Принципът Бурито, стратегията Спагети и още 8 идеи, които ще ви докарат пари и трафик

От толкова вълшебни съвети за бизнеса човек може да се омагьоса.

И макар в lifehack.bg да пишем на подобни теми, това е само прашинка в купчината пепел, от която ни посипват с безброй „чудеса“, които може да приложите в социалните мрежи, съдържанието и изобщо дигиталния си маркетинг.

Умножете нашата малка шепичка статии по безбройните блогове, Фейсбук страници, мейл бюлетини и всякакви други източници за специални бизнес ефекти и цифрата на „гурутата“ ще нарасне лавинообразно. Не може да не се запита човек:

Как сред толкова много акъл, чудодейни стратегии и съвети, да приложа нещо, което със сигурност да ме открои от тълпата?

Какво тук е по-различното ли? Въпреки че избягвам да пиша по темата маркетинг чрез съдържание, поради изброените причини, осъзнах, че често използвам определени рамки, които дават страхотен резултат. Благодарение на тях този сайт е това, което е, а смятам, че той е на едно добро ниво. Затова ще ви споделя не само онези модели, които ползвам, но и други, които ще ви влязат в употреба, когато изготвяте маркетинговия си план или пишете статия за сайта си.

Разбира се, концепциите, които следват не съм ги измислил аз – просто съм ги пригодил към дейността си. Всъщност, те са продукт от работата на едни от най-успешните играчи в света на онлайн маркетинга. Прочетете до край – ще ви хареса!

Бележка от Христо Стоянов: ако разчитате само на „вълшебните“ трикове, хакове и стратегии – то вие сте обречени. За да работят те за вас ще се наложи да се напънете, да жертвате нещо (най-често времето си) и да си размърдате задника.

1. Помодоро брандинг

Помодоро маркетинг

Започвам с тази идея, защото тя е в основата на останалите стратегии, които ще ви предложа. Вероятно попаднахте тук, провокирани от заглавието, нали?

Това не е случайно. Причината е, че ако искате идеята ви да бъде запомнена, дайте и име – по възможност нека да е интересно име.

В блога на Help Scout, Грегори Чиоти изтъква колко полезен може да бъде Помодоро маркетингът, използвайки примера с техниката за управление на времето Pomodoro. При нея работния процес се разделя на части – една за работа и друга за покой, което всъщност е идентично с много други методики за увеличаване на продуктивността.

Но метода Помодоро успя да се наложи над всички и то не защото е по-добър, а защото името му е запомнящо се. И когато стане дума за продуктивно разделяне на работата на интервали, потребителите най-напред се сещат именно за таймера с червения домат, а не за някоя от десетките подобни на нея.

Интересните фрази около една идея може да са простички, но да носят в себе си различни забавни интерпретации. По този начин тя определено има шанса да стане прилепчива, както би я нарекъл Малкъм Глаудел. Опаковайте концепцията си в интересно име или фраза. Нека стане запомняща се.

2. Стратегия син океан

В книгата си „Стратегия Син океан„, Чан Ким и Р. Моборньо ни учат да създаваме безкрайни пазари, които да достигат до нови клиенти, като направим така, че конкуренцията да няма значение. Това е подход, в който силно вярвам и затова направих 2 статии по темата – горещо ги препоръчвам, прочетете ги:

  1. Стратегия син океан – разбий представата си за правене на бизнес
  2. Стратегия син океан – по примера на цирк Дьо Солей

Идеята на Синия океан спокойно може да се пренесе и във вашия маркетинг чрез съдържание. Гарет Моон от страхотния сайт и услуга CoSchedule е свършил страхотна работа с тази статия, в която навлиза надълбоко в концепцията.

Съществуват 2 типа океани: червен океан, в който конкурентите проливат кръвта си и син океан – необятно свободно синьо пространство.

