5 опасни неща, които трябва да позволите на децата си да правят

опасни неща,деца

Това е eдна статия от Гевър Тъли, по професия е компютърен учен на договор, но и основател на нещо наречено Училище “Тинкъринг” или на български училище по Човъркане.

Това е лятна програма създадена с цел да подпомага децата да се учат как да изграждат нещата, за които мислят и им се поставят мощни инструменти в ръцете. Ето и статията:

“Аз нямам деца. Вземам назаем децата на приятелите си“ – така че… Приемайте всички тези съвети с едно наум. Ако мислите дали да изпратите детето си в училище подобно на “Тинкъринг”, имайте предвид, че се връщат ожулени, одраскани и разкървавени.

Нали разбирате – живеем в свят, който е подложен на все по-строги изисквания за безопасност на децата. Като че ли няма граница за това колко налудничави могат да станат изискванията за безопасност на децата.

5 опасни неща, които трябва да позволите на децата си да правят

Поставяме предупреждения за задушаване върху… върху всяко парче пластмаса, произвеждано в Съединените щати или предназначено за продажба със стока в Съединените щати.

Поставяме предупреждения върху чашите с кафе, които ни казват, че съдържанието може да е горещо.

И изглежда си мислим, че който и да е предмет, по-остър от топка за голф, е твърде остър за деца под десетгодишна възраст.

А къде спира тази тенденция?

опасни неща,деца

Когато заобляме всеки ъгъл и елиминираме всеки остър предмет, всичко, което боде в света, тогава първият път, когато децата влизат в контакт с нещо остро или пък изработено от друго, освен заоблена пластмаса, те ще се наранят с него.

Така, докато границите на онова, което определяме като зона на безопасност, непрекъснато се стесняват, отнемаме на децата си ценни възможности да се научат как да взаимодействат с околния свят.

И въпреки всичките ни усилия и най-добри намерения, децата винаги ще научават как да правят най-опасното нещо, което могат, независимо в каква обстановка успеят.

Затова, въпреки провокативното заглавие, всъщност в тази презентация става дума за безопасност и за някои прости неща, които можем да направим, за да отгледаме децата си като творчески настроени, уверени и контролиращи средата около себе си.

Онова, което ви представям сега, е откъс от една книга, по която се работи. Книгата се нарича “50 опасни неща”. Това са пет опасни неща:

Нещо номер едно – игра с огън.

Да се научиш да контролираш една от най-основните сили в природата е кардинален момент в личната история на всяко дете.

Независимо дали помним или не, това е… това е първият път, когато наистина получаваме контрол върху едно от тези тайнствени неща. Тези мистерии се разкриват само на онези, които получават възможността да си играят с тях.

оставете детето си да си поиграе с огъняИ така, игра с огъня. Това е едно от великите неща, които сме открили – огънят. От играта с него те научават някои основни принципи за огъня, за запалването, горенето и изгасването.

Това са трите работни елемента на огъня, които трябва да са налице за добре контролиран огън. Може да мислите за огъня в открита яма като за лаборатория.

Не знаете какво ще научат, като си играят с него. Оставете ги да се позабавляват с него сами – и, вярвайте ми, ще научат неща, които не може да се получат при игра с играчки като “Дора Изследователката” например.

Номер две – притежаване на джобно ножче.

Джобните ножчета като че ли се изплъзват от нашата културна съзнателност, което според мен е ужасно нещо. Първото ви… първото ви джобно ножче е първият универсален инструмент, който са ви дали.

Нали знаете – то е шпатула, шперц, отвертка и острие. Това е мощен, даващ много възможности инструмент.

В много култури дават ножове… ами, щом проходят, вече имат ножове. Това са деца-инуити, които режат китова мас.

джобно ножчеЗа пръв път видях това в един филм на Канадския филмов борд, когато бях на 10 години, и това остави у мен трайно впечатление – да видя как бебета си играят с ножове.

Това показва, че децата могат да развият задълбочено усещане за себе си чрез един инструмент на много малка възраст.

