Резюме: прочетете до края, за да научите кои са най-добрите алтернативи на бисквитките (cookies), чрез които ще можете да проследявате поведението на потребителите си, за да получат те по-добра услуга, а вие повече лоялни клиенти и продажби.
Google официално обявиха, че от 2022 спират използването на бисквитки (third-party cookies) в опит да защитят личните данни на потребителите.
Тази стъпка, разбира се, напълно променя пейзажа на дигиталния маркетинг и реклама. Алтернативи обаче, има! И то добри.
Точно за една такава ще ви разкажем в следващите редове.
Защо Google премахват бисквитките?
Първоначално, бисквитките са били създадени с цел да помагат при доставянето на по-персонализирани реклами до потребителите.
И тъй като събирането на личните данни се е случвало без знанието или съгласието на потребителите, технологичните компании и рекламодателите започват да злоупотребяват с тази информация.
В опит да ги защити, Европейският съюз създава GDPR регулации, изразяващи се в popup съобщения при отваряне на всеки сайт. В последствие тези съобщения се оказват безполезни, тъй като потребителите автоматично се съгласяват с безбройните popup-и без реално да ги четат.
Крайният резултат е загуба на потребителско доверие.
Междувременно, технологичните гиганти Mozilla Firefox и Safari отдавна не използват бисквитки за събиране на лични данни, което не оставя голям избор и на Google. Ще се наложи и те да се съобразят.
Как да следим клиентите си без бисквитки?
Разбира се, преди да премахнат бисквитките от трети страни окончателно, Google разработват нова технология за проследяване, която ще ги замести – т.нар. FloC (federated learning of cohorts).
Тази технология защитава личната информация, като проследява потребителското поведение чрез Chrome и групира потребителите според интересите на съответната група.
Рекламодатели, които искат да използват тази информация, нямат достъп до персонални профили на потребители, а само до групи по интереси.
Пример: Ако сте отваряли съдържание, свързано с автомобили, Chrome ще ви добави в група за автомобили без се вижда никаква лична информация за вас. Ако сте взаимодействали със съдържание за готвене, влизате в група за готвене. Рекламодателите пък си избират групите, чиито интереси най-много се доближават до техните бизнес нужди.
FloC проследяването работи само и единствено за Chrome.
То дава тази информация само на Google, за разлика от сегашните бисквитки от трети страни, които се използват от множество големи и малки рекламни мрежи като Facebook, например. Изводът:
Тъй като вече няма да има браузър, който да поддържа бисквитки, тези рекламни мрежи няма да могат да събират потребителска информация, която да им помага да персонализират своите реклами.
❌ В резултат, ретаргетирано на практика става невъзможно.
Алтернативи на бисквитките от трети страни
Бисквитките си отиват, но потребителите все още предпочитат да получават персонализирано съдържание:
- 90% от потребителите в Америка намират маркетинговото персонализиране за необходимо (Statista)
- 66% от потребителите не биха направили покупка ако съдържанието и офертите не са персонализирани (Adobe)
- 83% от потребителите са готови да си дадат личните данни ако това ще им осигури по-персонализирано изживяване (Accenture)
? Събиране на лични данни от първа ръка
За да продължат да персонализират клиентското изживяване, рекламодателите трябва да се насочат върху събирането на потребителска информация от първа ръка през собствени канали и ресурси.
Някои специалисти вече съвестват как да ретаргетирате потребителите във Facebook без бисквитки.
Например, можете да ретаргетирате всичко, което потребителите правят на вашата Facebook страница – ангажираност, запазени постове и др.
Друго, което може да ви даде добри резултати:
Да ретаргетирате по CTA (call-to-action).
Така например, когато имате реклама с бутон “научи повече”, всички, които кликнат на този бутон, ще попаднат на желаната страница от сайта ви. Така можете да ретаргетирате всички, които са кликали на този бутон.
Тези “хакове”, обаче, не са валидни, ако аудиторията ви не е във Facebook.
Какво да правите тогава?
? Направете така, че да притежавате данните за потребителите.
Това означава да стартирате по-усилени кампании за събиране на имейли и телефонни номера, например. И тъй като днешните потребители са готови да споделят личните си данни, за да получат по-персонализирано изживяване, те изискват и по-голяма прозрачност относно какво се прави с тези данни.
Тази прозрачност е възможна именно чрез събиране на лични данни от първа ръка, вместо от бисквитки от трети страни, което пък дава чудесни предпоставки да се градят връзки с клиентите, базирани на доверие.
Имейл маркетингът все още е силен инструмент за ретаргетиране, продажби и лоялност, но не за всички бизнеси и само когато се практикува правилно.
В противен случай, open rate на имейлите ви остава 20%.
SMS-ът също е инструмент, на който не можете изцяло да разчитате, въпреки високия си все още open rate (~98%).
Той не е интерактивен и не дава достатъчно информация за потребителското поведение, както бисквитките от трети страни правят.
✅ Но има и по-добра алтернатива. И то доста ефективна.
Нека ви разкажа…
Платформи за събиране на потребителски данни
Друг начин за персонализиране на клиентското изживяване е чрез платформи за събиране на потребителски данни в реално време, така че брандовете лесно да се свързват с потребители, които търсят именно техните услуги и продукти. Платформи като Subscribe.bg дават на маркетолозите гъвкавост относно разпоредби за поверителност, управление на бази с клиентски контакти, анализ и сегментация на клиентското поведение.
И най-полезното:
Помагат да се гради лоялност и дългосрочни връзки с клиентите.
? А сега идва и най-интересната част:
Работещ инструмент с нова технология, който ще ви помогне да събирате и използвате потребителски данни от първа ръка в помощ на бизнеса си!
Защо да използвате Subscribe.bg?
Subscribe.bg помага да придобивате абонати бързо и лесно през мобилните канали (като Viber и SMS), от първа ръка и в съответствие с регулациите за защита на лични данни. Тази база с лични данни остава ваша.
Имате достъп до CRM панел, където сегментирате и ретаргетирате абонатите според нуждите на вашия бизнес.
Данните, които събирате чрез Subscribe.bg, включват:
- Статистика за видяни/отворени съобщения
- Лични данни като пол, възраст, професия, телефонни номера, населено място и др.
- Лични предпочитания и интереси
Платформата предоставя широк набор от вградени инструменти за ангажиране на абонатите и за градене на лоялност:
- Анкети
- Игри
- Куизове
- Дигитални карти за лоялност с точки, печати и препоръки
Можете да проследявате най-ангажираните и лоялни клиенти и да ги награждавате подобаващо. И не само!
Може да стимулирате и онези, които са по-слабо ангажирани.
Може би най-важното:
Потребителите не трябва да инсталират нищо в телефоните си.
Вие се свързвате с тях през мобилните канали, които те вече използват и те сами решават дали да се присъединят към вашия Viber асистент.
Съвет: За да използвате пълния потенциал на Subscribe.bg, е нужно да изградите достатъчно голяма база с контакти. В противен случай данните за потребителското поведение не биха били обективни.
Да, до 2022 г. има време, но и натрупването на такава база от клиенти с данни от първа ръка отнема време. Затова започнете от сега!
За да разберете как работи Subscribe.bg и дали е подходящ за вашия бизнес или пък желаете да изготвим персонална оферта и демо, кликнете тук.