Защо начинът ни на мислене има огромно значение

Подхранвайте големи мисли, защото никога няма да стигнете по-високо от собствените си мисли. Бенджамин Дизраели

Какво е общото между успелите хора? И по какво се различават онези, които стигат до върха, от тези, които като че ли никога не успяват?

Отговорът е: начинът на мислене или по-скоро доброто мислене!

Тези, които прегръщат доброто мислене като жизнен стил, разбират взаимоотношението между нивото им на мислене и напредъка им. Освен това осъзнават, че за да променят живота си, трябва да променят мисленето си.

Животът ви днес е резултат от вчерашното ви мислене. Животът ви утре ще е определен от това, което мислите днес.

Промяната от отрицателното към положителното мислене невинаги е лесна, особено ако трудно правите промени. За някои това е борба, продължаваща цял живот.

Знаете ли кое е предизвикателство номер едно за повечето хора, когато става дума за въвеждане на положителни лични промени? Техните чувства.

Те искат да се променят, но не знаят как да се справят с емоциите си. Има обаче начин да го направите. Обмислете истината, която се съдържа в следния силогизъм:

  • Предпоставка 1: Мога да контролирам чувствата си.
  • Предпоставка 2: Моите чувства произтичат от мислите ми.

Заключение: Мога да контролирам чувствата си като контролирам мислите си.

Ако искате да промените мисленето си можете да промените чувствата си. Ако промените чувствата си можете да промените действията си. А промяната на действията възоснова на добро мислене може да промени живота ви.

Кой ще промени мисленето ви

Повечето представители на нашата култура смятат, че образователната система ще научи тях и техните деца да мислят.

В действителност много хора вярват, че формалното обучение държи ключа към реформирането на обществото и подобряването на живота.

Много педагози искат да ни накарат да вярваме, че добрите оценки водят до по-добър живот и че колкото по-високо формално образование имате, толкова по-голям ще бъде успехът ви. Дали наистина е така?

Факт е, че образованието често не може да отговори на подобни очаквания.

Със сигурност познавате високообразовани хора, които са и големи неудачници. Често сте  срещали университетски професори с докторски степени, които не са в състояние ефективно да управляват живота си.

И обратното, познавате хора, отпаднали от училище, които без съмнение са успели. Да не забравяме и Бил Гейтс, Томас Едисон, Фредерико Фелини, Стив Джобс.

Уилям Федър, авторът на „Бизнесът на живота“, отбелязва:

Две заблуди, подхранвани от висшето образование, са, че преподаваното съответства на наученото и че по някакъв начин то ще се отплати с пари.

Реформаторът на обучението и бивш президент на Чикагския университет Робърт М. Хътчинс отваря широко вратата на съмнението:

Когато слушаме радио, гледаме телевизия и четем вестници се чудим дали всеобщото обучение е огромната благодат, за каквато винаги са го смятали неговите поддръжници.“

Може би положението щеше да е по-добро, ако бяхме приели съвета на Марк Твен:

Никога не съм позволявал обучението ми в училище да пречи на образованието ми.

Проблемът с повечето образователни институции е, че упорито и последователно се опитват да учат хората КАКВО точно, а не КАК да мислят.

Противно на думите на Франсис Бейкън познанието само по себе си не е сила. Познанието има стойност единствено в ръцете на човек, който е способен да мисли добре.

Хората трябва да се научат как да мислят добре, за да осъществят мечтите си и да реализират потенциала си по най-добрия за тях начин.

Защо трябва да приемете стойността на доброто мислене

Професорът от Щатския университет на Джорджия Дейвид Дж. Шуорц казва:

Що се отнася до успеха, хората не се измерват в инчове или фунтове, или университетски степени, или семеен произход, те се измерват чрез размаха на тяхното мислене.“

Да станете по-добър мислител си струва усилията, защото начинът, по който мислите, наистина въздейства върху всеки аспект на живота ви.

