🎧 + Аудио вариант за абонати
Отлагане на удоволствието звучи като нещо просто, но това е една от най-фундаменталните и всеобхватни теми в мотивационната психология.
Няма нищо скрито зад този термин, означава това което е.
Лесно на теория, не чак толкова на практика, да отложим удоволствието практически означава да преодолеем моментно желание в името на по-благотворна за нас бъдеща цел. Този простичък принцип е една от основите за успех във всяка една сфера, промотиран от психолози, оратори, бизнесмени.
Концепцията идва на бял свят в края на 60-те и началото на 70-те когато американският психолог от Станфорд, Уолтър Мишел прави редица от експерименти с деца.
Експериментът се извършва на няколко етапа през няколко години и представлява следното:
В стая се въвежда по едно дете на възраст между 4 и 6 години, след което възрастен поставя пред детето един бонбон и обяснява, че то може да изяде бонбона сега, но ако почака 15 минути докато възрастният се върне, ще получи два бонбона като награда.
След това поведението на детето се наблюдава.
Изборът на децата се записва и в зависимост от решението, което детето е взело, изследването дели двете групи и проследява тяхното развитие през годините.
Като обща тенденция изследователите обобщават, че децата, които избират втората възможност се развиват като по-устойчиви психологически, по-зрели, по-мотивирани и с по-добри оценки в училище, които впоследствие развиват и по-успешни кариери.