[ 17 ] научно обосновани трика за създаване на вирусно съдържание + Инфографика*

Представете си само:

На път сте да усвоите доказано работещи методи за писане на статии, които въвеждат хората в състояние на трансТова е хипнотично състояние, при което вниманието на хората ще бъде приковано към вашето послание и те ще са по-склонни да постъпят в съответствие с вашите желания – като например това, да прочетат повече от статията ви и да си купят продукта, който предлага­те. В този материал № 1000 ще ви показвам трик след трик за това как най-добрите в тази сфера използват тези умения. И докато четете у вас ще се пробуди удивление и неустоимо желание да ги приложите веднага…

Според Браян Дийн от Backlinco, вирусното съдържание трябва да съдържа специфични елементи, които да подтикнат хората да споделят вашето съдържание.

Точно за тях ще поговорим в тази статия, в която ще научите 17 научно обосновани професионални трика за създаване на вирусно съдържание, чрез които материалите ви ще станат по-лесни за четене и предпочитани от аудиторията ви.

В lifehack вече използваме голяма част от тях и ви уверявам, че наистина работят.


viral_content_infographic_v3


1. Използвайте числа

Заглавията с числа са с 36% по-харесвани и генерират повече кликове, според изследваниятаПроучване от над 150 000 заглавия разкрива, че нечетните числа имат с 20% по-добър CTR, отколкото заглавията, които съдържат четни числа.

Headlines-With-Numbers


Odd-Number-Headlines

Следващия път когато спрете на бензиностанцията разгледайте рафта със списания. 

Ще видите обложки с тонове числа, като тази:

magazine-number-headlines

Списанията използват числа в техните заглавия поради простата причина, че работят. 

Ще бъдете силно затруднени да откриете заглавие, което не съдържа числа. Някои от най-популярните постове в lifehack.bg са именно с числа:

създаване на вирусно съдържание

Числата генерират повече кликове. Но защо? 

Защото числата дават на хората нещо много специфично кликайки върху тях. 

Помислете за разликата между тези две заглавия:

  1. “Техники за загуба на тегло”
  2. “17 техники за бързо отслабване”.

Числото 17 веднага прави заглавието много по-привлекателно. 

2. Използвайте [ Скоби ]

При анализ на над 3 милиона заглавия, Hubspot откриват, че използването на [ скоби ] в заглавието увеличава CTR с цели 38 %.

headlines-with-brackets

И аз използвам скоби в заглавията си през цялото време… и има разлика. 

Въпросът е: Защо?

Скобите предоставят на хората допълнителна информация за вашия пост – дали е инфографика? Казус? Безплатна книга? Интервю?

Скобите ще подскажат това на хората… преди да кликнат.

Например, вижте това заглавие в един от последните ми постове:

как се пишат вирусни статии

3. Използвайте къси URL адреси

Установено е, че кратките адреси привличат с 2,5 пъти повече кликове.

short-URL-CTR

Ползата от използване на дълъг URL адрес е равна на нула.

Може би сте забелязали, че често използвам много къси ( max 2-3 думи) URL адреси.

url

Защо?

Всъщност има три причини:

  1. Късият URL адрес бързо показва за какво става дума в статията
  2. Късите и лесни за четене URL адреси са по-подходящи за социалните медии.
  3. те са т.нар. frendly SEO URL, защото съдържат само ключовата дума/фраза.

Просто и все още ефективно.

4. Използвайте описателен URL адрес

Хем да е описателен, хем да е къс, хм…

Проучване на Microsoft откри доверени домейни, които получават 25% повече кликове.

Ето пример –  example.com/cute-cats или example.com/blog/post?id=5421!6g

trusted-domain-CTR

Тази насока е много проста

Вашият URL адрес ще дава на хората кратка информация за темата на публикацията… нищо повече. URL адрес с много излишни неща обърква хората.

Вид като този е гаден – example.com/postid=2891/why-you-use-confusing-urls.

Объркване = по-малко кликове → По-малко кликове = по-малко споделяния.

5. Интро = къси изречения

Хората четат само 28% от публикацията, така че трябва да ги хванем бързо. 

Въпросът е: Как? С къси изречения.

Доктор Джон Моркс открил, че кратките изречения, увеличават четенето с 58%.

short-sentences-readability

Помислете за това: 

Според Брайън Дийн интрото е по-важно от заглавието!

Защо? 

Защото началото на статията е единственият шанс вашия читател да се хване на въдицата ви и да продължи да чете надолу. И губейки прекалено много време в измислянето на т.нар. clickable заглавие, вместо да се съсредоточим върху интрото, губим възможността потребителя да прочете материала и да го сподели.

Силното интро на всяка една статия в Backlinko например, е причината, поради, която някои от статиите там да имат средно време на страницата, като това:

google-analytics-time-on-page

Кратките изречения са най-лесния начин значително да подобрите интрото на поста си!

За пример, погледнете началото на тази публикация:

backlinko-blog-post-intro

Вижте колко много кратки изречения. Тези супер къси словесни куршуми са една от причините тази публикация да е със средно време на престой от 7 минути.

time-on-page-2

Следват съвети, които ще ви помогнат да създадете супер начало на поста си.

Да видим:

6. Добавете изображение във видимата област

Xerox открили, че снимките правят хората 80% по-предразположени да прочетат текста.

likelihood-to-read-a-document

Когато добавяте цветно изображение в началото на поста, вие незабавно правите вашето съдържание по-завладяващо.

В lifehack.bg почти винаги поставяме снимка в началото на статията.

Браян също го прави:

blog-post-image

Професионален съвет: много по-добрият вариант е началното ви изображение да не избутва съдържанието надолу – след видимата част на екрана.

Ето един пример (в lifehack допускаме тази грешка):

blog-post-image-above-the-fold

Снимката изглежда добре, но е прекалено голяма и измества съдържанието след видимата част на монитора – читателят трябва да скролира, за да чете, а това е предпоставка следващия път да видите по-високо число на баунс рейта ви в Google Analytics.

Вместо голяма снимка, поставете вашето изображение от дясно или от ляво, като това:

image-aligned-left

Така използвате силата на цветното изображение… без да скривате съдържанието.

7. Повече изображения = Повече споделяния

Проучване на Skyword установило, че текстовото съдържание с изображение към него генерира 94% повече преглеждания в социалните мрежи.

images-more-shares-on-social-media

Това не е изненада. 

Skyword открили, че дори само едно изображение е по-добре от нула…

Затова не се колебайте да използвате снимки във всеки пост, който публикувате. Защото има един простичък факт: хората обичат изображенията.

Те са много по-убедителни от текста. 

Освен това визуално разделят вашето съдържание на части, което го прави по-лесно за четене. Ето защо вмъквам по една снимка на всеки около 200 думи от текста:

image

8. Снимка = По-голямо доверие

Проучване на университета Клермонт, Франция открило, че изображенията – всякакви изображения – увеличават доверието към съдържанието с цели 75%.

image-content-credibility

Резултатите от това проучване били наистина интересни. 

Ето и един от експериментите: 

Изследователите показали на хората два варианта на едно и също заявление.

В първия вариант то било само с текст, като това:

statement1

Във втория вариант същия документ бил с …изображение:

statement-with-image

Учудващо, но хората възприели втория вариант за 75% по-сигурен. 

(Между другото Мона Лиза няма вежди.)

Ето и какво взехме от това проучване

Хората няма да споделят съдържание, освен ако не смятат, че то е достоверно.

И когато включите изображение – някакво изображение – ще увеличите доверието към своето съдържание. Всъщност, когато използвам примери в статиите си, включвам снимка от екрана, защото скрииншотовете правят примерите по-достоверни.

Така, че вместо да казвате:

“Увеличих трафика си с 111%” …покажете скрииншот от Google Analytics:

google-analytics-screenshot

Но какво ако сте в индустрия, където скрииншотовете нямат особен смисъл?

Да речем, че искате да убедите хората, че замразяването на боровинките ги прави по-здравословни. Трябва да включите снимка на боровинки във вашето изявление:

borovinki

9. Използвайте професионални снимки

Качеството на изображението прави огромна разлика.