Ето и различията между двата океана представени визуално:

Стратегия син океан

  • Разработете свой уникален подход, за да се откроите / Състезавайте се като всички останали във вече съществуващите пазари
  • Освободете се от конкуренцията / Молете се за внимание наред с всички останали във вашата ниша
  • Развивайте се в нова посока / Забавете растежа си

За да намерите своя син океан и да го прибавите към вашия маркетинг, може да започнете с проследяване на това, което другите във вашата индустрия вече правят (да идентифицирате червените океани), а след това да се запитате: „Какво ме прави уникален?“, „Какво мога да правя по-добре от всеки други?“, „С какво ме разпознават клиентите ми?“ Отговорите ви може да ви отведат до изводи извън кутията на стандартното за бизнеса ви и да положат основата на нов необятен пазар.

За тази цел, идеолозите на този подход имат чудесен набор от инструменти, който да ви помогне да се справите в анализирането на тази нелека задача.

Примерни възможности блога ви да намери син океан:

  • Създаване на качествено съдържание, излизащо извън рамките на масовите статии от 500 думи. В lifehack редовно публикуваме статии с над 1500 или повече.
  • Задълбочено проучване, което достига отвъд типичните горещи точки. Блогът на Buffer например създава статии, в които елегантно разкрива интересни статистики и проучвания. Друг пример за задълбочени постове е новия блог на Нейл Пател, който започна да прави убийствено подробни илюстрирани ръководства.
  • Екстремална откритост е друга „синя“ техника, която може да приложите във вашия блог. Тук отново мога да дам пример с Buffer и тяхната огромна откритост чрез Open Blog. Малко компании са готови да предложат ниво на прозрачност, което Buffer открито прегръща. Това беше „синя“ възможност и те се възползваха.
  • Добрият дизайн също е начин да откроите вашия сайт от тълпата. Дизайнерът Джейсън Сантана редовно създава уникални блог постове, които излизат от рамките на типичните статии. Софтуерната компания Panic също е чудесен пример за блог, плуващ в син океан, използващ дизайна като свой отличителен фактор.
  • Ръководствата (или по-скоро дигиталните книги), които Нейл Пател използва, за да създаде син океан около бранда си са единствени по пода си. Те съчетават в себе си наистина задълбочена информация и перфектен, уникален дизайн, доставящ на потребителите най-мощните източници на информация в неговата ниша.

3. Принципът Бурито

Бурито маркетинг

Кога е най-подходящото време да пуснете статус в социалните мрежи? По времето, когато някой си хапва сладко сладко своето Бурито – ето тогава!

Именно това е основната идея, която стои зад този принцип, измислен от Дариан Родригес Хейман от организацията Social Media for Nonprofits.

Ако искате посланието ви да достигнете до максимален брой хора във Фейсбук, Туитър и т.н., то трябва да пуснете статуса си във времето, когато е най-вероятно хората да са в тези социални мрежи. Фейсбук публикациите ви трябва да ги хванат, точно когато разполагат с време в ръцете си.

Ето и най-подходящите времеви интервали за споделяне според тази стратегия:

  • 8:30 — по време на пътуването до работа
  • 12:30 — по време на обедната почивка
  • 17:30 — по време на пътуването към вкъщи
  • 22:00 — след като децата са заспали

4. Бял хляб срещу пълнозърнест

Оприличаването на маркетинга с хляб е идея подробно разгледана от Грегъри Чиоти, описваща разграничението между два различни типа съдържание или два различни вида актуализации за социални мрежи.

хляб

Обикновено, съдържанието в стил Бял хляб е лесно за осмисляне, бързо за консумиране, попадащо в ръцете на всички. Съдържанието от типа Пълнозърнест хляб е по-дълбоко, по-стегнато, не толкова комерсиално, ценно за по-малка група от хора. В своята дигитална пекарна е важно да създавате микс и от двата типа хляба.

В lifehack.bg например често правя точно това – ако погледнете статията преди тази ще видите, че тя е по-скоро „бял хляб“, тъй като представя един полезен за всички инструмент, който всеки може бързо да пробва и използва.

Докато тази, която четете в момента, определено се опитах да я замеся от черно, пълнозърнесто тесто, което малко хора биха прочели до край.

Чрез „белия хляб“, трафикът ви ще расте, а феновете в социалните мрежи ще се увеличават, но благодарение на пълнозърнестия хляб ще развиете своята репутация и авторитет. Ако правите едното без другото или ще ви възприемат за „лек“ източник на информация, или за абсолютен сухар.

5. Стратегията на Buffer

стратегия за блогване

Блогът на Buffer е страхотен източник на информация, която често използвам – тази статия не е изключение. Стратегията им отговаря и на моите представи за дигитален маркетинг и тази точка цели да обобщи в какво точно се изразява тя.

В Buffer правят следното: редуват детайлните и подробни материали за маркетинга в социалните медии, с кратки, по-леки за четене публикации. Заедно, този цикъл от тези два типа съдържание създава страхотен баланс.

Screen-Shot-2014-06-04-at-7.42.47-AM-1024x722

За своята философия от Buffer споделят:

Всички публикации в блога ни трябва да са страхотни. Не всички обаче трябва да бъдат епични.

Важно е да намерите добрия баланс като избягвате пускането на вашето епично съдържание едно след друго наведнъж – не си гърмете патроните!

6. Правилото на 2-те пици

Стратегиите с интересни имена съществуват дори и в управлението на екипи. Едно от най-популярните правила за мениджмънт на служителите е измислено от не кой да е, а от самия идеолог на Amazon – Джеф Безос и се нарича „Правилото на двете пици“:

Ако екипът не може да се нахрани с 2 големи пици, то той е прекалено голям.

Идеята хрумва на Безос при създаването на екипите около Amazon, където се е стремил да изгради строен подход при събирането на сътрудници, разбирайки, че има разходи, които се разрастват твърде бързо и могат да стигнат прекалено далеч.

Същата идея може да се приложи и при построяването на вашия маркетингов екип или при мащабирането на съдържанието в блога ви и социалните мрежи.

7. Стратегията Спагети!

маркетинг стратегията спагети

Ако сте в самото начало ще имате пред себе си множество въпроси за блогването:

  • За какво трябва да пиша?
  • Какво трябва да представлява блога ми?
  • Колко често да пускам статии?
  • Колко дълги трябва да бъдат постовете ми?
  • Коя е най-подходящата формула за успешно заглавие?
  • Към какви хора да насоча материалите си?
  • Списъкът може да продължава вечно…

Така стигаме до моделът Спагети, който ще ви отърве от всички тези въпросителни и ще направи нещата много по-прости:

В началото няма как да знаете кое ще се хареса и кое не. Колкото и Persona шаблони да попълвате, няма да уцелите от какво най-много се интересува аудиторията ви, преди да сте и сервирали каквото и да било, и преди да имате данни за анализ. Затова, пускайте материали от различни области в нишата си и вижте какво ще се хареса.

След като разберете, захващайте се за работа и подобрете онези теми, които предпочитат вашите читатели, останалите зарежете. Когато блогът ви е нов, най-доброто нещо, което може да направите е да превърнете в навик натискането на бутона за публикуване. Произвеждайте най-доброто съдържание, което сте в състояние да направите в момента и повтаряйте процеса. Не го обмисляйте толкова, на този етап няма смисъл.

Идеята за непрекъсната доставка на съдържание е особено подходяща за фирмени блогове на нови начинания. Повярвайте ми, в този ранен етап е много по-важно да освободите себе си от това да премисляте с часове стратегии за съдържание.

Вместо това не спирайте да публикувате, за да изградите своя индивидуален стил и да се влюбите в процеса на писане. Вярно е, че читателят е капризен, но и вие няма как да сте първия, който уцелва в десятката с началните си 5 публикации. Затова сипвайте кетчуп върху спагетите на воля и вижте от къде ще се появи саламчето…

Как да приложите този модел?

