Пак ли не отслабна? Научи се да живееш с провала ИЛИ виж как този път да успееш!

Отслабване: какъв е проблемът и как да го решиш:

Винаги съм се чудел как става така, че фитнес индустрията в България печели милиони на година, а в същото време един на всеки трима (34 % да съм по-точен) остава с наднормено тегло или е категоризиран като затлъстял? Когато прочетох тази статистика, първата ми реакция беше:

„На хората просто не им пука“.

Така ли е в действителност?

Не съвсем!

Според едно друго проучване във всеки един момент, около 23% от хората са на диета и средният брой опити за отслабване на година е между 4 и 6.

Това означава, че тези хора се провалят  средно 5 пъти всяка година и все още не са се отказали. Явно достатъчно ги е грижа, за да опитват промяна всеки два месеца, често в продължение на години.

Всичко това без особени резултати и въпреки това продължават да опитват.

Става и по-зле:

Хората правят опит след опит с надеждата следващият път да е различно, но за съжалени това обикновено не се случва.  Повечето опити за промяна завършват с разочарование, фрустрация и отчаяние. За доста хора провалът дори означава влошено здраве, ниско самочувствие, неудовлетвореност и лошо качество на живот.

Аз обаче вярвам, че проблемът не е в хората.

Виждам как доста от хората около мен са убедени, че им липсва воля, дисциплина и постоянство, но истината е съвсем различна!

Ето каква е причината:

Зад тези недостатъци на характера се крие погрешен подход за промяна.

Всички те се опитват да влязат във форма и да променят хранителните си навици по начин, по който нямат шанс за успех и единственото, което постигат е да се въртят в един омагьосан кръг, без да могат да направят дори и крачка напред

Припозна ли се?

Разбери, ти нямаш нужда от повече информация, нови изследвания, гурута и последното доказателство за полезността на боба.

Ти имаш нужда от нов поглед над нещата.

Надявам се следващите редове да се окажат лещите, през които да видиш проблемът „отслабване“ по един различен начин, начин, който ще направи промяната не просто възможна, а много по-вероятна.

Следва:

Истинските причини да се проваляш всеки път са:

Нека започна с една моя метафора – „Работилница за отслабване”.

Задачата на „Работилницата за отслабване“ е:

Да ти помогне да постигнеш фитнес целите максимално бързо с минимални усилия, без това да вреди на здравето и начина, по който се чувстваш.

756756-1

За да постигаш максимални резултати с минимални усилия, нашата работилница трябва да ти помага да (1) правиш правилните избори за себе си и (2) всичко да е просто и лесно, без да те затормозява излишно и да те лишава от удоволствията от храната.

И не на последно място: Резултатите, които постигаш трябва да си заслужават цената, която заплащаш. Под „цена“ нямам предвид само пари, а също време, емоции, …… защо не и здраве.

Какво означава всичко това за теб?

Преди следващия опит за отслабване увери се, че си избрал(а) метод, който:

  1. Прави вземането на правилни решения лесно.
  2. Води до максимални резултати с минимални усилия.
  3. Резултатите оправдават цената.

2345

Как е възможно всичко това?

Хем да бъде бързо, лесно и „евтино“, хем да води до резултати, които всеки около теб да забележи? За да разбереш, нека надникнем по-отблизо в нашата „Работилница за отслабване“.

кликни върху снимката за пълен размер

253-1

Запомни:

Всичко започва с правилните знания.

Ако имаш необходимите знания, ти лесно ще можеш да правиш най-добрите избори за себе си и ще имаш реалистични очаквания за резултатите, които можеш да постигнеш.

Знаеш ли колко често срещам хора  с нереалистични очаквания, които или нямат ясни цели, или ги дефинират по начин, който предполага провал, още преди да са започнали?

Не всички усилия са еднакви – малка част от усилията водят до голяма част от нашите резултатите. За да постигнеш целта си с минимални усилия, ти трябва да правиш правилните неща в правилното време.

Какво имам предвид? – не спирай да четеш…

Ще използвам една идея от Systems Thinking света.

Най-важното от нея, което трябва да запомниш е:

Всяка една верига е толкова силна, колкото силно е най-слабото ѝ звено!

Представи си отслабването като една верига, която някъде има слаб пръстен. Колкото и да укрепваш здравите пръстени, веригата няма да стане по-здрава и винаги ще се къса на слабото си място, нали? Единственият начин да направиш веригата по-здрава е да подсилиш слабия пръстен.

3452345

Защо ти казвам всичко това?

Има няколко важни извода, които можем да направим:

  1. Във всеки един момент имаме само едно най-слабо място, което определя скоростта, с която постигаме фитнес резултати.
  2. Всяко усилие в страни от този лимитиращ фактор е безсмислено. Така или иначе няма да напредваме по-бързо, без значение какво правим.
  3. Когато дадено слабо място спре да бъде такова, нещо друго става лимитиращ фактор, който започва да определя скоростта на постигане на резултати. Голямата разлика е, че с всеки следващ път, ние се справяме все по-добре и постигаме все повече (веригата става по-здрава).

С други думи:

Имаш нужда от индивидуален дългосрочен план, който се променя във времето и ти помага всеки един момент да останеш фокусиран(а) върху твоето най-слабо място в момента – там където усилията ти ще имат максимална възвращаемост под формата на резултати.

readingЗа любопитковци:

Не диети, а навици.

Ако наистина търсиш трайна промяна, изпълнявайки своя план, ти трябва да създадеш един изцяло нов пакет от навици за успех.

Лесно е да се каже, но трудно да се направи.

Да знаеш и да можеш са две различни неща!

Доста често се случва човек просто да не знае как правилно да направи нещо и това винаги води до лоши резултати и провал.

Практическите умения правят цялата разлика.

На всички ни е ясно, че едно е да знаем какво трябва да направим, друго е наистина да го направим.

книги за създаване на навициНяколко любими книги за създаване на навици:

Следващият въпрос е:

Притежаваш ли практическите умения, които да ти позволят да правиш правилните неща (навиците) по правилния начин? С други думи, можеш ли наистина да правиш това, което е най-добре за теб – правилно? До тук стана ясно, че (1) не всички усилия водят до еднакви резултати – необходимо е да се фокусираш върху правилните неща ако искаш страхотни резултати и (2) не е достатъчно да знаеш какво да правиш, а трябва и да знаеш как да го правиш правилно.

Съвършенство се постига с умно практикуване.

Хората опитващи да влязат във форма най-често се оплакват от: Неспособността си да следват достатъчно дълго диетата или хранителния режим, който са избрали. Обикновено усилията продължават 10-15 дни, след което се връщат към старите си навици.

Решението е:

Нарича се “deliberate practice” (това ангажира вниманието ми вече 14 г.).

Deliberate practice” е научен подход за практикуване, който ни позволява изключително бързо и лесно да развиваме нови умения. Една от ключовите идеи е, че усъвършенстването на ново умение става много по-бързо и лесно ако го разбием на малки части, които да практикуваме всеки ден.

Или казано по друг начин:

Всеки ден практикуваш, без това да те затормозява излишно и го правиш толкова дълго, че да създадеш умения, които водят до навици за цял живот.

readingЗа любопитковци:

И накрая нещо много важно!

Промяната не е соло игра – ти не си сам(а).

Ние всички учим най-бързо и си спестяваме много главоболия когато работим в групи със сходни на нас хора. Групи, в които свободно можем да споделяме, обменяме опит, да се учим един от друг и с общи усилия всеки от нас да постига целите си. Голям бонус към това е ако има и човек, който наистина го е грижа и ни дава подкрепа и съвети когато имаме нужда.

Това е моят т.н. модел „Работилница за отслабване“ – познания, цел, фокус, навици, умения, ежедневна практика, среда и подкрепа.

Нека използваме „Работилницата за отслабване“, за да оценим два от най-популярните подходи за влизане във форма и ще разбереш защо вярвам, че причините 95% от хората да не успяват да влязат във форма са: Дефекти в метода, а не недостатъци на характера.

Нека започнем с диетите …

noun_692380_cc

Защо диетите не работят дълго време?

  1. Знания – Диети не развиват нови знания, а дават пакет от общо валидни правила какво да ядем, кога и по колко – точка!
  2. Цел – Създават нереалистични очаквания по чисто маркетингови причини и обричат усилията на провал още от самото начало.
  3. Фокус – Диетите нямат дори и най-малък елемент на индивидуалност и обикновено разчитат на ограничаване на един от трите макронутриента – обикновено това са мазнините или въглехидратите. Целта е много проста – да ядем по-малко. Моето мнение е, че как точно разпределяме макронутриентите не е основната причина 95% от хората да не успяват да видят тялото си променено.
  4. Навици – Не създават навици, а предлагат краткосрочен план, при който скоро след края на диетата се възвръща цялото изгубено тегло, често с някой кг. отгоре.
  5. Умения – Не развиват умения, които да ни служат цял живот.
  6. Лесни стъпки (практики – Диетите разчитат на тотална промяна на начина на живот от раз. Трайната промяна не работи така и няма шанс да се случи по този начин, което е основна причина за всички провали. Диетите натоварват и затормозяват психически човека и го карат да се чувства ограничен и „извън колектива“.
  7. Среда и подкрепа – Просто няма. Обикновено диетите са соло игра и човек разчита само на себе си, често без разбиране и подкрепа от околните.