Няма значение дали сте бизнесмен, преподавател, родител, учен или корпоративен директор. Доброто мислене наистина ще подобри живота ви.

Ще ви помогне да станете постигащ целите си човек. Ще ви направи по-добър бизнесмен, преподавател, родител, учен или директор.

Ето някои от причините, поради които доброто мислене е толкова важно:

#1. Доброто мислене създава основата за добрите резултати

В As a Man Thinketh („Както го мислиш“) философът на човешкия дух Джеймс Алън пише:

Добрите мисли и действия никога не могат да създадат лоши резултати. Лошите мисли и действия никога не могат да създадат добри резултати.

Това означава само, че нищо друго не може да се роди от царевицата освен царевица. От копривата може да се роди само коприва.

Хората разбират този природен закон и в работата си се съобразяват с него, но малцина осъзнават, че той действа и в умствения и в нравствения свят (макар че действието му там е също толкова просто и неотклонно), и поради това го пренебрегват.

Може да изглежда очевидно, че качеството на мисленето на хората повлиява на качеството на техните резултати. Вярвам, че повечето от вас биха се съгласили, че:

  • Лошото мислене създава отрицателни резултати.
  • Средното ниво на мислене не води до прогрес.
  • Доброто мислене поражда известен напредък.
  • Великото мислене създава велик прогрес.

Въпреки това една от причините, поради които хората не осъществяват мечтите си, е, че желаят да променят резултатите си, без да променят мисленето си.

Това обаче никога няма да стане. Ако очаквате да жънете царевица, когато сте засели коприва, няма да получите царевица, без значение колко време посвещавате на напояването, торенето или прекопаването на вашите посеви.

Ако не харесвате реколтата, която жънете, ще трябва да промените семената, които сеете!

Искате ли постижения? Тогава посадете „семената“ на доброто мислене!

За да осъществите напредък в която и да е област, трябва да предприемете действие. То обаче, зависи изцяло от начина, по който мислите преди това.

Думите на Клод М. Бристол в „Магията на вярата“ са верни: „Успелите хора в индустрията дължат успеха си на своето мислене. Техните ръце са само помагачи на ума им.“

#2. Доброто мислене увеличава потенциала ви

Джеймс Алън вярва: „Ще станете толкова умен, колкото е контролиращото ви желание, толкова велик, колкото е доминиращият ви стремеж.“

Или ако перифразираме думите на цар Соломон, най-мъдрия от всички древни царе: „Защото каквито са мислите в душата му, такъв е и той.

Внимавайте, когато великият Бог пусне велик мислител на планетата! Емерсън

Ако мисленето ви обаче е лошо, тогава животът ви е под похлупак. Реализирането на потенциала ви идва от постигането на напредък, а той често е само на една добра идея разстояние. Има много истории от бизнеса, които го доказват.

Това със сигурност е вярно за Сам Уолтън, основателя на Walmart, който обяснява:

„През годините на дейността ни най-често се сблъскваме с мнението, че: град с по-малко от 50 000 души население не може да поддържа дълго време магазин за намалени стоки“.

Уолтън обаче не мисли по начина, по който мислят конкурентите му.

Това определя високия му потенциал. Докато другите търговци следват популярното мислене, Уолтън мисли самостоятелно и отстоява мнението си.

Резултатите са зашеметяващи.

Днес Walmart е най-големият магазин в света, в който са наети повече от един милион души, а годишните му продажби са над $ 191 милиарда. Всяка седмица повече от 100 милиона клиенти посещават магазините на Walmart.

Е, какво ще кажете за този потенциал!

Затова и бившият изпълнителен директор на General Electric Джак Уелч е убеден, че героят е този с идеите. Той не познава пречките и ограниченията.

Най-голямата пречка пред утрешния успех на много хора е мисленето им днес.

Ако мисленето им е ограничено, такъв е и потенциалът им. Ако хората могат да поддържат растежа на мисленето си обаче непрекъснато ще надрастват онова, което правят.