1. Първото нещо е да създавате съдържание за всичко

Това беше и моят подход в началото на lifehack.bg Ако превъртите до последните страници на сайта ще забележите, че съм пробвал на всякакви теми – от Опра Уинфри, през Фейсбук, софтуер, WordPress и съм стигнал чак до продажби.

След няколко статии картината определено се изясни и добре осъзнах, че по-дългите качествени материали създават авторитет, а подробните илюстрирани ръководства се харесват изключително много. Тогава изобщо не се замислях какво се котира най-добре. Вземах от всичко в нишата, преработвах го и го пусках на конвейр.

От тук идва името на стратегията Спагети – това е като да се опитвате да намерите перфектната рецепта за спагети добавяйки в чинията каквото намерите в хладилника. Ще направите доста опити, преди да се появи страхотната комбинация. Но след време, когато забавите скоростта и анализирате, ще знаете кое доматеното пюре да използвате, каква кайма да сложите и кои свежи зелени подправки да прибавите. След това винаги ще ги приготвяте по този начин, защото ще знаете, че няма как да не се харесат – използването на тези съставки вече няма да е случайно.

2. Добавете в „спагетите“ много и нетипични съставки

Какво имам предвид: вместо всеки път да хвърляте в чинията всичко, което имате в хладилника накуп, опитайте да овкусите спагетите с мед, вместо с доматено пюре за един месец, след това опитайте да направите спагети с плодов аромат.

Въпреки, че на пръв поглед няма никакъв смисъл, ще се учудите как подобни нетипични комбинации със съдържанието правят чудеса.

Подобна „рецепта за нетипично съдържание“ в lifehack.bg е статията за транжирането на месо. В сайта за бизнес и личностно развитие това си е чиста проба спагети с бонбони, но пък рецептата показа как би стояло един подобен материал в нашия сайт.

И все пак – оставете буламачите само за началото!

8. Техниката на небостъргача (Skyscraper Technique)

Маркетинг стратегията небостъргач

Спагети техниката ще ви помогне да изградите правилната нагласа на читателите си, да намерите верния път към харесваното съдържание и ще ви осигури един поддържан и активен блог. И след като изградите своя стил на писане и сте намерили правилната рецепта за съдържание, ще поискате да напреднете в играта като започнете да създавате много по-качествени неща и да получавате все по-голям трафик.

Всъщност, това е любимата ми техника, която и до днес доста често използвам. След секунди ще разберете защо…. Ето как работи:

  1. Проучването на конкуренцията е важна част от играта. В тази връзка, огледайте се за съдържание във вашата ниша, което е направено супер добре и се харесва. Потърсете сходни на вашия сайтове, направете си списък и анализирайте съдържанието им. Вижте кои постове са най-коментирани и най-много споделяни.
  2. След това напишете материал по темата, за която вече знаете, че се харесва, но добавете повече детайли и стойност към съдържанието – поставете видео, инфографика, направете презентация, изровете още повече подробности.

Този метод е не само страхотен начин да разберете какво се търси, но и е важна за вашия бизнес информация, която може да намерите напълно безплатно.

Откриването на най-добрите материали в дадена ниша е лесно, особено за малък пазар като нашия. Направете няколко търсения в Google, използвайте Facebook Graph Search за сходни на вашата фен страници (странна препоръка, нали), влезте в популярните форуми и т.н. Тази стъпка отнема време, но така ще придобиете представа къде сте, с какво се борите и какво най-много предпочитат читателите.

Аз използвам малко по-различен вариант на този подход. Търся популярни статии, но на английски в нишата, в която е lifehack, тъй като повечето БГ сайтове в тази област и без това използват материали от английски.

