Любомир Леков – Вие го попитахте, той отговаря!

Любомир Леков отговаря на въпроси на читателите на LifeHack.

През месец читателите на LifeHack зададоха важни за тях въпроси към Любомир Леков, основател и бивш мениджър на медийната група “Investor.bg”, сериен предприемач с богат и ценен опит. А той от своя страна се ангажира да отговори като част от неговата менторска програма в Магистратурата по иновации, предприемачество и финанси.

Практичнo, откровенo и полезнo – това можем да кажем за споделеното от Леков. Enjoy:

Когато се стартира нов бизнес, кога е уместно да се впишат заплати на създателите и колко големи би трябвало да бъдат те?

Заплатата не е част от нещата, заради които се стартира бизнес и е логично основателят/лите на една компания да започнат да си плащат заплата, след като бизнесът има стабилен положителен паричен поток. Разбира се, възможно е и е нормално човек да си плаща по-рано заплата, но това „обезсилва“ бизнеса.

Разбирам, че когато търсиш инвеститор трябва да покажеш, че даваш от себе си, за да ти даде и той, но къде е границата със злоупотребата.

Границата е в абсолютно откритото и честно поведение в това да направите бизнеса стабилен и успешен. Тогава инвеститорите ще са готови да подкрепят и дори ще настояват вие да получавате заплата. Това ще бъде добра оценка, че вие го движите в правилната посока.

Нашият екип има бизнес идея и я подготвяме за изпитанието на инвеститорите. Подскажете ни главните точки, по които да подготвим плана и презентацията си, за това не толкова леко начинание.

Трябва да изберете форма на презентация, която най-много ви допада.

В мрежата има хиляди варианти и просто трябва да отсеете най-добрите прототипи, който се доближават до вашия бизнес продукт. Хубавото е, че имате лесен и бърз вариант да направите презентацията, чрез Google, най-вероятно първите резултати при търсене по различни ключови думи ще бъдат и най-подходящи за вас.

На базата на тези прототипи трябва да изложите вашата  идея.

Самите темплейтите обикновено дават много добри насоки за основните точки на съдържанието. Без да знам какъв е продуктът точно, няма как да се подходи с един съвет на тази тема. Щом сте са разработили продукт, готов за инвеститори, най-вероятно знаете силните и слабите му страни, кое е пазарното му предимство и чий нужди задоволява (кои са основните му клиенти). Обикновено всичко, което е част от SWOT анализа задължително се включва – плюс маркетингово проучване, пазарно предимство, конкуренция, все от този род неща. И разбира се трябва да има място, на което да посочите от къде и кога ще дойдат приходи/възвръщаемост на инвестицията.

Като един успешен предприемач, постигнал много, ще Ви попитам: “Колко важно за реалния живот е нашето образование в момента?

Образованието е процес, който никога не спира. Най-мотивиращо за един зрял човек е да се самообучава във всяка сфера, която представлява интерес за него и му дава възможност за развитие. Най-добре се учи в процеса на правене на бизнес! Обръщаш се и четеш много по-зaдълбочено по всички проблеми, с който се срещаш.

Ако питате за университетското образование в днешни дни, смятам, че всеки модел, който ви учи как да мислите и решавате проблеми е полезен, независимо в каква сфера се обучавате. Винаги бъдете с отворено съзнание за нови модели и знания.

Здравейте, аз съм на 20 години и скоро ще пусна собствен продукт на пазара в областта на хранителните добавки. Като обмислям да рекламирам на тази тематика. Продукта ми не е оригинален, но е доста добър, висококачествен. Има ли начин да изпъкна пред конкуренцията?

Не съм специалист в тази сфера, но зная, че за да се наложи нов продукт, трябва да е поне 3 пъти по-добър от тези, който са на пазара, за да могат потребителите да променят навика си да консумират вносни продукти.

Ако продуктът е много по-добър от наличните на пазара, тогава няма да има нужда от сериозен бюджет за реклама, който в началото никой инвеститор не обича да подкрепя.

Това е така, защото първо трябва да се докажете на пазара и след това да се хвърлят по-големи ресурси за реклама. В самото начало имайте предвид, че вашата енергия и идеология стоят зад успеха на продукта. Ако вие много вярвате, това ще бъде забелязано от потенциални инвеститори и клиенти. А това е началото на успеха.


Благодарим на всички за интересните въпроси, надяваме се да оценят ценната обратна връзка от Любо Леков. Ако искате да научите повече от него, може да се запознаете с други ценни съвети, които предостави на LifeHack тук.

Сподели 😍

Остави коментар

avatar

🔘 За Нас

🔘 За Реклама


🔘 Общи условия

🔘 Права за ползване

🔘 Privacy Policy

🔘 Cookies

🔘 Решаване на спорове


LIFEHACK е медия за бизнес и личностно развитие, в която се публикува качествено съдържание по теми като дигитален маркетинг, онлайн бизнес, лидерство, предприемачество, мениджмънт, психология и продуктивност.


Facebook

📩 office@lifehack.bg

Top