5 от най-често срещанитe дилеми при кандидатстване за работа и тяхното решение

Току що си получил предложение за интервю работа? Супер!

Вероятно в главата ти има куп въпроси, на които не можеш да получиш отговор, защото не питаш правилния човек или защото не ти казват цялата истина!

Ще съм честен с теб!

Не знам дали тук ще намериш твоите отговори, защото всеки от нас си има собствени търсения. И все пак в следващите редове сме се опитали да обобщим 5 от най-честите дилеми, пред които се изправя всеки един нов служител.

Прегледай ги, за да вземеш по-добри решения, за да не е късно след това!

1. Преговори за заплата  icon-check 

Едно от най-трудните неща по време на интервюто за  работа е заплатата .

Въпреки  твоите oчаквания за сума, която заслужаваш, компанията може да има друг набор от убеждения за това колко те са готови да ти плащат.

Сумата обикновено съвпада с бюджета, който те са заложили преди това.

Затова много често колкото и да искаш повече пари, фирмата си има таван.

Ако е голяма компания това най-често са т.нар. класификатори, според които различните работни позиции се разпределят на различни степени на възнаграждения – от до.

Например: Ако си започнал на позиция, чието стартово ниво е 1000 лв според класификатора, то максимумът на твоята позиция, пак според него, може да е не повече от 1800 лв. Затова и дори и да се справяш добре, не се изненадвай, че ти я увеличават годишно със съвсем малко. Просто ако стигнеш прекалено бързо тавана няма да има какво да ти предложат и ще ти се наложи да си търсиш по-добри условия.

Как да намериш благоприятния диапазон?

Някои компании залагат на по-високо стартово заплащане, а други решават да се възползват от новото „работно мишленце“. С преговори ще можеш да нацелиш идеалните граници. След това реши каква ще е сумата, за която би желал да преговаряш.

🔥 Важно: Ако още в началото си издействаш прекалено висока заплата за конкретната позиция, то очаквай след това много трудно да получиш повишение.

Един трик: В отговор на въпроса „Каква заплата очаквате да получите?“ опитай да дадеш отговор, че ще приемеш само „най-доброто предложение“. Така е по-възможно да ти предложат най-добрия си пакет заплащане (но не е сигурно).

Когато посочваш определена цифра (гледай да е малко по-висока) стреми се да се съобразиш с идеалните им граници (предполагам си ги проучил преди това).

При определянето на сумата не пропускай да отбележиш следното:

✅ По-ниска заплата, но с възможност за добра ставка за извънреден труд

✅ Добре изградена бонусна система, която е ясно и точно определена

✅ Добър социален и здравен пакет и други форми на непарични стимули

✅ Купони за храна, условия на труд, отпуски

Какво още да вземеш предвид:

Ако си направил добре проучването си, ще си наясно след какъв период от време ще можеш да очакваш повишение или преместване на по-висока позиция.

❗️ Стопиране на сделката: Ако накрая останат доста неясни моменти и не получаваш ясен отговор на въпросите си, помисли добре дали това е твоето място.

Съвет: Парите не са всичко! Ако ти предлагат по-малко от очакваното, но пък позицията предполага ценен опит (осоено ако е международен), то това също е добър вариант да приемеш. Често решението зависи от битовата ситуация, в която си в момента.

Помисли кое е важно за теб!

🎯 Как да оцелееш на интервю за работа и да излезеш с нея в ръцете си?

2. Предложение с втора оферта

Кандидатствал си по обява за определена работа, но по време на интервюто получаваш друга оферта. Предложение, което не си очаквал – преценили са, че би бил подходящ за друга свободна сходна или за коренно различна позиция в същата фирма.

Трябва ли да приемеш такова предложение?

Две са основните причини, при които се предприема такова действие – фирмата има спешна нужда от служител на тази позиция или е преценила, че служителят има необходимата квалификация за друга позиция, която не е обявена.

Ако от „Човешки ресурси“ сметнат, че без да искат са намерили подходящия служител, макар и не по конкретното търсене в момента, те ще направят всичко възможно да не изпуснат кандидата, защото всяка обява и отсяване за тях е доста тегав процес.

❗️ Стопиране на сделката: 

Ако все пак това не е твоята желана позиция, решението се свежда до това, дали си в неизгодната позиция на останал без работа и да се налага да приемеш каквото и да е предложение, стига да задоволява финансовите ти нужди или можеш да си позволиш да настояваш, че би искал да кандидастваш за работата, за която си отишъл.

3. Никой не е перфектен

Назначен си на мечтаната работа и искаш да направиш страхотно впечатление. Да оплескаш нещата сигурно е последното нещо, което би желал, да ти се случи.