За да си помогна с това проучване използвам инструменти като:

  • http://alltop.com/
  • http://www.stumbleupon.com/home/trending
  • https://plus.google.com/explore/_
  • https://moz.com/researchtools/ose/
  • https://ahrefs.com/
  • https://www.youtube.com/trendsdashboard
  • http://feedly.com/i/latest – направете си профил във feedly и събирайте сайтовете на конкурентите си. Само с един поглед ще видите за каво пишат и колко се споделя.
  • https://app.buzzsumo.com/top-content – безплатно само до първата страница, но често е достатъчна, тъй като там е най-доброто

След като разбера кои са най-харесвани, споделяни и коментирани ги запазвам и правя малко проучване какво има по темата на български. Като се уверя, че няма много информация по конкретния въпрос (обикновено така става), използвам англоезичната статия като рамка, върху която надграждам. Тоест, стремя се да направя материал по-добър от английския – повече информация, с повече и по-качествени снимки, по-добре оформен и т.н. За сега тази стратегия не ме е подвела.

Но да се върнем на основния модел „Небостъргач“.

След като откриете най-харесваното съдържание във вашата ниша добавете не просто още малко текст, а истинска стойност към оригиналната публикация.

Помислете си за аналогията с небостъргача, символът на тази техника: тя ще работи само ако новото съдържание се извисява високо над първоизточника! Същото или сходно съдържание, което не се извисява особено много над оригинала, вероятно няма да бъде успешно така, както ви се иска.

И за да не бъда голословен, ще ви дам няколко примера със статии, които съм направил чрез този модел:

Improve-Content-Marketing-Skyscraper-Technique

Този списък може да продължава доста дълго!

Чрез тази концепция съм направил и ръководствата за InstagramPinterest, първа и втора част на материала за Дейвид Огилви, топ интструментите за Google+ и т.н.

Статии, които изключително подробно разглеждат тази техника:

  • http://bit.ly/1aQh3yK
  • http://backlinko.com/skyscraper-technique
  • http://coschedule.com/blog/improve-content-marketing/

9. Моделът „Таралеж“

Маркетинг стратегията таралеж

В своята книга „Пътят към величието„, Джим Колинс обхваща възхода на изключителните компании като подчертава качествата, които разделят невероятните фирми от техните посредствени конкуренти. Едно от тези качества е концепцията Таралеж. Тази маркетинг стратегия получава името си от едно есе на Исая Берлин, в което той сравнява тактиките на лисицата и тази на таралежа:

Лисицата знае много неща, но таралежът знае едно голямо нещо.

Всеки ден, когато лисицата използва своята разнообразна хитрост, за да атакува таралежа, но винаги бива отблъсната от едно и също нещо – таралежът просто се свива в голямо бодливо кълбо. Та лисицата може и да знае десетки хитрости, но таралежа винаги прави едно и също голямо нещо, за да я спре. Лисунгера прилага безброй тактики, но резултатът винаги е един и същ. Докато таралежите от своя страна са фокусирани към опростяването на своята стратегия в една единствена организационна идея.

Според Джим Колинс, „Компаниите Таралеж виждат онова, което е от съществено значение за пазара и игнорират останалото.“  И за да онагледи тази концепция, Колинс създава диаграма от 3 кръга, изобразяваща стратегията Таралеж:

4-hedgehog-1

Когато откриете пресечната точка между всички тези 3 качества, то вие сте открили своята стратегия Таралеж.

Що се отнася до съдържанието:

Ако вече имате изградена система за публикуване на статии и модел за създаване на добри материали, концепцията Таралеж ще ви помогне да издигнете работата си на следващото ниво, а именно да се превърнете в Авторитет в своята ниша, защото това е отличен начин компаниите да извадят на показ онова, което ги прави уникални за техния пазар и недосегаеми за конкурентите.

Експертите по маркетинг чрез съдържание могат лесно да адаптират този подход, за да разберат какво прави техния корпоративен блог специален.

Ето как може да го направите и вие…, вижте диаграмата:

5-hedgehog-2

Концепцията Таралеж ще ви осигури съдържание, което осигурява бизнес, за разлика от съдържанието, което носи единствено трафик, привличащ грешната аудитория. Веднъж приложили тази рамка, онлайн маркетингът ви ще изглежда доста по-интелигентен.

