От Кирил Михайлов: неудържим мечтател и пътешественик, харесва постоянно да открива и да бъде в движение. Завършил е техникум по “Полиграфия и фотография”, а след това и Академията на МВР. В момента живее и работи в Бразилия. Харесва прозрачните приятелски отношения, Реал Мадрид, моторите и куп други неща. Повече за него от icon-facebook-square Facebook профила му →
Следващите редове са посветени на всеки, който се e втурнал в приключението МЛМ бизнес. Ще засегна и един специфичен проблем в този бизнес, а именно – самият МЛМ дистрибутор! Това е статия за онези, които вече са влезли в играта. Ако не сте от тях, може би е по-добре да спрете четенето още сега.
Да си в МЛМ бизнеса означава да си приел, че ще трябва да промениш тотално предишния си начин на живот – контакт с близки и далечни, познати и непознати хора.
Решен да постигнеш сериозни успехи ползвайки за това превозно средство, което е евтино, лесно за поддържане, харчи сравнително малко и драстично се различава от останалите бизнес превозни средства на вашите приятели и познати. Всеки МЛМ бизнес се основава на принципи и ценности, които са задължителни за всеки, който е влязъл там. Спазването им невинаги обаче означава успех.
Статията – МЛМ мрежов маркетинг: обречени ли сте на провал е моя и беше написана във времето, когато всичко за мен в този бизнес вървеше като Ферари.
Не ме разбирайте погрешно, аз все още считам, че това е невероятно средство за правене на пари. Просто ми позволете да ви разкажа как грандиозно се провалих.
[su_heading size=”16″]Лепкавото блато наречено „Посредственост” – Поведение на „Жертва”[/su_heading]
„Пълководецът, който печели битка, преценява много неща още в храма, преди битката. Пълководецът, който губи битка, преценява малко неща предварително. И така, многото преценки водят до победа, а малкото — до поражение. А колко по-страшно е, ако не се правят никакви преценки! Съобразявайки се с това, аз съм в състояние да предвидя кой би могъл да спечели и кой по-скоро ще загуби.” – Сун Дзъ
В нашият свят винаги са съществували два типа поведение, които присъстват неизменно – винаги, без изключение. Това са хората с манталитет на жертва и такива с манталитет на потисник/агресор. За да сте жертва, вие трябва да имате потисник. За да бъдете потисник, вие трябва да имате жертви. Двете неизменно се привличат и не биха съществували едно без друго. Заедно, те създават баланс.
За жертвата ще поговорим в настоящият материал Какво е „манталитет на жертва“? Нека не се заблуждаваме, става дума за мен, жертвата съм аз!
Чували сте със сигурност много и различни автори и известни и успели личности да спрягат темата – „Съм – Правя – Имам”. От там изначално бива белязан пътя на човек решен да постигне нещо стойностно в живота си. Това, което си ще предопределя това, което правиш, мислиш, казваш, обличаш, действаш или бездействаш.
Преди да реша, че съм готов да скоча в следващия квадрант от четирите на Р. Кийосаки бях с професия полицай. Мислех като такъв, обличах се като такъв, срещах се постоянно със себеподобни и най-важното действах като такъв. Следователно в бизнеса, резултатите, които постигах бяха на полицай. „Имам” беше имам на полицай. Това ме потискаше, посредствените резултати ме отчайваха и лека полека първоначалния ентусиазъм изчезна.
След дълго търсене и четене, присъствие на разни семинари и лекции и уебинари и какво ли още не, прозрях, че има един куп хора в същото положение, че за това си има точно определение и си е изначален мисловен модел, който предопределя постиженията на предприемача завинаги – „бях жертва хвърлена на лъвовете и си го бях избрал сам”.
Жертвата е най-общо и абстрактно казано… „доброволец“ или „участник, който отказва да приеме или признае, че е бил такъв. А причината е именно бягството от отговорност.
„Ако седнеш да играеш покер и след 20 минути не разбереш, кой на масата е жертвата, то значи жертвата си ти” – Уорън Бъфет
[su_heading size=”18″]Аз и МЛМ бизнеса[/su_heading]
Влязох в една компания за мултилевъл маркетинг в период, когато живеех в Испания. Силна компания, с международно положение предлагаща солидна платформа и най-вече … искам да подчертая най-вече платформа по модела на ФРАНЧАЙЗ-а.