#3. Доброто мислене създава повече добро мислене, АКО… го превърнете в навик

Сега вижте какво има да ви каже навикът за своята природа:

Аз съм твой постоянен спътник. Аз съм най-големият ти помощник или най-тежкото бреме. Ще те бутам нагоре или ще те дърпам към провала. Аз съм ти напълно подчинен.

Половината от нещата, които правиш, би могъл да прехвърлиш на мен и аз ги върша бързо и правилно. Лесен съм за управление – просто трябва да си строг с мен. Покажи ми точно как искаш да се направи нещо и след няколко урока ще го правя автоматично.

Аз съм слугата на всички велики хора и уви, на всички провали. Тези, които са велики, са такива, защото аз съм ги направил. И провалите аз съм ги направил.

Аз не съм някаква машина, макар че работя с цялата прецизност на машината плюс интелигентността на човека.

Можеш да ме управляваш с цел печалба или за да се разориш – за мен няма значение.

Вземи ме, обучи му, бъди строг с мен и аз ще поставя света в краката ти.

Глези ме и аз ще те разруша.

Кой съм аз? Аз съм навикът!

Алберт Айнщайн отбелязва:

Решенията на проблемите, пред които сме изправени днес, не могат да бъдат намерени на същото ниво на мислене, на което сме били, когато сме ги създали.

Огледайте се и ще видите, че това е вярно. Светът става все по-сложен. Това обезсърчава ли ви? Изобщо не е необходимо.

Добрата новина е, че без значение колко сложен става животът или колко трудни за разрешаване изглеждат проблемите, доброто мислене може да окаже влияние… ако го превърнете в постоянна част от живота си.

Успелите хора обикновено вършат нещата по-различно от неуспелите. Постиженията произтичат от навика на доброто мислене.

Колкото повече се ангажирате с процесите на добро мислене, толкова повече ще се увеличават добрите ви мисли. Все едно създавате безкрайна армия от идеи, способни да постигнат почти всичко, дори и невъзможното.

Неслучайно Виктор Юго казва:

На инвазията на армиите можете да се съпротивлявате, но не и на инвазията на идеите.

Много хора вярват, че доброто мислене е толкова сложно, че е отвъд техните възможности. В действителност обаче това е много прост процес.

Всеки човек има потенциала да стане добър мислител.

Може да забележите, че нямащите успех хора съсредоточават мисленето си върху оцеляването, средностатистическите хора съсредоточават мисленето си върху поддържането, а успелите хора фокусират мисленето си върху напредъка.

Промяната в мисленето може да ви помогне да се придвижите бързо от оцеляването към прогреса. Деветдесет и пет процента от постигането на нещо е да знаете какво искате и да платите цената, за да го получите.

  • 171
  •  
  •  
  • Глупости. Да се прави такава връзка между мислене, емоции и действия е елементарно. Ако реша, че съм окей, ще се почувствам така и животът ми ще олекне? Начинът на мислене не се формира някъде. Ако това се прави в училище, то би било насилие върху личността. Мисленето е строго индивидуално, формира се на базата на личния опит и средата и отразява степента на зрелост и комуникативност на личността. Може да се промени в моменти на криза, когато линията на движение е блокирана от някаква спирачка, конфликт или невъзможност. В училище се преподават знания. Онзи, който умее да го прави, дава основата, върху която човек надгражда в живота си по свой начин. Знанията от училище могат да бъдат полезни, само ако се включат пряко в живота. Например: човек може да се освободи от комарите чрез мрежа, която „прецежда въздуха“, защото това са леки насекоми, носени от вятъра, които проникват навсякъде, „ловуват“ през нощта и пренасят болести. Това става ясно от учебника по биология. Който е внимавал в часовете по физика знае, че най-добрите снимки се правят при определен ъгъл на светлината, която се разпространява праволинейно, но се пречупва в атмосферата и в предметите от заобикалящия ни свят…

    • И аз съм Марго, но не съм съгласна. Малцина са хората, неспособни да мислят по рождение, или поради болест. Немислещите просто не умеят да мислят. Никой не ги е научил, или те са отказали да се научат. Силата и умението да мислиш! Това е достъпно за всеки!