Поставяте едно-две много прости правила – винаги режи далеч от тялото си, поддържай острието остро, никога не го насилвай – това са неща, които децата могат да разберат и с които да практикуват.

И, да, ще се порежат. Имам някои ужасни белези по краката си, където съм се наръгвал. Но, разбирате ли, те са малки. Раните им зарастват бързо /хаха/.

Номер три – хвърляне на копие.

Оказва се, че мозъците ни всъщност са пригодени за хвърляне на неща и както мускулите, ако не използваш части от мозъка си, те са склонни да атрофират с времето.

хвърляне на копие полезно за децатаНо когато ги упражнявате, всички отделни мускули прибавят сила към цялата система, а това се отнася и за вашия мозък.

Става ясно, че практиката да се хвърлят неща стимулира фронталния и теменния лоб, свързани с остротата на зрението, триизмерното разбиране и решаването на структурни проблеми, така че дава едно усещане…

….помага за развитие на техните умения за визуализация и способността им за предвиждане.

Освен това, хвърлянето е комбинация от аналитично и физическо умение, затова е много добро за онзи вид тренинг на цялото тяло.

Тези видове целево базирани упражнения също помагат на децата да развият умения за внимание и концентрация. Така че са страхотни.

Номер четири – разглобяване на уреди.

Има цял свят от интересни неща вътре във вашата миялна машина. Следващия път, когато тръгнете да изхвърляте уред, не го изхвърляйте.

Разглобете го с детето си или го изпратете в моето училище и ние ще го разглобим с тях.

разглобяване на уреди от децаДори ако не знаете какви са частите, колкото и озадачаващи да са те, това е наистина добра практика за децата, един вид да получат усещането, че могат да разглобяват нещата и че независимо колко сложни са те, те могат да разбират части от тях – а това означава, че в крайна сметка могат да ги разберат целите.

Това е усещане за познаваемост – че нещо е познаваемо.

Така че тези черни кутии, с които живеем и които приемаме за даденост, всъщност са сложни неща, направени от други хора и можете да ги разберете.

Номер пет – двоен разделител.

Нарушете Закона за дигитални авторски права.

Има закони отвъд изискванията за безопасност, които се опитват да ограничат взаимодействието ни с нещата, които притежаваме – в този случай дигиталните медии.

двоен разделител, нарушете законаТова е много просто упражнение – купете една песен от ITunes, запишете я на CD, после рипнете това CD в MP3 и го пуснете на същия този ваш компютър.

Току-що нарушихте един закон. Технически погледнато, Асоциацията на американските звукозаписни производители може да дойде и да ви съди.

Това е важен урок, който децата да разберат – че някои от тези закони се нарушават случайно и че законите трябва да се интерпретират.

Това е нещо, за което често говорим с децата, когато си играем с разни неща, отваряме ги насилствено, разглобяваме ги и ги използваме за други неща… и също, когато излизаме и караме кола.

Карането на кола е… то наистина дава много възможности на едно дете, така че това е крайното.

Номер пет и половина.

За онези от вас, които не се чувстват удобно наистина да нарушават закона – можете да карате кола с детето си. Това е… това е страхотна сцена за едно дете.

Това се случва приблизително по същото време, когато се пристрастяват в неща като динозаврите – тези големи неща във външния свят, които се опитват да схванат.

Една кола е подобен обект и те могат да се качат в нея и да я карат. Това наистина е като, все едно им дава начин да влияят върху света по начин, по който не биха… до който рядко имат достъп. И е напълно законно.

Намерете голямо празно място, уверете се, че там няма нищо и че е на частна собственост и ги оставете да карат вашата кола. Всъщност е много безопасно. И забавно за цялото семейство.

Е, да видим. Мисля, че това е всичко.”

автор Гевър Тъли

Възстанови паролата:

Логни се в
Мастърхак
СПЕСТИ 300 лв и вземи 3 нови БОНУСА на стойност 190 лв...
0
дни
0
часа
0
минути
0
секунди

Спести 300 лв и вземи 3 нови БОНУСА на стойност 190 лв...