Няма офис, няма началник, няма подчинени … няма корупция. Зависиш само и единствено от собствените си качества. За сравнително кратко време осиновявайки принципите на МЛМ успях да изградя стройна мрежа от бизнес партньори на три континента в 6 държави. Платформата на компанията го позволява.
Промених се външно – отслабнах 25кг. И стилът ми на обличане прие съвсем други измерения. Движех се по график планиран преди две седмици и постоянно запълнен и напрегнат. Промени се и стилът ми на общуване с хората изобщо. Придобих цял куп умения и качества като познания по маркетинг и продажби, счетоводство, фирмена администрация измежду други.
Вътрешният ми мир претърпя тежък и спонтанен катарзис и преди тихото и неразговорливо момче вече можеше да застане и да говори, без да заеква пред аудитория от над 150 души, без да повърне нито веднъж.
Зоната ми на комфорт придоби HD лиценз.
Зaпочнах да консумирам един изцяло нов и неподозирано привлекателен свят. Имах неизчерпаем запас от лична енергия и просто не се изморявах да се срещам с хора и да повтарям и преповтарям научените вече модели на ефективен и печеливш бизнес.
Бройката на хора в моята мрежа набъбна значително и за определен период от време успях да докосна небесата.
[su_heading size=”18″]… докато не стигнах точката на пречупване[/su_heading]
Днес, в момента в, който пиша тези редове си давам сметка защо не успях да задържа кралството, което сам бях създал. Давам си ясна сметка защо моят МЛМ бизнес не се задържа на постигнатото високо ниво.
За мен отговорът дойде от една нищо и никаква електронна книга, която незнайно защо реших да прочета, без да имам никакви очаквания за нея, Казва се “Е-Myth Revisited” с автор Майкъл Гербер. Там чисто и ясно за изложени основите на ФРАНЧАЙЗА, как и защо той работи, кой го движи, как се задвижва и т.н.
Ще направя директен паралел между основите на франчайза заложени там и франчайз платформата на моята МЛМ компания с ясното желание да осветля визията на много МЛМ бизнес партньори като мен в различни компании. Бях честен, почтен и постоянен с ясни и прозрачни намерения, придобил солидно количество познание в сферата на МЛМ, имах кристално ясна визия за това какво очаквам да получа и естествено натрупваха се резултати. Въпреки всичко това и въпреки отчаяните ми усилия да задържа и разширя статуквото, нещо не сработи.
[su_heading size=”18″]Франчайз[/su_heading]
Много, да не кажа почти всички МЛМ платформи са изградени около този бизнес модел, който работи простичко по следния начин.
- Нужни са 3 типа хора – Предприемачи, Мениджъри и Технически лица.
- Предприемачите се грижат за визията, за бъдещето на бизнеса, за това къде той трябва да стигне и как да изглежда.
- Мениджърите надзирават за дисциплина и спазване на работния процес и управляват техниците. Да си добър мениджър зависи от това колко успешно можеш да ръководиш възможно по-голям брой технически лица.
Техническите лица, естествено те вършат техническата работа. Без тях идеите и иновациите идващи от Предприемача и прилагани от Мениджъра няма как да получат физическо превъплъщение. Те са движещата сила на бизнеса.
Франчайза означава създаване на работещ и печеливш бизнес ПРОТОТИП, който може да бъде 100% клониран и умножен. Примери много – Известният до повръщане МакДоналдс, ФедЕкс, Зара, Пица Хът, Дисниленд и тнт.
Този бизнес прототип задължително трябва да притежава 6 характеристики. Без тях не би могъл да съществува.
- Бизнес модела трябва да добавя СТОЙНОСТ в живота на клиентите, работниците, доставчиците и всички други свързани с него отвъд техните очаквания.
- Моделът трябва да бъде движен от хора с възможно НАЙ-НИСКИТЕ възможни качества.
- Моделът задължително да се превърне в място с ПЕРФЕКТЕН РЕД.
- Цялата работа и операции в модела да бъдат описани в назначените за това РЪКОВОДСТВА.
- Моделът трябва да работи и предоставя абсолютно ЕДНАКВИ продукти и услуги, където и да се намира.
