Време е да станеш НЕпопулярен: разбий оковите на популярното мислене!

Ако си готов да излезеш от стадото и да се откроиш от останалите, имам решение за теб! Но за да се получи, ще се наложи да забравиш за това какво мислят другите. Ще се наложи да мислиш различно! Знам, че те мързи да мислиш. Не си сам – всички посредствени хора са така! И ако искаш да си останеш овца с наведена глава, хрупайки люцерна като повечето, ок, няма проблем, довиждане! Но ако искаш да се изправиш и да поведеш – не спирай да четеш, защото в следващите редове ще ти разкажа за първата стъпка към промяната. Готов ли си? Зарежи сухата трева и да започваме:


Икономистът Джон Мейнард Кейнс, чиито идеи оказват фундаментално въздействие върху теорията и практиките през XX век, твърди: „Трудността се крие не толкова в разработването на нови идеи, колкото в бягството от старите“.

Да вървиш срещу популярното мислене може да е трудно, независимо дали сте бизнесмен, опъващ се пред фирмената традиция, пастор, въвеждащ нови стилове музика в църквата си, току-що родила майка, отхвърляща приказките на старите баби, внушени й от родителите, или тийнейджър, пренебрегващ популярната мода в момента.

Отървете се от популярното мислене, защото то е…

  • Твърде средностатистическо, за да се разбере стойността на доброто мислене.
  • Твърде мързеливо, за да се овладее процесът на преднамереното мислене.
  • Твърде дребно, за да се види мъдростта на мисленето за голямата картина.
  • Твърде задоволено, за да се разгърне потенциалът на фокусираното мислене.
  • Твърде традиционно, за да се открие радостта от креативното мислене.
  • Твърде наивно, за да се осъзнае значението на реалистичното мислене.
  • Твърде недисциплинирано, за да се освободи силата на стратегическото мислене.
  • Твърде ограничено, за да се почувства енергията на мисленето за възможното.
  • Твърде плитко, за да се поставя под съмнение приемането на популярното мислене.
  • Твърде гордо, за да насърчава участието в колективно мислене.
  • Твърде егоистично, за да се преживее удовлетворението от несебичното мислене.

Защо трябва да поставите популярното мислене под съмнение – и то веднага:

1. Популярното мислене понякога означава липса на мислене

„Проблемът с популярното мислене е, че то въобще не изисква от вас да мислите.“

Доброто мислене е усилена работа. Ако беше лесно, всеки щеше да е добър мислител. За съжаление много хора се опитват да водят живота си по лесния начин. Не желаят да вършат трудната работа на мисленето или да плащат цената на успеха. По-лесно е да правиш това, което правят другите, и да се надяваш, че те са го обмислили.

2. Популярното мислене предлага фалшива надежда

Бено Мюлер-Хил, професор в катедрата по генетика в Кьолнския университет, разказва как една сутрин в гимназията се нарежда последен в редица от четиридесет ученици в училищния двор. Учителят по физика монтира телескоп, така че учениците му да могат да видят планета и нейните луни. Първият се приближава до телескопа. Поглежда, но когато учителят го пита дали вижда нещо, момчето отговаря „Не“ – късогледството му пречело да види. Учителят му показва как да нагласи фокуса и момчето най-накрая съобщава, че вижда планетата и нейните луни. Един по един, учениците се приближават до телескопа и виждат това, което би трябвало да наблюдават. Най-накрая предпоследният ученик поглежда през телескопа и обявява, че не може да види нищо.

„Идиот такъв – изкрещява учителят, – трябва да нагласиш лещата!“ Ученикът опитва, но накрая потвърждава: „Все още нищо не мога да видя. Всичко е черно.“

Отвратен, учителят сам поглежда през телескопа, след което вдига поглед със странно изражение. Капачката на лещата продължавала да стои на мястото си.

Нито един от учениците не е можел да види нищо!

Много хора търсят безопасността и сигурността на общоприетото мислене. Мислят си, че ако повечето хора правят нещо, това трябва да е правилно. Често обаче не е!

3. Мисленето като всички прекалено бавно прегръща промените

Популярното мислене обича статуквото.

То насочва увереността си към идеята на момента и се придържа към нея с цялата си мощ. В резултат то се съпротивлява на промените и дави нововъведенията.

Доналд М. Нелсън, бившият президент на Обществото на независимите продуценти на игрални филми, критикува общоприетото мислене, когато твърди:

„Трябва да отхвърлим идеята, че миналата рутина, миналите начини на правене на нещата, вероятно са най-добрите. Точно обратното, трябва да приемаме, че вероятно има по-добър начин да се прави почти всичко. Трябва да престанем да приемаме, че нещо, което никога не е било правено преди, вероятно изобщо не може да се направи.“

Ако желаете да се борите с популярното мислене, трябва да осъзнаете, че това може да е бавен процес… но такъв, който си струва.

4. Популярното мислене води до посредствени резултати

Ето ви популярното мислене в три думи: Популярно = Нормално = Средно. То е най-малкото от най-доброто и най-доброто от най-малкото.

