Доверие и уважение, смелост и лидерство – Сет Годин

Изключително интересни разсъждения на нямащия нужда от високопарно представяне Сет Годин за лъжливите маркетолози, неизпълнените обещания и всички гадости, които ни предлагат повечето фирми и защо трябва да бъдеш различен…

Какво би станало, ако приятелите и колегите ви ви третират по начина, по който го правят маркетолозите? Какво ще стане, ако съпругата ви продаде вашата лична информация на някого, който би платил за нея? Ако шефът ви обещава чудни промени, а после не го направи? Ако колегите ви откажат да говорят с вас, освен ако първо не прекарате половин час в режим на изчакване?

Какво би било, ако хората, които сте харесвали и на които сте имали доверие, ви обещаят нещо, за да привлекат вниманието и сътрудничеството ви, а после нарушат обещанията си в първия момент, в който могат да се измъкнат?

Повечето от нас не биха избрали да работят с хора, които не ни уважават, точно както правят маркетолозите. Повечето от нас не биха избрали кариера, в която всичко, с което си взаимодействаме, е възхвалявано и оплювано.

Защо толкова много мразим маркетолозите?

Ние не просто ги мразим. Ние ги игнорираме.

Нямаме им доверие. Всъщност, когато един маркетолог в действителност спази даденото обещание, ние сме толкова изненадани, че разказваме на всичките си познати.

Сет Годин разказва:

Скоро получих обаждане от компания, която желаеше да „потвърди поръчката ми“. Когато отвърнах на обаждането, открих, че нямаше никакво потвърждаване… това бе просто примамка от компания, която никога не бях чувал, опитваща се да ми продаде нещо ново.

В един момент маркетолозите престанаха да действат като истински хора.

Подменихме етиката с нов вид такава, изградена около „пазете се от купувача“. С цел да успеят в конкурентните пазарни условия, маркетолозите решиха да видят дали могат да отмъкнат нещо, вместо да открият с какво да са полезни.

Откакто компаниите станаха масови, много от тях решиха, че уважението е първото, което не са способни да си позволят повече.

Ако някога сте били пренасяни от авиолиния като стадо говеда или пък сте били оставяни на непрекъснато изчакване от компания за мобилни телефони, тогава чувството ви е познато.

Сет Годин разказва:

Преди време служител на телеком ми призна: „След като веднъж ви продадем план, не желаем да ви чуваме никога повече. Ако ви чуем, това е лоша новина“. Хей, това е просто бизнес.

Колко познато, нали?

Малкото успешни маркетолози, за които слушаме непрекъснато (слушаме за тях толкова често, че те даже изглеждат банални), са в нашия кратък списък, понеже все още показват своето уважение към клиентите.

Fidelity, Риц-Карлтън, Linux – никой от тях не омаловажава публиката си.

Магията излиза наяве, когато маркетолозите са достатъчно умни и смели да комбинират доверието с уважение.

Когато маркетологът не те претърсва на излизане от магазина, или пък ти вярва, че си способен да вземаш интелигентни решения, ти го запомняш.

Броят на компаниите, които спазват своите обещания и уважават интелигентността на клиентите си, уви, е изключително нищожен.

Разбира се, това означава, че съществува голяма възможност.

Това означава, че ако търсите най-доброто парче от пазара (личностите и компаниите, които могат да харчат пари – разумно – за нови неща), ще направите най-добре, ако се въздържате от мошеничество, подвеждащи указания и сводничество, а вместо това се съсредоточите върху клиентите, това ще се възприеме като реалистичен и честен подход в правенето на бизнес.

Най-доходоносните клиенти често са и най-сложни за мамене.

Правило № 1: Умните маркетолози третират клиентите си като уважавани колеги и почитани членове на семейството.

Ироничното е, че в същото време, в което маркетолозите накараха търговските отношения да загрубеят, те разпръснаха своята етична мантра (или липсата на такава) и върху обикновените хора.

В началото на тази статия ви попитахме: „Какво би станало, ако приятелите и колегите ви ви третират по начина, по който го правят маркетолозите?“

Е, в много от случаите се оказва, че те го правят.

Сега очевидно е нормално, ако някоя компания не спази даденото обещание.

Сега, ако договорът не определя категорично как една компания ще третира друга, се приема за нормално да крадеш от другата дотогава, докато има вратички.

В днешно време очевидно е напълно нормално да се отнасяте с приятелите и колегите си по същия начин, по който маркетолозите третират своите потенциални клиенти.

Ако една организация даде обещание и после го спази, оставаме възхитени.

Ако управител или подчинен, или колега отделят няколко минути извънредно или пък прескочат през допълнителни обръчи, за да спазят обещанието си към вас, това е нещо, което ще запомните за дълго, точно защото се случва толкова рядко.

Тук лежи истинската възможност – да вървите по стъпките на страхотните маркетолози, като поправяте взаимоотношенията, които се смятаха за изтъркани.

Проявете смелост да дадете обещания и да ги спазите.

Направете повече, отколкото сте обещали, а не просто каквото пише в договора. Допуснете, че колегите ви са умни и проявете лидерство, уважавайки тяхната работа сякаш е ваша лична.

Правило № 2: Третирайте колегите си по начина, по който един умен маркетолог би го направил – с уважение. И спазвайте обещанията си.

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg