«Сребърният куршум» в SEO — скорост и качествена реализация на техническите задания (+ обръщение към колегите)

Темата на това изследване са причините за ръста на органичния трафик, идващ от търсачките. За решение на тази задача бяха похарчени 145 часа и 13 минути.

За изследването


За да изясним как гарантирано да стимулираме ръста на органичния трафик, ние систематизирахме данните от 600 проекта, които оптимизираме през последните две години.

За чистотата на експеримента, отсяхме проекти с малко начални посещения (динамика на посещенията в такива проекти е доста голяма и може съществено да повлияе върху резултатите на изследването), както и проекти с пропуски в системите за уеб анализ.

За стартова линия ние избрахме посещенията на сайта към края на така наречения “първи етап на оптимизацията”: минат е първи етап, когато е направен SEO одит от нашите специалисти и са внедрени техническите задания от него.

Данните за промяна на трафика се измерваха ежемесечно за всеки един отделен проект. Относителната посещаемост се определяше като съотношение на текущото значение на трафика към началния от момента на старта на втори етап.

След това проектите се групираха в съответствие с качеството на реализация на техническите задания (определяхме мнението на екипи специалисти, които са работили по даден проект). За всяка група се смятаха ежемесечни усреднени стойности на посещенията.

Градация на качеството на внедряването:

  • Внедряват се 100% технически задания (ТЗ) без забавяния;
  • Внедряват се поне 80% технически задания с малко забавяне;
  • Внедряват се около 50% технически задания със значително забавяне;
  • Внедряват се под 30% технически задания или не се внедрява абсолютно нищо.

Резултат от изследванията


Представяме си как ще се изненадат читателите.

Оказа се, че за максимален ръст на органичния трафик е необходимо да се работи върху сайта.

Не да се купуват връзки, не да се манипулират поведенчески фактори, не да се търсят вратички в алгоритмите на търсачките, необходимо е да се работи върху вътрешната оптимизация. По този начин най-важното нещо в SEO, “сребърният куршум” на оптимизацията за търсачки — «да се внедряват техническите задания на SEO оптимизаторите». Вярно е и обратното: ако не се прави нищо, на практика няма да има и ръст в органичния трафик.

Това може да се види на графиката:

Facebook размери на снимките 2016

Неочаквано, нали?

По принцип, с това можехме да приключим темата.

Ясно е, че ако програмистът на клиента не внедрява техническият одит, то трафикът не расте, а ако го внедрява, то трафикът расте. Но както в хубавите американски бизнес-книги, където се раздъвква главната мисъл няколко десетки пъти от всяка страна, така ще продължим и ние. Тъй като мисълта за важността на техническата работа над сайта за SEO трябва да бъде усвоена.

Какъв наистина e проблемът?


Пазарът на SEO е уникален. За него няма правила: всеки вижда услугата така, както иска, всеки препоръчва на клиента това, което счита за правилно. И ние не сме изключение.

Ние обаче искаме да предадем на клиентите нагласата, която най-вероятно, ще бъде подкрепена от всичките експерти в индустрията: “Поръчвайки SEO, бъдете готови да внедрявате техническите задания на специалистите”. Ние отдавна формирахме това съобщение — преди то да навлезе в мейнстрийма, преди филтрите на търсещите системи да станат толкова чести и бързи. Но разбират ли го това клиентите?

Резултатите от анкетата:

Facebook размери на снимките 2016

Както виждате, 28% от програмистите се оказват прекалено заети, за да участват в оптимизацията на сайта. Но радва осъзнаването, че 34% намират време и работят в нужната посока.

Надяваме се, че това изследване ще стимулира 100% от програмистите да работят.

1NBHMBV

Общо казано, всеки желаещ SEO, който иска да вижда качествен резултат и да развива бизнеса си онлайн, трябва активно да взаимодейства със SEO специалиста. Докато вие стоите встрани, вие стимулирате “тъмната страна” на SEO специалиста.

Линкове, поведенчески фактори, SEO текстове за роботите, търсене на други дупки — всичко това може да бъде използвано. Всички тези познати трикове от миналото ще оцелеят едва няколко ъпдейта на търсачките. Успехът на проекта зависи от инициативата…

…както на SEO специалиста, така и на клиента.

Бихме искали тази статия да послужи като косвено послание за важността на внедряването на техническите задания от SEO компанията.

Вместо дългото и мъчителното тичане след клиента в стил “внедрете, моля” или “ръчнете програмиста”, можем да дадем на клиента линк към тази статия.

Нека се върнем към изследването.

Детайлно изследване


Нека погледнем всеки един сегмент от изследването по отделно.

Внедряване на по-малко от 30% от ТЗ (съкратено от техническо задание) или не се внедрява нищо.

Анализ на проектите, максимално игнориращи техническите задания:

  • Ръстът в трафика след 12 месеца от началото на втори етап е само 37%.
  • След 24 месеца работа е достигнат ръст 82%.

1NBF2EM

Очевидно е, че програмистите, работещи над този проект, не правят абсолютно нищо.

Внедряват се около 50% или се внедряват със значително забавяне.

Сега графиката, която илюстрира тенденцията на нарастващ трафик по проектите, където ситуацията с внедряванията е малко по-добра.

1NBFD1D

Интересни данни:

  • Ръстът след 12 месеца работа по оптимизацията е 64%.
  • Ръстът на 22-рия месец от работата е 162%.
  • Вероятно програмистите, попаднали в този сегмент, са много заети.

Внедрени са не повече от 80% ТЗ или с малки забавяния.

Почти идеален график за ръста на посещаемостта беше получен от избираните проекти, където по-голямата част от техническите задания се внедряват, но някои от тях не са извършени напълно или не толкова оперативно:

1NBFHIR

Усредняване на данните в увеличаването на посещаемостта:

  • 75% ръст 6 месеца след затварянето на първи етап от работата.
  • 130% ръст 12 месеца след затварянето на първи етап от работата.
  • 320% ръст 24 месеца след затваряне на първи етап от работата.

Възможно е в избраните проекти от този сегмент да са попаднали проекти, собствениците на които обичат да спорят.

Внедряват се 100% ТЗ без забавяне.

По-долу са избрани проекти, където реализациите се извършват максимално бързо и качествено:

1NBFN6U

  • 146% ръст на трафика след 6 месеца.
  • 270% ръст на трафика след 12 месеца.
  • 581% ръст на трафика след 24 месеца.

Хвала на тези 34% от програмистите, които се справят с внедряването на ТЗ.

Общата динамика на промените в посещаемостта.

Усредняване на динамиката на всички първоначални проекти, участващи в изследването за промяна на посещаемостта:

1NBFTGL

Без градирането по качество на внедряванията, средно проектът получава:

  • Ръст от 118% след 12 месеца работа.
  • Ръст от 207% след 24 месеца работа.

За по-дълбок анализ на «средните стойности», без да отчитаме градацията по качеството на внедренията, ние разделихме проектите на две групи с различна начална посещаемост за единица време.

Значението на относителната посещаемост «100%» съответства на значението на посещаемостта към момента на приключването на първи етап на работата:

Кликнете върху снимките за пълен размер

SEO не е магия.


Няма смисъл да се говори за “смъртта” или “неефективността” на SEO.

Отдавна трябва да се затвори и любимата тема “оптимизаторите са вредители”. Задачата на SEO-специалистите — да развиват сайтовете, да ги направят “по-разбираеми” за търсещите системи от гледна точка на структурата, съдържанието, техническия компонент. Но…

Всичко това е невъзможно да се направи, ако клиентът не предоставя ресурса под формата на програмист и своята воля за управление и одобрение на всякакви подобрения.

Какво става, ако моите SEO специалисти се справят без технически внедрявания?

Обикновено, ако на клиента не е нужно нищо да се внедрява и няма никакви задачи по развиването на сайта му, SEO-специалистът гордо разказва колко много пари харчи за купуването на линкове. И линковете работят. Тоест, трафикът расте, транзакциите малко по малко растат.

До следващия ъпдейт на търсачките. Някога може да има късмет: сайтът “изкарва” няколко ъпдейта. Но рано или късно той гарантирано ще “пропадне”. Тогава сайтът попада под филтър, който се поднася на клиента, като форсмажор: “Никой не е виновен, кой знае какво не му е харесало на робота на Google, сега ще им напиша …”.

А кой ще помогне да се преборят санкциите? Само специалистите.

Изплашеният клиент изчаква още половин година, докато оптимизаторът свали купените линкове, а поредният ъпдейт премахне филтъра от сайта.

Историята се повтаря и в бъдеще и може да се проточи с години, докато бизнесът не осъзнае, че има друг път — по-труден, но значително по-изгоден в дългосрочен план.

Защо въобще това се случва?

Освен “навика” на оптимизаторите да купуват линкове, има и още една причина: на специалиста му е по-лесно да купува линкове.

Защо им е да се мъчат и да правят нова структура на сайта, да събират семантика или десетки хиляди търсения, да убеждават клиента в необходимостта от сериозни промени по сайта, да го налагат на разработчиците, когато може само да стартира проект в някоя система за автоматично оптимизиране и нищо да не прави?

Не, наистина, вие какво бихте направили на мястото на SEO специалиста: ще печелите пари, без да губите време и да се мъчите или с усърдна работа и мислене?

Точно нежеланието (усърдно и много) да се работи по новите правила на пазара на SEO досега съхранява културата на SEO на миналото.

Предложението на нашия пазар вече отдавна форсира търсенето, а не обратното. Затова и има достатъчно клиенти, които да спонсорират това [SEO на миналото].

Изводи


Преди да поръчвате SEO, задайте си следният въпрос:

  • Готов ли съм да чакам първите резултати в рамките на минимум 6 месеца?
  • Готов ли съм да се задълбочавам в оптимизирането на моя сайт?
  • Готов ли съм да имам доверие на специалистите и да изпълнявам техните препоръки, касаещи промените на моя сайт?
  • Готов ли съм да отделя допълнителни ресурси за съвременната и качествената реализация на техническите аспекти на SEO оптимизацията?

Ако отговорът поне на един от въпросите е отрицателен, то откажете се от оптимизацията на сайта за търсачките. Но ако се решите на дълго и сложно SEO-пътешествие, бъдете сигурни:

Вашата смелост ще бъде възнаградена. Още повече, че SEO оптимизацията е втория (след email-маркетинга) канала по ниво на ROI.

⧉ P.S. За SEO агенциите и специалистите


Целта на тази статия — ясно и просто да предаде съобщението:

«SEO изисква реализация на техническите задания за сайта».

Ние сме сигурни, че за целия пазар ще е по-добре клиентът за SEO да осъзнае тази лесна мисъл.

За това искаме да се обърнем към агенциите.

Напишете в коментарите:

Кой е готов сплотено и заедно да раздухаме на пазара, че клиентите трябва да работят със сайтовете си? Ресурсите на Netpeak, както и на която и да е друга агенция на този фрагментиран пазар, не са достатъчни, за да поднесе тази идея до всеки потенциален клиент.

  • Хайде заедно да се изчистим от практиките с Black Hat линковете, манипулацията на поведенческите фактори, позиции и другите неща.
  • Хайде да направим всичко, за да се освободи SEO пазара от [SEO на миналото].
  • Хайде най-накрая да приключим със старото [SEO на миналото] с линкове.

Автор: Агенция NetPeak

6 Коментара
  1. Георги Стефанов - Ganbox каза

    Благодарности за това, че споделяте резултатите от това времеотнемащо изследване! Нашите наблюдения в Ganbox напълно потвърждават това проучване. Всеки клиент, който изпълни препоръките от извършен от нас технически SEO одит, се радва на добри резултати и чувствително подобрение на видимостта на сайта.

  2. Калин Каракехайов каза

    Поздравления за научния подход, така трябва да се прави. Все пак и линк билдинга дава доста добро ROI, особено за малки сайтове за услуги, където няма толкова long tail думи. Но и аз казвам на клиентите да не поръчват линкове, преди да са си оправили сайта, защото е безсмислено да си хабят потенциала, оправянето може да е скъпо и трудоемко, но като цяло е еднократно усилие и после вече само контент и линкове.

