата няма да се получат.

Това е особено важно, когато работите по страничен проект, който изисква голяма вътрешна мотивация (защото никой не ви плаща).

Въпреки това съществуват редица стратегии, които са изпробвани през годините и помагат в култивирането на една по-добра работна етика:

  • Ограничаване на многозадачността: разпръсването на фокуса между отделните задачи намалява вниманието, което отделяте за всяка задача. Не сме създадени за мултитаскинг – опитайте например да слушате два разговора едновременно и ще се убедите в това.
  • Започнете с най-трудното още в началото, когато разполагате с повече енергия. За повечето това е времето преди обяд.
  • По-добър сън: инвестирайте във вашето време за сън, за да извлечете максимална полза от ума си, когато сте будни.
  • Борете се с отлагането: дори понякога да не можете напълно да се преборите със склонността си да отлагате, никога не трябва да спирате да се борите. Всяка спечелена битка означава по-кратък списък със задачи.

Овладейте вашето внимание, постигнете вашия успех!

Съществува неоспорима връзка между фокуса и успеха.

Трябва да ангажирате целите си, за да бъдете успешни, но трябва да се съсредоточите, за да бъдете ангажирани.

Защото:

Колкото по-разсеяни сме, толкова по-плитки са нашите разсъждения. Колкото по-плитки са нашите разсъждения, толкова по-тривиален ще бъде живота ни.

Вижте още и:

Разсеян си? Липсва ти фокус? Как да се излекуваш от дефицита на вниманието?

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!