Но повярвай ми и това ще стане.

Всеки който допуска грешки, се опитва да стане добър в нещо ново. Само хората, който не са започвали нищо ново не оплескват нещата.

🎯 По-малката от двете злини!

Като човек, започващ нова работа, твоята задача ще е да правиш всичко с ясен риск да се издъниш. Точно сега е перфектният момент да объркаш нещата, без да бъдеш наказан за тези си грешки. Възползвай се, бъди инициативен, греши и задобрявай.

Това е верният път! Повярвай ми!

Компаниите трябва да са наясно, че за да получат опитни служители, трябва да ги обучават добре, но и да ги оставят да грешат.

Нищо няма да те научи по-бързо от това да направиш нещата абсолютно погрешно oще на първия път.

По-лесно е да се възстановиш от провалите и грешките си, докато се намираш на по-ниско ниво в йерархията (последствията са по-малко). Поуките, който ще си направиш, ще бъдат стимулът ти да запазиш работата си и да се развиеш кариерно (ако целиш това).

4. Бойната арена

Политиката в офиса, често е  резултат от човешката природа.

Обикновено имаш два избора – да бъдеш „лидер на глутницата“ или просто да се бориш за оцеляване в този „кучешки свят“.

Неслучайно използвам кучешки определения. Ето защо:

Да си избереш „глутница“

В един офис, където работят повече хора, винаги се заформят няколко групи с различни предпочитания. Всяка група пази и защитава собствената си територия.

Винаги има един ясно определен човек за лидер, който диктува правилата и делегира права при възникнали ситуации. Той решава кой да допусне до „глутницата“.

Стъпвайки за първи път на дадена арена, от теб ще се очаква да заемеш място в някоя от оформилите се групи. Нашият съвет е:

Стой настрани от сплетните, в които се опитват да те натикат. Съсредоточи вниманието си върху работата и напредването на кариерата си.

Бъди неутрален! Бъди дипломатичен! Просто попивай информацията.

❗️ Стопиране на сделката:

Ако някога установиш, че клюките, сплетните и конфликтите заемат централно място в една компания, може би ще е по-добре да събереш багажа си и да си тръгнеш.

5. Опаковане и напускане

Ще дойде време, в което ще започнеш да мислиш за напускане.

Може би усещаш, че вече не принадлежиш на тази общност или за теб е мъчително да правиш едно и също нещо всеки ден, без да виждаш реален напредък. Може вече да ти е скучно, да не намираш смисъл или просто да искаш да започнеш собствен бизнес.

И просто си биеш шута…сам.

Получил си невероятно предложение, което освен чудесна възможност, ще даде решение на всички финансови кризи пред теб. Или шефът ти, отново е решил да те накара да работиш през уикенда, защото той има деца, а ти „нямаш ангажименти“ и единственото, за което живееш е работата. Или поне според него.

Каквато и да е причината, ако усещането при мисълта да напуснеш те кара да се чувстваш по-добре, значи моментът е назрял. Няма какво да отлагаш повече.

Ако все пак подобно решение не е лесно за теб (имаш добра заплата, страхотни колеги, шеф и т.н) просто остани с хубавите си чувства към тях и напусни.

Но преди това добре го обмисли.

Битовите неща, за които трябва да се грижиш няма да изчезнат.

Ако си помислил и за тях си тръгни с чисто сърце и хубави чувства.

Хората от това място добре познават твоя прогрес и израстване и затова добрите връзки с тях винаги могат да бъдат една добра възможност за в бъдеще!

🎯 Заключение:

Не знам дали успях да ти помогна, но едно е ясно:

Всяка компания търси да наеме добри хора, които имат желание да се учат, внимателни са и не се притесняват да задават въпроси поради незнание.

От друга страна не всяка компания има възможност да ти осигури необходимото време за обучение и понякога не избира правилния път към своя служител.

Някой ден, може би ти ще се окажеш в позицията да ръководиш своята компания, така че добре прецени каква политика да водиш.


[ БЕЛЕЖКА: Търсиш ли истинска промяна? Искаш ли да направиш нещо, което наистина да има ефект? Не, не ти предлагам мантри, тайни или лесен начин да ставаш милионер. Това би било нелепо. Предлагам ти само това, което наистина си струва да знаеш. Без общите приказки, без празните обещания (знам, че нямаш време за глупости, и аз съм така). Присъедини се към клуб MasterHack – чети, прилагай, постигай повече. Влез и в секретната ни Facebook група. Намери промяната. ]

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!