Крайният резултат от диетите е:

Лоши избори, загуба на време, посредствени резултати, за които плащаме висока цена под формата на разочарования и безнадеждност, самокритика, понякога и влошено здраве.

noun_102469_cc

Защо повечето фитнес инструктори не постигат резултати с клиентите си?

Тук искам да кажа, че има много добри специалисти, които наистина помагат, но това са по-малко от 5% от „протата“ на пазара.

Как да разграничиш 5% от останалите?

Уволни инструктора си ако ти дава фиксиран хранителен и тренировъчен режим, без да се е поинтересувал за:

  • Твоите хранителни предпочитания
  • Колко свободно време имаш
  • С какъв бюджет разполагаш
  • Нивото ти на познания в момента
  • Други личностни и културни специфики

Ако получаваш съвети от сорта на:

  1. „За да отслабнеш, трябва да се храниш 100% „чисто“
  2. „Не яж след 18:00“
  3. „Махни въглехидратите от диетата си“
  4. „Яж това и това и това в това количество, в толкова часа“
  5. „Яж по-малко и тренирай повече“
  6. “Трябва да броиш калориите“
  7. „Яж по-често, но по-малко“
  8. „Трябва да правиш доста кардио, най-добре сутрин на гладно и да си в „зоната за горене““
  9. „Започваш да гориш мазнини след 20 мин. кардио“
  10. „Прави повече повторения, за да се „изчистиш“

Приеми тези съвети като червена лампичка.

Най-вероятно няма да получиш помощта и резултати, на които се надяваш.
noun_102469_cc

Какво прави наистина добрият инструктор?

  1. Помага ти да обръщаш повече внимание на това какво ядеш и те учи как да правиш по-добри избори. Няма фиксиран хранителен режим, а пълна свобода и по-добри избори.
  2. Основният фокус е върху по-доброто качество на храната и използване на сигналите на тялото за определяне на количеството. Без броене на калории и сложни аритметики те учи да ядеш точно толкова, колкото трябва, за да постигаш най-добри резултати.
  3. Помага ти да контролираш апетита, така че да отслабваш без гладуване.
  4. Работи заедно с теб, за да определи минималното количество тренировки, който гарантират страхотни резултати – нито повече, нито по-малко.
  5. Прави промяната абсурдно проста и лесна.

Ето как професионалната помощ често е причина за твоите провали, а не ти:

(1) Знания:

Повечето повтарят едни и същи глупости, които циркулират в Интернет от години и нямат нищо общо със солидната наука. Причината за това е, че достъпът до автентична и надеждна научна информация обикновено е скъп. А и да не забравяме, че изисква усилия да се чете и учи – нещо, което не се нрави много на доста „прота“.

(2) Цел:

Нямат никаква идея как да помогнат на човек правилно да дефинира целта си, така че да помага на промяната. Също така създават нереалистични очаквания, защото обикновено истинската причина за добрата им форма не са методите им, а медикаменти, за които умишлено мълчат.

Клиентите ги гледат и си мислят, че ако правят същото като тях ще постигнат същия ефект – няма шанс! „Химията“ прави цялата разлика, което обаче не означава, че не можем да постигнем тяло, с което да се гордеем без лекарства ….. просто не и по техния начин.

(3) Фокус:

Обикновено не си правят труда да вникнат в живота и спецификите на клиентите си, за да разберат къде са слабите им места и как да ги адресират. Хвърлят лист хартия с написана диета от едната страна и тренировка от другата и това е, които доста често са същите, които получават и останалите клиенти.

(4) Навици:

Нямат и бегла представа как работят навиците, още по-малко как да ги създадат у клиентите. И за тези, които ще тръгнат да ме оборват и критикуват ….. колко пъти сме виждали професионалист да препоръчва тотална промяна в храненето от понеделник и тренировки по 5Х на седмица сякаш на клиента животът се върти около фитнеса? Когато клиентът не успее да следва „плана“ и скоро се откаже, което е най-нормалното нещо да се случи поне за мен, инструкторите се оправдават с изказвания като:

„Всички са несериозни“ или още по-лошо „Не стават“.

Това го виждам и слушам всеки ден и вече ми идва в повече.

(5) Умения:

В повечето случаи адвокатстват умения, които нямат за цел да помогнат на клиентите, а да ги направят да изглеждат по-умни. Излишно усложняват нещата и объркват клиента, за да …… продължат максимално дълго да му взимат парите.

(6) Лесни стъпки (практики):

Няма нищо лесно в подхода им. Тук убеждението е, че колкото повече се мъчим и потим – ние обикновените хора – толкова инструкторът е по-добър и знае какво прави.

