Креативност по метода на Уолт Дисни: производство на идеи, които наистина се случват!

Метод за брейнсторминг по успешния пример на екипа на Уолт Дисни


Един от най-често срещаните въпроси, когато говорим за креативност и брейнсторминг, който можете да чуете е: „Как да получа повече от моята сесия на мозъчна атака?

Докато брейнсторминга или мозъчната атака са станали може би най-емблематичния акт на творчеството, ние все още се борим с това как да им придадем реална полезност.

Проблемът разбира се е, че обикновено повечето сесии на мозъчна атака приключват доста преждевременно и без особен резултат.

Ние всички обичаме да мечтаем на едро как ще осъществим бляскавите си идеи.

Но сме доста по-малко любопитни да се гмурнем в истинските, действителни детайли и подробности на творческото изпълнение.

В резултат на това, прекарваме 90% от времето си в измисляне на страхотен набор от идеи и може би само 10%/ако изобщо има такива/от времето в обсъждане как всъщност да направим така, че идеите ни да се случат в реалността.

Така че въпросът в тази статия е как можем да реорганизираме нашия подход към мозъчната атака, така че да стане по ефективна и резултатна?

Точно в тази връзка бих искал да погледнем на процеса на брейнсторминг като един от най-успешните креативни методи за генериране на творчески идеи.

Вижте още и → 7 житейски урока от Уолт Дисни, които ще променят живота ви!

По примера на Уолт Дисни


Взискателния и строг творчески процес на Дисни включва три отделни етапа на развитие на идеята, всеки от които има за цел да се развие в отделна стая.

Въпреки, че тези „различни стаи“ са буквална част от процеса на Дисни, те също са и полезна метафора за различните стъпки, които трябва да се предприемат в нашите опити за разработване на нови, креативни идеи носещи реален резултат.

  • Стъпка 1: „Какво ще правим?“

Всичко тук е свързано с въпроса за големите мечти.

Всяка идея, без значение колко абсурдно може да звучи, трябва да бъде предложена и поставена на масата. Тук трябва да дефинирате големите и смели цели, които ще оформят проекта ви.

Ако можете да избирате стаите ви за провеждане на брейнсторминг, те трябва да бъдат просторни, с високи тавани точно като вашият мозък – това са най-добрите места за мислене на едро.

Що се отнася за разположението на хората в тази стъпка, екипът трябва да седи в кръг един срещу друг за насърчаване сътрудничеството и творческия поток.

Що се отнася за менталността: всяка идея е една честна игра. В тази стъпка не става въпрос за изпълнението, за осъществяването на целта, тук става въпрос за изненадата.

В този етап е най-важно да се разграничите от стандартните си предположения и да се насилите да мислите по нов начин.

  • Стъпка 2: „Как ще го правим?“

Сега вниманието е насочено към креативното изпълнение.

Как ще се приложи идеята – за това става въпрос тук. Кой с коя задача ще се заеме да свърши? Какъв е крайния срок?

В случая при Дисни, този етап ще включва скициране на различни анимационни персонажи, обсъждане на действията на актьорите и в крайна сметка изграждане на сценария. Това е стъпката, където ще се определи вашата роля, стъпката в която ще се запълнят празните места.

Ако сте намерили „вълшебната“ идея от стъпка 1, тук тя трябва да се развие, и то да се развие практически. По време на тази фаза се опитайте да премахнете всяко съмнение и несигурност около логистиката, времето, приложимостта.

Когато нещо няма смисъл, поставете го под въпрос!

  • Стъпка 3: „Защо правите това?“ и „Това ли е правилният подход?“

В този последен етап, критиците влизат в битката и задават трудни, направо гадни въпроси.

Наистина ли си струва планът? Необходимо ли е нещо от плана и идеята до тук да се отреже? Възможно ли е обективно постигането на целта? и т.н.

Тук аналитичното мислене, на което ще подложите идеята и процесите, до които сте стигнали е най-добре да ги направите в по-малка стая с по-ограничено пространство/екипът на Дисни е използвал малка стая под стълбището на офиса му/.

Екипът ви трябва да седи на един ред с лице към плана на проекта, който ще бъде подложен на критика. Тук задължително НЕ се подлагат на критика отделните хора включени в него и даващи идеи.

В този етап трябва да присъстват трудни въпроси и да се споделят разтърсващи мнения относно обсъжданата идея, план и стратегия.

Докато в стъпка 2 е по-вероятно да се оплетеш в бурени, в стъпка 3 виждаш гледните точки не от дансинга, а от балкона на дискотеката!

В тази фаза трябва да мислиш за плана в контекста на твоя бизнес и дългосрочната ти мисия. Така че не забравяй да задаваш трудни въпроси и да споделяш разтърсващи мнения и съмнения!

Вижте още и → Ето Как да Бъдем Интересни според Едуард Де Боно

Изводи и заключения


Докато традиционния подход на генериране на идеи ще се доближи до нормалния метод на мозъчна атака и след първата стъпка доволно ще излезем от стаята потупвайки се по гърба за добрата идея, която сме произвели,

метода на Дисни влиза доста по-надълбоко! Той е методичен, дисциплиниран е и използва времето интензивно.

Мозъчната атака трябва да бъде креативна и  в последствие задължително практическа.

Различните „стаи“ и буквално и преносно ще ни подканят да мислим правилно в точно определеното време за това в зависимост от процеса в който се намираме.

И в крайна сметка ще ни даде идеи, които ще бъдат внимателно преценени, подложени на остро обсъждане, критика и споделяне на мнения, за да видим на финала светлината в края на тунела.


А при вас, какъв е подхода ви на действие, когато правите мозъчна атака? Имате ли някакви съвети за управлението на нови идеи и оформянето им в техния окончателен вариант? Моля споделете ги в полето за коментарите. Благодаря

Вижще още и → Използвайте “странни правила”, за да стимулирате креативността си!

Остави коментар

avatar

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg