Най-голямата заплаха за вашия онлайн бизнес все още е Digital Sharecropping!

Попаднах на материал на Соня Симонот copyblogger, който отговаряше и на моето виждане за един съществен елемент от онлайн бизнеса. За опасност касаеща твоя, моя, нашият дигитален маркетинг. Смятам, че това е нещо важно, нещо, за което си струва да помислим. Това е моята версия на онова, в което вярва една от най-печелившите интернет компании:

⏱ за четене: 4 – 5 мин.

Имаме фантастична книжарница в града – място, което можеш да нарисуваш в ума си като идеалното кътче за любителите на книги със своите големи и удобни столове, на които да се отпуснеш в компанията на любимият автор.

Книгите са наредени съблазнително, а в едната част има дори кафене, в което можеш да се насладиш не само на книга, но и на книга с еспресо. В тази книжарница правеха нещата правилно и затова винаги имаха клиенти.

Миналата година любимата ми книжарница затвори врати, завинаги!

Не поради причината, за която си мислиш.

Не беше виновен и Amazon – не я уби той. Нито пък терабайтите безплатна информация, която всеки читател можеше да намери в интернет.

Не беше и скапаната икономика.

Затвориха книжарницата, защото бяха под наем в тази голяма и удобна сграда. А когато договорът за наем изтече, наемателя реши да утрои месечната такса.

Буквално, за една нощ този успешен бизнес модел спря да работи.

При тези обстоятелства приходите нямаше как да надвишат разходите. А решението, взето от друга, трета страна в ролята, на която беше наемателят и върху, която нямаха контрол – отнесе в небитието един прекрасен бизнес като просто го унищожи. Тази картина перфектно илюстрира онова, което рискуваме всеки ден, онова което можем да причиним на бизнеса си в случай, че е изцяло зависим от друга компания.

Да, това може да бъде Facebook. Може да бъде Ebay. Може да бъде дори Google.

Тази зависимост се нарича digital sharecropping и означава, че сте изградили бизнеса си върху „земята“ на някой друг – сигурна рецепта за разбити сърца и провали.


Какво всъщност представлява digital sharecropping?

Това е термин, въведен от Никълъс Кар, за да опише феномен типичен за Web 2.0.

Една от основните икономически характеристики на Web 2.0 е разпределението на труда в ръцете на мнозинството, а концентрацията на икономическите изгоди, в ръцете на малцина.

С други думи, всеки може да създава съдържание в сайтове като Facebook, но това съдържание принадлежи на Facebook. Колкото повече безплатно съдържание създаваме, толкова по-ценен става Facebook. Ние вършим работата, а те жънат печалбата – вижте по темата и тази статия.

Терминът sharecropping първоначално се свързва с практиките за разпределяне на земята още по време на гражданската война в САЩ.

Може спокойно да се каже, че е едно и също с понятието феодализъм, при което големите земевладелци позволяват на фермерите да обработват земята им, след което отнемат по-голяма част от печалбата реализирана от посевите им.

Домакинът притежава целия контрол!

Ако реши да се отърве от теб, ти губиш препитанието си.

Ако реши да повиши наема и таксите, бизнесът ти може да фалира. Ти ще вършиш цялата работа, а феодала ще получи по-голяма част от печалбата, оставяйки ти подаяния, с които да преживяваш.

Е, ние не сме фермери, нито пък работата ни е свързана с 12 часови работни дни при изтощителни условия. И все пак: защо sharecropping-а си остава опасен?

Поради няколко причини …

  • Наемодателите са непостоянни.

Все повече малки офлайн и онлайн бизнеси планират маркетинг стратегията на сайта си основно около феодали като Facebook.

Има добри опции за Local маркетинг, безплатно е отчасти или поне не е толкова скъпо и кара предприемачите да се чувстват така, сякаш правят нещо модерно, нещо правилно и ефективно – нали всички трябва да сме там …

Но какво се случва, когато Фейсбук прецени, че си направил нещо, с което нарушаваш неговите „Божи заповеди“ и реши да изтрие акаунта или бизнес страницата ти? Ами ако отново промени начина, чрез който ти е позволено да общуваш с клиентите си? Facebook е бързо променяща се платформа, но естествено не е единствената такава. Цяла индустрия се появи въз основа на това да се опитаме да разберем какво е намислил да направи утре Google – като търсачка и като рекламна платформа.

Ако разчитате на Facebook или Google да спечелят всички ваши нови клиенти, вие не сте независим! Остава ви само да се надявате, че феодала ще продължи да ви харесва и да подкрепя бизнеса ви. Но истината е, че той няма ни най-малка представа кои сте вие и всъщност не го е грижа за това.

  • Феодалът може да си тръгне

Проблемът е, че този, чиято виртуална земя използвате, за да развивате дейността си може да не бъде тук следващата година.

Милиони виртуални трудоваци неуморно работеха с часове, само за да изработят безплатно съдържание за сайтове като Digg или MySpace.

Да, тези сайтове все още съществуват, но вече не носят онзи трафик и ползи заради, които ги ползваха преди.

Огромната виртуална земя, която завладяват места като тези има склонност да става все по-малко плодородна с течение на времето.

Може би Facebook, LinkedIn или Google+ ще поддържат настоящата тенденция – да се развиват стабилно. Може би ще продължат да завладяват нови земи десетилетия напред, а не просто още една-две години.

Най-доброто, което можем да направим в случая е да предполагаме. И ако предположим грешно, нашия бизнес ще започне бавно и постоянно да върви надолу. Може дори да затвори както се случи с моята любима книжарница.

Ако решихте, че говоря против социалните мрежи и търсачки – нищо не сте разбрали!

Е, толкова ли са лоши Facebook и Google за бизнеса?

Разбира се, че не!

Facebook, Google+, LinkedIn, Instagram и други подобни са мощни инструменти, които може да добавите към вашия маркетинг микс! Тайната на успешния бизнес е да вложите повече от вашето време, енергия и креативност в създаването на активи, които може да контролирате напълно. Неслучайно мистър Кларк, създателя на една от най-печелившите компании в интернет copyblogger и newrainmaker, апелира бизнеса да създаде своя платформа, основана на авторитет и автентичност, вместо да разчита само на уеб пространства под наем.

You must be a valuable information resource via your own media platform, with a key emphasis on providing value. – Brian Clark

Има два основни актива, които би било добре да изградите колкото се може по-скоро, без да спирате и за миг да се фокусирате върху тях, за да има някакъв шанс да просъществува вашия бизнес:

  1. Добре проектиран сайт на ваш собствен хостинг акаунт
  2. Репутация от предоставянето на безупречна стойност

В наши дни всеки от тези активи може да стане жертва на външни влияния и активност. Сайтът ви може да бъде хакнат.

Репутацията ви също може да пострада. Но ремонтът по възстановяване на тези активи ще бъде във вашите ръце и под вашият контрол.

Може да се справите с хакнатия сайт като го изчистите и възстановите, може да реагирате ефективно в управлението на репутацията си.

Може да създавате страхотно съдържание за сайта си.

Важното в случая не са самите примери, а възможността проактивно да защитите икономическата си ефективност, като повишите сигурността на сайта си и като култивирате лоялна аудитория. Вложили сте толкова много време и усилия в изграждането на бизнеса си – не излагайте всичко на риск като работите и се развивате само и единствено на земя под наем.

The one who makes it rain makes the rules.  –  Brian Clark


Е, разполагате ли със собствени активи като полезност, авторитет, автентичност, щедрост и разбиране или в маркетинга си залагате само на активите „под наем“?

Препоръчвам ти и:

Остави коментар

Notify of
avatar
wpDiscuz