Вътрешно проучване на Marketing Sherpa открило, че професионалните снимки имат със 121% повече Facebook споделяния, отколкото полу-професионалните.

pro-images-shares

Всяко изображение повишава доверието, а от там и споделянето на материала. Но това, което не ви казах е, че качеството на изображението е от голямо значение.

Под “качествено” визирам три неща:

  1. Изображение подходящо за темата.
  2. Без евтини сток фотографии.
  3. Снимки с висока резолюция.

Ако снимката покрива тези три точки, не се колебайте да я поставите в материала си.

Още ресурси за снимки:

10. Дълго качествено съдържание (като това)

Професор др. Йон Бергер открил, че по-дългото съдържание е с 76,8% по-харесвано за споделяне. Стремете се към най-малко 1500 думи на публикация.

content-length-virality

Работя по lifehack.bg вече над 7 години и от опит мога да кажа, че дългото и качествено съдържание смазва кратките постове. 

Ето защо повечето ми публикации са като тази:

wordpress

Има добра причина за това:

Не само, че ще имате повече споделяния, но дългото съдържание има и по-голям шанс да се позиционира на първа страница в Google (да не говорим за авторитета):

Longer_Content

11. Използвайте “Featured Image”

Използването на тази опция в WordPress ви гарантира, че ще имате средно с 53% повече харесвания във Facebook сравнено с това ако не я използвате:

facebook-likes-with-image

Постовете в социалните мрежи, които освен добър текст включват и ефектно изображение привличат много повече човешкото око и внимание.

Повече привлечени очи = повече споделяния

Браян казва, че за това са необходими 18 сек. работа, но този път изобщо не съм съгласен с него, напротив! Създаването на подобен криейтив за снимка на статията ви изисква повече.

След като го направите (уникални ресурси може да получите от тук) трябва само да използвате функцията на WordPress – “Featured Image”

set-featured-image

И изберете изображение грабващо вниманието.

featured-image

При споделяне на статията ви тази снимка автоматично ще се появи и във Facebook. 

2016-10-01-13_24_43-1-lifehack-bg

Pro Tip

Това, което почти никой не прави е да създаде специално изображение за статията си, което да използва не само като “Featured Image”, а и като супер атрактивна, привличаща вниманието снимка за споделяне във Facebook! В lifehack.bg отделяме специално внимание на тази част от промотирането на материалите си, особено, когато става въпрос за нашите рекламодатели.

Понякога ми отнема повече от час, за да създам подходящ криейтив!

Но си струва! Защо? Огледайте се…

Вижте нашата фен страница или личния ми профил, забележете статиите, които споделям – след това вижте как го правят останалите (не всички разбира се).

untitled-1

Няма как да не забележите огромната разлика – в наша полза!

12. Използвайте инфографики

Според изследване на BuzzSumo инфографиката генерира 2,3 пъти повече споделяния в социалната мрежа, отколкото самите публикации.

infographics-social-shares

Честно казано си мислех, че инфографиките не работят…поне у нас.

Но след като създадохме специална инфографика за нашите клиенти от 120000.bg, която целеше да обясни много по-лесно услугата им, видях на практика, че не бях прав!

Резултатите от самата статия и отзивите от клиента бяха красноречиви – работи!

info

Като всяко съдържание ако искате вашата инфографика да бъде заразна – нуждаете се от добър източник на информация за нейното създаване.

С други думи: 

Превръщайки посредствена статия в инфографика, няма магически да я превърне в победител. Ако хората не са харесали информацията, не се надявайте много. 

Но ако имате добре разработена тема (като инфографиката в началото на този пост) или имате добра услуга, то този визуален инструмент може да я изпрати в друго измерение.

Изводът:

Инфографиките все още работят. Но, за да са заразни, трябва да са страхотни.

Маркетинг чрез съдържание в lifehack.bg

13. Бутони за споделяне във видимата част

Проучване на Google открило, че елементите във видимата част на монитора (above the fold) се виждат от 58% повече хора, от тези, които са в края на страницата.

visibility-above-the-fold

Има игра, която много блогъри играят с читателите си…

Тя се нарича: “Открий бутона за споделяне”.

Това убива способността им да генерират споделяния.

Как е в lifehack.bg?

Ние сме поставили бутоните за споделяне там, където няма начин да не ги видите.

Там, където никога не изчезват:

share

И за разлика от повечето сайтове, аз съм избрал да няма бутони за споделяне в началото и в края на всяка статия. Това за мен повече пречи, отколкото помага.

Ето и нещо за размисъл:

Ако ви трябва повече от половин секунда, за да откриете бутоните за споделяне, то непременно е необходимо да ги преместите на по-видно място.  

14. Предизвиквайте емоция

Изследване публикувано в Journal of Marketing Research, открива, че съдържание, което е способно да предизвика “ужас”, “изненада” или “гняв” е с 28% по-вероятно да бъде заразно.

emotional-content-viral

Ако искате съдържанието ви да бъде вирусно, трябва да имате нещо предвид:

“Споделянето на съдържание е емоционално решение”

С други думи, колкото по-емоционално въздейства даден материал, толкова по-вероятно е той да бъде споделен. Доктор Бергер открива, че три специфични емоции – страх, изненада и гняв – стимулират повече споделяния.

Ето тази статия например натиска всички тези три емоционални бутона.

photos

Публикацията предизвиква емоциите на хората. Причините:

  • Емоция 1: страх

Както вече споменахме в 10-та точка, по-дългото съдържание кара хората да изпитват “ужас”. Тук думите са почти 3000 и това наистина се вписва в сметката.

wordpress

  • Емоция 2: Изненада

Фактът, че някой е седнал да изброи над 50 уникални ресурса за безплатни снимки и изображения приятно изненада много хора.

comments

  • Емоция 3: Гняв

Нямах намерение да разтроя някой с моите безплатни ресурси, особено фотографите. Но знаете какви могат да са хората онлайн. Въпреки, че това са съвсем редовни сайтове, без пиратски снимки и т.н., много хора не бяха съгласни, че някой може да ги споделя…

Затова и повечето от тях се разгневиха и споделиха това чувство в коментарите:

comments2

Това беше чудесно, защото тези бесни люде споделиха многократно публикацията (особено ценно беше това в един фото форум), където хората си говореха колко много мразят този пост. А това уважаеми читатели ми донесе още повече трафик!

15. Използвайте текст, който лесно се сканира

Д-р Якоб Нилсън открил, че лесно „сканируемото“ онлайн съдържание подсилва четимостта с 47%. Затова използвайте повече кратки параграфи, подзаглавия и списъци.

Scannable-Content-Readability

Ще ви призная:

Голям маниак съм на четливостта. Защото ако вашето съдържание е трудно за четене, хората няма да го четат, а както знаем, повечето не обичат да го правят.

Ето защо използвам доста кратки параграфи, цветни боксове, списъци, подзаглавия и снимки, за да разделя визуално съдържанието, за да се сканира по-лесно.

С помощта на най-елементарен HTML и CSS код предварително съм си направил една страница с шаблони, включваща всякакви визуални разделители – цветни полета, кутийки с бутон за теглене, изскачащи прозорци и атрактивни боксове като този:

Маркетинг чрез съдържание в lifehack.bg

Когато добавим всичко това, ще имаме съдържание, което е супер лесно за четене.

16. Бъдете безумно практични

Д-р Йон Бергер установил, че статиите с практично приложение (като тази) са с 34% по-голяма вероятност да се споделят повече.

practical-articles-viral

В началото беше трудно да го приема – разтягах локуми и т.н, но го постигнах… 

Хората не се интересуват от това какво мислиш ти.

Разбира се, ако сте популярно име с милиони последователи, може и да се вълнуват от собствените ти мисли, но в общия случай хич не им дреме.

И ако нямате много последователи? Какво правим…

Тогава вашето съдържание трябва да бъде безумно практично.