- Моделът трябва да осинови специфичен за него ЦВЯТ, ФОРМА и УНИФОРМИ на хората работещи там.
Моята компания определено покриваше първото изискване или там видях и контактувах с хора, които както се казва осветляват живота на околните, една добра дума, неочакван подарък, неочаквана помощ, признание публично. Въобще този показател беше спазен.
При нас има хора от 107 националности, говорещи 72 езика от всички социални нива, като голямата маса от тях бяха и са от най-ниските нива с почти никакви качества и познания. И ясния пример как такива хора бяха успели да стигнат до върховете на МЛМ.
В това отношение считах себе си за „патриций” с високо образование, опит и качества превъзхождащи многократно голям % от тях изобщо. В един момент нямаше какво да ме мотивира достатъчно. Ако МЛМ бизнеса е оставен в ръцете на високо образовани хора ще е невъзможно да се умножи.
Такива хора са трудни за ръководене и твърде скъпи за поддържане.
За тях важи фразата „Много вожд малко индианец”. Аз бях от многото вожд. Големите бизнес постижения са правени от обикновени хора постигащи необикновени резултати. За обикновени хора да постигнат необикновени резултати е нужна система. Изискването за ред куцаше.
Трябва да призная, че правех нещата както на мен ми изглеждаше правилно.
В компанията има поредност от няколко позиции – презентации на улицата, презентации в къщи, мега презентации на наето място, централни седмични събирания, централни събирания РАЛИ и университет на успеха. Последните три са големи събирания с участието на много дистрибутори в тях и нужда от сериозна организация.
Следващото изискване също беше спазено. Работата бе описана в една книжка – Ръководство на успеха, която обясняваше как се движат хора и как се прави МЛМ. Там се описваше системата в нейните детайли и подробности. И аз я спазвах буквално дума по дума. Може би книжката имаше нужда от актуализиране, беше написана през 2000г. Продуктите и услугите, които компанията предлага са еднакви по целия свят, където тя има представителства. В този показател даже считам, че превъзхождахме като локална мрежа много други обединения на дистрибутори от други компании.
Последното изискване бе спазено в частта си за компанията, тя имаше цветове и форма, а нашите униформи бяха официални костюми, макар и не еднакви, а кой каквото може да покаже и притежава, никой от нас нямаше собствен цвят или отличителни знаци и униформа.
В общи линии пропорциите бяха спазени и все пак бизнес модела не проработи за мен. С това ни най-малко не искам да обезнадеждя и да откажа, когото и да било от МЛМ. Искам да допринеса с това да покажа какво би могло да попречи.
Аз се включих в модела директно като предприемач.
Чистосърдечно и без капка срам прескочих другите две нива, за да мога да седна на стола на лидера и на визионера и да създавам бъдеще. Това бе Основна и фундаментална грешка. Грешка, която сигурен съм и други допускат.
Минете през всички нива, не допускайте егото да ви ослепи. Изживейте другите две нива, които също предлагат необикновен набор от емоции и преживявания. Този бе моят основен проблем. Тъй като 95% от МЛМ бизнеса е работа с хора вие имате нужда да си отговорите на следните въпроси, въпроси, на които аз трябваше да призная, че не знам отговора:
- Вашият МЛМ бизнес е продукт от вашите усилия или е целият ви живот?
- Как би могъл вашият МЛМ бизнес да работи без вас?
- Как вашите хора биха могли да работят без вашата постоянна намеса?
- Как бихте могли да систематизирате вашият МЛМ бизнес, така че да може да се умножи 5000 пъти и всеки път да работи по един и същ успешен начин?
- Как бихте могли да притежавате бизнес и въпреки това да сте свободни от него?
- Как бихте могли да работите и правите това, което обичате вместо това, което трябва и сте задължени да направите?
Провалът ме принуди да се занимавам с друг бизнес.
Ннадявам се един ден отново да се върна, защото МЛМ е емоция, което не може да се обясни, трябва да се изживее. Надявам се тук да намерите отговор на вашите въпроси. Ще се радвам ако мога да споделя информация и да събеседвам с други МЛМ дистрибутори и да обменим опит. Ако тепърва започвате МЛМ бизнес задължително прочетете първият материал по темата, както и тази страхотна статия за МЛМ бизнеса от практиката, където също ще намерите полезна информация.