Внедряването на този модел в един бизнес не е лесно и вероятно ще предизвика дебати и възражения в екипа. Но ако съдържанието ви е зациклило на едно място струва си да направите преоценка на мястото, което е заел блога ви на пазара.

10. Стратегията Tofu-Mofu-Bofu

6-tofu-mofu-bofu

Тофу – Мофу – Бофу е простичка, но мощна рамка, която ще ви помогне да развиете фирмения си блог. Това се постига като се уверите, че сте се погрижили за създаването на съдържание, което обхваща всяка една част от маркетинговата ви фуния – от върха, към средата, до дъното. Ето как се прави:

  • Върхът на фунията = изградете много добра осведоменост за вас, за вашия бизнес, за проблемът, в който специализирате
  • Средата на фунията = научете хората как да изберат подходящото решение
  • Дъното на фунията = обяснете защо вашият продукт е най-доброто решение.

Ако сега направите одит на блога си, вероятно ще откриете, че напълно сте игнорирали най-малко една част от фунията. Това означава, че сте говорили само за един сегмент от вашия бизнес и сте се лишили не малко потенциални клиенти от зависеща за решението им за покупка информация.

  • Ако цялото ви съдържание е Тофу, то вие предлагате много добро обслужване на хората, обучавайки и забавлявайки ги, но това вероятно означава, че губите доста реализация на продажби надолу по веригата.
  • Ако преобладаващите статии в блога ви са Мофу, то тогава ограничавате бизнеса и продажбите си до онези потенциални клиенти, които вече са наясно с проблема, който решавате. Много блогове на технологични компании засядат тук.
  • Ако всичко написано ви е в стил Бофу, имайте предвид, че вашият блог не е нищо повече от дигитална брошура – това би било чудесно само ако сте късметлии и всичките ви клиенти са се настроили директно на фаза пазаруване. Ако това не е така (а то със сигурност не е) може би е разумно да разнообразите темите си.

Критичната стъпка при внедряването на Тофу-Мофу-Бофу, за да работи е разработването на детайлни персони на вашите клиенти. И докато при Спагети стратегията казах, че определянето на персоната не е толкова важно, то тук е етапа, при който определено е! Така ще имате по-добра представа къде във фунията се намират различните типове читатели, за да съобразите календара на съдържанието си спрямо тях.

FakeCrow_Persona_Template2

За пръв път чух за този модел от блога на HubSpot, който е един отличен пример за бизнес разработващ съдържание за всяка една част от потребителската си фуния.

Ако сайта ви е на по-обща тематика, както е lifehack.bg и не е специализирани в конкретен проблем, то може да приложите тази стратегия в публикациите, които правите – започнете с обща осведоменост, отбележете възможните варианти за решение и приключете с възможно най-доброто решение на проблема.

Финални думи

Е, надявам се чрез този списък с иновативни подходи да сте открили храна за размисъл, която да задоволи гладът ви за добри маркетингови подходи. И все пак – не прилагайте всичко на сляпо – пробвайте, анализирайте, подобрявайте. Маркетингът чрез съдържание не е ракетна наука – всичко се свежда до добро изпълнение и постоянство, до създаването на нещо, което никой друг не е склонен да отдели време и ресурс, за да направи.

Не се обезкуражавайте ако нещата стават бавно – това са модели, които възнаграждават богато хората, които играят тази игра дългосрочно.

5 Коментара
  1. Property Service каза

    Синия океан е истината, белия и пълнозърнестия хляб, стратегията на тарележа и стратегия на Buffer са добри идеи, tofu mofu bofu и техниката на небостъргъча са основополагащи за всеки предприемач. 😉

    1. kingsman каза

      то както и в живота до истината най-трудно се достига 🙂 Благодаря за коментара Property Service 🙂

  2. seokungfu каза

    first 1 !

    1. lifehackerbg.com каза

      Why?

      1. NikolaiMinev каза

        Because here is YOUTUUUUUUUBE.com!1!11! 😀

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!