(7) Среда и подкрепа:

Повечето не знаят как да подходят и кой е най-добрият съвет за клиента.

Чува се само – „Давай!“, „Можеш още!“ и т.н. докато клиентът наистина изнемогва и нормално тази тренировка да се окаже последната в живота му. Крайният резултат от работата на повечето професионални инструктори е лоши резултати – често никакви, загуба на време и пари и лошия вкус в устата, че за нищо не ставаме и никога няма да успеем.

Некомпетентните фитнес инструктори са по-вредни и от диетите!!!

Вероятно вече се питаш, „Ако диетите и професионалната помощ не работят, тогава какво да правя?

Обречен(а) ли съм за цял живот?“

Съвсем не …
noun_102469_cc

Как да избереш най-добрият метод за отслабване за себе си

Ще използвам отново нашата „Работилница за отслабване“:

(1) Знания:

Потърси метод, който ти дава систематизирани научно валидирани знания, резултат от изследвания сред широки групи от хора. Най-добре сухата научна материя да бъде представена по един разбираем, практичен и интересен за обикновения човек начин.

(2) Цел:

Ако методът фокусира единствено вниманието ти върху обективни резултати като свалени килограми, по-малки обиколки и т.н., вероятно няма да успееш или поне шансовете ти се намаляват многократно. Най-успешните подходи за отслабване фокусират вниманието на хората върху представянето им и доколко редовно изпълняват правилните неща. Ако правиш правилните неща достатъчно дълго, то резултатите няма как да не дойдат.

(3) Фокус:

Добрият метод за отслабване помага на човек да открие слабата бръмка във „веригата“ и да остане фокусиран само върху най-важното и да игнорира всичко останало. Предлага напълно индивидуален план, съобразен с целите, спецификите и начин на живот на човека.

Стратегията е съобразена с човека, а не обратното.

(4) Навици:

Не залага на краткотрайни стратегии като диети, а на дългосрочен умен подход, който създава навици за цял живот.

(5) Умения и практикуване:

Помага на човека бързо и лесно да развива необходимите умения и прави тяхното практикуване наистина лесно и изпълнимо от всеки.

Също така взима предвид факта, че промяната е лично пътешествие и оставя човек да го извърви по свой начин със своето темпо. Накратко, прави нещата лесни и помага на човек да извърви своя път по оптималния за него начин.

(6) Среда и подкрепа:

Дава възможност на хора със сходни интереси и предизвикателства да учат един от друг, да работят заедно и да си помагат, така че с общи усилия всеки да постига собствените си цели.


? Как тогава да отслабнеш? И то трайно ?

Моделът 7F2 (7–Fold Fat loss – седемкратно отслабване)

Безплатна е-книга от Божидар Батев

В началото на този материал ти казах, че аз не съм фитнес инструктор или коуч, а прост инженер! А инженерите правят самолети, които ни превозват от точка А до точка Б – всеки път (с малки изключения). Инженерите конструират системи за автомобили, които работят предсказуемо, без значение кой е зад волана.

Затова и създадох книга базирана на валидни принципи и модели, които работят при повечето хора, а не само за някои и понякога. В нея описах един от моите модели, който може да ти помогне да влезеш в най-добрата си форма, да бъдеш по-здрав(а) от всякога и да се радваш повече на живота – без значение кой/коя си и откъде тръгваш.

В книгата ще ти покажа и нещо много важно, а именно:

Как да промениш поведението си така, че мързелът, лакомията и липсата на воля да спрат да те саботират по пътя към добрата ти форма и здраве.

Ако цял живот безуспешно се бориш с излишните килограми и не успяваш да постигнеш трайни резултати – тази книга е написана специално за теб.

Изтегли я напълно безплатно

Просто кликни на бутона и във Facebook Messenger и следвай инструкциите:

3 Коментара
  1. Румяна каза

    Знам, че инженерите имат „навика“ да схематизират проблемите, да ги анализират, а след това да намират конструктивни решения. Зная, защото мъжът ми е инженер (програмист).
    Моите уважения за това, че не сте се самовдлъбили да решавате само собствените си проблеми (както е характерно за повечето от нас Българите), но и да гледате по-широко на света, да пишете книги и така чрез способностите си да помагате и на останалите хора. Респект.

  2. Славея каза

    Здравейте, не получих нищо на мейла си ???

    1. Христо Стоянов каза

      Здравейте Славея, пишете ни в Messenger-а на https://m.me/lifehack.bg lifehack.bg и ще Ви я изпратим 🙂

Остави коментар

Your email address will not be published.

Благодаря ти!