Изградих lifehack.bg от нула до 100 к посетители месечно на гърба на много практични публикации в блога (има и локуми, но човек се учи).

insta

Изводът:

Ако искате публикациите ви да станат популярни, а с това и марката ви, убедете се, че съдържат съществена, практична и лесно приложима информация.

17. Откраднете идеи от Adwords рекламите

Adwords рекламите са така направени от рекламодателите, че да максимизират кликовете. Това е чудесно място, от където да откраднете идеи за вашето т.нар. SEO заглавие, което попълвате в плъгина си за оптимизация в WordPress за всяка статия.

Използвайте също и описателните тагове от Adwords рекламите, за да увеличите още повече шанса хората, които търсят в Google да кликнат на линка ви.

В Google могат да се случат две неща:

  1. Хората да кликнат на вашия резултат
  2. Хората да кликнат на нещо друго

За да стане вашето съдържание заразно, трябва да максимизирате кликовете на вашия пост.

И какво трябва да направите?

Нуждаете се от завладяващо заглавие и описание. 

Но как да разберете какво да сложите в заглавието и описателните тагове? 

Това е лесно:

Просто използвайте Adwords рекламите – не забравяйте, че честота на кликване съставлява около 70% от качествения рейтинг на Google Adwords.

С други думи: колкото по-висок е вашия CTR, толкова по-качествен е вашия рейтинг.

Например, да речем, че статията ви е за „ергономични столове“. 

Просто отворете Google и въведете в търсачката „ергономични столове“:

google

Сега може да използвате наготово няколко Adwords реклами за заглавие и описание – все неща, за които някой преди вас доста се е постарал да оптимизира.

Бонус съвет

Помолете хората да споделят, но не само…

Призивът за споделяне или коментар е ясен, различното тук е, че Браян препоръчва той да е персонализиран или конкретен, а не просто „споделете…“

В Hubspot открили, че конкретизираните CTA като: “Споделете тези съвети за загуба на тегло” надминават общите CTAs “споделете този пост” с 42%.

custom-call-to-action

Споделям това като бонус съвет не само за вас, но и за себе си, тъй като признавам имам пропуск в тази точка, но ще се опитам да се поправя.

Ето и един пример от Браян Дийн:

backlinko-blog-post

И в края на поста той пуска супер конкретния и таргетиран призив + пример:

targeted-CTA1

Забележете как не казва нищо подобно на “оставете коментар”. 

Призивът трябва да е специфичен и свързан с това, което се чете. Същите правила важат и за социалните мрежи – и там може да приложите този трик!

Ето още един пример, този път CTA за споделяне в Twitter:

tweet-call-to-action

Тези супер таргетирани призиви генерират много повече споделяния, отколкото ако само кажете нещо от рода на “споделете това”.

Опитайте, аз ще го направя.


Както видяхте сами, примерите в статията са почти изцяло от lifehack.bg

Можех да копирам тези от оригиналната статия на Браян, но целта ми беше да ви покажа, че тактиките, които той и аз препоръчваме работят чудесно и в български сайт.

И накрая нещо последно, което искам да направите за мен!

Смятам, че е много по-важно не просто да споделите този пост във Facebook, а реално да се възползвате от информацията, която ви представих.

Добрата новина е, че малцина ще го направят, а това означава, че тези които го сторят ще имат огромно предимство пред онези, които просто споделят поста.

***

P.S. Оставете коментар, който описва онези тактики, които вече работят за вас и тези, които смятате да използвате от този списък в следващата си супер статия! Споделете и онези ресурси, които смятате, че също могат да ни помогнат да подобрим текстовете си!

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!

Искаш ли да ти доставям супер полезно съдържание и информация - директно в пощата ти?
Бъди сред първите членове!!!

Научи първи

Въведи своя мейл адрес и аз ще ти пиша, когато отворим
Искам да разбера, когато отвори клуба
Този списък е само хора, които желаят да станат членове на BusinessHACK
Бъди сред първите членове!!!

Научи първи

Въведи своя мейл адрес и аз ще ти пиша, когато отворим
Искам да разбера, когато отвори клуба
Този списък е само хора, които желаят да станат членове на MindHACK

ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ
VIP клуб MasterHACK

Click Me