    Също така трябва да се прави разлика между стар бранд с линкове от 200+ домейна и някакъв нов сайт с 0 линка, ясно е, че само вторият има силна нужда от линкове, защото иначе трудно се изгражда авторитет 🙂

  3. Nikola Minkov каза

    Здравейте,

    Прочетох публикацията няколко пъти. Първо поздравления за нея, поздравления и за логиката ви.

    Това, което сте описали трябва да е част от работата на всяка SEO агенция. Не може да става никакъв спор на темата за usability, mobile friendly, structure data…. Просто това е постулат към днешна дата в бранша, но…

    Твърденията ви за купуване на линкове са спорни, поне според мен. Първо добрите SEO агенции, не би трябвало да купуват линкове. Ако го правят, значи не можем да ги квалифицираме като добри агенции. Тези агенции, които купуват връзки, няма да прочетат публикацията ви дори. Те няма да я осмислят, да не говорим да я приложат.

    Относно връзките. Има много алтернативи да спечелиш една връзка по естествен начин, която е 100% натурална. Това за мен е висш пилотаж в SEOто. Примерно, в Serpact правим средно над 30 връзки годишно по естествен начин, за клиенти от САЩ, с разход = 0$. Естествени и натурални връзки, от източници като CNN. Връзките си остават най-важния ранк фактор, за мен лично това не е радваща новина. Споделям мнението ви относно On-page и ние го прилагаме, но реалността е друга. Без връзки много трудно се постига класиране, почти невъзможно. Зависи много от нишата, конкуренцията.

    PS: Предполагам данните в инфографиките са вързани с AdWords кампании или слабо конкурентни ниши?

    1. Gennadiy Vorobyov каза

      Привет Никола,

      >Без връзки много трудно се постига класиране, почти невъзможно. Зависи много от нишата, конкуренцията.

      Хубавото е, че имаме доста кейсове, които показват силата на onpage. Всички тези кейсове са били включени в това изследване и ти виждаш резултат именно от тях.

      По вътрешна статистика, ресурсите, които възлагаме за линкбилдинг е между 10%-15%. Ресурс = време и/или пари.

      >PS: Предполагам данните в инфографиките са вързани с AdWords кампании или слабо конкурентни ниши?

      Данните са от SEO проектите, без ограничение в нишите.

      1. Nikola Minkov каза

        Здравей Геннадий,

        Безспорно onpage има голяма тежест, за това и ние го използваме. Аз описах според мен, как трябва да се взимат линкове по естествен начин, всъщност вие не наблягате на това „10%-15%. Ресурс = време и/или пари.“

        „Данните са от SEO проектите, без ограничение в нишите.“ – Мога само да ви поздравя щом сте го постигнали 🙂

        Мисля си, че някак в дискусията се пренебрегва съдържанието, защото то е единственото уникално в тези три фактора, които обсъждаме.

        1. Линк билдинг – тестваш с някой тул конкуренцията и създаваш линк профил като техния! Естествено не е толкова просто, но сега да не навлизаме в полемика с някой колега, който разчита основно на линк билдинг.

        2. On Page – структурата на един уеб сайт на базата на тематиката му, може да се различава, но минимално. Ако се следят тенденциите. Големи разлика има все още само на пазари като българския. Тук малко колеги обръщат внимание на това, по скоро само сериозните фирми в бранша.

        3. Съдържанието не трябва да се пренебрегва. Много примери има, за това как едно качествено съдържание помага в пъти и подобрява представянето на един уеб сайт. На американския пазар онлайн магазините еволюират. Не може да се разбере дали това е ревю на продукт или онлайн магазин. Инфографики, снимки, материали от които е направен продукта, указания за ползване, видеа, цветове, отзиви и т.н. Разчупва се стереотипа на един стандартен продукт, както в една базова платформа на OpenCart.

        Геннадий до колко разчитате на съдържанието?

        1. Gennadiy Vorobyov каза

          Никола, що касае съдържанието: генерират се много задания за текстове на целевите страници с цел да им се предаде колкото се може повече текстова релевантност.
          Това не го коментираме изрично в статията, защото нямаме спънки в тези процеси.

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!

Искаш ли още по-полезно съдържание?
close-image