      • Мисленето е нещо сложно, което не може да се преподава. Това са го знаели най-големите мъдреци в света. Писателите са казвали на новаците: Ако аз те науча да пишеш, ти ще пишеш като мен. Мисленето е сложна психическа дейност, която не зависи пряко от научаването, защото човек има субективен опит, внимание, памет, въображение, които включва по различен начин в процеса. Мотивацията също е от значение. Мисленето е сбор от идеи, символи, асоциации, свързани логически, оцветени емоционално и пречупени през житейската подготовка на даден човек. Образованието, което имаме, не оформя мисленето, защото то ни дава факти, теории, лекции, образи, филми, статии…но не ни казва как са направени. Това ние го откриваме, след като направим елементарното разбиране /декодиране/ и превеждане, пригаждане, свързване на новопостъпилата информация към съществуващата. Емоциите не могат да се отхвърлят, но е глупаво да се твърди, че те се поддават на контрол. Човек може да плаче, докато гледа комедия. Нали Марго?

  • Статията е уникална, както всяка друга, написана от теб, Христо! Благодаря ти, че споделяш такъв вид информация с хората, за да не се оставят на „течението“. Следя с интерес всяка статия в LIFEHACK! Дано да има по-осъзнати хора по света и по-осъзнати родители, за да направим света по-добър!!! Ние можем!!!

  • Искам само да споделя един пример в допълнение към тази статия – знаете ли какво е „калем“ – това е присадка на „чужд“ клон на дърво. От нея се раждат разкошни плодове – вишнап, слива/джанка, ябълка/криша… Природава се разширява и излиза от статуквото – дървото е ябълка и ражда само ябълки! 🙂

  • Напълно споделям
    фрагмент от гореизложения коментар,уличаващ обучението(традиционното)като
    способно да съсипе,да саботира образованието.Съществува едно „особено” училище
    с шейсетгодишна история-Съмърхилското училище,основано 1921г. от шотландеца
    Нийл(педагог експериментатор-отхвърля оценките,домашните упражнения,твърди,че
    образованието,разчитащо само на запаметяването, е доказало своята
    несъстоятелност).Според него традиционното училище убива твърде много
    айнщайновци,опорочава, невротизира…Затова е нужно обучение без
    принуда,помагащо на детето да чуе собствения си глас сред врявата от изисквания
    и родителски амбиции.От Съмърхил са излезли писатели,учени,артисти,които
    надхвърлят горната граница на посредствеността,защото са били насърчавани да
    изявяват свободната си инициатива и да участват в разпределянето на благата…

    • Здравей Таня,

      Благодарим ти, че отдели от времето си да ни споделиш този красноречив пример за „ползата“ от настоящата форма на образование!

      На 100% го подкрепяме и сме съгласни.

      По тази тема сме планирали и други материали, но сега само ще цитирам нещо подобно по въпроса:

      „Обърнете принципа на образование в училищата, така че да дадете на децата възможност да водят в процеса на обучение, вместо да спазват класическите правила, чиято цел е единствено да им натрапи абстрактни познания. Нека учителите служат на учениците, а учениците да бъдат водещи в учебния процес.“ – Наполеон Хил

      Поздрави 🙂
      Христо

  • 🔘 За Нас

    🔘 За Реклама


    🔘 Общи условия

    🔘 Права за ползване

    🔘 Privacy Policy

    🔘 Cookies

    🔘 Решаване на спорове


    LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


    Facebook

    📩 office@lifehack.bg

    >
     

    Останаха само няколко дни до края на най-голямото ни намаление - 50% отстъпка за най-желания абонамент научи повече →