Когато решим да мислим като останалите, ограничаваме успеха си. Избирайки това, ние влагане най-малката енергия просто, за да си кретаме. Отхвърлете средностатистическото мислене, ако искате да постигнете необичайни резултати.

Как да поставяте под съмнение популярното мислене?

как да мислим креативно

Общоприетото мислене често се оказва погрешно и ограничаващо. Поставянето му под съмнение не е задължително трудно, след като култивирате навика да го правите. Трудността е да започнете. Направете първата крачка, като следвате тези съвети:

#1 Мислете, преди да следвате

Много хора следват заповеди почти автоматично. Понякога го правят, защото искат да поемат по пътя на най-малката съпротива. Друг път ги е страх от отхвърляне. Или вярват, че има мъдрост в онова, което правят останалите. Ако обаче искате да успеете, трябва да мислите кое е най-доброто  и ефективно, а не какво е популярно.

Когато започнете да мислите срещу популярното мислене, напомняйте си, че:

  • Непопулярното мислене, дори когато води до успех, до голяма степен е неоценено, непризнато и погрешно разбирано.
  • Непопулярното мислене съдържа семената на визията и възможностите.
  • Непопулярното мислене е нужно за целия прогрес.

Следващия път, когато се почувствате готови да се подчините на популярното мислене по даден въпрос, спрете се и помислете. Може да не искате да въвеждате промяна заради самата промяна, но със сигурност не желаете сляпо да следвате нещо, просто защото не сте помислили за онова, което би могло да бъде най-доброто.

#2 Ценете различното от вашето мислене

Един от начините да прегърнете новаторството и промяната е да се научите да цените начина, по който мислят другите. За да направите това, трябва непрекъснато да сте в съприкосновение с хора, различни от вас самите.

Не насърчаваме служителите си активно да участват във формални бизнес и търговски асоциации и братства, защото в тези организации мисленето е съвсем обикновено. Не е нужно да прекарват много време в мислене по начина, по който мисли всеки друг в индустрията. – Лари Максуел

Когато се стремите да оспорвате популярното мислене, прекарвайте време с хора с различен произход, образователно ниво, професионален опит, лични интереси и т.н. Ще започнете да мислите като тях. Ако прекарвате време с хора, които мислят нестандартно е по-вероятно да оспорвате популярното мислене и да стъпите на нова почва.

#3 Непрекъснато поставяйте под съмнение собственото си мислене

Да погледнем истината в очите: всеки път, когато открием начин на мислене, който върши работа, едно от най-големите изкушения е да се връщаме отново и отново към него, дори когато той вече не върши никаква работа.

Най-големият враг на утрешния успех понякога е днешният.

#4 Опитвайте нови неща по нови начини

Кога за последен път направихте нещо за пръв път? Избягвате ли да поемате рискове? Един от най-добрите начини да излезете от коловоза на собственото си мислене е да правите нововъведения. Можете да постигнете това, като всекидневно променяте нещо: шофирайте за работа по различен път, поръчайте непознато ястие в любимия си ресторант, искайте от различен колега да ви помогне с познат проект.

Откажете се от автопилота веднъж завинаги!

Повечето хора са по-удовлетворени от старите проблеми, отколкото отдадени на новите решения.

Нестандартното мислене задава въпроси и търси възможности.

Как подхождате към правенето на нови неща по нови начини, не е толкова важно, колкото да положите усилия да го вършите. Освен това, ако се опитате да правите нови неща по същия начин като всеки друг, наистина ли вървите срещу общоприетото мислене?

Излезте и направете нещо различно днес.

#5 Свикнете да се чувствате неудобно

Да мислиш като всички означава да ти е комфортно. Това е като старият диван, нагодил се към задника ти. Проблемът с повечето стари дивани обаче е, че никой не ги поглежда, те са част от интериора. Ако беше го направил, щеше да се съгласиш, че е време да се купиш нов!

Ако искате да отхвърляте популярното мислене, за да прегърнете постиженията, ще трябва да свикнете да се чувствате неудобно – плувайте срещу течението.

Когато всички мислят еднакво, никой не мисли достатъчно!

Ако отхвърлите популярното мислене и вземате решения въз основа на това, което върши най-добра работа и на онова, което е правилно, а не общоприето, знайте следното:

В първите си години няма да сте толкова сгрешили, колкото хората си мислят. В по-късните си години няма да сте толкова прави, колкото хората смятат. И през всички години ще сте по-добри, отколкото сте смятали, че можете да бъдете.


[su_box title=“Още по темата за мисленето и креативността:“ style=“soft“ box_color=“#ffffff“ title_color=“#8b8b8b“ radius=“2″]
  1. Ключови елементи от нашия начин на мислене – Даниел Канеман
  2. Как тандемът Стивън Спилбърг и Ейбрамс постига невероятно висока креативност – 8 супер урока!
  3. Вижте защо начина ни на мислене има толкова голямо значение?
  4. Използвайте “странни правила”, за да стимулирате креативността си!
  5. 8-те заблуди, които блокират вашата креативност!
[/su_box]
  •  
  •  
  •  

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

>
 

Най-голямото намаление за годината! Вземи 50% отстъпка за най-желания абонамент научи повече